AT&T rekent mogelijk te veel voor dataverkeer

9 reacties

Weer een rechtszaak in Amerika. Dit keer gaat het om AT&T, dat mogelijk te veel geld vraagt voor het dataverkeer van iPhone- en iPad-gebruikers. Er zou zo’n 7 tot 14% te veel dataverkeer worden gerekend, soms zelfs oplopend tot 300%. Om dit aan te tonen, zouden de advocaten maar liefst $80.000 hebben uitgegeven.

Die $80.000 is opgegaan aan iPhones, iPads en natuurlijk de telefoonrekeningen. Zelfs toen alle 3G-verbindingen tijdens het testen uit werden gezet, bleek AT&T alsnog dataverkeer in rekening te brengen. Per maand zouden gedupeerde gebruikers zo’n $10 tot $15 te veel betalen. Al is dat niet zo’n extreem hoog bedrag, toch haalt AT&T daar – indien de beweringen kloppen – maandelijks miljoenen mee op.

AT&T’s reactie is dat de beweringen geen enkele waarde hebben. Volgens hen hebben de aanklagers geen rekening gehouden met applicaties die op de achtergrond automatisch updates uitvoeren, waar klanten mogelijk geen erg in hebben. Aangezien applicaties niet automatisch op de achtergrond updaten, bedoelde AT&T hier misschien push-notificaties. Toch opmerkelijk, want wanneer de 3G-verbinding uitstaat, kan dat ook geen geld kosten.

Of AT&T inderdaad stiekem wat bijverdient, zal nog moeten blijken. Nu maar hopen dat we in Nederland en België gewoon betalen voor wat we verbruiken.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    yoerio

    mm als het waar mocht zijn zou dat kunnen betekenen dat at&t miljoenen euro’s moet teruggeven aan de klanten

  • Profielfoto
    fatboysmart

    Joh

  • Profielfoto
    Fingerlicking

    onemorething.NL

  • Profielfoto
    Type-R

    Oké, waarvan akte.

  • Profielfoto
    Reschram

    Zowel AT&T als Apple moeten gewoon inzicht geven in kosten van verschillende soorten gebruik. Ik betaal nu niet meer dan 30 euro per maand voor de iPhone, maar ik weet niet precies waar mijn prepaid kaart van de iPad telkens aan opgaat.

  • Profielfoto
    Xcode

    Nauwelijks (slechts 1 artikel) de gebeurtenissen rondom KPN (en in mindere mate ook Vodafone) belichten maar ons wel mogelijke problemen met AT&T voorschotelen. Zijn er niet genoeg Belgische en Nederlandse voorbeeldsites waar jullie van over kunnen schrijven? Desalniettemin is het natuurlijk belachelijk als de beweringen waar zijn.

  • Profielfoto
    serum

    Idem met vodafone.. Spookfactuur voor data.. 70 euro voor 3 maanden. er zouden datakosten aan hun in rekening gebracht zijn voor gebruikte diensten, welke hun 1:1 doorbelasten aan de klant, aldus vodafone. Welke diensten, dat is vodafones best bewaarde geheim. op de ‘gespecificeerde factuur’ stond ‘data’ zonder naam en toedracht. Dit terwijl deze iphone met eenzelfde configuratie 1 jaar is gebruikt met KPN zonder een enkele datafactuur gezien te hebben. Google eens op spookfactuur data vodafone. bedrag meteen gestorneerd. Na tientallen telefoontjes en terugbel beloofjes en 4 maanden wachten uiteindelijk een telefoontje. Met de excuses van de vodafone. Persoonlijk heb ik echt een broertje dood aan zulke bedrijven en vermijd ze in de toekomst ook graag.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    KPN flikt het ook.

  • Profielfoto
    JustThatDutchGuy

    inderdaad Dr.Maddox, Ik heb het zelf met Hi gehad, (niet icm de iPhone.) maar een rekening in de bus van €76,- de heren van Hi konden mij vertellen dat ik internet had gebruikt in het buitenland, terwijl ik in Zwolle woonde… ik heb het na heel wat telefoontjes en mailtjes wel voor elkaar gekregen een excuus van die mensen te krijgen en een “normale” factuur. d’r klopt geen hout van die facturen.

    Hoe vaak ik bij Hi ook wel niet had dat ik mijn rekening, abonnement of persoonlijke gegevens niet kon bekijken op de site. ongelooflijk eigenlijk dat daar nog niets aan is gebeurd!