Teruggavebeleid apps: Apple verandert stand van de zeilen in Taiwan

20 reacties

Eerder deze maand gingen er geruchten dat de Taipei City Government wil dat Apple het teruggavebeleid van de App Store aanpast. Gebruikers van Taiwan moeten volgens de wet zeven dagen de tijd krijgen om een app te annuleren.

Volgens de Taipei Times zou de regering boetes van minimaal 50.000 dollar opleggen als niet aan deze eis wordt voldaan. TUAW schrijft dat Apple zich vaker lokaal aanpast om mens en overheid wereldwijd tevreden te stellen. Volgens de site lijkt het erop dat de autoriteiten in Taipei inmiddels tot bedaren zijn gekomen, omdat Apple toegeeft aan de eis.

Een andere bron geeft aan dat Google inmiddels een boete heeft gekregen. The Economic Times meldt dat het het om een boete van $34.600 gaat, wegens het weigeren van de aanpassing in hun applicatiewinkelbeleid. Als reactie hierop heeft Google het betaalde gedeelte van de Android Market in Taiwan gesloten.

Google biedt met Android wereldwijd de mogelijkheid om apps binnen vijftien minuten te annuleren. In de begintijden van Android moest dit binnen 24 uur. Vooral gamers maakten hier maar al te graag gebruik van. Zij speelde hun aankoop binnen een dag uit en ‘kochten’ dan weer de volgende.

Volgens Apple heb je niet het recht om voor een teruggave in aanmerking te komen, maar je kan wel een verzoek indienen. Een wereldwijde aanpassing van het beleid, bijvoorbeeld met een uur bedenktijd, zou wat ons betreft een welkome zijn, maar vermoedelijk blijft het alleen bij een wens.

Reacties

20 reacties
  • Profielfoto
    Olieboer

    Zeven dagen is echt heel lang! Lijkt me niet wenselijk voor ontwikkelaars en Apple. In zeven dagen kun je heel veel doen met een app.

  • Profielfoto
    MeqTrader

    Uhm, hebben wij lokaal niet ook zo’n wet ?

    Ik zal eerlijk zijn dat ik het persoonlijk ook een gemis vind komende vanaf de android markt (al moet ik zeggen dat ik in de Apple App Store minder teleurstellingen heb gehad van mijn app aankoop woede dan in de Android store)

  • Profielfoto
    kerelvent

    Ik zou een wereldwijde toepassing helemaal geen welkome vinden. Een kwartiertje zoals bij Android vind ik wel het maximale, langer en je naait alle onafhankelijke, kleine ontwikkelaars die van iOS zo’n succes hebben gemaakt.
    Ik betaal nog steeds maar wat graag voor kwaliteit, en ook al koop ik zo nu en dan een kat in de zak, het gros is goed en dan wil ik zo’n ontwikkelaar geen oor aan naaien.

  • Profielfoto
    michiel112

    Belachelijk natuurlijk. Met dvd’s Kan je toch ook niet na 7 dagen teruggaan? Alleen als hij nog ingepakt is. Met games die je in een ‘echte’ winkel koopt, geldt hetzelfde…

  • Profielfoto
    Steve Brooklyn

    Nou Ik heb wel eens per ongeluk op een verkeerde app geklikt op aan te kopen. En dit omdat de pagina nog aan het laden was en ik door het laden van plaatjes de verkeerde aanklikte omdat er plaatjes bijgeladen werden… kosten me 2,34… zonde… en ik kreeg het niet terug… pech voor mij… dus een beleid voor verkeerde aankoop zou best aardig zijn… hoeft niet lang, maar een uurtje zou best okee zijn?

  • Profielfoto
    XBL

    Ook in Nederland is er dergelijke wetgeving (wet koop op afstand), die kopers 7 dagen bedenktijd geven. Hoewel de uitvoering vaak vooral toegespitst is op fysieke producten (een boek bij Bol.com oid), geldt de wet volgens mij ook voor software.

    Ook in Nederland zou je dus gewoon binnen 7 dagen je geld terug moeten kunnen krijgen. Eventueel gemaakte kosten voor de app (door Apple en door de developer) mogen daar wel op ingehouden worden (let op: niet omzet of winst, maar enkel kosten).

  • Profielfoto
    MrHammond

    Meestal geldt voor software dat je de verzegeling niet mag verbreken, maw, de verpakking moet nog dicht zitten. Hoe valt er te controleren dat wanneer jij een app downloadt, die niet meteen kopieert en via een jailbreak trucje terug zet?

    @Steve Brooklyn: hoe heb jij je iTunes ingesteld dan? Bij mij vraagt-ie volgens mij wel een aantal keer of je iets zeker wilt kopen als het geld kost!

