KPN en Vodafone knijpen op data

Door: Lucas Raggers - 85 reacties

Hoe groot was de blijdschap toen in november vorig jaar de iPhone ook verkrijgbaar werd bij KPN en Vodafone. Hoe groot is de teleurstelling nu enkele maanden later. Zowel KPN als Vodafone maken bekend hun abonnementstructuur om te gooien. Waar het allemaal om draait: data.

In april poogde KPN gebruikers te laten betalen voor diensten als Whatsapp en VoIP. Deze zouden de nagel aan de doodskist van sms’en en bellen zijn. De politiek stak hier echter een stokje voor. Even bleef het stil, maar daar is deze week dan toch de counter attack. Dinsdag kondigde KPN nieuwe abonnementen aan waarbij flink geknepen wordt op de databundels. Wie bij KPN 1 GB aan dataverkeer wil per maand, moet minimaal 50 euro neertellen. Daarbuiten betaal je 10 cent per MB.

Bij de nieuwe Vodafone abonnementen is 1GB dataverkeer überhaupt niet mogelijk. Een abonnement met 900 MB dataverkeer is wel in het assortiment aanwezig voor maar liefst 75 euro. Buiten een bundel kost 100MB €2,50. “De investeringen in het netwerk moeten ergens anders vandaan komen,” aldus een woordvoerder.

Kortom, de tijd van onbeperkt internet op je telefoon lijkt een droom uit het verleden. Ondertussen houden we T-Mobile angstvallig aan hun uitspraak van zomer 2010: “T-Mobile woordvoerder Henny van der Heiden heeft (natuurlijk) geen goed woord over voor de maatregelen van KPN en Vodafone. Volgens hem zijn databundels een belemmering voor het gebruik van mobiel internet. Het bedrijf heeft daarom geen concrete plannen om onbeperkt internet af te schaffen, of zelfs een fair-use policy in te stellen.”

Reacties

85 reacties
  • Profielfoto
    recoiller

    Bestaande abonnementen kunnen niet aangepast worden toch? Niet echt vooruitgang. Jammer dat het netwerk van T-mobile zo bagger is anders zou ik zo terug gaan naar T-mobile, ook al heb ik geen idee hoeveel data ik gebruik op mijn iphone op 3G.
    Wat is het beste abonnement voor ipad (alleen data) in Nederland?

  • Profielfoto
    MrHammond

    Het was natuurlijk wachten totdat dit eraan zou komen… Ik denk dat T-Mobile nu moet kiezen: zich aansluiten bij KPN en Vodaphone, of hun netwerk zo bagger laten als het is, met de mogelijkheid dat het nóg slechter wordt als ze hierdoor meer zieltjes winnen…

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Dan maar wachten tot Mobile Vikings in Nederland neerstrijkt want die telecomaasgieren bij jullie leren het precies nooit, net als de platenfirma’s vroeger.

  • Profielfoto
    wardjj

    Belachelijk…

  • Profielfoto
    polansky

    Weet iemand of Ziggo ook met mobiele spraakdiensten gaat komen?
    Hun mobiele data abonnement is wel mooi geprijst namelijk.

  • Profielfoto
    CMD-Z

    kun je eigenlijk ergens zien wat je data verbruik is?

  • Profielfoto
    iFredo

    Kijk @CMD-Z dat is een goede vraag. Iedereen rolt direct over elkaar heen met grootse uitspraken.

    Ik gebruik mijn iPhone zakelijk voor e-mailverkeer en denk dat ik meer dan gemiddeld tijd online doorbreng. Door altijd op WiFi over te schakelen waar mogelijk (thuis/kantoor/bekenden) verbruik ik nog geen 200MB per maand via het mobiele netwerk.

  • Profielfoto
    iFredo

    Kijk onder Settings > General > Usage > Cellular Network Data

    Bij mij momenteel Sent 11,2 Received 38,2, na een reset op 3 juli.

  • Profielfoto
    slewes

    Ik zit nu op 2,1 gb verstuurd en 17,4gb ontvangen maar ik weet niet waneer dat is ingegaan. Ik mail, browse, FB en Twitter veel. Pingen en Skype iets minder.

  • Profielfoto
    jeroentje

    het is gewoon een beetje zielig van de KPN, het is ook niet de eerste keer dat ze iets afschaffen. Zo was ook wel eens als je vanaf je huis adres belde met je mobiel, dat dit voor het zelfde tarief was als het normale vaste lijn tarief.

    KPN is gewoon een onbetrouwbare partner voor de consumenten wat betreft contracten.

  • Profielfoto
    Bodevinaat

    Communicatie is een van meest wezenlijke zaken in onze maatschappij. Desondanks besteden we dat uit aan private partijen (zooooo goed voor de marktwerking) die ons vervolgens helemaal uitzuigen. Onethisch, onverstandig en laten we communicatie in godsnaam een publiek domein maken. Nationaliseren, die KPN.

  • Profielfoto
    Elbert

    Tja … en T-mobile doet het volgende:
    “Uw dataverbinding heeft een download/upload snelheid van 7.2 Mbps/768 Kbps, na verbruik van 1 GB per maand wijzigt de snelheid automatisch naar maximaal 64/64 Kbps. Na overschrijding van het maandvolume kunt u voor € 10.00 het volume en snelheid herstellen. Uw verbruik wordt per dag vastgesteld en naar boven afgerond op 1 MB of een veelvoud daarvan.”

  • Profielfoto
    vishaakje

    @Bodevinaat omdat onze publieke bedrijven zo vernieuwend, vooruitstrevend en goed georganiseerd zijn gebleken in het verleden? Je klinkt wel heel moraalridderig, maar nationaliseren gaat de prijs alleen maar verder opstuwen, me merkt er alleen minder van omdat het uit de belastingpot komt.

    Verder vraag ik me toch nog altijd af wat die investeringen dan zijn… Paar nieuwe 3G ontvangers op de zendmasten schroeven? Die palen zijn toch met glasvezel aangesloten op de backbones van KPN e.d. Bandbreedte lijkt me voor een paar 3G gebruikers niet echt een issue.

    Telefoon – Zendmast – Glasvezel – Datacenter = 70 euro per maand 7.2 Mbps met limiet
    Computer – Coax – Glasvezel – Datacenter = 50 euro per maand ongelimiteerd op 120Mbit

    of mis ik hier een wezenlijk onderdeel?

