‘AppleCare beperkt rechten Europese consument’

100 reacties

Bij de aankoop van een iPod, iPad of Apple TV belooft Apple een garantie op de hardware van 1 jaar. Wil je deze garantie uitbreiden naar 2 jaar (of 3 jaar bij sommige producten), dan kun je tegen betaling AppleCare aanschaffen. Problemen worden kosteloos hersteld en je kunt rekenen op technische ondersteuning via de telefoon.

AppleCare is rechtstreeks komen overwaaien van de Amerikaanse markt, waar de extra garantie tegen betaling een goede deal lijkt te zijn voor consumenten. Volgens Europese wetgeving heeft de consument echter standaard recht op herstel van consumentenelektronica tot 2 jaar na aankoop.

AppleCare dwingt Europese klanten dus te betalen voor iets waar ze gewoon recht op hebben. Een Italiaanse overheidsinstantie die zich bezig houdt met consumentenbescherming vindt dat Apple hiermee in strijd handelt met de Europese wetgeving. De garantieregeling van Apple kan alleen een aanvulling zijn, maar geen beperking van de rechten die consumenten standaard toekomen.

In Italië klinken daarom geluiden dat Apple helder moet zijn tegenover de consument. Als andere bedrijven zich aan de wetgeving moeten houden, dan moet Apple dat ook om oneerlijke concurrentie te voorkomen. In de praktijk zorgt de regeling voor onduidelijkheid of de winkelier of Apple moet opdraaien voor de garantie.

Reacties

100 reacties
  • Profielfoto
    WimVriend

    Onderstaand een stukje consumentenrecht, en dat recht is wat uitgebreider als de twee jaar garantie die wordt genoemd in het artikel.
    =====================================
    Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

    In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel ‘het wettelijk recht op een deugdelijk product’ genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

    Voorbeeld
    Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

    In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Apple moet zich gewoon houden aan de Europese regels. NEEEEELIE!!!!!

  • Profielfoto
    GT1988

    @WimVriend

    Alleen wat is een deugdelijk product? Op basis van wettelijke bepalingen lijkt me dit toch een zeer discutabele term. Apple zal zeggen dat hun product deugdelijk is en het zeker een jaar vol zou moeten houden. Waar een consument zijn garantie eisen alleen maar baseert op wat andere fabrikanten aan garantie geven. “Acer geeft drie jaar!” oid. Dan kan Apple volgens de richtlijn deugdelijk product zeggen dat kan best mevrouwtje maar wij vinden dat deze laptop het minimaal een jaar vol houd.

    Of zie ik dit verkeerd?

  • Profielfoto
    JanJansen

    @wimvriend:

    Jouw verhaal klopt niet want NL heeft een eigen regeling en die prevaleert.

    kort gezegd:

    De eerste 6 maanden hebben je bij een probleem retourrecht en moet de winkelier aantonen dat jij iets fout hebt gedaan.
    Vanaf 6 maanden moet jij aantonen dat de fout bij de apparatuur ligt en jij niets fout hebt gedaan.

    Daarnaast is er fabrieksgarantie en diis wordt volledig door de fabrikant bepaald.

    Samengevat: in Nederland heb je minder garantie dan in de rest van de EU.

  • Profielfoto
    herko

    Het gaat hierbij ook om de bewijslast. Jij als consument moet -na het verstrijken van de standaard garantietermijn- aantonen dat het product op normale manier is gebruikt en het daarmee redelijkerwijs te verwachten is dat het product -mits het deugdelijk is- normaal functioneert. Die afweging is niet zwart-wit, vandaar dat er geen juridische meetlat is wanneer iets deugdelijk is.

  • Profielfoto
    michelvdb

    Garantie is iets tussen verkoper en koper.Twee jaar? Als je dit waar kunt maken. De fabrikant moet minimum zes maanden garantie geven. Die wordt veelal verlengd tot één jaar. Het tweede jaar krijg je als je kunt bewijzen dat het gebrek al binnen de eerste zes maanden na aankoop bestaat.

  • Profielfoto
    Tjerker

    Lees ook zeker eens hier:

    http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-speciaal-voor/consumentenkoop

    Heel duidelijk ook over dat je als verkoper een overeenkomst hebt met de klant en dat jij het moet oplossen en je niet kunt verschuilen achter garanties e.d. van de fabrikant.

    @gt1988: het gaat er niet om wat Apple zegt, maar wat de gemiddelde levensduur is die je mag verwachten. Als een gem laptop in deze prijsklaar zeker 4 jaar meegaat dan mag je dat ook van Apple verwachten.

  • Profielfoto
    Zakske

    De fabrikant moet minimum zes maanden garantie geven. Die wordt veelal verlengd tot één jaar.

    Dat is de gewone fabrieksgarantie, die is standaard één jaar.

    Het tweede jaar krijg je als je kunt bewijzen dat het gebrek al binnen de eerste zes maanden na aankoop bestaat.

    Zo werkt het in Nederland, maar bijvoorbeeld niet in België. In België is de wettelijke garantie twee jaar, in Nederland langer. In België is het dan ook erg simpel om iets van Apple binnen de twee jaar gratis te laten repareren, in Nederland helaas niet omdat na zes maanden de bewijslast bij jou ligt. Good luck with that…

  • Profielfoto
    kerelvent

    Leuk en aardig, zou hartstikke mooi zijn als Apple gewoon ‘oké’ zei en we klaar waren.
    Maar ik denk dat Apple nog eerder totaal wegtrekt uit Italië, zich verschuilt achter tal van rare constructies of andere vreemde sprongen maakt, dan gewoon meegeeft.

  • Profielfoto
    Zakske

    Maar ik denk dat Apple nog eerder totaal wegtrekt uit Italië, zich verschuilt achter tal van rare constructies of andere vreemde sprongen maakt, dan gewoon meegeeft.

    Nee, hoor. In Noorwegen (en ik denk Zwitserland) hebben ze na veel gezeur ook gewoon gedaan wat de wet vereist. Ze hebben er natuurlijk weinig zin in omdat het ze veel geld kost, maar uiteindelijk buigen ze wel.

  • Profielfoto
    Tjerker

    @michelvdb:

    Het eerste en belangrijkste kenmerk is dus dat het product vermoed wordt geschikt te zijn voor normaal gebruik. In de rechtszaak LJN AY8747, waar een consumentengeschil over een parketvloer centraal stond, oordeelde de rechter als volgt:

    Op een vloer in een woning wordt nu eenmaal met schoenen gelopen, met stoelen geschoven en door kinderen met speelgoed gespeeld. Anders dan het schuiven met een kast vormt dit een normaal gebruik. [appellant] mocht dan ook bij deze vloer krasbestendigheid verwachten bij normaal gebruik.
    Normaal gebruik is dus dat gebruik dat het doorsnee individu uit de doelgroep pleegt. Voor een vloer in een woning geldt dus dat het schuiven met stoelen onder normaal gebruik valt. En krasbestendigheid is de eigenschap die benodigd is voor dit gebruik. Een verkoper kan het dus maar beter melden als een vloer niet krasbestendig is.

    bron: http://blog.iusmentis.com/2008/02/29/verweer-tegen-gebruikelijke-excuses-van-de-winkeliers-gastpost/

    Je mag dus iets verwachten van een product, zeker ook na 6 maanden!

  • Profielfoto
    ssdar

    @iedereen.. Janjansen heeft @ 4de reactie volgens mij de huidige verhoudingen juist weergeven..
    Of gaan Europese wetten hier overheen?

  • Profielfoto
    koekiewous

    Ik zou eerst eens kijken wat AppleCare is voordat ik zo hoog van de toren zou blazen, maarja typisch Hollands he.

    Ik zou zo eigenlijk niet eens op enter moeten drukken zo, maar ik kan het gewoon niet laten.

    AppleCare is:

    Support, Service, ondersteuning en een uitbreiding op de standaard garantie (niet eens zozeer op de duur).
    Maargoed het is natuurlijk veel makkelijker om maar met een ieder mee te roepen dat je rechten hebt en dat Apple de boeman is die ze aantast.

    IK zou iig eerst eens uitzoeken wat AppleCare is voordat ik zou schreeuwen wat mijn RECHTEN zijn en dat ik me niet laat onderdrukken en blablabla.

