New York Post blokkeert iPad-gebruikers

Door: Rick Stevenhaagen - 7 reacties

De New York Post, dat in handen is van mediaconglomeraat Rupert Murdoch, zadelt iPad-gebruikers met een exclusieve websiteblokkade op. Als je de site van NY Post opent op een iPad, verschijnt er een bericht dat je als abonnee van de krant gebruik kan maken van de app. Voor niet-abonnees heeft het bedrijf een oplossing in de vorm van een iPad-abonnement.

Op onze iPad krijgen we ook te maken met de blokkade, die Safari-only lijkt te zijn. De site is met enkele alternatieve browsers, waaronder Skyfire en Opera Mini, wel te gebruiken.

Met The Daily heeft Murdoch’s News Corporation eerder ervaring opgedaan met het betalen voor content op de iPad. Nu gaat het deze ervaring gebruiken om nieuwe digitale abonnees te werven. Door de pagina te blokkeren en te verwijzen naar de App Store, loopt de NY Post dertig procent inkomsten mis per abonnement dat het afsluit binnen de applicatie. Dat terwijl ze vanuit de melding op hun site ook kunnen linken naar een interne abonnementspagina en daarna doorlinken naar de App Store. Binnen de app mag in elk geval, ook volgens de nieuwe App Store regels, niet gelinkt worden naar de website voor het aanschaffen van een abonnement. Is het een gemiste kans of een teken van vriendschap tussen Apple en News Corporation?

Uitgevers over de hele wereld zijn bezig met het bedenken van nieuwe uitgeefmodellen die zich kunnen onderscheiden in de nieuwe media en tegelijkertijd genoeg geld opleveren. Eerder dit jaar werd bekend dat The Daily een verliesgevend project is. In Nederland is het op het gebied van iPad-only abonnementen nog vrij rustig. De markt is te klein om kwalitatief hoogstaande content aan te leveren voor de iPad-gebruikers. Dat de markt nu in Nederland nog te klein is zegt niet alles over de lopende iPad-projecten. Deze zijn dan lang niet altijd winstgevend, bedrijven stomen zichzelf ook klaar voor de toekomst. Daar waar het omslagpunt komt van papier naar digitaal. Dan moeten de mediabedrijven klaar zijn en honderd procent goed functionerende (web)apps met verdienmodel klaar hebben staan.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    mtooster

    In Nederland is het op het gebied van iPad-only abonnementen nog vrij rustig. De markt is te klein om kwalitatief hoogstaande content aan te leveren voor de iPad-gebruikers.

    Het ND en het NRC zijn anders al aardig onderweg met het aanbieden van nieuwe abonnementsvormen!

    Verder een beetje flauw om te blokkeren, biedt dan extra content of een betere gebruikerservaring aan via de app en laat mensen de gewone website wel zien.

  • Profielfoto
    Mobilefish

    Jammer dat Apple zich zo bot opstelt terwijl er zoveel mooie mogelijkheden liggen. Dan gaan de grootmachten toch alternatieven zoeken.

    Gelukkig zijn er nog genoeg manieren om je content op de iPad te publiceren en zijn er ook in Nederland al diverse partijen met hele mooie oplossingen om bijv. een iPad Magazine uit te brengen.

    Ontdek meer over publiceren op de iPad

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Niet dat we wat gemist hebben aan de New York Post trouwens.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    javascript uitzetting in Instelling > Safari. en de website werkt gewoon!
    redirect is namelijk javascript-gebaseerd. Of gebruik een browser waar je de user agent van kan veranderen.

  • Profielfoto
    ThinkApple

    Hebben jullie het trouwens al gehad over “the financial times”, die op app.ft.com gewoonweg het systeem van de app’s met abonnementen ACHTERWEGEN laten! Hun app zal gewoonweg verdwijnen en ze zullen alles via een online website doen. Mét offline leesmogelijk! En ik moet zeggen: écht vet, die nieuwe webbased app van the financial times.

  • Profielfoto
    PowerMac

    JavaScript uitzetten werkt inderdaad, maar wat een bagger, snel weer aangezet en weggesurft van de site.
    Blijft uiteraard zeer bedenkelijk om het web te sluiten voor een bepaalde doelgroep, waar je eigenlijk geld aan wilt verdienen: een soort omgekeerd “share ware” idee.

  • Profielfoto
    timvandekar

    Kijk anders eens op http://www.online-magazine.nl

    Hier kan je met een editor programma zelf je eigen interactieve magazines maken en gelijk publiceren op de iPad met een eigen app in de Appstore:lol:

    Er zijn al een heel aantal mooie magazines gemaakt door verschillende grote organisaties!
    Het is via de site ook mogelijk een demo aan te vragen. :thumbsup:

    Gr. Tim