  • Profielfoto
    Verwijderen

    1GB is veel data, ik doe er zeker 4 maanden over om het te bereiken. Dus ik heb er geen last van.
    Als er in de toekomst meer via de Cloud gaat gebeuren, wellicht dan wel.
    Ik moet wel zeggen, het netwerk van t-mobile stimuleert mij niet echt om veel van internet gebruik te maken. Op de meeste plaatsen waar ik kom is het internet van t-mobile bagger, en zit ik me continue te ergeren aan het trage internet.
    .
    De keuze is nu, T-mobile: met een slecht netwerk met onbeperkte data (waar je toch niet op 1GB uitkomt omdat het netwerk het je niet gunt, en het een ergernis is om het te gebruiken.
    Of KPN: met een goed netwerk maar met een beperkte hoeveelheid data.
    .
    Voor mij,…ik ga toch binnenkort over op KPN (of Telfort).

  • Profielfoto
    Thijmen96

    Ik heb echt geluk dat ik mijn abbonnement bij Vodafone net twee weken geleden heb afgesloten. Nu zou ik voor het zelfde bedrag 400 mb krijgen in plaats van de gewone 1gb die ik nu krijg…

  • Profielfoto
    elsheepo

    Op dit moment loop mijn abo af maar door de uitstel van de Iphone 5/ 4gs wil ik op dit moment nog niet gaan verlengen.

    Misschien op dit moment toch maar tegen het oude tarief een sim only abonnement afsluiten en dan een Iphone los kopen.

    Of overstappen naar ‘hollands nieuwe’. Iemand hier ervaring mee!? Zij hebben heel aantrekkelijke abonnements-vormen..

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    En wat als je regelmatig een hotspot wil maken van je iPhone? Dan verbruik je toch wel meer data.

  • Profielfoto
    Jojo890

    Ik heb gelukkig nog steeds Onbeperkt internet bij T-Mobile, die kunnen ze me ook niet meer afpakken. Heerlijk:)

  • Profielfoto
    JMO

    Ik vind dat mensen hier heel hard schreeuwen dat allemaal goed is. Ik vind het ook opvallend.

    Dit is omdat mobiel internet een doelgroep meer functioneel heeft gemaakt, om even heel hard te zijn. Deze doelgroep zijn gehandicapten, zoals ik. Doordat men eerst gebruik kon maken van ruime data limieten konden mensen zoals zich meer.. Toevoegen in de samenleving. Het klinkt enorme blabla, maar het is wel waar. Bedenk maar hoeveel mensen met een beperking in jouw omgeving een smartphone heeft gekocht met internet. Bij mij is het in ieder geval aanzienlijk.
    Doordat KPN en Vodafone de datalimieten afknijpen, knijpen ze ook mensen zoals ik, of anderen met een handicap, af.

    Met andere woorden: ieder die KPN of Vodafone nemen, bij hun smartphones, zijn elitaire kut eikels. Sry voor de harde bewoording, maar zo denk ik erover.

  • Profielfoto
    wwgnr

    @ JMO:

    Let even op je taalgebruik. Iedereen mag toch zelf kiezen voor welke provider hij kiest. Wie denk jij dat je bent om je wil aan anderen op te leggen? Ik ben zelf van plan om zodra iPhone 5 er is naar vodafone te gaan. Dus ik ben dan een elitaire kut eikel?

  • Profielfoto
    jantjuh14

    Ik snap dat gezeur over het netwerk van t-mobile niet helemaal? Tuurlijk heb ik op sommige locaties niet altijd geweldig bereik, maar is dat bij KPN dan wel zo? Nou niet bepaald. Mijn broer heeft KPN en heeft in zijn eigen huis nooit bereik…. Wat een geweldig netwerk…

    Verder ben ik benieuwd naar de vervolgstappen van t-mobile. De tijd zal het leren.

  • Profielfoto
    Lauwrence

    Blijf dit een raar verhaal vinden.

    Telecomgiganten als KPN en Vodafone zien dit niet aankomen en gooien vervolgens de deur naar een vrij Internet dicht, simpelweg omdat het hen ontbreekt aan toekomstvisie?

    Lijkt mij niet echt moeilijk te voorspellen geweest dat met de komst van de smartphones zoals we die nu kennen men meer en meer gebruik maakt van de beschikbare dataverbindingen en dat is echt niet iets van vandaag of zelfs ook maar gisteren.

    Dat applicaties als Whatsapp de heren (eindelijk) wakker hebben gemaakt vind ik alleen maar een teken aan de wand, een teken van wanbeleid en ronduit onbekwaam zijn.

    Wat is de volgende? Massaal VoIP gebruik en het daarmee krimpen van inkomsten uit GSM telefonie? Ik durf er nu al mn nieuwe iMac om te verwedden..

    Het is interessant om te zien wat T-Mobile nu gaat doen…

  • Profielfoto
    Hasoweh

    Dit kan ik als kut feut gewoon niet betalen. Moet ik dan echt weer back to basic? Hope not.

  • Profielfoto
    SebastiaanAndeweg

    Iedereen doet een beetje alsof KPN en Vodafone onredelijk grote bedragen vragen en alsof het gierige bedrijven zijn. In de nrc.next van gisteren staat dat KPN nog steeds de 700 miljoen euro die het investeerde in UMTS bezig is met terugverdienen. We hebben gewoon heel lang alles voor veel te weinig gekregen, en nu is dat over.

    De gemiddelde KPN-klant gebruikt minder dan 200 MB per maand, aldus datzelfde artikel. Voor iPhonegebruikers zal dat iets hoger liggen, maar ik geloof dat ik zelf (dankzij het feit dat ik thuis een WiFi-netwerk heb) ook niet boven de 200 kom.

    Het is dus best jammer, maar eigenlijk niet zo gek en ook onafwendbaar.

  • Profielfoto
    lexvo

    De telecombedrijven hebben zo te zien de grote vlucht van whatsapp e.d. inderdaad niet zien aankomen.

  • Profielfoto
    lexvo

    Als je een beetje op internetforums kijkt, zie je dat er voor elke telecomprovider wel klachten zijn over het bereik (en de service), inclusief KPN.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Oplossing 1: Gewoon eeuwig je huidige abonnement/contract verlengen iedere 2 jaar met de nieuwste iPhone. Voorwaarden van je contract blijven dan ongewijzigd!