    Uiteraard voel ik me niet geroepen om dat hier voor te kauwen, maar als AppleCare bezitter raad ik je aan echt eerst eens naar het product te kijken. Ook vette Fail van de Journalist die dit stukje getypt heeft, het is nogal vooringenomen en pretentieus. Van een echte journalist verwacht ik een gedegen onderzoek en een bron plus wederhoor voordat hij/zij een stuk post op “HET” Appleforum van de Benelux.

  • Profielfoto
    Tjerker

    @koekiewous: waarom heb je AppleCare? Voor de extra support? Peace of mind?

    De fabrieksgarantie (en applecare) is een extra bovenop je consumentenrecht op een deugdelijk product.

    En: bij een A merk verwacht ik sowieso een goeie service, dat ze staan voor een goed product én een fatsoenlijke ondersteuning.

    Ik kan me voorstellen dat je als apple beginner vanwege de lange telefonische support kiest voor AC. Of als wereldreiziger vanwege de wereldwijde garantie. Voor garantie in Nederland is het behoorlijk dubbel of minder dan waar je sowieso recht op hebt.

  • Profielfoto
    Cornworld

    @koekiewous
    Je doet je naam eer aan. AppleCare is niets meer en minder dan een uitbereiding van de standaard garantie op jouw Apple product in tijd variërend van 2 tot 3 jaar. De volgende keer gewoon je gevoel volgen en idd niet op enter drukken.

  • Profielfoto
    elice82

    Weet je wat het probleem is als je bij Apple online (store.apple.com/nl) koopt?
    – juridisch zitten ze in Ierland. Daar moet dan de dagvaarding heen!
    – Wie heeft de langste adem (juridisch gezien)?

    Product van Apple kopen in winkel (echt pand):
    – De verkopende partij verschuilt zicht achter Apple’s voorwaarden die je in je recht beperkt. 1 jaar garantie.
    – Gelukkig is naar een kanton rechter stappen iets gemakkelijker (rechtspersoon).

    @koekiewous: Leg dat eens uit? Wat krijg je extra met Apple Care?

    Hoe kun je na 6 maanden bewijzen dat je product niet deugdelijk is. Want je moet naar een Apple Service Provider. En denk je dat beide partijen (Apple vs ASP of Verkoper van Apple producten vs ASP) elkaar tegen spreken?
    Ik denk het niet. Mits het product in kwestie niet meer opstart, dan is product kapot.

    Mijn advies:
    – Koop niet bij Apple online (store.apple.com/nl) juridisch moeilijk aan te pakken.
    – Zorg voor rechtsbijstand verzekering… en geen Apple Care.
    – En zorg een keertje voor een rechtszaak dan kan iedereen naar deze rechtszaak verwijzen.

  • Profielfoto
    RobbieB

    @Cornworld:

    “AppleCare is niets meer en minder dan een uitbereiding van de standaard garantie op jouw Apple product in tijd variërend van 2 tot 3 jaar. ”

    Uhm.. nee.. een paar voorbeelden:

    – AppleCare op je iPad zorgt ervoor dat indien je iPad niet meer functioneert hij direct aan de deur omgeruild kan worden, voor zakelijke gebruikers vaak zeer interessant.

    – AppleCare op je iMac geeft je een pick-up-and-return service en tegenwoordig worden bepaalde reparaties (bv. beeldschermen vervangen) zelfs bij je thuis gedaan.

    – Wereldwijde dekking op je producten. Ik ga zelf voor een jaar naar Australië en mocht er iets met m’n MBP gebeuren, weet ik in ieder geval dat ik daar gewoon een AppleStore binnen kan lopen en geholpen wordt.

    – zo kan ik nog wel even doorgaan…

    (Ps. ja, ik heb bij een APR gewerkt :P)

  • Profielfoto
    djjef

    @ssdar Europese recht gaat boven Nederlands recht

    WimVriend heeft in zijn eerste post een goede copy/paste gedaan van de consuwijzer website:
    http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik heb hier laatst op het forum zelfs gelezen van een medewerker bij een APR dat er achter gesloten deuren hardop gelachen wordt als ze weer een klant een letterlijke en figuurlijkz lege doos Applecare hebben verkocht.
    Bij een dure Apple-computer hoort gewoon standaard twee jaar pick-up and return garantie zoals bij zowat elke ordinaire PC gegeven wordt. Maar oh nee, als het om Apple gaat dan praten we dat zelfs goed.
    Goed artikel! Tijd dat OMT zich eens op dit hete hangijzer gooit! Het zou een mooie vodcast geven! Als jullie Wozniac voor de camera krijgen, dan moet dit ook kunnen!

  • Profielfoto
    Cornworld

    @RobbieB
    Wereldwijde dekking ben ik met je eens, helaas is Apple daarin geen uitzondering maar hebben merken dat. De rest is sterk afhankelijk van de voorwaarden. Service aan huis is toch echt alleen voor desktop gebruikers en dan veelal de zakelijke markt. Voor een ex APR medewerker had je dat kunnen weten, lees de algemene voorwaarden nog maar eens :sarcastic:

  • Profielfoto
    elice82

    @RobbieB
    – AppleCare iPad – Zakelijke gebruikers kunnen geen aanspraak doen op het consumentenrecht. Dus moeten op een andere manier garantie inkopen. Dat omruilen als je het nodig zou hebben kost je dan 79 euro.
    Ik zie het er niet bij staan http://store.apple.com/nl/product/MC593N/A.

    – AppleCare iMac – Pick-up-and-return kan ik niet vinden bij de iMac.
    http://store.apple.com/nl/product/MD007N/A

    Macbook – Macbook air – Macbook 13″ / Macbook Pro / Mac Pro en dat voor 179 (iMac), 249, 349 en 299 euro.
    Extra is alleen: Service aan huis, wereldwijde dekking en software ondersteuning. Service aan huis bieden de meeste fabrikant ook al aan in de totaal prijs van een laptop / computer.

    Dan wil ik wel graag weten wat er nog meer voor krijgt dan de standaard garantie die we volgens de wet al hadden. En begin niet over extra tijd want dat heb je al.

  • Profielfoto
    Meerkoetje

    Applecare is een heleboel meer dan alleen garantie voor een computer. Dit valt me erg tegen van OMT, zo kort door de bocht, niet geinformeerd te gaan reageren op een product. Kijk naar de iPad; daar word 2 jaar garantie op de accu gegeven. Standaard accu garantie is hooguit 3 maanden. iMac heeft bijvoorbeeld Pickup&Return service, waarbij ze vaak zelfs aan de deur repareren. Ook heb je 7 dagen per week een helpdesk die je kan bellen voor al je problemen (kost normaal 40 euro per incident). En mocht je 2 jaar garantie-recht hebben (wat sowieso niet waar is, europees recht is iets waar Nederland zich wat garantie betreft zijn eigen regels voor heeft gemaakt) heb je gewoon lekker 3 jaar zorgeloos garantie. Niks om je druk om te maken. Plus; het is een Apple product, dus ook APP werkt perfect. Niet zo zeuren zeg.

  • Profielfoto
    Meerkoetje

    En wat betreft verwachte levensduur; Apple is na 3 jaar niet meer verplicht om die reparatie kosteloos uit te voeren !! Ze mogen ook gewoon een compensatie aanbieden (bijvoorbeeld 50% zelf betalen). APP dekt alle volledige kosten! En inderdaad; kijk naar de ZAKELIJKE markt die zich niet kan beroepen op het CONSUMENTEN recht ! Er zijn zoveel mensen die een Mac kopen op de zaak van; Ome kees, Opa Jansen of Buurman Henk !

  • Profielfoto
    Zakske

    @RobbieB: Apple heeft helemaal geen pick-up-and-return service, ik denk dat je in de war bent met Dell, oid. :slant:

  • Profielfoto
    Meerkoetje

    @Zakske; APP voor de iMac & Mac Mini heeft gewoon Pickup&Return. In de meeste gevallen zelfs nog aan huis repareren :).

  • Profielfoto
    Laartje

    Over Apple en garanties bestaan al tientallen topics op deze site. Bij tijd en wijle komt het onderwerp weer bovendrijven. Dit topic is niet echt iets nieuws. Waarom Apple nog steeds zo spastisch doet over garanties is voor mij onbegrijpelijk. In het pre iPodtijdperk was Apple hier in Nederland een marginale electronicaspeler. Toen was het nog te billijken dat garanties enz. niet tot de prioriteit behoorden.

