Final Cut Pro X: hit, miss or maybe? (deel 1)

Door: Koen van Tongeren - 29 reacties

Nadat eerder details uitlekten, keken video editors over de hele wereld likkebaardend uit naar het moment dat Final Cut Pro X het levenslicht zou zien. Vorige week was het dan zo ver, maar terwijl velen zich vergaapten aan de radicaal nieuwe interface en nieuwe functionaliteiten zagen anderen al snel grote tekortkomingen in Final Cut Pro X.

Nu het stof is neergedaald nemen we Final Cut Pro X onder de loep. In drie artikelen kijken we naar de vernieuwing, het gemis en komen we met een eindoordeel. Zo maken we de balans op of Final Cut Pro een hit, een misser of ‘work-in-progress’ is.Vandaag deel 1: vernieuwing.

De vernieuwingen van Final Cut Pro X kunnen samengevat worden in drie categorieën: de interface, de organisatie van media én de verbeteringen onder de motorkap.

Interface
Wie al jaren werkt met Final Cut zal even slikken bij het zien van de nieuwe interface. In eerste instantie lijkt deze veel op die van iMovie. De klassieke tijdlijn is overboord gegooid en vervangen voor een zogenaamde magnetische tijdlijn waarin clips als losse ‘ballonnetjes’ achter elkaar staan. het omdraaien van clips of invoegen van clips in een bestaande edit gaat daarmee een stuk makkelijker dan voorheen.

Door clip connections te maken zorg je ervoor dat al het materiaal dat bij een clip hoort (b-roll shots, muziek, geluidseffecten etc) automatisch meegaat als je de clip verplaatst. Ook kan je zo’n verzameling materiaal in de tijdlijn samenpakken in één zogenaamde compound clip. Alles wat je met zo’n compound clip doet gebeurt automatisch met alle onderdelen die er in zitten, of je ‘m nu verplaatst, er effecten aan toevoegt of de snelheid verandert.

Voor editors is het natuurlijk ook belangrijk om tot op de frame nauwkeurig te kunnen monteren. Daarvoor is de Inline Precision Editor gemaakt. Je kan er precies het goede in- en uitpunt in een clip mee vinden, terwijl alles om dat punt ook te zien is. Zo kan je snel experimenteren met verschillende ‘cuts’ van je clips. Het proberen met verschillende clips of filters in je montage wordt verder aangemoedigd met Auditions. Je geeft vooraf welke clips of effecten in aanmerking komen voor de ‘auditie’ op een bepaalde plek in de tijdlijn. Via een pop-up kan je vervolgens met één clip de verschillende opties uitproberen.

Tijdens het monteren zal je nog veel meer nieuwigheden tegenkomen, zoals een ruime bibliotheek aan nieuwe overgangen, effectenn, motion graphics en titels die eenvoudig te bewerken zijn. Voor gecompliceerde audiobewerking is Soundtrack Pro niet langer nodig want alles kan nu in Final Cut Pro gedaan worden; van het toevoegen van effecten, filteren van ruis tot een Dolby 5.1 surround mix maken.

Wie bang is dat alle montage-conventies overboord zijn gegooid kan gerust zijn: clips kunnen nog steeds op de ‘traditionele’ manier toegevoegd worden aan een montage met insert, overwrite, replace of append. Dit kan met behulp van knoppen in de interface, door te slepen maar ook gewoon nog steeds met toetsencombinaties.

Ook kleurbewerking sterk verbeterd in Final Cut Pro. Het programma kan de kleuren van losse shots analyseren en vervolgens een balans maken. Wie geavanceerd wil kleurcorrigeren kan gebruikmaken van gradingfilters die tot nu toe alleen in Color te vinden waren. Tot slot is ook chroma-keying een stuk geavanceerder en tegelijkertijd eenvoudiger geworden.