    Oplossing 2: Massaal bij KPN en Vodafone weggaan en hopen dat ze het licht zien en hun plannen wijzigen.

    Oplossing 3: Massaal overstappen op sim-only abonnementen van zgn “virtual provider”
    a. Ben Zuinig met 50 bel/sms á € 2.99 per maand met Ben Internet altijd voor € 9,95 per maand. totaal € 12,94. Ben gebruikt het T-Mobile netwerk. of.
    b. Simyo Zelden, zelfde 50 bel- of sms tegoed, zelfde prijs 2.99 + 9,95 internet per maand. wel een limiet van 1GB. 100% eigendom van KPN
    c. Simpel 100 belminuten á 2,5 of 100 sms per maand á 2.5 + 10.00 voor internet met een limiet van 500MB. gebruikt eveneens het T-Mobile netwerk.

  • Profielfoto
    BigAL

    toch meer weer gaan wappen;-)
    Doet iemand dat nog trouwens?

  • Profielfoto
    JMO

    @ JMO:

    Let even op je taalgebruik. Iedereen mag toch zelf kiezen voor welke provider hij kiest. Wie denk jij dat je bent om je wil aan anderen op te leggen? Ik ben zelf van plan om zodra iPhone 5 er is naar vodafone te gaan. Dus ik ben dan een elitaire kut eikel?

    Om even heel hard te zijn: ja. Als ik die confrontatie aan moet gaan dan doe ik dat ook, want begrijp mij goed: een persoon met een handicap verbruikt meer data dan een ‘’normaal’’ persoon, omdat hij, naar mijn mening, dan compenseert voor de tijd dat hij niet in de samenleving is.
    Voorbeeld: Mijn buurman, die ook een handicap heeft, verbruikt 1,5 GB per maand. Hij is geen nerf, gebruikt geen Jailbreak en ga zo maar door. Waarom is dit? Nou, hij vind sites als de Volkskrant of de NRC leuk en om daarop te communiceren en te debatteren. Straks moet hij ontzettend veel meer betalen voor iets dat eigenlijk heel gewoon is voor iedereen. Sorry, maar dan kriebelen mijn fingeren gewoon. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Inderdaad, dan is mijn taal gebruik aan de slechte kant, maar ik denk dat ik hier een goed punt maak.

  • Profielfoto
    error

    Ik blijf als oude Ben-klant gewoon bij T-Mobile en verbruik zeer weinig mobiele data. Zit vrijwel altijd in Wi-Fi omgeving en buiten de deur check ik enkel mail, web en twitter en load incidenteel een foto up via Instagram. Dus ik heb van die data-limieten geen last. Wel begrijpelijk overigens dat telecomboeren meer gaan vragen voor data. Niet leuk natuurlijk… maar wen d’r maar aan. Hun oude verdienmodel staat op losse schroeven en je moet toch wat.

  • Profielfoto
    morty

    Dit is toch niet meer dan redelijk! lees de rest van de veranderingen eens bij vodafone! buitenland uit de bundel! allemaal verbeteringen. 1gb data per maand verbruik ik toch niet. je mag thetering doen maar niet meer dan 1 gb. heel redelijk in mijn ogen. wil je echt altijd online met je laptop koop dan een mobile wifirouter met bijpassend abonnement. dit kost wel iets meer maar dan heb je ook wel iets.

    ik blijf bij vodafone. enerzijds wegens de goede dekking en service. een ieder zal er wel een andere mening over hebben maar ik sta achter de mijne.

    voor alle zeurpieten kijk eens naar je data verbruik! gebruik je echt meer dan een gig aan data laat je horen en toon het aan! ik denk dat als we gaan meten die bevindingen van KPN omtrent de 200mb wel kloppen. ik sta nu op 521 sinds aanschaf in april!

  • Profielfoto
    MouseMighty

    Voorbeeld: Mijn buurman, die ook een handicap heeft, verbruikt 1,5 GB per maand. Hij is geen nerf, gebruikt geen Jailbreak en ga zo maar door. Waarom is dit? Nou, hij vind sites als de Volkskrant of de NRC leuk en om daarop te communiceren en te debatteren.

    En je buurman en jij hebben er nooit aan gedacht om iets van een WiFi netwerk te maken? Je gaat toch niet alles op een iPhone/smartphone/iPad doen op basis van mobiele data? Dat kost harstikke duur man! Gewoon achter je Mac met standaard internet weet je. Mobiel data verkeer is voor, nou ja de naam zegt het al, mobiel verkeer. Je weet wel als je dus buiten en/of onderweg bent. Of mis ik iets? Ik gebruik zelf een iPhone 2G jailbreak (uiteraards want die iPhone was alleen in USA beschikbaar) met een Vodafone prepaid simmetje. €7,50 per maand voor data, limiet van 500mb. Daar ben ik nog nooit overheen gegaan. Bijna overal is wel een WiFi netwerk te vinden.

  • Profielfoto
    MJTP

    Weet iemand hoe je je maandelijkse 3G dataverbruik kan meten op een iPhone. Dat is dan vast handige info voor als ik straks overstap naar een andere aanbieder dan T-Mobile.

    Laatst nog zat ik naast ik naast een collega die lekker zat te Spotify-en op z’n mobiel bij KPN, terwijl ik nauwelijks Nu.nl kon openen, zo’n slechte verbinding had ik.

    Ik geef toch liever een paar euro meer uit per maand als ik vervolgens ook eindelijk echt overal kan 3G-en met een fatsoenlijke snelheid. Ik kan me niet voorstellen meer dan 1GB per maand te gebruiken. Tenzij je mischien inderdaad de hele dag gaat spotify-en?

    Voor mijn werkt kom ik in alle uithoeken van Nederland en mijn bevinding: leuk dat onbeperkte internet van T-Mobile, maar in de praktijk heb je er meestal niets aan want geen dekking…

  • Profielfoto
    Festen

    @Bodevinaat
    Ik hoop dat je een grapje maakt. Toen vaste telefonie nog een staatsmonopolie was, moest je letterlijk maanden wachten voor het aanschaffen van een tweede, hypermoderne draaischijf telefoon (dus alleen het toestel, ook als de kabels al klaarlagen). Marktwerking werkt meestal, nationale industrie werkt op lange termijn nooit (iets met streven naar efficiëntie).