    Inmiddels is Apple een topbrand merk geworden. Daar past krampachtig gedrag over consumentenvoorwaarden niet bij. Shame on you! Koop je in de onlinestore dan blijkt je verkoper ineens in Ierland te zitten (ga ervan uit dat elice 82 dit correct heeft). Wees toch helder. Gewoon Nederland als domicilie kiezen. Alles Nederlandstalig op de site. Is wetgeving ‘koop op afstand’ van toepassing dan van toepassing? Het zou me niet verbazen als een rechter hier zou doorprikken. Het zou Apple Nederland sieren de regelingen van de witgoedsector te omarmen. Heb ik bv een defect aan mijn Miele wasmachine na de wettelijke periode dan vergoeden zij conform een in jaren aflopende staffel de reparatiekosten (e.e.a. overeenkomstig de technische levensduur). Mijn motto is: Niet schimmig doen, wees gewoon helder en duidelijk naar de consument. Gewoon volwassen gedrag tonen.

    Terzijde: Apple is ook een meester is verticale prijsbinding. Overal betaal je voor hetzelfde product dezelfde prijs. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat Apple niet meer aan de detaillist wenst te leveren indien het product tegen een afwijkende prijs wordt aangeboden. Tekenend is eveneens dat er wel aanbiedingen zijn kort voordat er een update van het product komt. Bij Mediamarkt waren de iMacs een paar weken geleden ineens € 100,00 goedkoper, terwijl een ingevoerde wist dat er nieuwe modellen op komst waren. Het is bekend dat inmiddels meerdere fabrikanten de verticale prijsbindingen aan het omarmen zijn. Als consument worden wij daar niet beter van. Het wordt tijd dat ‘Brussel’ hier iets aan gaat doen.

    Tot slot: De producten van Apple zijn in de regel gewoon uitmuntend en innovatief, maar dat geeft ze nog geen vrijbrief tot arrogantie naar de consument m.b.t. garanties.

  • Profielfoto
    RobbieB

    @Zakske
    Van de Apple website (APP voor de iMac):

    Eén plek voor technische ondersteuning

    Omdat Apple de computer, het besturingssysteem en vele programma’s ontwerpt, is de Mac een werkelijk geïntegreerd systeem. En alleen het AppleCare Protection Plan geeft je service en support van Apple experts op één plek, dus kunnen de meeste problemen met een enkel telefoontje worden opgelost. Het plan omvat het volgende:

    Directe toegang tot Apple deskundigen
    Wereldwijde reparatiedekking
    Reparatie ter plaatse: Een bezoek van een technicus op de werklocatie aanvragen
    Aflevering: De Mac naar een Apple winkel of andere erkende Apple serviceprovider brengen

    bron: http://store.apple.com/nl/product/MD007N/A#overview

    ps. kan OMT witregels in de reacties gaan toevoegen.. dit leest toch voor geen meter zo.

  • Profielfoto
    JanJansen

    Paar opmerkingen:

    – EU recht gaat NIET boven NL recht. De laatste prevaleert altijd. Enige uitzondering als je bereidt bent te procederen tot aan het Europese hof. Los van de kosten zal dit jaren tijd in beslag nemen omdat je eerst alle lagere instanties moet hebben doorlopen.

    – Apple Care wordt vrijwel altijd alleen als garantieverlenging gekocht. De ondersteuning/telefoon is voor de meesten onbelangrijk.

    – Dat de Apple Online Store in Ierland zit is geen belemmering want in de verkoopvoorwaarden staat expliciet vermeld dat het NL recht geldig is op je aankoop en je kunt dus gewoon hier procederen.

    – Ik koop juist altijd bij de AOS want dat is de enige plek waar ik binnen 14 dagen iets terug kan sturen en zonder vragen mijn geld terug krijg. Ook Media Markt heeft die garantie niet meer.

    – Media Markt. Het is een vergissing om te denken dat je een Apple bij de MM koopt. Je koopt hem in de MM maar Apple is een shop-in-a-shop oftewel je koopt hem van Apple zelf. Apple huurt X vierkante meter meer niet.

    – iMacs worden tegenwoordig zelden of nooit meer aan huis gerepareerd omdat (voor elke reparatie) de glasplaat verwijderd moet worden. Gevolg is dat er direct vuil (of erger) op komt en men doet dat tegenwoordig in een gecontroleerde omgeving.

    – Apple doet keihard aan vertikale prijsbinding. Kortingen enzo zijn (voor de lopende productie) op geen enkele wijze toegestaan. De Winkel die daarop betrapt wordt zal opeens merken dat er ‘leveringsproblemen’ zijn.

    Last but not least:

    Als Microsoft zou flikken wat Apple flikt (in dit kader) dan zou de wereld te klein zijn. kranten staan bol, TV praat over niets anders mee, de EU komt in spoedoverleg bijeen en de raketten worden op Cupertino gericht.

    (Maar als Apple het doet wordt het opeens vergoelijkt)

  • Profielfoto
    JanJansen

    Redactie:

    Waar zijn mijn witregels????????? Het is nu 1 grote grijze haast onleesbare brei geworden.

  • Profielfoto
    Xcode

    In de discussie hier ontstaan naar mijn mening onterecht zwart-wit verhoudingen. Volgens mij zit het iets anders… Apple biedt standaard minder garantie aan dan dat door het Europees recht ze verplicht wordt, vandaar ook dus dat de Italiaanse instantie (en menig OMT’er) hier terecht over struikelt. Echter kan je in Nederland en België natuurlijk gewoon vaak wel je garantie krijgen na 1 jaar, mits je toch wel een behoorlijk mondige persoon bent. Heb het zelf nog nooit meegemaakt (Apple maakt hele degelijke producten natuurlijk), maar heb er wel eens over gehoord en natuurlijk ook over gelezen. Apple Care biedt weer meer service dan wat volgens het Europees recht vereist is, het is niet voor niets een uitbreiding voor de standaard garantie, maar omvat dus ook een deel wat dus eigenlijk ‘gratis’ (doorberekend in de verkoopprijs) zou moeten zijn.

  • Profielfoto
    Laartje

    @JanJansen. Rectificatie: Als ik een Appleproduct koop bij de Mediamarkt koop en langs de kassa ga krijg ik toch echt een Mediamarktbon. Mediamarkt is dan toch mijn leverancier (verkoper). Wat MM met Apple verder heeft afgesproken zal mij een worst zijn. Daar heb ik niets mee te maken. Gelukkig eindelijk een medestander die zich ergert aan die verticale prijsbinding. Actie!!!

  • Profielfoto
    casperrrrrrr

    Man, man, man wat wordt er hier weer een shitload aan onzin verkondigd en, bovenal, geen enkele bewering geschraagd met (juridische kloppende) argumenten en artikelen.
    .

    – EU recht gaat NIET boven NL recht. De laatste prevaleert altijd.

    HAHAHAHA! Grootste onzin ooit! Ga fietsen!! Richtlijnen, verordeningen, beschikkingen en arresten dienen natuurlijk enkel ter vermaak? Oké next!
    .
    Wel relevant:
    – ‘Richtlijn nr. 99/44/EG betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen’. Ook wel ‘Richtlijn Consumentenkoop’ (N.B. minimumharmonisatie inzake non-conformiteit!).
    – In het bijzonder:
    * Art. 7 lid 1 Richtlijn Consumentenkoop, rechten uit richtlijn mogen niet contractueel worden uitgesloten (exoneratiebeding- of clausule).
    – Art. 150 Rv, ‘wie stelt moet bewijzen’.
    – Art. 7:18 BW omkering bewijslast eerste zes maanden, daarna art. 150 Rv.
    .
    Inzake conformiteit en non-conformiteit:
    – Art. 7:17 (lid 1) BW, de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. M.a.w. de zaak moet voor de koper het nut hebben dat hij op grond van de overeenkomst mocht verwachten (conformiteitsvereiste).
    – ‘Normaal gebruik’ (art. 7:17 BW), precieze betekenis hangt af van de verkeersopvattingen.
    – Feitelijk gebrek.
    .
    – Art. 7:6a (lid 1 en 5), definitie garantie. Beschermt tevens koper tegen exoneratiebeding in contract (N.B. dwingend recht!).
    – Koper kan o.g.v. art. 7:21 lid 1 herstel of vervanging eisen (N.B. lid 4 en 5: vrije keus!! Tenzij in strijd met redelijkheid en billijkheid).
    – Redelijk aantal herstelpogingen verkoper? Over het algemeen kan worden gesteld dat de koper het na twee herstelpogingen voor gezien mag houden (drie pogingen gehad: afleveringen, herstel 1 en herstel 2). Zie ‘Geschillencommissie Thuiswinkel 17 juni 2005, TvC 2005/6, p. 232 m.nt. M.B.M. Loos’.
    – Op grond van art. 7:22 lid 2 jo. lid 1 BW en art. 7:24 lid 1 BW mag koper ontbinding of schadevergoeding vorderen.

