MRI-scans tonen aan: Apple is een religie

51 reacties

Apple fanboys staan bekend om hun fanatieke toewijding aan het merk. Niet alleen staan zij vooraan in de rij om hun portemonnee te trekken voor de laatste iPhone of iPad, ook zullen zij het merk indien nodig heftig verdedigen tegenover hun vrienden.

De BBC-documentaire ‘Secrets of the Superbrands‘ (U.K. Only) gaf een aantal neurowetenschappers de opdracht een verklaring te vinden voor dit fenomeen. Door middel van een MRI-scan werd bij Apple-fans onderzocht welke delen van hun hersens geprikkeld raakten bij het denken aan de nieuwste hebbedingetjes uit Cupertino.

De test onthulde dat het merk Apple bij de proefpersonen dezelfde delen van de hersens stimuleert als bij gelovige mensen die naar religieuze afbeeldingen kijken. Knap staaltje marketing van Apple, of moeten wij ons afvragen of er überhaupt verschil is tussen merkloyaliteit en het aanhangen van een religie?

Reacties

51 reacties
  • Profielfoto
    Xcode

    Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Volgens mij is Apple dan de enige religie waar tot nu toe geen oorlog uit is voortgekomen. Amen.

  • Profielfoto
    hoteldebotel

    God bless Apple.

  • Profielfoto
    hoteldebotel

    Ben hem aan het downloaden met Get iPlayer Automator:)

  • Profielfoto
    Maikelw

    Dit bedrijf laat gewoon zien wat de rest fout doet. Daarom houdt ik van Apple:) ze zijn bijna op ieder vlak beter dan de concurrent… Tja dat mag wel gezegt worden.:)

  • Profielfoto
    Xcode

    Hield jij ook maar zo van de Nederlandse taal…:angry:

  • Profielfoto
    Tkradio

    Apple is de enige god en de iMac is haar profeet. Amen.

  • Profielfoto
    nickvkempen

    Ook bij de marketing, think different. Simon Sinek had er een mooie presentatie over op Tedx/Ted Talks. Heel erg interessant. ff googlen!

  • Profielfoto
    maikel22

    @Xcode
    haha +1

  • Profielfoto
    maikel22

    Er zijn twee zaken waar je succesvol in moet zijn als bedrijf:

    1. Marketing: om de consument te overtuigen jouw spullen te kopen
    2. User Experience: om de consument tevreden te stellen met die gekochte producten, zodat die later weer bij je terugkomt.

    Helaas gaat er bij veel bedrijven te veel geld naar marketing en wordt er bezuinigd op de rest.

  • Profielfoto
    edwinveldhuizen

    haha lekker onderzoek.

    Alsof het bekijken van religieuze afbeeldingen de fundering van een religie bepaald:p
    Natuurlijk leveren nieuwe apple-speeltje een bepaald blijdschap-gevoel op. Net als een afbeelding van mooie billen of voor sommige religieuze afbeeldingen.

    Ik ben absoluut een apple-fan en ken er dan ook velen, maar ik ben ervan overtuigd dat de loyaliteit aan Steve heel wat anders is dan loyaliteit aan een God.

    Als ze het echt wilde onderzoeken, zouden ze de verschillen in het brein over het algemeen moeten aantonen tussen gelovigen en niet-gelovigen (geen atheïsten) en deze moeten vergelijken tussen fanboys en niet-fanboys. Dus niet alleen op basis van het zien van plaatjes.

  • Profielfoto
    ro_me

    Ik hoop niet dat de pastoor van onze kerk dit artikel leest. Dan kom ik er morgen vroeg weer niet in met mijn iPhone. Hij had laatst ook al commentaar op mijn ‘Steve = My Lord and Shepherd’ T-shirt.

  • Profielfoto
    Rutger-cg

    Als apple een religie is dan is Steve onze god…
    En op zondag zouden we dus naar de apple store moeten…

  • Profielfoto
    aukem

    Het klopt!
    Als iemand apple *** vind ofzo dan zal ik me daar zeker tegen verdedigen.

  • Profielfoto
    hoteldebotel

    Top serie! echt een aanrader om te downloaden!

