Vraag naar Apple-producten daalt licht na aftreden Jobs

Door: Ramy - 18 reacties

De vraag naar Apple-producten is door het aftreden van Steve Jobs slechts licht beïnvloed. Sterker nog; tijdens Jobs’ afwezigheid in 2008 gaven juist meer mensen aan dat ze minder waarschijnlijk Apple-producten zouden kopen als Steve Jobs zou aftreden, dan nu hij daadwerkelijk geen CEO meer is. Ook zal de iPad, volgens het onderzoek van ChangeWave, ook zonder Steve de tabletmarkt blijven domineren.

In de week van 6 tot en met 12 september heeft ChangeWave, een onafhankelijk Amerikaans instituut dat wekelijks veranderingen in aankoopgedrag meet, een enquête onder 2.297 Apple-klanten verspreid. Het doel is erachter te komen of het aftreden van Steve Jobs effect heeft op hun vraag naar Apple’s producten. Hierop gaf slechts 4% aan minder waarschijnlijk Apple-producten te kopen, terwijl 89% aangaf dat het voor hen geen enkel effect zal heeft. Deze cijfers waren bij een vorige meting in juni 2008, tijdens Steve’s eerste verlof, een stuk negatiever.

Toen ditzelfde onderzoek in 2008 werd uitgevoerd, gaf maar liefst 18% van de deelnemers aan minder snel producten van Apple aan te schaffen, indien Steve Jobs definitief af zou treden. In de loop der jaren is het vertrouwen dat Apple ook zonder Jobs goed kan blijven functioneren blijkbaar steeds meer gestegen, aangezien steeds minder mensen aangaven mogelijk van Apple af te zien. Het percentage van 4% is dan ook laagste resultaat in de drie jaren dat het onderzoek is uitgevoerd.

Tussen 10 en 29 augustus is er onder 1.618 bedrijven een enquête verspreid, waaruit blijkt dat de iPad, voor de meesten, nog steeds de eerste keuze voor een tablet is. 80% van de bedrijven, die van plan is volgend kwartaal een tablet te kopen, kiest dan ook voor Apple’s iPad. Dit percentage is ten opzichte van mei 2011 gelijk gebleven.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    DNibbeling

    Ik denk ook niet dat we ons zorgen hoeven maken over de toekomst van Apple na het vertrek van ome Steve. Hij is bovendien nog in beperkte mate betrokken bij het bedrijf middels zijn zitting als voorzitter van de Raad van bestuur (Chairman of thé Board of Directors). Apple heeft nu een aantal fantastische producten op de markt gezet en deze lijn zal ook zonder Steve worden doorgezet. En ik denk persoonlijk dat Apple nog heel erg lang op Mac’s, iPhone’s, iPad en iPod kan voortborduren en blijven innoveren. Ik zal er echter geen Apple product minder door kopen…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Natuurlijk blijft Apple ook zonder Steve goed functioneren. Dat verwacht ik wel tenminste. Wat betreft het onderzoek is deze keer wel de bron (ChangeWave) gemeld, maar wie of wat is dat? Ik weet het niet en wellicht meer mensen. Is het een website? Is het een keten Apple Resellers? Is het een consumentenbureau? Dat maakt nogal uit. Zet het er dan even in twee woorden bij.
    En onder wie is het onderzoek gedaan. Klanten… In de wereld? In Amerika.
    Bij de bedrijfsenquete, die wordt genoemd vervallen jullie alweer in een veelgemaakte fout: bron niet genoemd en onderzoeksgroep niet genoemd.
    Wie heeft het onderzoek laten doen en waar zijn de bedrijven?
    Bijna altijd gaat het om Amerikaanse onderzoeken naar meningen van Amerikaanse klanten en Amerikaanse bedrijven. Dat is niet erg, maar dat moet er wel bij staan. Het hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn dat er hier in Nederland of in Europa op dezelfde manier wordt gedacht.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Klikken op jullie link, leert me dat het artikel bijna naadloos is overgenomen van Apple Insider. Niet erg, maar bij kopiëren is bronvermelding wel zo netjes, zeker als zelfs de grafiekjes zo zijn overgenomen. Het leuke detail dat 10% van de bedrijven gekozen had voor de HP tablet, die van de markt is genomen hebben jullie weggelaten.
    Eén minuut zoeken leert mij datr ChangeWave een onafhankelijk Amerikaans onderzoeksinstituut is naar het koopgedrag van consumenten, dat wekelijks onderzoek doet maar trends in het koopgedrag. Dat even erbij vermelden vergroot wél de waarde van het onderzoek en dus je artikel. Het is echt niet moeilijk om even iets toe te voegen.