    Ik denk dat jullie er goed aan zouden doen om te beginnen met het aanschaffen van Boom Basics: Consumentenkoop en voor meneer JanJansen zal die van Europees recht ook niet misstaan.

  • Profielfoto
    casperrrrrrr

    Man, man, man wat wordt er hier weer een shitload aan onzin verkondigd en, bovenal, geen enkele bewering geschraagd met (juridische kloppende) argumenten en artikelen.
    .

    – EU recht gaat NIET boven NL recht. De laatste prevaleert altijd.

    Klinkklare onzin.
    .
    Wel relevant:
    – ‘Richtlijn nr. 99/44/EG betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen’. Ook wel ‘Richtlijn Consumentenkoop’ (N.B. minimumharmonisatie inzake non-conformiteit!).
    – In het bijzonder:
    * Art. 7 lid 1 Richtlijn Consumentenkoop, rechten uit richtlijn mogen niet contractueel worden uitgesloten (exoneratiebeding- of clausule).
    – Art. 150 Rv, ‘wie stelt moet bewijzen’.
    – Art. 7:18 BW omkering bewijslast eerste zes maanden, daarna art. 150 Rv.
    .
    Inzake conformiteit en non-conformiteit:
    – Art. 7:17 (lid 1) BW, de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. M.a.w. de zaak moet voor de koper het nut hebben dat hij op grond van de overeenkomst mocht verwachten (conformiteitsvereiste).
    – ‘Normaal gebruik’ (art. 7:17 BW), precieze betekenis hangt af van de verkeersopvattingen.
    – Feitelijk gebrek.
    .
    – Art. 7:6a (lid 1 en 5), definitie garantie. Beschermt tevens koper tegen exoneratiebeding in contract (N.B. dwingend recht!).
    – Koper kan o.g.v. art. 7:21 lid 1 herstel of vervanging eisen (N.B. lid 4 en 5: vrije keus!! Tenzij in strijd met redelijkheid en billijkheid).
    – Redelijk aantal herstelpogingen verkoper? Over het algemeen kan worden gesteld dat de koper het na twee herstelpogingen voor gezien mag houden (drie pogingen gehad: afleveringen, herstel 1 en herstel 2). Zie ‘Geschillencommissie Thuiswinkel 17 juni 2005, TvC 2005/6, p. 232 m.nt. M.B.M. Loos’.
    – Op grond van art. 7:22 lid 2 jo. lid 1 BW en art. 7:24 lid 1 BW mag koper ontbinding of schadevergoeding vorderen.

    Ik denk dat jullie er goed aan zouden doen om te beginnen met het aanschaffen van Boom Basics: Consumentenkoop en voor meneer JanJansen zal die van Europees recht ook niet misstaan.

  • Profielfoto
    qazwsx

    de service van apple na 1 jaar is -bij gebrek aan een beter woord- SLECHT. ik spreek uit ervaring….:cry:

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    En nog maar eens: Applecare geeft geen pick-up and return service en zeker geen aan huis reparatie. Daar is Apple al vijf jaar geleden mee opgehouden. Bel je Apple mét Applecare gedurende de drie jaar die je dan krijgt dan mag je je computer zelf naar een APR brengen.

  • Profielfoto
    Sachin

    Zo werkt het in Nederland, maar bijvoorbeeld niet in België. In België is de wettelijke garantie twee jaar, in Nederland langer. In België is het dan ook erg simpel om iets van Apple binnen de twee jaar gratis te laten repareren, in Nederland helaas niet omdat na zes maanden de bewijslast bij jou ligt. Good luck with that…

    Dat is niet correct. De meeste Belgisch winkels die Apple producten verkopen verschuilen zich achter de 1 jaar Apple garantie. Gaat je Apple product kapot na 1 jaar dan weigeren ze die te vervangen en verwijzen naar de Apple garantie.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Inderdaad, in België krijg je dezelfde onzin te horen.
    .
    Ik heb ooit een winkel gebeld en gezegd dat ik een MBP én een Time Capsule wilde kopen, maar dat ik wél twee jaar garantie wilde en nog gaven ze niet thuis.
    .
    En dan hebben we het nog niet gehad over de waanzinnige hoge kosten die je onder je neus krijgt geduwd als er iets kapot gaat. Luister maar eens naar dit: http://content1b.omroep.nl/808aecbd7a0d9bc406c2a299e078aa82/4dd80e2e/radio1/tros/radioonline/20091114-13.mp3?start=22080000

  • Profielfoto
    kontol besar

    ik snap niet dat dit nog zo’n hekel punt is, en dat er nog steeds winkeliers zijn die zich(kunnen) verschulen achter de 1 jaar garantie van Apple. waar zijn hierin nu de consumenten organisaties? waar is neelie? (of haar opvolger) het is toch van de zotte dat Apple wegkomt met hu n eigen regeltjes.

  • Profielfoto
    JanJansen

    @casperrrrrrr:

    Goh, wat kun jij goed goochelen! Maar aan nadenken en praktijk heb je meer dan theoretische teksten.

    Maar lees voortaan eens meer dan 1 zinnetje! Dan had je beter geinformeerd.

    Los van dat alles, nogmaals:

    NL recht prevaleert boven EU recht tenzij je de kosten en tijd kunt maken om de hele weg tot aan het Europees Hof en via die weg NL dwingt om de wet aan te passen.

  • Profielfoto
    polansky

    @JanJansen,

    Je hebt echt GEEN WEET van het Europees recht he?
    Wetten in Europa gelden namelijk ALTIJD boven die van de landen.

    Wat jij verklaart is echt klinklare onzin, maar goed maakt het uit. Mijn vrouw is juriste en werkt bij een rechtsbijstandverzekering. Zij houdt zich dagelijks bezig met deze zaken.

    Geloof me nou maar Apple heeft geen poot om op te staan en de Nederlandse wetgeving is echt ondergeschikt aan die van Europa. Opvallend vaak wordt er met Apple een schikking getroffen als een consument weer bij hun aanklopt. Meestal bestaande uit een volledige vergoeding of vervanging van het product (dat hoeft geen nieuw product te zijn, maar mag ook een refurbished product zijn). Dat wordt bedoeld met deugdelijk. Een product moet fatsoenlijk en naar verwachting werken.

    Ook na twee jaar garantie kun jij je nog beroepen op coulance. Apple moet dan met een schikking over de brug komen.

    Maar goed Jan, Jij denkt het beter te weten, prima hoor ook al zit je er kilometers naast met je onzin!

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Apple heeft prima producten en trekt aandacht met design, gebruikersgemak en kwaliteit. Maar het feit dat Apple slechts 1 jaar garantie geeft, vind ik een slechte uitstraling geven. Alleen al vanwege marketing-oogpunt zou Apple zeker twee jaar garantie moeten geven op haar producten. Dat geeft een beter gevoel bij de consument.

  • Profielfoto
    casperrrrrrr

    @JanJansen
    Goochelen of Googlen? Heb dat laatste namelijk niet nodig. Verder valt tegen zoveel domheid niet op te discussiëren (‘Never argue with a fool – they’ll drag you down to their level, then beat you with experience’). Het spreekwoordelijke bord voor de kop is bij jou nog zacht uitgedrukt en dan durf je het woord nadenken in de mond te nemen, mafkees. Ingevolge o.a. Costa/ENEL en Van Gend en Loos kunnen burgers zich rechtstreeks beroepen op een bepaling (mits eenieder verbindend en voldoende duidelijk (geen inpassing)). Daarnaast is er ook nog sprake van zogenaamde competentie-attributie, landen dragen (delegeren) op bepaalde terreinen hun bevoegdheid over aan de EU (niet voor niets wordt er zoveel gesproken en geschreven over semi-soevereiniteit. Ergo: ga rechten studeren of koop dat boekje (link vorige post) en verdiep je tenminste in hoe het wel in elkaar steekt, dan praten we verder.