  • Profielfoto
    Evil Otto

    @Xcode Uit het Boeddhisme is ook nog nooit een oorlog uitgekomen, voor zover ik weet…

  • Profielfoto
    digi-nl

    Steve Jobs → Steve Gods

    (fail, I know)

  • Profielfoto
    JH90

    Misschien wel geen oorlogen maar Apple maakt misbruik van mensen en schendt hun rechten. http://www.bnr.nl/programma/wereldvolgenshammelburg/2011/05/10/11-05-apple-schendt-mensenrechten

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Een religie is een STUK goedkoper!!

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Het klopt!
    Als iemand apple *** vind ofzo dan zal ik me daar zeker tegen verdedigen.

    Ik dus echt niet. Als die persoon dat vindt, mag die dat helemaal zelf weten.
    En als die persoon dingen over Apple(producten) zegt waarvan ik (met zekerheid) kan zeggen dat ze niet waar zijn, vraag ik die persoon waar die die info vandaan haalt.
    Vervolgens die persoon: blablablablabla. En dan zeg ik: zoek het nog eens na of jouw theorie klopt, met gegrond bewijs. Dat lukt dan niet, en dan zoeken ze daarna meestal zelf verder over hoe het dan wel zit.

    Probleem opgelost.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Ze begrijpen amper de functionaliteit van de hersenen. Ze kunnen hooguit gebieden lokaliseren en emoties monitoren. Religie met merkbeleving vergelijken is zo wel erg kort door de bocht!

  • Profielfoto
    NW2443

    Nooit gedacht dat ik mij ooit religieus zou gaan noemen! Bij deze: ik ben gelovig:razz:

  • Profielfoto
    Olieboer

    Dit bid ik elke avond in m’n bedje:

    Onze Steve Jobs, die in Cupertino zijt,
    Je naam is bijna heilig,
    De apple stores kome,
    Wat jij wilt gebeurd (bijna) altijd,
    Zowel als in Cupertino als bij de concurrenten,
    Geef ons (liefst) maandelijks nieuwe hebbedingen,
    leidt ons in verzoeking,
    en verlos ons van Windhoos,
    Voor altijd,
    Amen

  • Profielfoto
    cmug

    Interessant programma, heb ik van de week ook gezien & opgenomen. Ook leuk de verhalen over MS, Nokia, Google etc. De opening van de Apple Store in Londen vond ik best wel eng hoe fans daar mee om gingen. Dan zijn denk ik X-box kopers een stuk normaler al ze hun hardware kopen. Ach maar die maken weer nare toeren tijdens het gebruik.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Ik ben zelf niet gelovig opgevoed en je ziet mij dus niet in een kerk, afgezien dan voor het nemen van foto’s vanwege de architectuur. Ik weet dus niet wat een “geloofsbeleving” is.
    En ook zie ik mij niet als een “fanboy” terwijl mijn eerste Apple (de Apple ][+ van 1978/79) uit een periode is waarin Apple nog helemaal niks betekende, de ‘garage van Jobs’ nog maar net veranderd was in een kantoor(tje) en pas enkele modellen had gemaakt. Maar juist die Apple ][+ was toen uitgeroepen tot de computer van het jaar. En terecht: qua “features” stak hij met kop en schouders overal bovenuit.
    En dat is vooral na de introductie van de iMac alleen maar beter geworden.
    Maar voel ik mij nu met mijn haast 58 jaar ook “gelovig”? Wel nee, ik heb toentertijd gewoon de juiste keuze gemaakt. En mensen die lopen te jennen en de Mac belachelijk proberen te maken (iemand vroeg ooit: “kun je daar ook een mailtje mee verzenden dan?”) doen dit waarschijnlijk ook met de Ferrari van de buurman. (Maar oh wat zouden ze er graag in willen rijden zeg!)
    Ik kan mij overigens wel voorstellen dat het houden van een bepaald merk (van wat dan ook) plaatsvindt in het zelfde deel van de hersenen als houden van een geloof. De menselijke hersenen zijn namelijk pas voor een klein deel ontwikkeld t.o.v. hun volle capaciteit. (Flinke delen ervan doen niet veel) dus zullen bepaalde externe prikkels of emoties lokaal gedeeld moeten worden met andere emoties.

