Rick Stevenhaagen
Rick Stevenhaagen Nieuws 20 juni 2011

New York Post blokkeert iPad-gebruikers

De New York Post, dat in handen is van mediaconglomeraat Rupert Murdoch, zadelt iPad-gebruikers met een exclusieve websiteblokkade op. Als je de site van NY Post opent op een iPad, verschijnt er een bericht dat je als abonnee van de krant gebruik kan maken van de app. Voor niet-abonnees heeft het bedrijf een oplossing in de vorm van een iPad-abonnement.

Op onze iPad krijgen we ook te maken met de blokkade, die Safari-only lijkt te zijn. De site is met enkele alternatieve browsers, waaronder Skyfire en Opera Mini, wel te gebruiken.

Met The Daily heeft Murdoch’s News Corporation eerder ervaring opgedaan met het betalen voor content op de iPad. Nu gaat het deze ervaring gebruiken om nieuwe digitale abonnees te werven. Door de pagina te blokkeren en te verwijzen naar de App Store, loopt de NY Post dertig procent inkomsten mis per abonnement dat het afsluit binnen de applicatie. Dat terwijl ze vanuit de melding op hun site ook kunnen linken naar een interne abonnementspagina en daarna doorlinken naar de App Store. Binnen de app mag in elk geval, ook volgens de nieuwe App Store regels, niet gelinkt worden naar de website voor het aanschaffen van een abonnement. Is het een gemiste kans of een teken van vriendschap tussen Apple en News Corporation?

Uitgevers over de hele wereld zijn bezig met het bedenken van nieuwe uitgeefmodellen die zich kunnen onderscheiden in de nieuwe media en tegelijkertijd genoeg geld opleveren. Eerder dit jaar werd bekend dat The Daily een verliesgevend project is. In Nederland is het op het gebied van iPad-only abonnementen nog vrij rustig. De markt is te klein om kwalitatief hoogstaande content aan te leveren voor de iPad-gebruikers. Dat de markt nu in Nederland nog te klein is zegt niet alles over de lopende iPad-projecten. Deze zijn dan lang niet altijd winstgevend, bedrijven stomen zichzelf ook klaar voor de toekomst. Daar waar het omslagpunt komt van papier naar digitaal. Dan moeten de mediabedrijven klaar zijn en honderd procent goed functionerende (web)apps met verdienmodel klaar hebben staan.

Reageer op artikel:
New York Post blokkeert iPad-gebruikers
Sluiten