    OT: Overigens kun je ook overleven door een paar moment per dag niet online te zijn, en het aantal open wifi netwerken neemt alleen maar toe.

  • Profielfoto
    mymac

    Ik zit in dezelfde situatie als error hierboven. Bijna altijd WiFi, als dat niet voor handen is prima op 3G van T-Mobile. 1GB per maand kom ik toch niet aan, dus ik zit voorlopig safe. Sinds ik een witte iPhone heb zit ik nog niet eens aan een half GB, na een langere periode dan een maand. Niks aan de hand dus! Het is wel echt zuur voor mensen die een hoger data verbruik hebben, die moeten nu veel meer gaan betalen waar ik eigenlijk ook een beetje tegen ben.
    Voorbeeld:
    Eerst betaalde je voor 300 belminuten en 300 smsjes met internet bijvoorbeeld €45. Nu is dat veranderd naar 300 belminuten óf smsjes, alleen moet je nu óók veel meer voor internet gaan betalen.
    Voor hetzelfde abonnement ben je dus veel meer kwijt, oftewel we worden met z’n allen gewoon genaaid:lol:

  • Profielfoto
    Imagic

    @ JMO:

    Let even op je taalgebruik. Iedereen mag toch zelf kiezen voor welke provider hij kiest. Wie denk jij dat je bent om je wil aan anderen op te leggen? Ik ben zelf van plan om zodra iPhone 5 er is naar vodafone te gaan. Dus ik ben dan een elitaire kut eikel?

    Om even heel hard te zijn: ja. Als ik die confrontatie aan moet gaan dan doe ik dat ook, want begrijp mij goed: een persoon met een handicap verbruikt meer data dan een ‘’normaal’’ persoon, omdat hij, naar mijn mening, dan compenseert voor de tijd dat hij niet in de samenleving is.
    Voorbeeld: Mijn buurman, die ook een handicap heeft, verbruikt 1,5 GB per maand. Hij is geen nerf, gebruikt geen Jailbreak en ga zo maar door. Waarom is dit? Nou, hij vind sites als de Volkskrant of de NRC leuk en om daarop te communiceren en te debatteren. Straks moet hij ontzettend veel meer betalen voor iets dat eigenlijk heel gewoon is voor iedereen. Sorry, maar dan kriebelen mijn fingeren gewoon. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Inderdaad, dan is mijn taal gebruik aan de slechte kant, maar ik denk dat ik hier een goed punt maak.

    Bijzonder vreemde argumentatie. Uit welke cijfers blijkt dat gehandicapten meer data verbruiken? Of is het hier je onderbuik die spreekt. En als dat al zo zou zijn wat stel je je dan voor? Een abbo voor de gehandicapte medemens? En hoe bepaalt een provider de mate van zijn of haar handicap? Dikke BS. Wellicht dat ik je helemaal verkeerd begrijp, maar je tirade komt nogal calimero over. En je punt maak je bij mij in ieder geval zeer zeker niet.

  • Profielfoto
    mymac

    “De investeringen in het netwerk moeten ergens anders vandaan komen,” aldus een woordvoerder.
    Grappenmaker. Volgens mij haalt hij ‘het netwerk’ door de war met ‘de 4e vakantie’ of ‘de 5e auto’… Investeren in een netwerk hoeft nou niet meer namelijk als de prijzen zo hoog worden dat niemand er meer op zit.

  • Profielfoto
    Smon

    Nu ben ik best wel blij dat ik ’t standaard i-150 abonnement bij T-Mobile heb. Daar heb ik nu wel ‘slechts’ 2 Mbps download, maar het is wel helemaal onbeperkt. Geen datalimiet en geen lagere snelheid na ** GB verbruikt te hebben.

    Als je nu leest dat je bij KPN pas bij 50 euro 1 GB aan data krijgt.. poeh poeh.

  • Profielfoto
    JMO

    @Imagic

    Het CBS heeft berekend dat 12% van Nederland een handicap heeft. Verschillende zorginstanties, zoals ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en ga zo maar door, veranderen hun beleid qua telefoon gebruik. Dat weet ik bij toeval.

    Wat betreft hoe het dan anders moet zou ik zeggen: Dat mag van mij de politiek bepalen. ik weet ten minste dat dit veel mensen gaat raken, waaronder mensen met een beperking. De providers zijn te ver gegaan gewoon.

  • Profielfoto
    Imagic

    @Imagic

    Het CBS heeft berekend dat 12% van Nederland een handicap heeft. Verschillende zorginstanties, zoals ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en ga zo maar door, veranderen hun beleid qua telefoon gebruik. Dat weet ik bij toeval.

    Wat betreft hoe het dan anders moet zou ik zeggen: Dat mag van mij de politiek bepalen. ik weet ten minste dat dit veel mensen gaat raken, waaronder mensen met een beperking. De providers zijn te ver gegaan gewoon.

    Wij zullen het niet oneens zijn over het feit dat KPN en Vodafone met de nieuwe abbo’s de consument beperken en meer laten betalen voor minder. Agreed. Waar ik moeite mee heb is dat je betoog overduidelijk een verschil aanbrengt tussen de gehandicapte medemens en ‘normale’ mensen zoals je zelf schrijft. Dat verschil weiger ik te maken. En om mensen te betitelen als elitair indien ze wel een dergelijk abbo aanschaffen vind ik meer dan kort door de bocht. Denk eerder dat het een kwestie is van weinig echte keuze. Lood om oud ijzer.

  • Profielfoto
    Marius1976

    @JMO Hoewel ik oprecht met je handicap wil meeleven, vind ik dat je wel erg van leer trekt. Waar haal je de moed vandaan om mij (jawel KPN klant) een elitaire kut eikel te noemen? Dat slaat werkelijk nergens op. Heb ik schuld aan jouw handicap? NEEN! Maakt mijn keus voor KPN jouw situatie slechter? NEEN! Dus doordat iemand die gehandicapt en misschien daardoor niet meer naar het strand…; zijn alle strandgangers ineens elitaire kut eikels? Doordat iemand die gehandicapt is misschien niet meer kan lopen, zijn alle mensen die wel gewoon nog voorbij wandelen elitaire kut eikels? Doordat iemand die gehandicapt is wellicht meer data verbruikt, en dus bij KPN geen passend abonnement kan vinden; zijn alle KPN klanten ineens elitaire kut eikels?