  • Profielfoto
    robvandenberg

    Stilte voor de storm?
    Apple liefhebbers wachten wellicht op de iPhone 5 en de iPad 3?

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Ramy, lees het artikel nog eens na als je wilt. Prima artikel hoor, dank je, maar behoorlijk wat schrijffouten. Misschien niet zo belangrijk voor de inhoud, maar toch wel storend. Het leest iig makkelijker dan…

  • Profielfoto
    Ramy

    Eén minuut zoeken leert mij datr ChangeWave een onafhankelijk Amerikaans onderzoeksinstituut is naar het koopgedrag van consumenten, dat wekelijks onderzoek doet maar trends in het koopgedrag. Dat even erbij vermelden vergroot wél de waarde van het onderzoek en dus je artikel. Het is echt niet moeilijk om even iets toe te voegen.

    Daar heb je zeker gelijk in. Het is dan ook toegevoegd.:)

  • Profielfoto
    fredmatrack

    Ik denk vooral dat het feit dat Apple zijn afwezigheid op de Pro markt volledig afbouwt een rol speelt voor de dalende verkopen. Als je ziet hoe zelfs de educatieve markt kijkt naar Lion server en vooral de afwezigheid van heel wat functies die in Snow Leopard wel nog bestonden, dan denk ik dat ze daar heel wat klanten verliezen. Ook het gebrek aan degelijke servers gaat ze de das om doen op termijn.

  • Profielfoto
    Brims

    Ik vind dit dus echt onzin!

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Ik snap toch niet helemaal waar je conclusie vandaan haalt dat de vraag naar Apple producten licht daalt ? Wat ik zie in je artikel is dat er minder mensen zijn nu die mogelijk ‘geen’ Apple producten koopt na het vertrek van Steve. Dan zijn er toch meer die het wel willen kopen nu ? Dan is de kop van je artikel niet juist , of refereer je ergens anders aan met die kop ?
    Ook snap ik niet helemaal hoe Changewave rekent: 80% + 6% + 6% + 10% + 8% = 110% ?? Ehhhrrrr , koopt 10% van de ondervraagden twee merken?

  • Profielfoto
    Buzz

    De kop van dit artikel is volledig misplaatst. De onderzoekers hebben helemaal geen onderzoek gedaan naar, of uitspraken gedaan over de daadwerkelijke huidige trend in de verkoop van Apple producten.

    Het zou best zo kunnen zijn dat de vraag naar Apple producten op dit moment sterk toeneemt, zoals het de afgelopen jaren vrijwel continu heeft gedaan. Alleen wellicht iets meer/minder sterk dan als Steve Jobs nog steeds CEO zou zijn. Alleen dit laatste hebben ze door middel van enquêtes geprobeerd te onderzoeken. Resultaat van dit onderzoekje is dat het aftreden van Steve Jobs nauwelijks verschil maakt voor de vraag.

    Die 4% is wellicht verwaarloosbaar voor zo’n type onderzoek. Als je een enquetevraag iets anders stelt krijg je al snel 5% (of meer) andere reacties. Dat blijkt al uit de geciteerde aantallen: 4% gaat minder kopen, nu Steve Jobs is afgetreden, 89% maakt het niet uit. Een haastige conclusie zou dan kunnen zijn dat 7% juist van plan is om meer te gaan kopen, dus dat de verkoop harder zal gaan stijgen dan anders het geval was geweest.

