Things raus, da ist Wunderlist

Door: Jan David Hanrath - 37 reacties

Nog eventjes en dan veegt Apple misschien wel de vloer aan met de honderden to-do managers die beschikbaar zijn voor OS X en iOS. In OS X Lion en iOS 5 zit immers een nieuwe implementatie van ‘to-do’s in da cloud’ ingebouwd onder de naam reminders.

Wil je niet wachten op Lion en iOS 5, of vertrouw je je actielijstjes niet toe aan Cupertino, lees dan verder voor een goed alternatief dat zichzelf inmiddels bewezen heeft.

Things
Het meest populaire alternatief was tot voor kort het prachtig vormgegeven Things van het Duitse Cultured Code. Het begon als OS X programma, maar als snel kwamen er iPhone- en iPad-versies op de markt. Naast de prachtige vormgeving was ook het hoge prijskaartje consistent. 40 euro voor de Mac, 16 euro voor de iPad en 8 euro voor de iPhone. Wanneer je goed behangen bent met Apple gadgets betaal je al snel 64 euro om een beetje te kunnen managen wat je allemaal nog moet doen.

Things op de Mac

Als dat managen van taken tussen verschillende apparaten ook echt zou werken, dan is die 64 euro misschien wel te rechtvaardigen. Maar doordat Things de Mac als hub beschouwt waarmee de iOS-apparaten moeten synchroniseren werkt het in praktijk dramatisch:

  1. Things starten op de Mac
  2. iOS apparaat met hetzelfde netwerk verbinden
  3. Things starten op je iOS apparaat
  4. Op synchroniseer klikken

En dit moet je elke keer herhalen voor elk iOS apparaat. Absoluut geen pretje.

Wunderlist
Het eveneens Duitse Wunderlist van 6Wunderkinder heeft een hele andere opzet. Ten eerste zijn alle versies (Mac, iOS en zelfs Android en Windows) helemaal gratis. Hoe kan dit? Deze zes wonderkinderen vertegenwoordigen toch geen charitatieve instelling? Nee, de aanpak van 6Wunderkinder is anders dan die van Cultured Code. Door Wunderlist gratis weg te geven vergaren ze een grote userbase, waardoor hun volgende nog te lanceren (betaalde) product Wunderkit de potentie heeft een instant succes te worden. Deze werkwijze leverde het 10 maanden jonge bedrijf al een risico-kapitaalinjectie van € 600.000 op, die afgelopen maand is aangevuld met een onbekend – waarschijnlijk nog groter – bedrag van het investeringsfonds van Deutsche Telecom. Als Wunderlist-gebruiker heb je van al dit commerciële geweld op de achtergrond echter helemaal geen last.

Ten tweede is de architectuur van Wunderlist anders. Daar waar Things z’n gegevens bewaart op de Mac, doet Wunderlist dat, net als Apple’s toekomstige Reminders, in de cloud. Alle toepassingen op alle apparaten hoeven dus alleen af en toe een internetverbinding te hebben om de klokken gelijk te zetten met de gegevens in de cloud. Een bijkomend voordeel is dat je kinderlijk eenvoudig én betrouwbaar lijstjes kunt delen met mede-Wunderlist gebruikers.

Wunderlist op de Mac

De mogelijkheden om to-do’s te taggen, te prioriteren en te sorteren zijn iets minder uitgebreid dan in Things, maar het gebruiksgemak van Wunderlist laat je dat gauw vergeten.

Things zit overigens niet helemaal stil. Zij draaien na maanden van berichtgeving op hun blog over ‘the state of sync’ momenteel een gesloten beta van een cloud-sync oplossing voor Things. De vraag is echter of dit niet too little, too late en bovenal too expensive is in een arena waar Wunderlist groeit als kool en Apple binnenkort met een ingebouwde oplossing komt.

 

Reacties

37 reacties
  • Profielfoto
    dijkie

    Ik heb op dit moment Things maar vindt het niet fantastisch. Vooral dat synchroniseren is een drama. En zeer prijzig voor een ‘simpele’ app.

  • Profielfoto
    Paulkwee

    Wunderlist heeft duidelijk mijn voorkeur, ik gebruik het regelmatig en is zeer handig en makkelijk. Ook het synchroniseren.

  • Profielfoto
    Dennissimeau

    Ik gebruik Wunderlist op al mijn apparaten… Fantastische opzet, en ik hoop dat ze Apple’s To-Do gaan overleven vóór de launch van hun nieuwe programma…

  • Profielfoto
    tiny

    Things voelde blijkbaar de hete adem van cloud syncing To Do apps in haar nek en is ook bezig. Ik heb me indertijd opgegeven voor een beta-invite van Things cloud syncing en daar kreeg ik 21 juni een mailtje over. Nog geen tijd gehad om te testen maar ik heb het net gedownload. Wel heb ik goed hoop omdat ik wel erg te spreken ben over de hele opzet van Things.

