Muziekpiraten blijken goede iTunes-klanten

Door: Statenweg - 28 reacties

De tijd dat platenlabels nog fors verdienden aan de verkoop van cd’s ligt inmiddels weer een tijdje achter ons. De muziekindustrie heeft in het afgelopen decennium zo’n 50% van de omzet zien verdampen. Het massaal illegaal downloaden van muziek via uitwisselingsprogramma’s als LimeWire werd lange tijd als een van de belangrijkste oorzaken gezien.

De industrie treedt dan ook hard op tegen mensen die zich schuldig maken aan piraterij. Douglas C. Merrill, onlangs de laan uitgestuurd bij EMI, laat echter een ander licht op de zaak schijnen. Uit eigen onderzoek van het label bleek dat LimeWire-gebruikers naar verhouding veel geld besteden in de iTunes Music Store. Ze gebruiken LimeWire om de muziek te ontdekken, voordat ze tot aanschaf van een album overgaan.

Plantenlabels zien elke illegale download als verloren inkomsten, maar bovenstaande constatering duidt erop dat muziekpiraterij de albumverkoop kan stimuleren. Mensen die wel eens iets downloaden via LimeWire zijn bovenmatig ge√Įnteresseerd in muziek en zullen daardoor niet alleen muziek illegaal downloaden, maar ook regelmatig via iTunes een album aanschaffen.

Reacties

28 reacties
  • Profielfoto
    Sciron

    Omdat Limewire gewoon een brak programmatje is vol met virussen. Dat dat we deze tijd ook al lang achter ons hadden gelaten….

  • Profielfoto
    LeonB

    Die conclusie blijft maar naar boven komen bij dat soort onderzoeken. Triest dat de grote platenboeren dat stelselmatig blijven negeren en keer op keer weer een blik dure advocaten opentrekken en idiote kopieerbeveiligingen verzinnen.

    De tijd van het zakkenvullen is voorbij, en dat is voor de grote labels maar moeilijk te verkroppen. Dan maar goochelen met cijfertjes en de wereld proberen te overtuigen van het onrecht dat ze wordt aangedaan. En met succes, helaas.

  • Profielfoto
    Soulsalekta

    limewire.. bestaat dat nog?

  • Profielfoto
    Statenweg

    Het onderzoek is blijkbaar uitgevoerd in een tijd dat LimeWire nog populair was, maar de conclusie gaat mogelijk ook op voor muziekpiraterij in het algemeen.

  • Profielfoto
    sanderploegsma

    Hetzelfde als het downloaden van games, dat komt vaker voor bij games die geen demo oid uitbrengen, aangezien mensen dus niet weten of het spel gaat bevallen. Dus eerst even uitproberen.

  • Profielfoto
    unSOUND

    Precies. Jaren geleden kwam er ook al naar voren dat tegelijk ook de grootste kopers zijn, uitzonderingen daargelaten. Voor velen is het downloaden een alternatief voor ib de winkel luisteren.
    .
    Ander punt wat al vaker naar voren is gekomen, is dat de prijs van een album bij de introductie van de cd gigantisch werd verhoogd. Met het verlies van de cd verliest men ook die overdreven winst die ze jaren gemaakt hebben over de rug van de artiest en de koper. Maar in plaats van hand in eigen boezem te steken boijven ze maar wijzen naar de consument. Je zou toch zeggen dat zelfs hun snappen dat potentiele kopers beschuldigen van diefstal averechts werkt qua goodwill…

  • Profielfoto
    Hessel89

    ik geloof best dat hier een kern van waarheid in zit alhoewel dit natuurlijk actueel was 5 jaar geleden. tegenwoordig gebruikt men youtube.

    geloof me, echte muziekliefhebbers zijn altijd bereid om te betalen voor muziek dus de stelling ”Plantenlabels zien elke illegale download als verloren inkomsten” is onzin.

    de mensen die wel illegaal downloaden zouden √ľberhaupt niet bereid zijn om ervoor te betalen ook niet als het niet anders kon.

    persoonlijk betaal ik graag voor muziek:) weet ik altijd dat het topkwaliteit is en je krijgt een mooi eindproduct. het maakt je ook kieskeurig. je gaat tenslotte niet betalen voor tracks die je maar ‘meh’ vind.