  • Profielfoto
    casperrrrrrr

    @JanJansen
    Goochelen of Googlen? Heb dat laatste namelijk niet nodig. Verder valt tegen zoveel domheid niet op te discussiëren (‘Never argue with a fool – they’ll drag you down to their level, then beat you with experience’). Het spreekwoordelijke bord voor de kop is bij jou nog zacht uitgedrukt en dan durf je het woord nadenken in de mond te nemen, mafkees. Ingevolge o.a. Costa/ENEL en Van Gend en Loos kunnen burgers zich rechtstreeks beroepen op een bepaling (mits eenieder verbindend en voldoende duidelijk (geen inpassing)). Daarnaast is er ook nog sprake van zogenaamde competentie-attributie, landen dragen (delegeren) op bepaalde terreinen hun bevoegdheid over aan de EU (niet voor niets wordt er zoveel gesproken en geschreven over semi-soevereiniteit). Ergo: ga rechten studeren of koop tenminste dat boekje (link vorige post) en verdiep je in hoe het wel in elkaar steekt, dan praten we verder.

  • Profielfoto
    Moriarty

    Onvolledig verhaal OMT…

    Waar iedereen blijkbaar overheen leest, is het feit dat we hier spreken over een RICHTLIJN…

    Buiten rechten heb je ook plichten, en je zal dus inderdaad na 6 maanden al moeten aantonen dat het defect een productfout is die er vanaf dag 1 in zit.

    Ik snap al die bombarie niet zo erg, als ik een klant aan mijn balie krijgt die gewoon netjes blijft, dan ben ik bereid met Apple aan de gang te gaan, en het zal je verbazen wat je dat voorelkaar krijgt (behalve batterijen, laders en harddisks doet Apple moeilijk over omdat dit “gebruiksartikelen” zijn.

    Ik krijg het regelmatig voor elkaar voor een klant dat er een reparatie volgt na 2 jaar(in het derde jaar van de levensduur dus), mits je mondig genoeg bent als AASP naar de Apple technische service toe kan je heel veel bereiken.

    Nogmaals een klant die netjes en rustig blijft zal ik altijd sneller helpen dan iemand die met “blazing guns” binnenkomt en zweert dat hij garantie heeft.
    Ga maar bewijzen dat het probleem er al in zat…

    Als ik naar onze eigen service kijk, dan heb ik heel veel tevreden klanten omdat we met onze klant meedenken. Wij verkopen vrijwel geen Apple Care, maar vaker een verzekering met daaraan vast een dekking voor gebreken buiten de door Apple gestelde garantie termijn. Dit is goedkoper en heeft als voordeel dat een glas drinken over je MacBook ook gedekt wordt door de verzekering.

    Tot slot geldt dat een klant die erg moeilijk en vijandig overkomt eenzelfde reactie oproept, denk eens goed na als je weer eens op je strepen gaat staan, de kans dat men echt hun best doet voor je neemt dan erg snel af.

    Wij werken volgens een simpele regel: Wij hebben liever dat Apple (met zijn miljarden contant geld in kas) een reparatie betaald, dan de klant zelf.
    Ik heb immers liever een tevreden klant…

    En ja, ik werk zelf voor een AASP en heb bijna nooit problemen met klanten over garantie issues omdat we net iets verder gaan met onze service, mijns inziens de enige manier om je te onderscheiden van de ramp die internet aan het veroorzaken is voor het MKB. De marges zijn om te huilen…

  • Profielfoto
    djjef

    @JanJansen: wat een BS. Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar je slaat de plank volledig mis.

    Europees recht (zowel primair als secundair: dus ook verordeningen en richtlijnen) heeft voorrang op strijdig nationaal recht (ook de grondwet!) en de nationale rechter is verplicht het Europese recht toe te passen en de nationale regel buiten toepassing te laten als deze strijdig is met de Europese regel!

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Ik ga mijn volgende MacBook Pro gewoon bij MyCom kopen, die geven 3 jaar onvoorwaardelijk garantie op alle notebooks die ze verkopen.

    Ik ben het eens met de stelling dat Apple zich gewoon aan de twee jaar onvoorwaardelijke garantie moet houden. Of dat AppleCare niet meer dan 49 euro kost.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    “AppleCare dwingt Europese klanten dus te betalen voor iets waar ze gewoon recht op hebben”

    Fout.

    Apple nodigt Europese klanten uit te betalen voor een pakket waarbij je ‘zonder gezeur’ 3 jaar garantie en support hebt, in plaats van 1 of in sommige gevallen 2.

    Of AppleCare z’n geld waard is voor de gemiddelde consument: Nee, ik vind van niet. Vergeleken met de kosten van bijv een verzekering is het erg duur. Ook de verhouding ‘kosten APP/nieuwprijs machine’ zijn buiten proportie. Niet voor niets trekt Apple alles uit te kast om het klanten aan te smeren; de winstmarges op AppleCare zijn gigantisch. Bedrijfsmatig is AppleCare nog wel het overwegen waard, aangezien je dan geen beroep kunt doen op consumentenrecht, en de extra kosten toch aftrekbaar zijn. Je Mac is dan na 2 jaar ook meer waard, mocht je ‘m vervangen.

    De discussie over Europees recht/NL recht/bewijslast/etc voor de zoveelste keer aanzwengelen is vermoeiend en irrelevant; In de praktijk geld voor garantietermijnen bij Apple verkopers, net als alle andere merken: Per geval wordt bekeken waar de consument recht op heeft. Dus: ‘Je hebt altijd recht op 2 jaar’ is onzin. ‘Je hebt altijd recht op 1 jaar garantie’ is ook onzin.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Ik ga mijn volgende MacBook Pro gewoon bij MyCom kopen, die geven 3 jaar onvoorwaardelijk garantie op alle notebooks die ze verkopen.

    Ook onzin. MyCom stelt wel degelijk voorwaarden aan die drie jaar garantie. lees maar ’s goed door, ze kunnen bijvoorbeeld een reparatie weigeren omdat er stof in de machine zit…. in een computer zit na 2 jaar ALTIJD stof. In feite geeft MyCom exact dezelfde garantie als bijv een Premium Reseller, het verschil zit in hoe ze het presenteren; MyCom: ‘wij geven 3 jaar,tenzij…’. APR ‘Wij geven 1 jaar, echter in bepaalde gevallen krijgt u meer…”. Slim marketing trucje van MyCom.

  • Profielfoto
    1234

    Apple is zo groot geworden dat ze menen schijt te kunnen hebben aan de consument in sommige gevallen. idd, Kroes erop af en slopen die gasten, gewoon aan de wet houden met je kadaver.

  • Profielfoto
    Rini

    Dat is de reden dat ik nu een macbook pro heb gekocht bij de mediamarkt.
    Daar heb je in ieder geval geen gezever met dat 1 jaar garantie waar de appleresellers / apple zich aan vast klampt.
    Heb eerst via de applestore probeert, maar die houden zich aan 1 jaar. En ongetwijfeld zul je dit naar 2 jaar kunnen trekken als er iets gebeurd na het eerste jaar. Maar ik heb geen zin in dat geouwehoer, en heb zowieso geen zin om er 350 euro voor neer te tellen voor 1 jaar extra garantie ( en telefonisch support…..)

    Wilde eerst naar mycom daar geven ze 3 jaar garantie. Echter de leuke korting die de mediamarkt nu geeft heeft me doen besluiten het daar te kopen.

  • Profielfoto
    iep

    Samengevat: in Nederland heb je minder garantie dan in de rest van de EU.