Bibliotheken
De nieuwe interface beperkt zich niet tot de tijdlijn, ook de bibliotheken waar effecten en bronmateriaal in staan zien er anders uit. Bij omvangrijke projecten met verschillende interviews, b-roll materiaal, audio clips en graphics kan een project snel een chaos worden. Final Cut Pro X begint dan ook meteen met het organiseren van bestanden. Tijdens het inladen kan het programma al een gezichtherkenning toepassen waardoor shots in de bibliotheek automatisch ingedeeld worden in de hoeveelheid mensen in beeld en het kader dat getrokken is (close, medium of totaal). Overigens kan je tegelijkertijd een scan aanzetten voor beeldstabilisatie, het rechtzetten van bewegende shots (het rolling shutter effect), kleurbalans en ruisonderdrukking van geluid.

Zodra je materiaal ingeladen is verschijnt het in Smart Collections waardoor je bijvoorbeeld snel alle shots kan vinden waarin één of meerdere personen te zien zijn. Daarnaast kan je ook zelf Smart Collections aanmaken voor je materiaal. Deze vul je door bijvoorbeeld keywords toe te voegen aan shots of zelfs aan een deel van een shot. De Smart Collections worden automatisch bijgewerkt als je nieuwe keywords toevoegt aan materiaal. Daarmee lijken ze op de slimme mappen in bijvoorbeeld iMovie of iPhoto. Uit deze programma’s is ook de media browser overgenomen waarmee je snel kan zoeken door de bibliotheken aan foto’s, video en muziek uit iLife applicaties of Aperture.

Shots kunnen nu ook gemarkeerd worden. Tijdens het bekijken van je materiaal kan je direct aangeven of het te gebruiken is of niet. In het eerste geval geef je met een aantal sterren aan hoe bruikbaar het is voor je montage.

Snelheid
Een van de belangrijkste redenen waarom Final Cut  toe was een een fixe update was het feit dat het programma gebouwd was op een verouderde 32-bit architectuur. Hoeveel processorkernen je computer ook had, het programma gebruikte er maximaal twee. Final Cut Pro X maakt optimaal gebruik van elke Mac, groot of klein, oud of nieuw. Het programma is nu 64-bit en is gebouwd op een Cocoa fundament. Dankzij Grand Central Dispatch kunnen alle processorkernen aangesproken worden als ze nodig zijn voor bijvoorbeeld rendering. Daarnaast wordt de grafische chip of kaart in je Mac nu beter gebruikt waardoor effecten in montages in volledige resolutie in ‘real-time’ afgespeeld worden.

Sowieso is wachten iets uit het verleden, zo belooft Apple. Terwijl je materiaal van bijvoorbeeld een harddisk of SD-kaart wordt ingeladen kan je het al gebruiken in je montage. Final Cut Pro gebruikt gewoon het bestand op de externe drager totdat het bestand is gekopieerd naar je Mac. Dan wordt automatisch overgeschakeld op de kopie. Ook renderingen waar je eindeloos op moet wachten behoren tot het verleden. Vrijwel alles kan in real-time afgespeeld worden. Moet er toch gerenderd worden, dan gebeurt dat in de achtergrond zodat je ondertussen gewoon door kan gaan met je montage.

 

Vernieuwing genoeg dus in Final Cut Pro X. Er zal geen editor zijn die niet moet wennen aan de radicaal andere interface. Er is maar weinig waarbij je terug kan vallen op je kennis van het oude Final Cut Pro. Gelukkig gaat het leren snel. Er is goed nagedacht over interactie waardoor je het monteren-nieuwe-stijl snel onder de knie krijgt. Tegelijkertijd bespaar je vanaf het eerste moment al tijd: geschikte shots vinden gaat veel sneller en wachten op renderen behoort tot het verleden. Samen met de lading aan nieuwe functies lijkt de conclusie snel getrokken: Final Cut Pro wordt een hit, maar is dat wel zo? In deel twee kijken we wat er in negatieve zin op te merken is aan het nieuwe Final Cut Pro.