    + als je betaald voor je muziek moedig je jouw favoriete artiesten aan om goede muziek te blijven maken.

  • Profielfoto
    IBram15

    Ik merk het ook met muziek. Eerst een nummertje of album luisteren, en later aanschaffen. Hetzelfde voor Apps. Ik download de meeste apps eerst gratis om ze te testen. En als ze bevallen, of ik merk dat ik ze vaak gebruik, koop ik ze toch wel.

  • Profielfoto
    iMacDonalds

    limiwire? Gebruiken mensen dat nog steeds?

  • Profielfoto
    Meh1965

    Je zou toch zeggen dat zelfs hun snappen ….

    Je zou toch zeggen dat zelfs zij snappen…

    Ik download alleen muziek die ik toch niet zou kopen. Vreemde is wel dat ik merk dat ik de laatste jaren geen cd meer heb gekocht. Dat betekent dus dat als ik niet had gedownload mijn muziekcollectie sinds een paar jaar niet uitgebreid zou zijn.

    Maar de platenbazen en met name de heer Breukhoven moeten niet zeuren. Het zijn allemaal ratten. Ik kan me herinneren dat er bij mij in de buurt een winkeltje begon dat cd’s ver onder de marktprijs verkocht en daar toch nog, weliswaar een minimale maar voldoende, winst op maakte. Toen is de heer Breukhoven naar enkele platenmijen gegaan en heeft gedreigd dat als die mijen bleven leveren aan dat winkeltje, hij geen cd’s meer zou verkopen van die mijen. Drie weken later was dat winkeltje gesloten.

    Maar goed, misschien is meneer Breukhoven wel genoeg gestraft met dat stelletje etterkinderen van hem.;-)

  • Profielfoto
    Bart01

    Ik ben nu erg blij met Spotify (premium). Een goede manier om allerlei muziek te luisteren en toch uitgeverijen tevreden stellen.

  • Profielfoto
    ottovds

    Ik doe ook vaak zo, hoewel Google, Youtube, grooveshark, etc… hebben Limewire wel vervangen.

    Voor apps doe ik het nog v√©√©l meer zo. Illegale apps kan je meestal niet zo gemakkelijk updaten, dus dan koop ik ze toch als ik ze goed vind…

  • Profielfoto
    Scrooge McDuck

    Zolang iTunes geen lossless aanbied blijf ik alles met torrents binnenhalen.

  • Profielfoto
    MacRay

    Limewire… dat is lang geleden bestaat dat nog…:)
    Zo jaren ’90 dat illegaal downloaden…

  • Profielfoto
    Hermanko

    Limewire en Napster, ik ben het al bijna vergeten. Bijna al mijn muziek is van iTunes. Soms al zolang dat het verloopt bij aanschaf van een volgende Mac kom ik in de buurt van de 5 toegestane computers.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    @MacRay
    Dan leven toch kennelijk (volgens de entertainment industrie) vrij veel mensen in de jaren 90. En de industrie zelf in de jaren 70/80.
    ————————————————————————————————-
    .
    Los van het feit dat hier Limewire genoemd wordt (het sap is er nu wel helemaal uit) is het enkele jaren geleden al aangetoond door onafhankelijke bureau’s dat niet alleen illegale downloaders maar ook gewoon downloaders in het algemeen vaker naar concerten gaan (dat zijn dus weer inkomsten voor de industrie) en later iets wat ze goed vonden alsnog in de winkel gaan kopen.
    .
    Maar terwijl bedrijven zoals Apple inspelen op de veranderde ‘koop cultuur’ en vondsten zoals iTunes oprichten, blijft de entertainment industrie maar vasthouden aan het oude verdien model en criminaliseren ze iedere downloader. Niet alleen dat: ze leggen mensen die het nooit van hun leven kunnen betalen torenhoge boetes op die soms in eerste instantie in de miljoenen lopen door te stellen dat elke download een niet verkochte CD of DVD is, en dat is dus pertinent niet waar!
    .
    Ze gaan in het lobbyen zelfs zo ver dat regeringen wetten aannemen waarbij tot afsluiting van het internet over kan worden gegaan zoals in Frankrijk door die dictator Sarkozy. Want hoewel het niet met zoveel worden in de grondwet staat, internet is vandaag de dag net zo’n belangrijke behoefte als gas & licht of een telefoon en het wordt daarom ook door bepaalde organisaties terecht als een verworven en noodzakelijk recht gezien.
    .
    Als je verder naar de prijzen van sommige muziek CD’s kijkt dan komen die wel eens boven de ‚ā¨20 uit en een enkele is zelfs duurder dan Lion. Terwijl er aan Lion b.v.b een jaar is gesleuteld en zo lang doen ze echt niet over een CD productie hoor.