  • Profielfoto
    thijsvanzwam

    scheelt ook dat je op zondagochtend (als je die al meemaakt) gewoon met een bak koffie je imac thuis kan aanbidden inplaats van opgedoft in pak in een kerk (zonder koffie)

  • Profielfoto
    casperrrrrrr

    Dit bid ik elke avond in m\’n bedje:

    Onze Steve Jobs, die in Cupertino zijt,
    Je naam is bijna heilig,
    De apple stores kome,
    Wat jij wilt gebeurd (bijna) altijd,
    Zowel als in Cupertino als bij de concurrenten,
    Geef ons (liefst) maandelijks nieuwe hebbedingen,
    leidt ons in verzoeking,
    en verlos ons van Windhoos,
    Voor altijd,
    Amen

    Met of zonder de taal- en spelfouten?

  • Profielfoto
    Ampelmann

    Religie? Eh…. is er al een fundamentalistische afscheidingsbeweging?

  • Profielfoto
    Welloe

    Hierbij bekeer ik mij dus officieel tot het Appleïsme en verklaar ik Steve Jobs tot mijn schepper.

  • Profielfoto
    Bosdavid

    Hmmm, dit is toch oud nieuws? Althans, ik hoorde het een jaar (kan ook twee jaar geleden geweest zijn) ook al.

  • Profielfoto
    Lau24

    Steve (hand/blow)Jobs is mijn pedo-pater uhh verlosser:razz:

  • Profielfoto
    Little Idiot

    scheelt ook dat je op zondagochtend (als je die al meemaakt) gewoon met een bak koffie je imac thuis kan aanbidden inplaats van opgedoft in pak in een kerk (zonder koffie)

    Of met zo’n schijnheilig pepermuntje…. Jezus. Religie is geloven in iets dat niet aan te tonen is. Apple is niets meer dan een logootje op spulllen. Dat er wat in je hersenen te registreren valt toont niet zo veel aan. Dat gebeurt ook als ze je een banaan laten zien…. Het bestaan is voor sommigen zo zinloos geworden dat ze in logootjes zijn gaan geloven..

  • Profielfoto
    Sosumi

    Apple religie met een Darwin kern(el):P
    Van mac os 9 en de versie’s daarvoor (met het er is hoop apple regenboog logo), naar mac os x (darwin)

  • Profielfoto
    peterwillemsen

    Voor de mensen die beweren dat uit Apple’s religie geen oorlog is gekomen, hebben jullie Android vs iPhone en Windows vs Mac mee gemaakt? :yum:

  • Profielfoto
    Kajtjo

    Ach joh…

    Laat de artikelschrijver het bij de feiten houden. En die zijn:

    “Het merk Apple stimuleert bij proefpersonen dezelfde hersendelen,
    die bij gelovige mensen gestimuleerd worden door religieuze afbeeldingen.”

    Dat wil niet zeggen dat je op basis van deze feiten de vergelijking kunt maken:

    het merk apple = religieuze afbeeldingen
    proefpersonen = gelovige mensen
    —————————————————–
    apple = religie (Q.E.D.)

    Want:

    *religieuze afbeeldingen zijn niet hetzelfde als religie. Misschien zijn ze er wel een onderdeel van, soms, maar of dat onderdeel bepalend is voor ‘het geloof’ is onbekend
    *of de overeenkomsten tussen de apple-proefpersonen en gelovige mensen hem zit in hun gelovig-zijn is niet bekend.

    Of neem ik het nu te serieus?;-)

  • Profielfoto
    leovanh

    Een religie is een STUK goedkoper!!

    Sommige sectes en ook kloosterordes dwingen je al je bezittingen, of erger… Je autenticiteit af te staan. Da’s pas kostbaar!

    Het is wel een aardig onderzoek, maar ik denk dat fans van popsterren dezelfde hersenactiviteiten vertonen op die scans. Denk bijv. aan die trouwe idolate volgelingen van onze volkszangers of die puberende meisjes die helemaal gek zijn van Justin Bieber.

  • Profielfoto
    winfredderuijter
  • Profielfoto
    wolfje

    En Onemorething is als de Christian Monitor, een blad van gelovigen voor gelovigen dat ondanks het kritische toontje en de kleine speldenprikken, met handen en voeten, financieel en ideëel, aan dit geloof verbonden is.

  • Profielfoto
    Hanhart

    Fanatisme is altijd fout.

  • Profielfoto
    Thomzzzzz

    In tegenstelling tot wat andere religies beweren over het door hun aanbeden, bestaat Apple in ieder geval zeker weten wél…

  • Profielfoto
    Calpa

    Conclusies worden getrokken uit het feit dat een paar hersengebieden zowel actief zijn bij religieuze mensen als bij één specifieke Apple fan?