Dit is deel 3 van een driedelige serie over de vernieuwingen en het gemis in Final Cut Pro X.
– deel 1: vernieuwing
– deel 2: missers
– deel 3: conclusie

Reacties

29 reacties
  • Profielfoto
    Suuzy

    Na alle negatieve reacties op FCPX zelf geprobeerd in het weekend, en na een paar uur klussen mijn mening: Briljant! Je kunt op een macbook pro met één hand op je rug een film monteren (probeer de precision editor maar eens). Het is geen opvolger van FCP7 maar een nieuwe manier van werken. Creativiteit gaat boven techniek. Het is makkelijker en toegankelijker geworden.

  • Profielfoto
    yoerio

    ik begrijp dat filmakers zeggen dat het gewoon een imovie+ is maar na een tijdje te werken met de nieuwe interface vind ik het ook: briljant

  • Profielfoto
    Meneer Guggenheimer

    Het is briljant. Filmpje maken van ‘online’ media… echt genot….

    Ik ben filmmaker…. je kan er helaas geen documentaire mee maken of speelfilm. Want de benodigde functionaliteiten zijn verloren gegaan. En die zijn wel nodig… denk eens aan een OMF of EDL (tape based media bestaat nog steeds)

    Ik vind het prima dat Apple de Pro mensen laat stikken maar noem het dan Final Cut X en laat Pro gewoon varen!

    Ik denk dat bij Avid en Adobe men wel blij is….

  • Profielfoto
    RTM85

    mijn mening: Briljant! Je kunt op een macbook pro met één hand op je rug een film monteren (…) Creativiteit gaat boven techniek.

    Dat kan wel zo zijn, maar als professioneel editor hoef ik niet met 1 hand op mijn rug te monteren. Ik heb juist alle denkbare tools nodig om tot een perfect eindresultaat te komen, mèt de tools die er nu niet meer in zitten… OMF export, EDL import, multiclip editing, pen-tool, external video out, sequence settings, en wat te denken van alle formats als HDCAM SR, Digibeta, etc.

  • Profielfoto
    Meneer Guggenheimer

    Ik vind het wel jammer dat je in FCP X niet via wifi van je iPad of iPhone 4 can capturen… gemiste kans…. :sarcastic:

  • Profielfoto
    Afroman

    Final Cut is ook niet voor consumenten…

  • Profielfoto
    fuen

    Heel tof dat veel consumenten en prosumers ’t ‘briljant’ vinden. Dat zal voor hun ook best zo zijn. Pro’s die alleen zeuren over de nieuwe interface en nieuwe manier van werken zijn een beetje kortzichtig.

    Maaaaarrr… die prosumers moeten nu even inzien dat er ESSENTIËLE opties missen om het pakket bruikbaar te maken. Geen ‘oude manieren om iets te doen’, of ‘simpelere bediening’, want dat mag veranderen, maar ECHT ESSENTIËLE functies, als XML export. Die gebruikt een prosumer nooit, maar die gebruikt ’n pro elke dag, en nee, dat is niet een ‘oude functie’ die nu vervangen is door iets veel coolers van Apple. Dat MIST. En dat maakt het pakket voor iedereen die meer doet dan op zijn iMac coole gave filmpjes monteert, gewoon, onbruikbaar.

    Jammer is het wel. Ik was dolgraag aan de slag gegaan met die nieuwe (enge?) interface en alle gave nieuwe opties.

    De discussie itself (tussen consumers en pro) geeft al aan wat er aan de hand is; consumers vertellen pro’s dat ze zich niet moeten aanstellen, want ‘hett werkt toch veel beter’?

    Dank u.

    — trouwens, even, niks mis met prosumers, consumers die pro pakketten gebruiken, hoor, da’s alleen maar tof.

  • Profielfoto
    Suuzy

    Wat wel vreemd is: Als alleen je transcoded materiaal beschikbaar is (960×540 proxy), dan kan je er toch een 1920×1080 film van maken. Tja dat ziet er niet uit natuurlijk.

  • Profielfoto
    Japsuh

    Leuk stukje, alleen zou ik het fijn vinden om er wat plaatjes bij te hebben.