    Bij AppleInsider hebben ze het wel goed begrepen, en de juiste kop boven het artikel gezet: “Steve Jobs resignation has little effect on Apple product demand”

  • Profielfoto
    MacAanZee

    @In.XSOcam en @Buzz: jullie hebben gelijk. De kop boven het artikel klopt niet.
    Het suggereert dat de verkoop al daalt na het vertrek van Steve. Er is in de afgelopen week alleen onderzocht hoeveel procent van de mensen het minder waarschijnlijk vindt dat ze na het vertrek van Steve Jobs Apple producten kopen Dat gaat dus inderdaad om toekomstige aankopen en niet om verkoopcijfers van nu. De kop is dus verkeerd en misleidend, want het gaat alleen om het idee dat mensen in de afgelopen week daarover hadden.
    Maar….niets is moeilijker dan het juist interpreteren van enquetes en onderzoeken. Ik heb daarin zelf (bij de media) een grote ervaring in opgedaan, maar je ziet ook bij NOS Journaal en RTL Nieuws etc dat er vaak verkeerde conclusies worden getrokken.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Het percentage dat het minder waarschijnlijk vindt is gedaald en ik neem aan dus het aantal mensen dat het waarschijnlijk vindt iets te kopen na Steves vertrek is gestegen is gestegen (maar die laatste conclusie zegt het onderzoek ook weer niet echt).
    Het is sowieso een heel vreemd onderzoek want in het hele jaar 2010 is geen meting gedaan en de grafiek suggereert op zijn minst een gelijkmatige periodieke meting. Dat onderzoek is dus heeeeel vreemd, maar daar kan Ramy ook niets aan doen:)

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Hoewel Steve Jobs het belangrijke wapenfeit op zijn naam heeft staan Apple uit het slop te hebben gehaald in eind jaren ’90 leven we nu in een andere tijd waarin Apple is uitgegroeid tot een dermate groot bedrijf dat het niet meer uit maakt wie er aan het roer staat. Verschillende niet meer weg te denken grote bedrijven (ook buiten de computer branche) hebben inmiddels ook al meerdere CEO’s gehad en bestaan nog steeds.
    Er is geen enkele reden waarom het nu anders zou gaan.

  • Profielfoto
    guus

    wat een onzin bericht.
    je koopt toch niet iets wel of niet omdat iemand deel uit maakt van een organisatie.

    wie heeft in godsnaam de tijd om dit soort onderzoeken en dan moet het ook nog worden gepubliceerd.

  • Profielfoto
    MartijnvanOeffel

    Ik ben het met Guus eens. Ik vind het vreemd dat mensen niet meer een product zouden kopen als iemand niet meer deel uit maakt van een organisatie. Desondanks dat Steve wel er voor heeft gezorgd dat Apple is zoals ze nu zijn, vindt ik niet dat Apple alleen om hem heen draait.
    Ik blijf gewoon Apple producten kopen.:)

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Natuurlijk blijven we allemaal Apple kopen, omdat het goed is, makkelijk in gebruik en ook omdat het er gewoon prachtig uit ziet.
    @In.XSOcam: het onderzoek kan best goed zijn, maar ik denk dat je in de onderste as met onderzoeksdata gelijkmatige afstanden moet zetten, waardoor je ook in de grafiek ziet dat er in 2010 niet gepeild is. Dan mag je punten zetten en de puntjes verbinden.

  • Profielfoto
    NTG

    Mensen raakte even afgeleid door het grote nieuws en vergaten dat ze een Apple product wilde gaan kopen. :sarcastic:

  • Profielfoto
    Neptunus

    Hoewel ik weet dat volledige objectiviteit eenvoudigweg niet mogelijk is in een menselijk brein, probeer ik altijd gewoon het product te kopen dat het beste bij mij past. De afgelopen jaren is dat Apple geweest en dat blijft waarschijnlijk nog wel even zo. Daarvoor maakt het al dan niet aanwezig zijn van Steve Jobs niets uit.
    .
    Als door zijn afwezigheid echter de kwaliteit (en innovatieve waarde) van de producten omlaag gaan kan het zijn dat ik in de toekomst voor andere merken kies. Maar om te zeggen dat dat direct door Jobs komt?