    Net als vele andere dingen in je replies is ook dit volledig onjuist. Nederland heeft van de EU lidstaten de meeste garantie. De rest neemt de EU richtlijn 1 op 1 over. Belgie is hier een goed voorbeeld van. Nederland doet dat niet. Zij hanteren een andere garantietermijn: de garantietermijn is gelijk aan de gemiddelde levensduur van het apparaat.
    .
    Vb: in België heb je 2 jaar garantie op een computer, in Nederland 3 tot 6 jaar (afhankelijk of het een laptop, desktop of server is), een wasmachine heeft in België maar 2 jaar garantie, in Nederland 10 jaar, een vaatwasser heeft in België welgeteld 2 jaar garantie, Nederland geeft wederom 10 jaar garantie. En zo kun je nog wel even door gaan. Waar je in België vaak maar genoegen moet nemen met een korte garantieperiode van 2 jaar, heb je in Nederland een hele lange garantieperiode. Daardoor is de consument in Nederland veel beter beschermd.
    .
    Overigens klopt het verhaal over de bewijslast ook niet. Dit is niet iets van het Nederlands recht maar is in de EU richtlijn opgenomen. Belgie en andere EU lidstaten kennen dan ook dezelfde vorm van bewijslast. Hierover is ook al een rechtszaak geweest in Duitsland. Deze ging weliswaar om de discussie of er voor reparaties betaald moet worden omdat deze de levensduur/garantie zou verlengen maar laat wel goed zien hoe het zit met de bewijslast (wordt namelijk ook behandeld in het vonnis). Er is trouwens gevonnist dat de EU richtlijn niet toestaat om extra geld in rekening te brengen, reparaties binnen de garantietermijn dienen volledig kosteloos te gebeuren.
    .
    Uit mijn eigen ervaring blijkt dat in de praktijk winkeliers massaal deze EU richtlijn aan hun laars lappen. Vaak is dat al te zien in de Algemene Voorwaarden (deze zijn dus nietig op die punten). Als je echter bij Apple zelf e.e.a. meldt is men veel coulanter en ook veel eerder bereid om aan deze EU richtlijn te voldoen. Daarom koop ik mijn Macs ook bij Apple zelf en niet bij een APR (die wijzen vrijwel allemaal direct naar Apple, iets wat absoluut niet mag en hanteren een garantietermijn van 1 jaar wat dus ook niet mag).

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    @iep, goed verhaal, klopt bijna helemaal, behalve de laatste regel; een APR heeft dezelfde regelingen als Apple zelf. Als bijv jouw moederbord na 1,5 jaar defect is, en je doet bij je APR een beroep op verlengde garantie, krijg je die gewoon (mits de mac in goede staat is, en je een aankoopbewijs hebt, uiteraard). Mocht een APR dat niet toekennen, volstaat meestal een belletje naar Apple support om het recht te zetten. Niet gaan schelden op of dreigen met advocaten naar de Apple support-meneer of de winkel, gewoon beleefd uitleggen waarom je vindt dat je hiervoor in aanmerking komt, en bijna altijd wordt het geregeld.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Twee jaar garantie is wettelijk verplicht. Ondersteuning niet. Dat is waar Applecare nog de marge op kan zoeken. Voor de rest heb je als consument gewoon je rechten en die staan boven het beleid van welk merk dan ook.

  • Profielfoto
    J-vision

    Haha, blijft toch altijd een leuke discussie dit. AppleCare is natuurlijk als je een beetje logisch nadenkt niet alleen maar een verlenging van je garantie. Het is het aankopen van een extra service pakket. Het is alleen de vraag of je zoveel geld wil neertellen voor die extra service. Voor iemand op leeftijd is het prettig te weten dat je 3 jaar lang zonder problemen de juiste service en support kan krijgen. Dan komt AppleCare goed van pas. Dat een APR jouw dit pakket wilt verkopen is logisch. Apple geeft goede vergoedingen voor het verkopen van een AppleCare pakket en stuurt hier ook op aan door geregeld verkooptrainigen te geven gefocust op de verkoop van AppleCare. Daarnaast wordt de verkoper individueel beoordeeld op de verkoop van AppleCare en kan het je kop kosten als de verkoop lange tijd onder de maat is. Het blijft vervelend als je buiten de 1 jaar garantie voor de deur staat met een kapotte Apple product. De verkoper zal niet snel toegeven, gewoon omdat hij dit niet mag en kan. Probeer dit dan ook niet. Don’t shoot de messenger. Communiceer dan gewoon met het hoofdkantoor. Werkt veel beter.:smile:

  • Profielfoto
    sven-

    Snap echt het gezanik niet. Staat toch gewoon in de voorwaarden op de site van Apple dat:
    .
    10.3 INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIE SLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUIT DE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT.
    .
    bron: Apple

  • Profielfoto
    Statenweg

    Het gaat er natuurlijk om dat Apple suggereert dat de garantie standaard slechts 1 jaar is en dat de klant voor een langere periode moet betalen. Veel klanten die op grond hiervan AppleCare aanschaffen zouden dat misschien niet gedaan hebben als ze beter geïnformeerd waren over het EU-termijn van 2 jaar. Uiteraard biedt AppleCare meer dan alleen reparatie, dus er zijn ook andere redenen om dit te overwegen.

  • Profielfoto
    Oppie

    Wat een rare reacties op de stelling van JanJansen; iedereen denkt weer helemaal gelijk te hebben. Als het zo simpel was, hadden veel minder rechtszaken nodig dan dat er nu zijn.

    En de reactie van Casper: man, doe normaal!

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    @Statenweg: Het is niet Apple die dat suggereert. Die piepers die er geen verstand van hebben en niet doorlezen suggereren dat. Zie link Sven.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Allemaal leuk en aardig al die wetscitaten, en verwijzingen naar websites van apple en weet ik wat niet meer.

    Apple is er zelf echter duidelijk over. Ze geven ‘maar liefst’ een vol jaar garantie op hun producten.

    Ik interpreteer dat niet anders dan dat Apple kennelijk bedroevend weinig vertrouwen heeft in haar eigen producten, en kennelijk niet langer kan of wil garanderen (garantie) dat het product het langer doet dan één jaar.

    Apple zou ook kunnen schrijven dat ze elke gebruiker garandeert dat het Apple product het bijvoorbeeld 2 of 3 jaar probleemloos zal doen.

    Maar nee, dat doet Apple niet. Zwak hoor.

  • Profielfoto
    sven-

    Wat een rare reacties op de stelling van JanJansen; iedereen denkt weer helemaal gelijk te hebben. Als het zo simpel was, hadden veel minder rechtszaken nodig dan dat er nu zijn.

    En de reactie van Casper: man, doe normaal!

    Niemand zegt dat het simpel is. Gaat er alleen om dat er iedere keer weer zo bizar veel onzin verteld wordt, en daar heeft niemand wat aan. Ik vind dat dat best gecorrigeerd mag worden.

    Als je er niets over weet, houd dan verstandig je mond…toch?

  • Profielfoto
    JanJansen

    Aan de simplisten die denken dat ze EU recht kunnen laten prevaleren boven NL recht zou ik 1 enkele vraag willen stellen.

    Als dat zo zou zijn dan zou dit periode “geurineer” nergens voor nodig zijn want dan was e.e.a. allang uit de wereld geholpen en was iedereen happy geweest met Apple.

    (Antwoord: omdat je pas je recht krijgt na eindelijk geprocedeer waarvoor je tot aan het EU hof moet gaan)

    Oppie is een van de weinigen die de realiteit snapt en niet in een stoffige studeerkamer wetboeken zit te lezen.

  • Profielfoto
    JanJansen

    En waar vrijwel iedereen aan voorbij gaat is dat je na de 6 maanden zelf moet aantonen dat het probleem NIET bij jou ligt maar in de hardware.

    Veel succes om dat te bewijzen! Gaat je in de praktijk vrijwel nooit lukken!

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Ik denk even terug aan wanneer ik een wasmachine, koelkast, tv e.d. heb gekocht. Altijd wordt door de verkoper gevraagd of ik nog verlengde garantie wil bijkopen.
    .
    Apple is niet de enige, maar wordt er wel altijd bij gesleept. Terecht, maar zeg dan ook hetzelfde over Siemens, Bosch, Samsung, Philips en al die andere fabrikanten die ook moeilijk doen over “economische levensduur”.