  • Profielfoto
    Froggle

    Sja, zoals ik vroeger even een singletje in de winkel kon proef-luisteren, wil ik dat nu ook. En geen 30 seconden, ik werd eerder ook nooit na 30 seconden weggetrapt. Gewoon het volledige nummer een keer of 3. Daarna moet je ‘m kopen. Dat hebben ze dus bij Spotify wel begrepen. Dat gebruik ik nu dus om muziek mee te ontdekken en vervolgens in iTunes aan te schaffen, gezien Spotify het leuk vind om regelmatig muziek eraf te halen en ik weer m’n playlists moet nalopen. Beetje de boot gemist op die manier.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik heb het altijd al gezegd…! Muziekmaatschappijen moeten niet zo zeuren en met hun tijd meegaan. Vele jaren lang hebben ze ons uitgezogen met veel te dure CD’s en DVD’s terwijl er beloofd was dat de prijs fors zou dalen. Dat is nooit echt gebeurd. Ook waren ze over het algemeen te lui om er echt leuke producten van te maken met bonustracks en mooie boekjes erbij, om zo klanten vast te houden. Altijd maar simpel willen cashen en intussen steen en been klagen dat er ‘illegaal’ wordt gedownload. Vroeger vooral via Limewire, daarna via andere programma’s als ACQLite en andere programma’s.
    En de BUMA maar roepen “Illegal downloading is killing music”.
    Jaren geleden heb ik dat al veranderd in “Illegal downloading is free music promotion. Omdat ik dat dacht en merkte, wist dat veel slimme artiesten niet zeuren maar al lang zelf internet hebben opgezet, waar je zo terecht kunt maar soms ook lid van kunt worden, veel dingen gratis en tegen betaling kunt downloaden: muziek, clips, tourinfo, foto’s en allerlei andere merchandising.
    David Bowie was de eerste zanger die (al in 1995!) met BowieNet zijn eigen internet community oprichtte. En vooral via tournees wordt tegenwoordig veel geld verdiend.
    Nu blijkt het dus inderdaad waar te zijn: mensen die ‘illegaal’ downloaden maken zo kennis met muziek, willen meer en gaan dan betaald downloaden. Nu is alleen nog maar de link met betaald downloaden gechecked, maar het zal ook zo zijn dat mensen na muziek te hebben leren kennen, in de winkel of via internet CD’s of DVD’s kopen of concerten gaan bezoeken.
    Mensen bij muziekmaatschappijen en vastgeroeste clubs als de BUMA: wordt ’s wakker en wordt ’s creatief! Niet meer zielig zeuren, innovatieve en spannende producten uitbrengen. De ‘illegaliteit’ van het onbetaald downloaden is trouwens ook nog steeds betwist. Laten ze het nu maar definitief gaan beschouwen als gratis promotie voor hun artiesten en muziek. Dat scheelt hun promotie-afdelingen (als die nog bestaan??) heel wat werk!