    Dat gezegd hebbende, een tijdje terug ben ik (na een tweet van Jan David) Wunderlist gaan gebruiken en dat werkt inderdaad heel fijn. Maar als Things ook de ‘no-hassle’ cloud syncing capability krijgt, stap ik misschien weer over. Wel moet de prijs idd omlaag dan…

  • Profielfoto
    wjend

    Ik gebruik Wunderlist ook al een tijdje naar alle tevredenheid. Super programma!

    En Things kost geen 50 maar 40 euro in de Mac App Store

  • Profielfoto
    Jan David Hanrath

    @wandersiemers. Dan is Things toch weer iets goedkoper geworden. Dat scheelt :sarcastic: Ik heb het aangepast in de review.

  • Profielfoto
    MichMich

    Wunderlist: +1

  • Profielfoto
    MacKevin11

    Wanneer je goed behangen bent met Apple gadgets betaal je al snel 64 euro om een beetje te kunnen managen wat je allemaal nog moet doen.

    Als dat managen van taken tussen verschillende apparaten ook echt zou werken, dan is die 74 euro misschien wel te rechtvaardigen.

    Slordig hoor…

  • Profielfoto
    jongsma

    Zou Things z’n eigen cloudoplossing wel doorzetten met iCloud aan de horizon?

  • Profielfoto
    Faan

    Ik mis 1 groot ding bij Wunderlist wat me bij Things houdt en dat is ‘area’s of responsibilty’. Volgens de GTD-methode heb ik 2 manieren om zaken op te delen. Projecten enerzijds en area’s anderszijds. Zolang Wunderlist dit niet ondersteunt, is het voor mij nutteloos.

  • Profielfoto
    Nemco

    Ik snap het effe niet… is dit een “Review van to-do managers” of gewoon een Things afzeikreview? Op eerder genoemde fouten na schets je het beeld dat elke keer vier stappen doorlopen moeten worden om de iOS versie met de OSX versie te syncen. In de praktijk hoef je na je voorkeuren ingesteld te hebben alleen maar de apps op OSX en iOS tegelijk open te zetten en klaar. Nou nou, wat dramatisch.

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Ik gebruik zelf Wunderlist. Gratis en prachtig vormgegeven. Om 40 euro neer te leggen voor een takenlijst vind ik wat te ver gaan.

  • Profielfoto
    lucschram

    Things vind ik het beste en gebruik ik al heel lang op mijn iPod, iPhone en Mac.

  • Profielfoto
    iep

    Er zit een aardig verschil tussen todo lists en todo lists op basis van het gtd gedachtegoed. Veruit de meeste todo applicaties in de app store zijn van de laatste categorie. Ik schat in dat men bij Apple van de eerste categorie zijn. Daardoor is er dus zeker wel bestaansrecht voor andere todo apps.

  • Profielfoto
    Edwin

    Na talloze (GTD) todo apps te hebben geprobeerd ben ik blijven hangen bij de freeform TaskPaper app (voor de projecten) en teuxdeux.com voor de dagelijkse activiteiten.

  • Profielfoto
    nicolaas61

    ik gebruik eigenlijk al een tijdje Evernote, en daar ben ik heel tevreden mee, vooral omdat je ook geluidsbestanden e.d. kan uploaden, wat als muzikant altijd handig is

  • Profielfoto
    themacs

    Ik ben van Things overgestapt naar het nog duurdere OmniFocus.
    Mac app: 80€
    iPad app: 40€
    iPhone app: 20€

    Ik heb ze alle drie.
    Sluit heel nauw aan met de GTD filosofie (projecten / contexten). Wel wennen eerst (lijkt eerst allemaal overkill) maar nu na enkele maanden gebruik zeer tevreden over. Ook allemaal gesynct via de cloud, naar keuze: MobileMe of een gratis aangeboden sync service.

  • Profielfoto
    Mac-@

    Things na twee weken aan de kant geduwd voor Evernote (graties!).. Never looking back ever since…

  • Profielfoto
    kerelvent

    Buiten dat ik Things door z’n uitgebreidheid lekkerder vind werken en dat het me niet lekker zit m’n hele workflow in een potentieel stukje failliete software te stoppen, heb ik sowieso moeite met het gebruiken van to-do software.
    Voor mij is de prijs van Things een soort placebo: ik móet het wel gebruiken, anders heb ik geld verspilt.

    Wunderlist gebruik ik enkel voor lijstjes die ik wil delen met andere gebruikers.