  • Profielfoto
    SMTR

    Speciaal voor JanJansen mijn wetboek uit de kast getrokken, ik citeer artikel 94 van de Grondwet:

    Binnen het Koninkrijk geldende wettelijke voorschriften vinden geen toepassing, indien deze toepassing niet verenigbaar is met een ieder verbindende bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties.

    Beste JanJansen, graag je reactie…

    NB. wil wel nog graag opmerken dat in deze situatie het Nederlandse consumentenrecht geldt, omdat er op Europees niveau slechts een richtlijn is opgesteld, dit is niet gelijk aan een verdrag. Het Nederlandse consumentenrecht is op deze richtlijn gebaseerd, en in tegenstelling tot anderen die zeggen dat dit door Nederland slecht gedaan is, vind ik dat Nederland deze richtlijn zeer correct verwerkt heeft in de wet.

  • Profielfoto
    iep

    @iep, goed verhaal, klopt bijna helemaal, behalve de laatste regel; een APR heeft dezelfde regelingen als Apple zelf. Als bijv jouw moederbord na 1,5 jaar defect is, en je doet bij je APR een beroep op verlengde garantie, krijg je die gewoon (mits de mac in goede staat is, en je een aankoopbewijs hebt, uiteraard). Mocht een APR dat niet toekennen, volstaat meestal een belletje naar Apple support om het recht te zetten. Niet gaan schelden op of dreigen met advocaten naar de Apple support-meneer of de winkel, gewoon beleefd uitleggen waarom je vindt dat je hiervoor in aanmerking komt, en bijna altijd wordt het geregeld.

    Dus klopt mijn verhaal wel:) Dat is dus exact wat ik bedoel. APR’s zijn net als de rest en zullen naar de fabrikant verwijzen. Daarvoor is een hele eenvoudige reden: het kost hun niets. Als zij buiten de fabrieksgarantie garantie moeten gaan verlenen kost hun dat geld omdat de fabrikant doodleuk zal zeggen dat het buiten de garantie valt. Als we het dan over een apparaat van rond de 2000 euro hebben is dat een flinke hak in de winst van zo’n kleine APR. Daarnaast is dit door het programma Kassa veelvuldig getest met een verborgen camera waarbij duidelijk te zien was dat men 1. naar Apple verwees en 2. verder weigerde om op de garantie in te gaan. Je moet er net als bij andere winkels een beetje werk van maken om je gelijk te behalen. Dat is het grote probleem met de consumentenwetgeving: men heeft gelijk maar krijgt het niet. Hierin ontbreekt een stukje handhaving van de Consumenten Autoriteit.
    .
    @Oppie & JanJansen: EU regelgeving gaat boven Nederlandse wetgeving. Eigenlijk gaat zelfs alle internationale wetgeving boven nationaal maar de EU is een uitzondering. We hebben inmiddels een “grondwet” (het is een grondwet maar die vuilakken noemen het anders omdat het al diverse malen is weggestemd, helaas met succes) waarin dit soort dingen staat geregeld. Dat is gewoon hoe het juridisch in elkaar steekt hoe hoog en laag jullie twee ook gaan staan springen. Einde discussie zou je zeggen. Nou, niet helemaal want als we naar de praktijk gaan kijken klopt er wel een deel van het verhaal. Helaas geldt dat echter ook voor nationaal recht zoals ik hierboven al aanhaalde. We leven nou eenmaal in een wereld waarin je weliswaar gelijk hebt maar niet eentje waarin je ook je gelijk zal krijgen. Wil je je gelijk krijgen zul je die moeten gaan halen en dat kan juridische stappen betekenen (naar de Nederlandse rechter stappen of zelfs naar het Europees Hof; dat laatste kan alleen voor EU richtlijnen en een aantal andere situaties, dus niet zomaar wanneer je in Nederland uitgeprocedeerd bent). Oppie heeft dus gelijk wat simpel betreft: rechtspraak is nooit simpel, vooral niet als het op de EU aankomt.
    .
    Nog een klein puntje: EU lidstaten zijn verplicht om binnen een bepaalde tijd EU richtlijnen in hun eigen wetgeving op te nemen. Aangezien het hier om een EU richtlijn gaat geldt dan ook: EU wet = nationaal wet. Aangezien Nederland een ruimere garantietermijn toekent lijkt het me ook niet eens wenselijk om EU wetgeving te laten prevaleren (maar het kan wel).
    .
    Mocht je wat voorbeelden willen hebben wat EU wetgeving boven NL wetgeving betreft dan moet je eens naar de zaak van de brandweer kijken. De EU bepaalde een aantal regels waardoor brandweermannen niet langer dan 48 uur per week (dat komt veelal neer op 2 24-uursdiensten) mochten werken. In Nederland was dit anders geregeld. Men heeft wel moeten protesteren maar de rechter heeft uiteindelijk bepaald dat de EU boven NL ging.
    Wat voorbeelden over NL-recht waarvoor men naar de rechter moest: het UWV in Hengelo bleef stelselmatig patienten met vermoeidheidssyndroom (denk aan MS) goedkeuren (ze werden geschikt bevonden voor werk) wat geheel tegen de landelijke afspraken in was. Rechters en Kamervragen zijn er aan te pas gekomen om dit tij te keren. Helaas is het probleem nog niet volledig uit de wereld geholpen.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Het is inderdaad zo, dat elke lidstaat van de EU verplicht is zijn regelgeving aan te passen zodat deze aan de richtlijn voldoet. In die zin gaat de EU wet boven die van de lidstaat.
    Echter: het staat elk land vrij zijn eigen wetten te maken zolang deze maar aan de uitgevaardigde EU richtlijn voldoet. Hier kun je lezen dat volgens de Nederlandse wet de consument een langere garantie periode kan verwachten dan wat de EU stelt. Die stelt namelijk dat die twee jaar een minimum is.
    Nederland voldoet daar aan, en doet er zelfs nog een schepje boven op met zijn EIGEN wetten wat gewoon mag omdat het een toegestane verruiming is van de richtlijn. Dus in dit specifieke geval kun je stellen dat het uiteindelijk de Nederlandse wet is die geldt en niet klakkeloos dat wat Brussel zegt.

    Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een en ander soepel verloopt, want garantie zaken hebben vaker wel dan niet een geschillencommissie nodig…

  • Profielfoto
    Facundo

    Uit eigen ervaringen kan ik beamen wat hendrik ijzerbroot zegt:
    Van bijvoorbeeld een Logic Board mag je verwachten dat deze minstens 2 jaar mee gaat en die heb ik dan ook na dreigen via een advocaat kostenloos vervangen gekregen bij een 2,5 jaar oude iMac. Ook de ‘Super’drive van dezelfde iMac werd kostenloos vervangen. Ik heb nooit AppleCare genomen. Ik vind het oplichterij. Je moet Apple/APR wél duidelijk maken dat het je menens is en dat je niet met je laat sollen.

  • Profielfoto
    JanJansen

    @iep:

    De kern wat jij zegt (verpakt in veel nuttige tekst) is precies hetzelfde als ik kort en praktisch samenvat.

    En (algemener) waar vrijwel iedereen maar aan voorbij blijft rennen is het doodsimpele maar wel zeer praktisch feit dat na 6 maanden (qua wet, fabrieksgarantie is andere zaak) de consument degenen is die moet aantonen dat het falen aan het produkt is te wijten en niet aan de gebruiker.

    Blijkbaar snappen velen niet welk probleem dit in de praktijk oproept want in de praktijk is het nagenoeg volslagen onmogelijk om aan te tonen dat het falen bij de hardware ligt.

    De praktijk/realiteit is vele malen belangrijker dan de theorie.

  • Profielfoto
    sven-

    @JanJansen: When you’re in hole, stop digging.
    .
    Zodra je bij Apple (of een ander merk) dreigt juridische stappen te ondernemen, zul je zien hoe hun opstelling verandert. Men heeft immers geen zin in negatieve publiciteit.

  • Profielfoto
    maconly

    Dat gezeik altijd bij apple waar het garantie betreft.

    Als je een klasse a product maakt en verkoopt dan moet je daar gewoon een goede service aan hangen.

    IK ga morgen de strijd aan omtrent gele vlekken in mijn 18 maandan oude imac 27″ zakelijk aangeschaft dus ik kan me lol alweer op , maar het is een veel voorkomende klacht dus misschien heb ik geluk .