  • Profielfoto
    MadDonna

    Jammer dat de muziek industrie niet snapt dat ze in de “gouden eeuw” hebben geleefd en dat die tijd dat men voor honderden miljoenen aan cd’s verkocht eigenlijk komt door de introductie van de CD. Was die introductie er niet geweest, dan was de gouden tijd er niet geweest.
    De CD heeft eigenhandig ervoor gezorgd dat mensen die nooit muziek kochten ineens van die glimmende schijfjes wilde hebben. Ja, dan komen er wel heel veel extra inkomsten binnen. De CD zorgde voor overwerk inkomsten, inkomsten die heel fijn zijn, maar waar je niet op moet rekenen bij je dagelijkse huishouden.
    Want, laten we even teruggaan naar de tijd van de LP. Ga eens in je gedachte terug naar die tijd. In die tijd, kende ik maar een paar mensen die echt muziek verzamelden. Mensen die tientallen en soms honderden lp’s hadden, mensen die net zoals ik elk weekend in de platen zaak te vinden waren om de nieuwste releases te beluisteren, uit de Metal bak een zestal lp’s viste en dan met √©√©n naar huis ging. Die mensen waren er niet zoveel in mijn omgeving. De meeste mensen hadden soms 3 lp’s in huis en nog vaker helemaal geen een. Toen kwam de CD…..
    Diezelfde mensen hadden plotseling tientallen cd’s in huis. Van de meest uiteenlopende artiesten, vaak gekocht op de hoes. En de cd’s zijn vaak nog net zo nieuw als toen ze gekocht waren.
    De muziek industrie kraaide victorie, maar hadden geen idee dat ze een luchtkasteel aan het bouwen waren die op dat moment lucratief was, maar net zoals elk ander luchtkasteel fundament mist.
    De meeste mensen zijn geen album kopers, en die nummers die ze goed vinden kunnen ze horen bij de diverse radiostations, op Internet, TV en via de download eventueel op hun eigen CD’s, harddisk’s etc. kwijt.
    Internet heeft de situatie weer genormaliseerd, heeft de industrie weer met beide benen op de grond gezet en muzikanten daar waar ze horen, op het podium. Alleen ja, dat doet even pijn, om er achter te komen, dat muziek gekocht wordt door liefhebbers en de rest maakt een copie, net zoals in de tijd van de LP.

    Hoe de industrie trouwens enigszins het verloren terrein goed kan maken is door weer een koppeling te leggen tussen medium en inhoud. Door iets extra toe te voegen waardoor veel meer mensen het kopen. Bijvoorbeeld de hoes op LP formaat bijvoegen, ik noem maar wat. Of gewoon weer op LP…. iets wat ze zelfs bij de Mediamarkt ook weer verkopen.

  • Profielfoto
    Napsju

    Erg netjes is het niet, maar als ik gemiddeld 400-500 euro per jaar besteed aan concerten, mag je ik dan ook een keer wat downloaden?

  • Profielfoto
    maluku-nick

    Tsja; Zo doe ik het sinds een tijd ook: Albums met torrents binnenhalen, luisteren, like? = kopen via iTunes…

  • Profielfoto
    iDeMi

    De prijzen voor lossen nummers vind ik echt wel betaalbaar. Gemiddeld 10 euries voor een compleet album. Dat heb ik er echt wel voor over. Zeker uit respect voor de artiest.

    Het artikel klopt voor mij wel. Vaak download ik eerst via torrent en als ik de muziek goed vind koop ik het op iTunes.

  • Profielfoto
    plonserd

    Met m’n band hebben we onze 2 eerste albums ook gratis digitaal aangeboden, en een betalende fysieke release. Heel veel mensen hebben ons laten weten dat ze na de muziek te downloaden het er wel voor over hadden om de cd gewoon aan te schaffen, om ons te steunen. Er was toen ook nog geen platenmaatschappij mee gemoeid..