  • Profielfoto
    1984

    alleen zou ik het fijn vinden om er wat plaatjes bij te hebben.

    hier wat filmpjes om een indruk te krijgen : http://www.youtube.com/watch?v=WIEnivnsyvY&feature=fvsr
    http://www.youtube.com/watch?v=YslOAAYK8sA

  • Profielfoto
    1984

    Kijk even op YouTube (Talking Tech | Final Cut Pro X Review ), dan krijg je een indruk van hoe het eruit ziet.

  • Profielfoto
    MennoV

    ’t Is vast prachtig en prettig om mee te monteren, maar voor gebruik in een professionele broadcast omgeving is FCPX op dit moment waardeloos. Er zijn veel te veel dingen die niet (meer) kunnen. En ik vraag me af of het ooit wat wordt eerlijk gezegd.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Als je een tutorial met de nodige uitleg (van ruim 2,5 uur video) wil zien, kan eens hier eens gaan kijken.

  • Profielfoto
    iPot

    Je ziet gewoon dat alles naar elkaar aan het toe groeien is op Mac-gebied. iOS en MacOSX.. nu ook iMovie en Final Cut Pro… Ik vind het een goede ontwikkeling maar ik kan me voorstellen dat FCP nu erg karig is. Ik denk dat dit wel een veel betere fundering is om verder op te bouwen. Het is een gewaagde stap/revolutie die (denk ik) positief uit zal pakken maar hij moest gewoon een keer gezet worden (met alle ongemakken in het begin tot gevolg).
    Ook is het vaak zo dat mensen zich verzetten tegen verandering en graag het oude vertrouwde willen.

  • Profielfoto
    garethloot

    De interface van final cut en de werk wijze van andere video software was niet meer van deze tijd en die van final cut x nu dus wel. Die pro functies komen van zelf weer trug met updates volgende versies of plugins. In de tussen tijd kan ik wel drie keer zo snel editen. Het gimeddelde knip en plak werk waar films bewerken voor een groot gedeelte uit bestaat werkt nu gewoon super. Ik denk dat ze bij apple weer eens een zet gedaan hebben die andere niet durften te maken. Maar de toekomst zal het laten blijken. Denk wel dat ze final cut x nu meer gaan verkopen dan vroeger vanwege de prijs.

  • Profielfoto
    Tjerker

    Kan er vooralsnog helemaal niks mee… Geen enkele manier om een beetje handig op meer sets tegelijk te werken, geen omf, geen XML, geen eigen frame formaten (doe eens een staand scherm in een tentoonstelling), geen RED, geen Sdi uit en afkijk, geen… Etc. Niet iets wat handig of leuk is… Iets wat NODIG is!

    Alsof je Photoshop X maakt zonder print optie, cmyk en alles op 2000×3000 pixels moet maken…
    :cry:

  • Profielfoto
    brinkey

    Denk wel dat ze final cut x nu meer gaan verkopen dan vroeger vanwege de prijs.

    Vooralsnog zijn ze geld terug aan het
    geven…

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Gebruiksgemak, OK.
    Maar ik zou het ook niet fijn vinden als Logic Pro plotseling Garageband trekjes zou krijgen. Programma’s die al aan hun 6e of 7e major versienummer zitten en die al jaren lang tot tevredenheid van mensen die het kunnen weten (de pro’s dus) plotseling een dusdanige haast ‘kinderlijk eenvoudige’ werking krijgen die missen toch echt iets hoor. Sommige vereisten van een klant zijn namelijk niet kinderlijk eenvoudig!
    Worden ze dat vervolgens wel (een soort van FCP voor dummies) dan kun je er donder op zeggen dat de klant zegt: “ja maar dat wilde ik niet”. En wat moet je dan zeggen? “Weet ik, maar Apple wil dat ik vanaf nu zo werk”.
    .
    Het lijkt wel of Apple met stappen zoals dit de spreekwoordelijke gebruiksvriendelijkheid wil omzetten in een systeem dat bedoelt is voor de domste onder de computergebruikers. Ik voorspel dan ook dat als Lion deze trekjes al niet bezit, dan toch zeker 10.8. Een soort van Finder waarvan de parental controls vastgezet zijn op “kind”.