    Dat is hetzelfde als stellen dat telefoons en radio’s hetzelfde zijn, omdat in beide gevallen bepaalde hersengebieden in de temporale kwab actief zijn.

  • Profielfoto
    hapipiko

    @Wolfje,

    En Onemorething is als de Christian Monitor, een blad van gelovigen voor gelovigen dat ondanks het kritische toontje en de kleine speldenprikken,

    Klopt, het is prediken voor Eigen Gemeente. En dat kritische valt mij wel mee.
    Kritiek op de Appleflap hier wordt niet getolereerd, zo devoot zijn de meeste bezoekers, op het sektarische af :innocent:

    Apple maakt de mooiste apparaten, en daar zou het bij moeten blijven.
    Helaas is de marketing via nieuwtjes (hier aangeduidt als ‘Geruchten’) net zo irritant als gebruiksvriendelijkheid van maatje Microsoft.

  • Profielfoto
    kingpanzee

    De documentaire staat ook op YouTube (in 6 delen):
    http://www.youtube.com/watch?v=h0dUuHo58UE

  • Profielfoto
    Brombeer

    Of als 720p x264 op usenet.

    Het kruis van Christus is natuurlijk een onverwoestbaar sterk marketinglogo. Maar die verleidelijke appel uit Genesis met die vloed van wonderen kan er ook wat van.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Dit bid ik elke avond in m\\\’n bedje:

    Onze Steve Jobs, die in Cupertino zijt,
    Je naam is bijna heilig,
    De apple stores kome,
    Wat jij wilt gebeurd (bijna) altijd,
    Zowel als in Cupertino als bij de concurrenten,
    Geef ons (liefst) maandelijks nieuwe hebbedingen,
    leidt ons in verzoeking,
    en verlos ons van Windhoos,
    Voor altijd,
    Amen

    Met of zonder de taal- en spelfouten?

    In dit geval spreekt men dan van dichterlijke vrijheden…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Als Apple een religie is, dan moet er ook een Dagsluiting komen, dus laat ik die taak maar op me nemen. Ik heb veel wijze woorden gelezen, maar ook veel onzin.
    Zoals dat religie ook veel geld kan kosten. In enkele extreme gevallen is dat zo, maar mijn kerk kost me af en toe een paar muntjes in de collectezak en daar krijg ik na afloop ook nog een paar koppen koffie en veel koekjes voor en een half uurtje gezellig nieuwtjes uitwisselen met de dorpsgenoten.. Valt dus erg mee! Er zit wat in, de vergelijking met religie. Qua verering en hoe diep het gevoel kan gaan. Dat merk ik zelf ook. Ik werk bijna 20 jaar op Apple. Tussendoor voor werk een paar maandjes Windhoos moeten werken. Afgezien van de irritatie, voelde het ook een beetje als vreemdgaan. Je kunt de sterke voorkeur voor Apple dus ook net zo goed met een liefdesrelatie vergelijken. Hoewel ik zeker weet dat ik mijn vriendin toch belangrijker vind dan mijn iPhone, hoewel mijn vriendin wel eens anders denkt. Ik heb ook nog een stuk Psychologie gestudeerd en weet dus dat het onderzoek van de hersengebieden weinig zegt. Er kunnen hooguit electrische stroompjes worden gemeten en dat noemen ze dan ‘geactiveerde hersengebieden’. Waarschijnlijk worden bij een fan van een popartiest of bij iemand die erg houdt van de natuur dezelfde hersengebieden geactiveerd. Er wordt gezegd dat de mens maar een heel klein deel van zijn hersenen gebruikt. Maar dat is hoogstens het resultaat van metingen. Zeker weten doen we het niet. Relativeren dus: dat is het kernwoord. Maar er zijn wat mooie paralellen genoemd. De mooiste vind ik nog dat de Apple-appel te vergelijken is met de appel waar Eva Adam mee heeft verleid. Dat heeft Steve handig afgekeken. Maar in de bijbel staat dan weer helemaal niet dat het om een appel ging. Dát hebben wij er met z’n allen van gemaakt.
    Intussen staat mijn Apple relikwie – mijn Twenthieth Anniversary Mac – al jaren rustig op mijn kast en blijft daar ook staan. Ook al komen er nog zoveel interessante nieuwe Apple producten. Gaat u allen rustig slapen!