    Sorry, maar misschien dat je handicap is dat je kloppende logische verbanden kan leggen, maar buiten dat verspeel je je geloofwaardigheid en oprecht medeleven behoorlijk.

  • Profielfoto
    Xcode

    Ik gebruik zelf zo’n 250MB per maand als ik m’n best doe… dus met een abonnement van 300MB per maand zou ik prima uit de voeten kunnen. Het is heel frappant dat beide providers (KPN en Vodafone) ontzettend veel tekst verbruiken om tot hun punt te komen. Nergens wordt het even overzichtelijk samengevat: dus ik heb geen zin om me er nu verder in te verdiepen. Wat ik wel kan zeggen is dat OMT het heeft nagelaten om het enigszins te verduidelijken… op dit moment is het meer paniek zaaien dan echt de feiten op een rijtje zetten.

    Nog even inhaken over de zogenaamd gehandicapte in ons midden (JMO): volgens mij is jouw handicap puur geestelijk van aard.

  • Profielfoto
    JMO

    @Imagic

    Ik vind het ontzettend goed dat je het hierover hebt. Laat ik duidelijk zijn: echt ontzettend goed, want hier gaat het in feite om.

    Om dit goed te kunnen beantwoorden moet je weten wie ik ben: Ik ben een jonge student die net zijn MBO4+ heeft gehaald met 13(!!) tienen. Ik ben twee op stage geweest in het buitenland en ik kan twee buitenlandse talen (nee, ik kan geen Fries :P) waarvan 1 alleen maar werd gesproken op mijn opleiding, namelijk engels. Ik helaas nu geen vriendin. Laten we daar niet verder op gaan, want ze zijn een beetje… Soms zijn ze… Laten we daar niet op verder gaan:P (is gewoon als grap bedoeld en niks anders).

    Alleen, ik heb ook twee beperkingen, namelijk: een zenuwziekte en een hartziekte. Het harde is dat daardoor ik minder kans heb op een baan. Überhaupt valt de helft van de banen voor mij af. Als ik een baan heb dan verdien ik sowieso minder en als ik geen baan heb dan krijg wajong uitkering, wat in mijn geval(sinds de ‘’bezuiniging’’) niet veel is. En voor mensen in de bijstand is het al helemaal geen pretje. En daar gaat het me om en niks anders. De abbo’s van tot nu toe konden kon ik, en waarschijnlijk vele anderen, redelijk tot net betalen, maar deze gaat dat niet meer en dan kom je helaas terug op het oude, namelijk alleen de rijke kunnen dit betalen.

    Alweer, ik vind het ontzettend goed dat je dat zei, want daar gaat het om, naar mijn mening.

  • Profielfoto
    MouseMighty

    @MouseMighty
    Je vergeet alleen 1 ding. Wat nou als hij geen wifi niet kan aanzetten, laat staan zelf kopen en in elkaar zetten.

    Dan is er toch vast wel een aardige buurman die kan helpen? Koop een Airport express, Extreme. Plugje erin klaar. Vast wel iemand, familielid die dat kan doen.

    Los daarvan: Waarom zijn smartphones er die draadloos internet kunnen gebruiken? Juist, om niet aan het ‘’vaste’’ wifi-netwerk te zitten.

    definieër “vast” WiFi? Ik stap in de trein en bijna elke trein heeft WiFi aan boord. Hoef je niets voor te doen, net als bij McDonalds of bij anderen. Iedereen die bij mij thuis komt kan gratiscchhh toegang krijgen tot mijn gastnetwerk. Gewoon ff vragen. Je zeurt over data limieten etc maar daar ben je toch ook zelf bij? Ik rook, ga ik dan zeuren over steeds duurder en dunner wordende pakjes shag? Nee, mijn keuze om het zo te doen. Er is altijd keuze om nou zoals anderen al zeggen de rest uit te maken voor rotte vis.. dat slaat als een tang op een varken.

  • Profielfoto
    JMO

    @marlus

    Kijk naar mijn vorige post.

    @xcode

    Nee, dat is het zeer zeker niet. Waag het ook niet meer omdat te zeggen. Kijk naar mijn vorige post waarom.

  • Profielfoto
    Xcode

    @JMO
    Ik waag het wel. Het is heel erg vervelend wat je allemaal hebt, dat zeker. Het is echter compleet van de zotte om mensen die bij KPN of Vodafone een abonnement hebben ‘elitaire kut eikels’ te noemen. Heb ’t lef om die opmerking terug te nemen, dan ben ik bereid om mijn stelling ook te veranderen.

  • Profielfoto
    JMO

    @xcode

    oké, de woorden ‘kut eikels’ wil ik best terugnemen, maar ‘elitair’ ter nooit ter nimmer.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Lekker lullig wel.

    Eerst zieltjes winnen met de iPhone-introductie, en nu iedereen volle vak in hun reet naaien, door de prijs omhoog te gooien.

    Het staat er natuurlijk grof, maar hier heb ik geen goed woord voor over, met name KPN doet er alles aan om hard mogelijk de klanten weg te jagen. Ik zal de dag prijzen dat ze failliet zijn, en ondertussen heb ik niets te klagen bij T-Mobile.

    Brakke netwerk valt echt REUZE mee, amper last van. En geen limiet, en een aardige snelheid.:cool:

  • Profielfoto
    Xcode

    @xcode

    oké, de woorden ‘kut eikels’ wil ik best terugnemen, maar ‘elitair’ ter nooit ter nimmer.

    Dan verandert mijn opmerking dus niet. Besef wel dat er naast KPN (inclusief Hi en Telfort) en Vodafone weinig over blijft om te kiezen.

  • Profielfoto
    Marius1976

    @JMO

    Met alle respect voor je toelichting… blijf ik erbij dat je jezelf juist op een soort ‘voetstuk’ plaatst of in ieder geval ‘buiten de maatschappij’ door generaliserend kpn klanten elitair te noemen. Weet jij wel wat dat woord betekent?

    Je kent mij niet, je weet niets van mijn financiële of persoonlijke situatie af, behalve dat ik klant ben bij kpn. DUS ik ben Elitair?