  • Profielfoto
    Zakske

    Apple heeft inmiddels ook begrepen dat FCPX een ruk-produkt is, als je bij Apple klaagt krijg je gewoon je geld terug.
    .
    De “spin” van Koen is gewoon onzin… geen enkele cineast op aarde vindt het programma op dit moment oké.

  • Profielfoto
    Macca

    “Final Cut Pro X begint dan ook meteen met het organiseren van bestanden”. Dit eenvoudige zinnetje alleen al is voor mij voldoende reden om FCPX links te laten liggen. Ik wil nu eenmaal niet dat Apple in mijn plaats bepaalt waar mijn bestanden zich zullen nestelen. Ik wil een eigen directory- en mappenstructuur kunnen aanleggen, zoals ik dat al jaren doe. Alleen op die manier ben ik zeker dat ik weet waar alles zich bevindt.

    Apple maakt hier de zoveelste bocht naar de enorme omzetmarkt van con- en prosumer. Er valt immers oneindig veel meer winst te rapen op die markt dan bij die paar tienduizenden professionals. Het begon met de iPod en die infantilisering zet zich onverdroten voort. Zonde. Deze week liet ook mijn Mac Pro het nog afweten wegens een ontwerpfout in het moederbord. Ook daar geldt het zelfde credo: maximalisatie van de winst door alles in lageloonlanden te laten produceren. Kortetermijnvisie heet dat. Jobs is gezwicht voor big dollar.

  • Profielfoto
    maartenvt

    De “spin” van Koen is gewoon onzin… geen enkele cineast op aarde vindt het programma op dit moment oké.

    Niet elke dus blijkbaar:Koen

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Er valt immers oneindig veel meer winst te rapen op die markt dan bij die paar tienduizenden professionals.

    Ik denk dat het er wel eens veel meer kunnen zijn dan dat. De Mac neemt al jaren een belangrijke plaats in in de grafische industrie. Althans dat is de algemene indruk. Na FCPX zal dat wel wat minder worden. Verder zijn er naast “bekende” pro’s ook een groot aantal mensen die misschien hun geld er niet mee verdienen, maar die wel de zelfde kennis van het programma hebben en dus ook een pro zijn.

  • Profielfoto
    Demon Hunter

    Het meest irritante vind ik nog die figuren die niet hun brood verdienen met editten maar alleen voor de lol wat filmpjes bakken even komen vertellen dat mijn workflow ruk is, ik niet zo moet zeiken en gewoon moet doen en mijn aanpassen aan Apple. Komt allemaal wel goed met updates…. Yeah right!:x Apple heeft met FCPx een dikke middelvinger aan de pro gebruikers gegeven, die markt willen ze niet meer ze willen alleen nog cashen op consumenten… Ik geef ze die middelvinger graag terug en stap over op Premiere. Adobe neemt zijn pro gebruikers ten minste wel serieus.

    Het bovenstaande artikel is uitermate triest, tranen sprongen mij in de ogen toen de schrijver claimde dat de color grade fucties nu zeer uitgebreid zijn en Color vervangen… Had meerdere pro fcp editors in NL/BE geinterviewd dat was wat waard geweest. Dit is een zielige vertaling van Pogue’s stukje voor de NY Times.

    De redactie van OMT draait af en toe een ok filmpje in elkaar, niet meer dan dat. Ze verdienen niet hun dagelijks brood met puur en alleen FCP en vallen voor mij daarom onder het kopje prosumer. Daarvoor is het geweldig, dat is terug te zien in het artikel. Ik(en praktisch elke pro met mij) heeft HELEMAAL niets aan FCPx. Misschien same day edit voor evenementen, maar dat kan ook even snel in Premiere dankzij mercury Playback engine.

    Het gaat helemaal niet goed komen met FCPx, die missende functies komen nog wel maar de toon van de app is gezet: dit is een update voor Final Cut Express. Apple laat de pro markt keihard vallen en gaat alleen nog voor hun cashcow: consumenten/prosumers.