  • Profielfoto
    sanius

    De conclusie is echt eerder dat bij religie en merkbeleving dezelfde hersenactiviteiten waar te nemen zijn. Dit staat dan ook los van het merk of de leer die men beoefent.
    Zag overigens laatst een artikel waarin Apple als de katholieke kerk werd omschreven en Android als de protestante. Maar dit terzijde.

    Waar ik echt moe van word is dat er hier zulke fanboys rondlopen die meteen Steve Jobs als leider aanwijzen en prijzen voor zijn gospel. Ik snap dat je Apple een goed merk vind, maar besef je niet dat je gewoon keihard gemanipuleerd word? Objectiviteit speelt geen rol meer in je keuzes. De regel van consistentie zorgt ervoor dat je Apple producten blijft kopen en de cognitieve dissonantie zorgt ervoor dat je er elke keer blij van word. Is niet erg, maar hoop wel dat je er bewust van bent.
    Daarnaast ‘voedt’ het veelal geprezen ‘ecosysteem’ ervoor dat switchen ook erg lastig is. Het systeem is zo gesloten dat het gebruik van niet-Apple apparaten in combinatie met Apple producten vaak een gedoe is. Ik noem bijvoorbeeld de Galaxy S. Totaal geen ondersteuning voor Apple, maar zeker ook niet dóór Apple.
    Ik zou persoonlijk er blijer van worden als je bijvoorbeeld via iTunes niet-iDevices kunt beheren. Apple zou voor ontwikkelaars hier meer mogelijkheden toe moeten bieden. Maar dit zullen ze nooit doen omdat zij hun klanten binnen het ecosysteem willen houden. Logisch.

    Het verbaast me nog meer dat fanboys trots zijn op het feit. Ze plakken stickers op hun auto, zetten logo’s op hun profiel, schrijven leuzen in hun handtekening en delen heel graag welke apparaten ze allemaal hebben. Ze voelen zich aangesloten bij een club en beseffen niet dat zij schaapachtig achter elkaar maar ook achter Apple aan lopen. Think different is niet van toepassing op hen omdat hun eigen gedachtegang wordt geblokkeerd door dit blinde opvolgen.

    Ikzelf behoorde ook tot deze groep. Ik hoor mezelf nog steeds het evangelie verkondigen aan geïnteresseerden die zich afvroegen of zo’n MacBook nou echt veel beter was. De opsomming was altijd dezelfde, geen virussen, stabiel, snel, efficiënt vanwege goed design etc. etc.

    Dit doe ik niet meer. Ik wil me niet meer scharen onder de Apple-gebruiker. De afhankelijkheid die gepaard gaat met Apple is iets waar ik tegenwoordig voor waarschuw. Hoe goed de producten ook mogen zijn, ik laat me niet meer manipuleren door hen.

  • Profielfoto
    Ezri Dax

    ……….
    Amen(?)
    ……………………………….

  • Profielfoto
    Tigerman

    @ Sanius
    Ghahaha lol

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Oh ,ja, dat was ik nog vergeten. Het zei zo….!
    @Sanius: als je met Apple producten werkt dan wordt het vanzelf meer dan alleen het gebruiken daarvan. Het wordt een levenswijze, een motivatie, iets waar je trots op bent. Natuurlijk wordt dit door Apple gestimuleerd, maar het gebeurt ook gewoon omdat je ook prima ervaringen hebt met Apple-producten en veel plezier kunt en mag hebben in de dingen die Apple maakt. Trendy, zijn tijd vooruit, kunstig in design, tot in detail doordacht en geperfectioneerd. Zélfs de verpakking. Dus geen wonder dat dit uitstraling heeft. Om het maar ’s met de Mona-man te zeggen: “Je wordt er blij van” !

  • Profielfoto
    unSOUND

    Volgens mij is het eerder andersom…

    Apple fanboys vertonen geen religie-gedrag,
    religieuze mensen vertonen fanboy gedrag !

  • Profielfoto
    MauZ

    De nadruk ligt bij Fanboyisme,
    maakt verder niet zo veel uit bij welk merk.

    Maar het overeenkomend gedrag is niet kritisch, of gebrek aan kritiek hebben of weerstand over iets en je kan ervan uitgaan dat dit een grote rol speelt bij religie.

    en verder ben ik het sanius eens