    Ik vind het rot voor je dat je persoonlijke situatie verre van ideaal is, en ik begrijp ook goed dat je leven veel frustraties kent. Maar volgens het principe van “Never bite the hand, that feeds you” denk ik dat je mede jezelf een plezier doet door wat minder op tenen te gaan staan van anderen.

    Rest my case.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Tjsa, als de vraag toeneemt gaat de prijs omhoog;). Basic economics. Gelukkig gebruik al dat mobiele dataverkeer niet:p. Waste of my money anyways…..

  • Profielfoto
    RickPrin5

    Het ergste is dat je dat extra geld niet betaald omdat Internet duurder wordt, of sneller, of beter onderhouden. Je betaald dat extra geld omdat ze hun SMSjes niet meer kwijt kunnen.

    Een SMS is 8kb aan data, en daar betaal je (buiten bundel) 20 tot 25 cent voor. Daar hebben die misselijke lieden jarenlang miljoenen aan verdient. Dat zien ze nu verdwijnen door services als WhatsApp en daarom moet je meer gaan betalen voor je mobiele internet. Het is te gek om los te lopen.

  • Profielfoto
    Steven Paul

    De timing is ook over nagedacht, vòòr het lanceren van de iPhone 5 de prijzen verhogen. Het best kun je dus nu verlengen indien mogelijk met een iPhone 4 lijkt me…

  • Profielfoto
    JMO

    @Marius1976

    Er is alleen 1 verschil: Jij kan kan nog even wat harder gaan werken om dat dure abbo te betalen, maar ik kan dat, tot op zekere hoogte, niet vanwege mijn twee beperkingen. Eigenlijk zou het moeten zijn dat ik daarvoor gecompenseerd wordt, maar deze wereld zit helaas niet eerlijk in elkaar. Oke, dat is alleen voor mij, en vele anderen die een handicap hebben, maar het moet wel gezegd worden. hard maar waar, vind ik. Wij zitten in een sociaal-economische democratie en ik vind dat alle geluiden gehoord moeten worden. Hoe hard dat ook is.

  • Profielfoto
    Marius1976

    @JMO

    Ja, maar je richt je woede/irritatie op de verkeerden. Je lijkt mijn punt ook niet willen snappen. Ik laat me niet door iemand die mij niet eens kent uitmaken voor wat-dan-ook.

    Je mag van mij een complete scheld kanonnade starten richting KPN, de overheid, Apple, Microsoft, de medische wetenschap, God, het universum, jezelf, etc. etc. etc. etc. etc.

    Maar je gaat niet generaliserend zitten oordelen over ‘mensen die ‘ dat doe je gewoon niet, ook niet als je gehandicapt bent, hoe sneu ook.

    En dat was en blijft mijn punt. Ik snap je irritatie/frustratie (dat heb ik al een aantal keer nu geschreven) maar in plaats van iedereen die nog met je mee zou kunnen leven, of sterker: je zou kunnen helpen, nou tegen je in het harnas te jagen, kun je je krachten beter sparen en je pijlen op de juiste personen richten.

  • Profielfoto
    Sunshine

    NEEEELIIIIEEEEEE DOE HIER EENS WAT AAN. :angry:
    overigens zit ikzelf godzijdank bij Telefonica/movistar in Spanje. Ik heb een abonnement voor zowel mijn iphone en mijn ipad met multisim en 1 gb download voor samen, voor slecht €25 per maand. En aangezien ik op de Canarische eilanden woon hoef ik daarover ook nog eens GEEN BTW te betalen.
    Ik heb met jullie te doen jongens. En dan is het ook nog eens zo’n klote zomer bij jullie.
    :cool:

  • Profielfoto
    tvasen

    Hulde aan Henny van der Heiden!

  • Profielfoto
    BigAL

    Ik begrijp de lust naar data-abonnementen niet. Bijna overal is wel een Wifi-hotspot te vinden. Vaak gratis ook. Heb al jaren smartphone en wifi-bereik in de stad, horeca en OV wordt steeds beter. Echt geen data-abonnement nodig. Bespaart zo een paar honderd euri per jaar.

  • Profielfoto
    N3RD

    Ben het helemaal met iFredo eens!
    Dit zat eraan te komen toen ik een aantal maanden geleden om me heen zag hoe iedereen het mobiel internet (mis-/ge-)bruikt. Het kon bij velen niet op toen zij voor het eerst een smartphone hadden in de vorm van een ieFoon of Android toestel.

    Zelf gebruik ik het mobiel internet al jaren, al sinds de WAP tijdperk; met de Ericsson T39. Nu jaren later heb ik een mobiel data verbruik van net 200MB/mnd terwijl ik het dagelijks gebruik! Met name mail en mobiele websites.

    Mijn eigen website heb ik overigens zo aangepast dat als deze, behalve door een iPad, een mobiel apparaat wordt benadert deze wordt omgeleid naar de mobiele variant. Resumé van gewone site, geen plaatjes en extra grote knoppen.

  • Profielfoto
    Imagic

    @JMO wat Marius zegt, niets meer aan toe te voegen.

  • Profielfoto
    Robert de Groot

    Vodafone had 4 miljard omzet en 1 miljard winst. Welk bedrijf heeft tegenwoordig nog 25% profit marge?

  • Profielfoto
    leovanh

    @ JMO en de anderen in die discussie….
    elitair , niet elitair gratis wifi in trein, MacDonalds enz….
    Het gaat naar mijn idee over een principe dat er overal hard geroepen wordt dat mensen vrij toegang moeten hebben tot informatie / internet. Zelfs de overheid roept dat.
    Het is begrijpelijk dat je daarvoor moet betalen, maar als de financiële drempels te hoog worden voor een aantal groepen in onze samenleving, gaat dat principe mank. Je kunt dan nog wel naar bibliotheek, MacDonalds, CoffeeToGo of wifi van buurman gaan, maar dan is er ook al geen sprake meer van onafhankelijkheid omdat je daar of lid moet zijn, koffie of een hamburger moet kopen of de nukken van je buur trotseren en dan soms nog geen toegang hebt tot het hele net.
    Dit betekent even kort door de bocht-> wie geld heeft, kan zich onafhankelijkheid veroorloven.