  • Profielfoto
    Drs. P. Freubel

    Je hoeft niet alles te kopen wat apple uitpoept…
    .
    Voldoet het niet dan zijn er alternatieven inclusief blijven werken met wat je had.
    Niet zo zeuren.

  • Profielfoto
    wouwout

    de kritiek komt van professionele gebruikers van FCPX. Ik hoop dat het volgende deel van deze colums zich dan ook richt op de problemen voor professionele gebruikers.
    Prachtig dat amateurs en semi-pro’s FCPX geweldig vinden, maar dat is niet relevant voor de kritiek.
    macrumors: Apple houdt niet van pro’s
    http://www.macrumors.com/2011/06/28/former-shake-product-designer-apple-doesnt-care-about-pro-market/
    En ik zie deze simplificatie ook bij Lion. Dit gaat de verkeerde kant op.

  • Profielfoto
    Meneer Guggenheimer

    Ik heb gisteren ondekt dat FCP X automatisch cross dissolves toevoegd als je meerdere clips op de tijdlijn zet.

  • Profielfoto
    editsuite

    Ben nu een paar dagen aan het spelen met Final Cut X.
    Helaas het is volgens mij ook niet meer dan leuk speelgoed.
    Naast al de tekortkomingen kom ik er ook steeds meer achter dat Apple ook hier weer in geslaagd is om hun core business trouw te blijven namelijk het verkopen van gebakken lucht in een leuke verpakking.
    Neem b.v. het Backgroud renderen, dit is al net zo lullig uitgevoerd als het zogenaamde multitasken in de iOS apparaten.
    Er gebeurd helemaal niet in de achtergrond.
    Zodra je ook maar iets doet in FCX stopt het renderen onmiddellijk.
    Afspelen van je timeline (sorry moet nu dus storyline heten) zoeken of evalueren van clips in de media brouser, einde renderen. Het wordt pas weer hervat 5 seconden (of wat je zelfs hebt ingesteld) nadat je gestopt bent met whatever je aan het doen bent.
    Al heb je 12 cores het maakt niet uit.
    Als je dan met het zelfde materiaal vervolgens een test doet in FCP 7 blijk ook nog eens dat het renderen een factor 3 tot 4 sneller gaat in FCP 7 ondanks blijkbaar dat dit programma nog steeds 32 bit is slecht 4 MB geheugen kan adresseren en geen gebruik maakt van je grafische processor.
    Het is gewoon veel efficiënter geschreven blijkbaar.
    Het kan nog knulliger met de render functie van FCX als je de volgende test doet.
    Plaats een titelrol van 30 sec. over beeld in FCX, dit moet uiteraard gerendert
    worden. Laat het uit-renderen en voeg dan aan het einde van de titel een fade van 2 seconden toe zodat de titel al langzaam begint uit te faden als die uit beeld loopt. Bingo, de gehele 30 seconden moeten nu opnieuw gerendert worden.

    Doe hetzelfde in FC 7 je zult zien dat ten eerste de eerste keer renderen 4 keer sneller gaat en na het plaatsen van de fade slechts die 2 seconden opnieuw gerendert worden.

    BTW, alles gedaan op de nieuwste iMac 27 inch, 3.4 gHz 16 GB intern geheugen en 2 GB Videocard

  • Profielfoto
    editsuite

    Mooie “Apple style” Commercials over FinalCut X

    http://youtu.be/SgXUh1HrYOw

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Zodra je ook maar iets doet in FCX stopt het renderen onmiddellijk.

    Vreemd. Gebeurt dat ook in het huidige iMovie? Ik gebruik namelijk om voor de hand liggende redenen het oude iMovie HD. Daar loopt het renderen gewoon door. (staat zelfs ‘trots’ in de handleiding)
    Kennelijk heeft Apple FCPX van de grond af aan opnieuw gemaakt. En dan niet zo efficiënt als het origineel, dat niet eens van Apple zelf was (het was overgenomen)