Apple ’s werelds grootste producent smartphones

Door: Statenweg - 4 reacties

Tijd voor statistiek, want uit onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat Apple en Samsung in het tweede kwartaal aan kop gingen als wereldwijde fabrikanten van smartphones. Apple neemt de eerste plek in gemeten naar het aantal verkochte toestellen met een marktaandeel van 18,5%.

Samsung maakte een opvallend sterke groei door en neemt nu de tweede plek in met een percentage van 17,5%. Grote verliezer is Nokia die vorig jaar nog marktleider was, maar nu de derde plaats inneemt. Het bedrijf gaat momenteel door een crisis, maar hoopt de verkoop nieuw leven in te kunnen blazen door toestellen uit te brengen met Windows Mobile 7.

Onderzoeksbureau Nielsen kwam met cijfers uit juni (V.S.) tot de conclusie dat Android aan de overkant van de oceaan het meestgebruikte mobiele OS is en Apple de grootste fabrikant van smartphones. Google’s Android gaat aan kop als platform met een marktaandeel van 39%. iOS van Apple komt op de tweede plaats met een marktaandeel van zo’n 28%. Als derde komt RIM’s BlackBerry OS (20%).

Uiteraard ontstaat een ander beeld als we de markt opdelen naar fabrikant. Google’s Android draait immers op toestellen van verschillende producenten, terwijl iOS alleen op de iPhone van Apple te vinden is. Delen we het marktaandeel van Android op (HTC 14%, Motorola 11% en Samsung 8%), dan blijkt Apple met zijn 28% de grootste te zijn.

 

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Maverick9898

    Dus als ik het goed begrijp verkoopt Samsung veel telefoons, maar het gebruik ervan is vrij laag? Ik bedoel als je tweede producent bent en maar 8 procent ‘gebruikt’ (zal wel browsen zijn?) je telefoon ben je niet goed bezig.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Dus als ik het goed begrijp verkoopt Samsung veel telefoons, maar het gebruik ervan is vrij laag? Ik bedoel als je tweede producent bent en maar 8 procent \’gebruikt\’ (zal wel browsen zijn?) je telefoon ben je niet goed bezig.

    De ene data is cumulatief (totale markt), de andere data is alleen voor 2011. Daarmee bedoel ik dat de verkopen van Samsung in 2011 opgeteld worden bij alle verkopen van de voorgaande jaren (de telefoons die in gebruik zijn) om te kijken naar het gebruik..
    .
    Simpel voorbeeld: Stel dat er wereldwijd 100 miljoen telefoons zijn, de iPhone wordt ineens geïntroduceerd en niks anders wordt nog verkocht, in dat jaar worden er enkel 10 miljoen iPhones verkocht, dan is Apple als beste bezig (100%), maar het gebruik is nog steeds meer op de overige telefoons (maximaal 10% voor Apple als iedereen van die 10 miljoen was overgestapt en niet voor het eerst een telefoon kocht).. Zo moet je deze verschillende data bekijken, maar jouw punt kan hier natuurlijk, in mindere mate, ook invloed op hebben..

  • Profielfoto
    Statenweg

    Het is denk ik niet cumulatief, want niet alle toestellen die ooit verkocht zijn zijn nu nog in gebruik. Mensen houden sowieso niet heel lang hun smartphone (2 jaar?). Als we ervan uitgaan dat de data van Nielsen gemeten is naar gebruik op een moment in plaats van verkoop in een periode (en dan nagaan welke toestellen Android draaien en welke iOS), dan zou dat een verklaring kunnen zijn van het verschil. Een andere verklaring is natuurlijk dat het onderzoek van Strategy Analytics wereldwijd is en dat van Nielsen alleen betrekking heeft op de V.S.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Het is denk ik niet cumulatief, want niet alle toestellen die ooit verkocht zijn zijn nu nog in gebruik.

    Met cumulatief bedoel ik natuurlijk alle toestellen die nog in gebruik zijn, en reken maar dat dat er veel uit 2010 en 2009 zijn.. En kijk dan nog eens naar de cijfers van Samsung in die jaren (2009 deed Samsung amper mee), neem dan een totaal percentage over dat aantal telefoons, kom je al een heel eind mee.