  • Profielfoto
    leovanh

    Gelkkig is er een een opta die er af en toe nog een poging waagt om het betaalbaar te krijgen.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Dit is écht diefstal van KPN en Vodafone! Ik hoop dat T-Mobile zich inderdaad aan z’n woord houdt, dan stappen klanten massaal over. Het KPN netwerk is ook lang zo goed niet meer. Ik gebruik nu ruim 1Gb data. Dat heb je gewoon nodig als je iPhone een beetje gebruikt. Ik doe niks bijzonders: Apps voor nieuws en weer gebruiken, chatten, internetten, af en toe Viber etc.
    Daar betaal ik nu bij T-Mobile 10 euro voor en daar zou ik dus bij KPN en Vodafone resp. 50 en 75 euro per maand voor moeten gaan betalen?!
    Echt absurd! Dat wil niemand betalen. Heel dom van KPN en Vodafone om dit vlak voor introductie van de nieuwe iPhone te doen. Dan haken de mensen nu dus massaal af. En mocht T-Mobile toch wel volgen in die belachelijke prijsverhoging dan is het zeker dat er sprake is van kartelvorming: het maken van onderlinge afspraken ten nadele van de klant. Dat is wettelijk verboden.

  • Profielfoto
    queenfan

    Zie het probleem niet bijna overal is er en wifi hotspot oid, en moet je eens een keer via 3G dan kost twitteren, facebook, hyves, whatsapp, pingchat of welk prog dan ook bijna geen data.

    Ja wil je youtube filmpjes bekijken of skypen ja dan loopt het snel omhoog, maar kijk ik naar me zelf zit veel op twitter, facebook af en toe youtube en pingen.

    Denk 95% via een wifi netwerk en de rest 3G en kijk ik naar mijn gebruik dan zit ik op 185Mb verstuurd en 1,2Gb ontvangen en dat sinds 30-10-2010.

    Voor mij is een datalimiet geen ramp.

  • Profielfoto
    klonic

    Ik heb mn iPhone 4 sinds dat hij in NL verkrijgbaar is (via T-Mobile op 30 juli 2010) en mn verbruikte 3G data is 1,8 GB. Dus met 200 MB per maand heb ik zat.

    Echter vind ik de prijzen van KPN en Vodafone toch iets te hoog. Het wat slechtere T-Mobile netwerk neem ik dan maar voor lief. Zodra ik een iPad heb gaat daar een duosim in dus dan stijgt de data wellicht iets.

  • Profielfoto
    iPredict

    Goedzo T-mobile. Vodaphone en KPN zijn altijd al duurder geweest, je werd al flink gecharged voor veel internetten, en nu wordt je ook nog eens genaaid waar je bijstaat.

    Ik ben voor een toekomst met alleen een mobiele internet verbinding (zoals de iPad 3G en de voorspelde iPod Touch 5), waarbij apps als whatsapp/iMessage/skype/viber/facebook noem maar op de rol van “Phone” en “SMS” overnemen. Internet moet onbeperkt zijn en eventuele prijsverschillen moeten verschillende bandbreedte geven.

  • Profielfoto
    athens

    We worden nu genaaid door het succes.
    Uiteraard kunnen huidige abonnementen niet worden aangepast, we hebben immers een contract…

  • Profielfoto
    Switched

    @JMO

    Met alle respect voor je toelichting… blijf ik erbij dat je jezelf juist op een soort \’voetstuk\’ plaatst of in ieder geval \’buiten de maatschappij\’ door generaliserend kpn klanten elitair te noemen. Weet jij wel wat dat woord betekent?

    Je kent mij niet, je weet niets van mijn financiële of persoonlijke situatie af, behalve dat ik klant ben bij kpn. DUS ik ben Elitair?

    Ik vind het rot voor je dat je persoonlijke situatie verre van ideaal is, en ik begrijp ook goed dat je leven veel frustraties kent. Maar volgens het principe van “Never bite the hand, that feeds you” denk ik dat je mede jezelf een plezier doet door wat minder op tenen te gaan staan van anderen.

    Rest my case.

    Precies!

  • Profielfoto
    App-ie

    De verkoop van smartphones is wereldwijd enorm toegenomen. Dus ook het aantal mobiele internet abo’s. In het verleden hebben providers al eens vaker geklaagd over hun overbelaste netwerken. Wellicht is dit ook gewoon een regulatieve maatregel om de netwerken enigszins te ontlasten. En zoals hierboven al stond, Wi-Fi is overal. Gewoon een nieuwe manier van denken…

  • Profielfoto
    Bubbles

    Ik heb nu een android Samsung galaxy S iemand een idee hoe ik de hoeveelheid data verkeer kan bijhouden met een gratis app of zoiets?

    Een dergelijke maatregel hadden we wel kunnen verwachten van deze providers. De belasting op het netwerk neemt met aantal smartphones natuurlijk toe. Velen communiceren via allerlei apps die voor de providers niks opleveren. Ik vraag me af of deze providers zichzelf nu niet in de vingers snijden. En is dit nu de enige optie voor hun? Laat ze maar minder belminuten opnemen in de abonnementen of iets dergelijks.

  • Profielfoto
    SanderMichelsen

    WTF doen mensen met hun smartphone om boven die 1gb uit te komen, Porno? HD filmpjes versturen? Alles via AppStore en iTunes standaard via 3G versturen (laatste = niet slim)? Usenet werkt toch niet op de iPhone of iPad? Ik gebruik mijn iPhone om dagelijks te FB-en, Twitteren, kranten lezen, e-mails versturen e.d. en kom nooit boven de 400mb uit.
    Je kan toch niet verwachten dat alles gratis en voor niets is (WhatsApp, Skype e.d.)??? Gewoon stoppen met mauwen en beter omgaan met je datalimieten.

    btw, heb zelf T-Mobile en eigenlijk nooit problemen.

  • Profielfoto
    Jesper

    Vraagje he. Stel je hebt een datalimiet van 100MB p/m
    Moet je dan op je iPhone bij Settings –> General –> Usage, het aantal van Sent en Received bij elkaar optellen? Of geld alleen de Received?

    Ben benieuwd… Ik blijf het belachelijk vinden die prijzen.

  • Profielfoto
    hapipiko

    en dan is er ook nog dit: gratis internet voor smartphones

  • Profielfoto
    jeffp

    @SanderMichelsen

    Zo moeilijk is dat niet, ik doe niet veel meer meer dan jij, maar luister op mijn telefoon wel regelmatig radio. Via de internets dus.