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Ik vind het nogal een gemis als ik een bepaalde App niet kan proberen. Daarom is het voor een ontwikkelaar volgens mij ook een goed idee om een ‘light’ versie aan te bieden. De Air Video app had ik echt niet gekocht als ik niet eerst de gratis versie had kunnen proberen.

  • Profielfoto
    nickybbb

    Ik zou ook graag eerst een gratis versie zien, maar denk dat dan de app store helemaal overspoeld raakt:)

  • Profielfoto
    Euroscale

    Dan moeten ze alle apps in Taiwan gewoon zó maken dat ze het na 7 dagen niet meer doen… Wil je ‘m echt hebben? Dan moet je op dat moment betalen. Lijkt mij allemaal niet zo moeilijk, maar wel jammer dat het nodig is. Als het nou om een app van 79 cent gaat zie ik zelf het probleem niet en moeten mensen gewoon niet zeuren. Het is een ‘probeerprijs’ moet je maar denken. Maar een app als TomTom kost je een flink bedrag en het zou toch fijn zijn dat als je niet helemaal gelukkig bent ermee, dat je je geld terug kunt krijgen!

  • Profielfoto
    SunKeeper

    @Steve Brooklyn: hoe heb jij je iTunes ingesteld dan? Bij mij vraagt-ie volgens mij wel een aantal keer of je iets zeker wilt kopen als het geld kost!

    Waarschijnlijk te haastig geweest. Je kan verschenen vensters ook eerst lezen voordat je op de knoppen ramt.
    In een fysieke winkel kom je meestal ook niet binnenstormen met het contact geld in je handen, je trekt het product uit het rek wat je denkt dat het is, smijt het geld richting toonbank en rent weer de winkel uit naar huis.

    De winkelmedewerker zou nog vreemd staan kijken als je het zou doen.:grin:

  • Profielfoto
    Steo

    Ik had enige tijd geleden de navigon gps app gekocht. De volgende dag zag ik op OMT dat hij voor t-mobile gebruikers gratis te downloaden was. Dat was toch flink jammer…

    Anderzijds, dat game verhaal zou niet mogen kunnen natuurlijk.

  • Profielfoto
    blurryMotions

    Ik denk dat er dan heel wat apps geretourneerd zullen gaan worden.
    Heeft zo z’n voor een nadelen, maar zeven dagen lijkt me inderdaad te lang. Voor veel apps heb je dan het nut er wel afgebruikt. Vooral voor games.

    Misschien tijd om als developer de Taiwanese appstore te boycotten (It’s just one click away). Straks hebben alle gamers een Taiwanese account.

  • Profielfoto
    Edwin

    De Mac App Store vind ik wat dat betreft een echte achteruitgang. Het shareware/trial principe voor de Mac is hiermee volledig komen te vervallen, mijns inziens een groot gemis.

  • Profielfoto
    Japsuh

    Wij hebben toch ook zo’n wet? Kopen op afstand, die ook zegt dat je 7 dagen bedenktijd hebt.

  • Profielfoto
    ThinkApple

    Ik ga volmondig akkoord met Biker. Heb er al een aantal keer iets gekocht, maar ben telkens teleurgesteld. Ik doe het niet meer tot ik kan terugsturen.

  • Profielfoto
    tinus_omt

    Apple kiest de juiste weg; ze maken het eerst lastig om van account te wisselen (je moet toch eerst het account aan een bankrekening/creditcard koppelen voor je iets kunt kopen) en zorgen er dan door handmatige controles voor dat je na een paar keer applicaties weigeren gewoon niks meer mag kopen.

  • Profielfoto
    Bonte

    Een teruggavebeleid voor microverkoop lijkt me toch moeilijk werkbaar, Apple betaald 0,50 dollar per Visa transactie maar probeert die kost wel te beperken door aankopen van een week te groeperen. Bij een teruggave van een 99 cent app moeten er zoveel kosten aangerekend worden dat er niets meer overblijft.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    @Japsuh, klopt. En het is eigenlijk vreemd dat nog nooit iemand hierover heeft gerappelleerd.

    De consequenties kunnen inderdaad groot zijn. Maar ja, de wet is de wet en daar zal ook Apple zich aan moeten houden.

  • Profielfoto
    mikeynl

    Aardige lieden juist daar in de Appstore:

    “After reviewing the circumstances of your case, we determined that issuing you a refund for your unintentional purchase of “Lion Server” is an appropriate exception to the iTunes Store Terms and Conditions, which state that all sales are final. In five to seven business days, a credit of $39.99 EUR should be posted to the credit card that appears on the receipt for that purchase.”

    Beetje off-topic (ik had namelijk net een Mac Mini met OS X Lion Server gekocht en werd dus in mijn ogen ten onrechte aangeslagen) maar wel schappelijk opgelost.