    Ik vraag me overigens ook sterk af wat Things e.v.a. gaan doen nu Apple de API van iCloud gewoon gaat uitgeven en alles via het serverhokkie van Apple kan.

  • Profielfoto
    Skilip

    Net twee weken geleden Things gekocht :(.

  • Profielfoto
    michel5

    Dagelijks maak ik gebruik van een combinatie van iCal en Remember The Milk (RTM). Geen standalone app, wel een hele prettige workflow manager. En gratis.

  • Profielfoto
    M@cer

    Had al heel veel verschillende apps geprobeerd, maar geen enkele voldeed aan onze wensen. Tot ik een paar maanden geleden Wunderlist tegen kwam, sindsdien wil ik niets meer anders en hebben we eindelijk een goede taskmanager.

  • Profielfoto
    Erwin Snijders

    Ik gebruik zelf ohja.nl. Werkt ook volgens GTD en omdat het een website is, hoef je niets te syncen enzo. Oh ja, het is gratis.

  • Profielfoto
    wouwout

    Evernote. Gratis en met veel mogelijkheden, ook uploaden/delen van foto’s en video’s. Prima synchronisatie. Ook te delen met o.a. Android.

  • Profielfoto
    tost

    Dankjewel, goeie conclusie.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Ben über-tevreden over OmniFocus.

  • Profielfoto
    wimbers

    nog een tevreden omnifocus gebruiker. vooral de quick entry is fantastisch.
    ik vergeet nooit meer een mail, response of telefoontje.
    ik hoop wel dat omni er ook location based aan toe gaat voegen want een reminder krijgen om de boodschappen te doen als ik kantoor verlaat lijkt me wel handig.

  • Profielfoto
    Jesper

    Check ook eens de gratis ToDo (met hout icoontje), beter dan Things en Wunderlist en volledig gratis!

  • Profielfoto
    Edwin

    @jesper zou je een link van ToDo in je reactie willen maken?

  • Profielfoto
    Janozua

    Wunderlist is te beperkt voor mij. Voelt ook op 1 of andere manier niet goed aan (voor een 1.2.1 versie).
    Ik wacht momenteel op de iPhone- en iPad-versie van The Hit List (duurt eeuwig voordat die komt… maar de Mac-versie is belangrijkste). Voor mij het beste GTD-programma op de Mac. Hoewel ik over Things ook zeker te spreken ben.

  • Profielfoto
    Jesper

    Was moeilijk te vinden. Ik begrijp gewoon niet waarom je niet simple via apple.com in de App Store kan zoeken?!
    .
    Hier kan je ToDo downloaden, gratis:
    http://itunes.apple.com/il/app/todo-list-pro/id430741826?mt=8
    .
    Super App!

  • Profielfoto
    NTG

    Ik gebruik al een paar maanden Things. Syncen van Mac naar Mac kan, maar via een omweg met de hulp van Dropbox. Maar als dat opgezet is werkt het prima. Ik probeerde laatst Wunderlist, juist omdat deze voor alle platformen beschikbaar is en uit zichzelf synct. Maar de interface en de organisatie-functies zijn erg beperkt.

  • Profielfoto
    fuen

    Enige nadeel aan Wunderlist vind ik de iPhone- en iPad-apps. Gemaakt in Appcelerator, zo schrijven ze, voelen ze erg ‘flimsy’ en onstabiel aan. Wel mooi, dat dan weer wel.

  • Profielfoto
    gnurck

    Het probleem is altijd dat je voor alles appss nodig hebt, ke notes gaan weer ergens anders etc. Ik doe het gewoon in Evernote. Zou fijn zijn als apple Notes, Ical, Addresbook en mail op een of andere manier integreert.

  • Profielfoto
    tiny

    Wat een geweldige en behulpzame reacties allemaal:) Fijn dat iemand Omnifocus ook noemde en dat daar weer reacties over kwamen. De OmniGroup is al jaren lang een Mac-georiënteerd bedrijf en ze maken goed overdachte dingen…

  • Profielfoto
    Baseline

    Ik ben idd ook erg blij met Omnifocus maar ga Wunder ook eens proberen.. gewoon.. omdat het kan.

  • Profielfoto
    sybian

    Al kan Things nog wat van Wunderlist leren qua syncen en samenwerken/delegeren van taken; Things wint het grandioos van Wunderlist op het gebied van Getting Things Done. Het geweldige lenige systeem van Things kan wat betreft taggen van je todo’s jehelemaal naar eigen inzicht opgezet worden. Ook de user-interface van Things werkt stukken overzichtelijker werkt dan dat van OmniFocus. Ik kijk reikhalzend en vol vertrouwen uit naar Cloud-integratie van Things.