    Voor het digitale gedeelte van onze derde plaat hebben we een leuk recordlabel gevonden, waardoor we natuurlijk geen gratis downloads meer kunnen aanbieden, alles gaat via iTunes, maar mensen kunnen de nummers wel volledig streaming beluisteren via onze Bandcamp (we zijn niet echt fan van 30sec. previews…)

    Door onze open houding in het verleden kopen de fans maar al te graag onze muziek, we hadden graag de gratis downloads blijven behouden, maar op de duur moet je zoveel financiele opofferingen maken dat het niet meer leefbaar is.

  • Profielfoto
    Obi

    Introductie van de CD in 1982 was het nieuwe technologie, de productie van een cd was een dure aangelegenheid, enerzijds beperkt aanbod van artiesten en anderzijds was het maken vaan een cd een duur proces met hoge uitval, je had namelijk een zgn cleanroom nodig om een CD te maken. Daarmee werd de hoge aanschafprijs van een cd -door de industrie- goed gepraat, ook vlgs diezelfde industrie bij meer aanbod en
    minder uitval gaat de prijs van CD’s omlaag. Ik was een zgn ‘Early Adaptor’ had als een van de eerste een CD speler en moest een aantal platen opnieuw aanschaffen – maar nu als CD.

    In 1986 is de zgn ‘mono-liner’ uitgevonden, dat is een apparaat wat je bij wijze van
    spreken in een schuur kunt plaatsen en dat apparaat maakt CD’s, je hebt geen cleanroom meer nodig en de uitval van foute CD’s is door dit proces veel lager.
    Deze ontwikkeling zorgde voor een significante verlaging van de vaster kosten die nodig zijn om een CD te maken.

    Het is 1992, ondergetekende heeft vakantiewerk in een CD fabriek, op dat moment kost het maken van een CD, inpakken en voorzien van een hoesje, CD’s in een doosje stoppen , en dat verzenden naar de ‘platenzaak’ voor 1 CD 2,50 gulden.

    Prijs voor een CD -op dat moment in een winkel- 45 tot 50 gulden, onveranderd, tov de prijs van een CD bij de introductie.

    Een ander punt is dat wet op kopie en auteursrecht zodanig is aangepast (gelobby en smeren) dat het een winst instrument is geworden voor de ‘big content’ industrie. Origineel kopierecht was iets van 14 jaar, gedurende die periode had de maker een door de staat verleende monopolie om z’n werk ten gelden te maken, na de 14 jaar verviel het werk in het ‘publieke domein’ .

    Op dit moment blijven de meeste betaalde auteurs en kopie rechten hangen bij de big content ipv bij de makers van de content.

    Zo heeft bv Disney de rechten ‘toege√ęigend ‘ over stukken die eerst in publiek domein waren zoals “Happy Birthday”.

    Ook is de zgn 1 op 1 verlies (elk kopie is 1 verloren verkoop) niet waar, echter worden vaak ‘lobbynomics’ gebruikt om valse argumenten te presenteren over de verliezen die ze zgn hebben geleden. Verder zijn deze verliezen niet toe te rekenen aan alleen piraterij, het uitgave patroon van consumenten is verandert, vroeger gaf je geld uit aan (even gechargeerd) aan brommers, uitgaan en muziek. Tegenwoordig wordt veel meer geld uitgegeven aan heleboel andere zaken . Het feit dat er een heleboel parasitaire clubjes zoals Brein bestaan geeft aan dat het verouderde ‘business model’ van de ‘media industrie’ niet werkt, en dat ze vast houden aan 19e eeuwse praktijken

    Ik heb meer dan 20000 gulden uitgegeven aan CD’s , platen die ik eerst had gekocht moest ik opnieuw aanschaffen als CD (ze wille3n jouw maar al te graag een ‘licentie’ verkopen ,maar als je dan alleen een andere “drager”wilt moet je toch weer de volle mep betalen).
    Ben jarenlang voorgelogen en besodemieterd over de prijs van een CD, daarnaast is het downloaden van muziek, films en boeken voor eigen gebruik hier in NL legaal nog steeds toegestaan. Tijd voor payback, heel af en toe koop ik nog een CD en als ik naar een concert ga koop ik daar bijna altijd de CD’s van de optredende band, maar voor de rest downloaden is het devies, ik zie niet in hoe ik parasieten moet helpen door aankopen van herkauwde shit..