    Heb er even een rekening van vodafone bijgenomen en al dat dataverbruik bij elkaar opgeteld. Dan kom ik uit op 721 mb. Dat was wel een maand waarin ik minder vaak ben gaan hardlopen. Tel daar de momenten bij op dat ik normaal wel was gaan hardlopen en dus naar de radio luister en je zit zo over de 1gb.

    Ik kan best begrijpen dat er geïnvesteerd moet worden in netwerken, maar regeren is ook vooruitzien. Dat veroorzaakt bij mij in elk geval een hoop ergernis.

  • Profielfoto
    gijzzz

    Tja, zo te zien hebben ze een hoop mensen afhankelijk
    gemaakt van zaken waar ze eerst prima buiten konden
    – Radio luister je via een radio (gratis)
    – Televisie kijken doe je op een groot scherm thuis ( en niet op een of ander miniscuul scherpje onderweg)
    – Bellen doe je met een telefoon (en alleen voor zaken die er toe doen ,90 procent van de gesprekken gaat helemaal nergens over: “euh wat ben je aan het doen?”)
    – Sociale contacten onderhou je door “contact” en niet door een site met leugens over jezelf hoe leuk je wel niet bent en hoeveel “vrienden” je zou kunnen hebben wanneer je daadwerkelijk contact zou hebben.(vraag maar eens bij hoeveel van jouw 200 hyves vrienden jij vanavond op de bank mag slapen of 100 euro kan lenen in geval van nood)

    Kortom allemaal zaken die je 5 jaar geleden helemaal niet nodig had maar nu ineens wel.
    Het lijkt een beetje op drugsdealer praktijken.
    Je smeert de verslaafde in spe een waardeloos produkt aan voor een lage prijs
    En wanneer er gewenning is opgetreden kun je de prijs flink opdrijven.
    Kortom slaap lekker

    P.s. Denk eens aan “inter-niet” en gebruik het met mate dan blijf jij de baas
    en niet jouw dealer euh ik bedoel provider

    Groeten gijzzz
    En wanneer iedereen denkt dat hij niet meer zonder kan

  • Profielfoto
    ronald

    @gijzzz
    De spijker op zijn kop. Maar is dat niet met heel veel dingen?
    Behoefte wordt gecreeerd. Daar hebben we nu marketing .

    Als tarief 75 euro en hoger wordt om 1 gb aan data te hebben en beperkt bellen en sms’en dan wordt het aardig kostbaar.

    Meer wifi en hotspots gaan gebruiken.

  • Profielfoto
    HJR

    @gijzzz media verandert. alles gaat naar mobiele devices. hoe kun je niu zeggen, vroeger was alles beter en laten we de dingen vooral blijven doen zoals we dat altijd deden.
    feit is dat deze aktie de ontwikkeling remt. ze komen hier wel weer op terug. wie kan zich nog herinneren dat ze gingen stoppen met de gratis mobieltjes. de markt donderde meteen in elkaar.
    ik heb een supersim van vodafone toen ik de iphone 3g in belgie had aangeschaft. dit abonnement ga ik nooit meer verlengen. ik koop ieder jaar wel een telefoon zelf!
    ik heb die luxe, maar ik kan mij voorstellen dat veel mensen afhankelijk zijn van het gratis toestel elke 2 jaar. tip voor jullie, ga naar tmobile of wacht op een prijsvechter…

  • Profielfoto
    Daantsjie

    @gijzz,

    Ale we zo gaan doen, dan kunnen we ook over de computer hebben.
    Wat we 20 jaar geleden deden (internet, downloaden, internetbankieren etc.) , deden we dat ook niet.

  • Profielfoto
    Bram

    De telco’s proberen Nederland in de ban te doen met de huidige wetgeving. Nu is het een kwestie van wie de langste adem heeft.

  • Profielfoto
    maconly

    Het is wachten op het eerste bedrijf dat daadwerkelijk wifi uit gaat rollen , dan zijn we verlost van al die geldwolven.

  • Profielfoto
    recoiller

    Wat is nu de beste optie voor een iPad? Prepaid of een abonnement?

  • Profielfoto
    petje1

    @JMO. Wat jij ook hebt en hoe gehandicapt jij ook bent…Aan de reacties van jou over dit topic, is duidelijk te merken dat jij ook sociaal en emotioneel gehandicapt bent.
    Je moet niet vergeten dat gehandicapte mensen in deze 20e eeuw een heel stuk beter af zijn dan daarvoor. Uiteindelijk baal ik er ook van (om even heel eerlijk te zijn) dat ik als hardwerkende veel belastingen moet betalen voor al die mensen die gehandicapt zijn en alle voorzieningen die ze gebruiken.
    Ik neem jou dan ook kwalijk dat je zo reageert naar je mede-mens die geen schuld hebben aan jou situatie.
    PS: ik heb begrip en medegevoel voor gehandicapte mensen in het algemeen, dus mijn ongezouten reactie was alleen bedoeld voor JMO

  • Profielfoto
    hapipiko

    @ JMO,
    je zegt:

    @Marius1976

    Er is alleen 1 verschil: Jij kan kan nog even wat harder gaan werken om dat dure abbo te betalen, maar ik kan dat, tot op zekere hoogte, niet vanwege mijn twee beperkingen. Eigenlijk zou het moeten zijn dat ik daarvoor gecompenseerd wordt, maar deze wereld zit helaas niet eerlijk in elkaar.

    Dit geeft heel goed weer hoe je in de wereld staat: Je kunt niet alles en daarvoor wil je gecompenseerd worden.
    Je wilt alles kunnen, en omdat dit niet kan, wil je compensatie.

    Ik denk dat je een aantal denkfouten maakt: Je weet niet wat het is dat je mist omdat je het niet kent. Het blijft dus speculatie.
    Wel kun je je voorstellen dat je hiervoor gecompenseerd zou moeten worden.
    Dat moeten lijkt jou een rechtvaardige zaak, en omdat dat niet gebeurd is het niet eerlijk.

    Met zo’n houding kun je oud worden, maar niet gelukkiger. Neem een goede therapeut die je helpt te accepteren dat je beperkingen hebt.
    sterkte;-)