  • Profielfoto
    error

    Mensen die vaak/veel muziek downloaden (zonder winstoogmerk) zijn over het algemeen grote liefhebbers en (ver) bovengemiddelde kopers van muziek. Dit weet de muziekindustrie al jaren. Ik koop zelf nog heel veel muziek (op cd, digitaal of soms vinyl) maar die muziek staat bijna altijd al lang op mijn iPod (met dank aan de twee zonen van OiNK).

  • Profielfoto
    Hessel89

    Tijd voor payback, heel af en toe koop ik nog een CD en als ik naar een concert ga koop ik daar bijna altijd de CD\’s van de optredende band, maar voor de rest downloaden is het devies, ik zie niet in hoe ik parasieten moet helpen door aankopen van herkauwde shit..

    tijd voor payback? dus omdat jij vroeger bent ”besodemieterd” steel je nu muziek van bands die keihard werken voor hun geld?

    als jij werkt wil je ook betaald worden toch?

    als jij ”parasieten die herkauwde shit maken” niet wil financieren dan doe je dat toch lekker niet? loop niet te mekkeren man en betaal gewoon eerlijk voor de muziek waar je wel met plezier naar luisterd. en illegaal downloaden is altijd stelen. ook al vind je het kutmuziek.

    en

    Het is 1992, ondergetekende heeft vakantiewerk in een CD fabriek, op dat moment kost het maken van een CD, inpakken en voorzien van een hoesje, CD\’s in een doosje stoppen , en dat verzenden naar de \’platenzaak\’ voor 1 CD 2,50 gulden.

    wat denk je dat het produceren van zo’n album kost dan???? denk je dat artwork gratis is? dat een producer geen geld vraagt? denk je dat 6 maanden in een studio zitten geen geld kost? kosten lopen tot in de miljoenen.;)
    dit is voor een band een hele grote investering en die moeten ze terugverdienen. + om er van te kunnen leven moeten ze er ook nog een beetje winst van kunnen maken.

  • Profielfoto
    jantjuh14

    Alsof de grote artiesten die paar miljoen zullen missen. Volgens mij zitten de meesten er wel warmpjes bij als ik mtv crips zie. :sarcastic: Ik denk eerder dat hebberige managers van muzieklabels hierachter zitten.

    Het is tijd voor echte oplossingen in plaats van mensen individueel afstraffen. Er zijn nog steeds maar weinig mogelijkheden om echt legaal muziek te downloaden, om nog maar te zwijgen over films/tv-series. Waarom zijn die nog steeds in beschikbaar in de iTunes store???

  • Profielfoto
    DaveFlash

    …. Waarom zijn die nog steeds in beschikbaar in de iTunes store???

    ik denk dat je bedoelt, niet beschikbaar?

    Inderdaad, het is inderdaad schandalig dat wij in Nederland nog niet eens legaal films en tv series kunnen kopen in onze eigen itunes store, en hoe komt het dat het initiatief Filmotech ook nog niet echt van de grond is? En is het zeer raar dat er nog steeds geen overkoepelnde Europese iTunes store is met alle content uit alle lidstaten, zoals de europese unie wil: [te lezen op de volgende pagina’s]

    Nellie Kroes waarschuwt Apple [19 sep. ’08]
    Priv√©jet Steve Jobs wederom in Nederland [25 nov. ’08]
    Heeft een pan-Europese iTunes Store de toekomst? [27 mei ’09]
    Beter aanbod online muziek in Europa [21 okt. 09]
    Europese uitbreiding iTunes Store stap dichterbij [26 jan. ’10]

    Dit bewijst maar dat ze achterhaalt bezig zijn, door geen volledig aanbod te bieden binnen europa, werken ze het illegaal downloaden in de hand.