  • Profielfoto
    koekiewous

    Zoveel onwaarheden, anti AppleCare mensen! Staak gewoon je huilie huilie en geloof nou maar eens een keer de Pro AppleCare mensen.

    Nogmaals ik ken alleen maar tevreden AppleCare gebruikers/bezitters.

    En om nog een leuk weetje over Applecare op te noemen, stel je koopt nu een iMac, met Apple Care en je had begin dit jaar een Time Capsule gekocht. Dan krijg je ook drie jaar Applecare op die “oude” Time Capsule. Ik wist dat niet maar toen ik met AppleCare belde om me te registreren werd me dat ook nog even verteld. Dus stel dat ik problemen krijg over een jaar of wat met de Time Capsule dan komt Apple die thuis bij me ophalen (Want AppleCare iMac).

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Bij jou thuis ophalen? Ha. Jij hebt er duidelijk nog nooit gebruik van moeten maken.
    Nogmaals: Apple is daar vijf jaar geleden al mee opgehouden. Er wordt niks meer thuis opgehaald of gemaakt.

  • Profielfoto
    bombilla

    (jeutje… wat een reacties zeg!)

    @koekiewous Je Time Capsule valt inderdaad ook onder dezelfde AppleCare, dat is dus mooi. Maar echt niet dat het thuis waordt opgehaald.

    Ik heb ook AppleCare maar meer uit gemakzucht om niet zelf te moeten bewijzen (procederen) dat het probleem aan de hardware ligt. Ondanks dat ik AppleCare heb ben ik er eigenlijk tegen maar ik heb gezien hoeveel ellende je kan hebben met Apple hardware. Daarnaast vind ik de aanschaf van mijn Mac te duur om na een jaar fabrieksgarantie ‘helaas pindakaas’ weg te moeten doen. Ik wil gewoon verder werken en geen juridisch gevecht aangaan met Apple of een Appledealer.

    Ik heb er tot nu toe 1 keer profijt van AppleCare gehad, de DVD brander in mijn Macbook deed niet meer wat het zou moeten doen.

    PS
    Huillie huillie? wat zijn dat voor een kinderachtige termen, hoe oud ben jij?

  • Profielfoto
    michelvdb

    De fabrikant moet minimum zes maanden garantie geven. Die wordt veelal verlengd tot één jaar.

    Dat is de gewone fabrieksgarantie, die is standaard één jaar.

    Het tweede jaar krijg je als je kunt bewijzen dat het gebrek al binnen de eerste zes maanden na aankoop bestaat.

    Zo werkt het in Nederland, maar bijvoorbeeld niet in België. In België is de wettelijke garantie twee jaar, in Nederland langer. In België is het dan ook erg simpel om iets van Apple binnen de twee jaar gratis te laten repareren, in Nederland helaas niet omdat na zes maanden de bewijslast bij jou ligt. Good luck with that…

    En wat doen we hier dan mee?
    http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/
    http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Wettelijke_garantie/
    http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Contractuele_commerciele_garantie/

    Welke is de garantietermijn?
    De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.

    Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

    Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar.

  • Profielfoto
    michelvdb

    @ Moriarty
    Een Europese Richtlijn is een wettelijke verplichting voor alle lidstaten. Alle lidstaten zijn verplicht de Europese Richtlijnen in een nationale wet te gieten.

    @ Zakske

    En wat doen we hier dan mee?
    http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/
    http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Wettelijke_garantie/
    http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Contractuele_commerciele_garantie/

    Welke is de garantietermijn?
    De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.

    Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

    Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar.
    [/quote]

  • Profielfoto
    michelvdb

    Onvolledig verhaal OMT…

    Waar iedereen blijkbaar overheen leest, is het feit dat we hier spreken over een RICHTLIJN…

    Jij kent duidelijk niet de waarde van een Europese Richtlijn. Een Europese Richtlijn staat gelijk met een wet. Alle Europese Lidstaten zijn verplicht een Europese Richtlijn in een nationale wet te gieten. Een Europese Richtlijn is geen vrijblijvend tekstje dat Europese Lidstaten zomaar naar eigen goeddunken naast zich kunnen leggen en verder blauwblauw laten.

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Ik ben geen advocaat en ik heb geen wetboek van strafrecht/civiel recht op mijn boekenplank staan. Jullie allemaal wel zo te lezen.
    Maar ik ken wél het product AppleCare. Jullie kennelijk niet. En daar gaat het mijn inziens ook mis. AppleCare gaat niet in tegen welke (Europese) wet dan ook. Als dat zo zou zijn dan zou Apple daar allang op aangesproken zijn. Want reken maar dat een concern als Apple in de gaten wordt gehouden en zo hoort dat ook!

    Ik verkoop bijna dagelijks AppleCare aan klanten in mijn winkel. Jullie vergeten dat het overgrote deel van deze mensen niet zo vergevorderd is in het gebruik van computers als jullie. Tevens zijn deze mensen om verschillende redenen niet in staat om bij ieder probleem fora te bezoeken om zo problemen op te lossen. Die mensen kopen AppleCare. Ze kopen dit veelal vanwege de service en niet vanwege de extra garantie. Dat zie ik als een extraatje.
    AppleCare is een zeer uitgebreid servicepakket waarvan een uitgebreide garantie een onderdeel is. In tegendeel van wat ik hier lees wordt je iMac wel degelijk thuis opgehaald wanneer er problemen zijn en je in het bezit bent van AppleCare. De telefonist zal wel eerst vragen of je met de machine langs kan gaan bij een APR. Wil je dat niet dan is Apple verplicht je service aan huist te bieden.
    AppleCare is extra service boven op de service die je standaard op de aankoop van een Mac krijgt en ook mag verwachten.

    Oja voor ik het vergeet. Je bent niet verplicht AppleCare aan te schaffen.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Sommige mensen hier blijven steeds herhalen wat ze al tig keer in dit topic hebben gezegd, dus waarom ik niet haha.

    Apple heeft geen vertrouwen in haar eigen producten. Ze garanderen dat het één jaar probleemloos werkt, en ze adviseren er zeker een AppleCare bij te nemen, omdat je in een periode van 3 jaar zeer waarschijnlijk wel in de problemen komt.

    Wat concluderen we hieruit:

    1. Apple spullen zijn -volgens Apple zelf- weinig duurzaam, en hebben een gegarandeerde werking van 1 jaar (wauw!)

    2. Apple spullen zijn niet alleen véél te duur, ze zijn nóg duurder, omdat je er ook nog eens AppleCare bij zou moeten kopen om de te verwachten problemen in een periode van 3 jaar te kunnen opvangen.

    OH MY G*D

    En iedereen pikt dat?

  • Profielfoto
    ssdar

    @ MoNdO GeNeRaToR

    Nogmaals: Apple is daar vijf jaar geleden al mee opgehouden. Er wordt niks meer thuis opgehaald of gemaakt.

    Ik snap niet zo goed waarom je dit telkens maar blijft roeptoeteren.
    Mijn 2008 Mac Pro is 5 maanden geleden via een telefoontje naar Applecare thuis opgehaald en een week later weer teruggebracht door de firma CARD (ASP).
    Zou je om de discussie zuiver te houden geen onzin meer willen plaatsen ?
    b.v.d.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Nou, die info die over die vijf jaar komt nochtans rechtstreeks van het laatste telefoontje dat ik deed met Apple.
    Maar goed, ze hebben jou wel geholpen dus zal ik het wel mis hebben zeker?
    Mag ik vragen hoeveel die herstelling van je iMac gekost heeft? Of was alles nog binnen garantie? Want als jij betaalt dan snap ik dat ze hem wel komen ophalen.

  • Profielfoto
    Marius1976

    @Mondo Generator

    Mijn iMac G5 iSight is ook opgehaald door CARD toen het moederbord kaduuk bleek te zijn. Dat was ergens in 2008. Ik had hem in 2006 gekocht MET applecare, dus ik had nog ‘AppleCare’ Garantie.

    Opgehaald en thuisgebracht. Dat was dan wel weer netjes.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Inderdaad. Alhoewel het ook wel een beetje normaal is, Applecare is ook niet bepaald goedkoop.
    Dat ze mijn computer niet komen halen aan huis ligt er volgens mij aan dat ik geen Applecare had toen ik belde. Binnen gewone garantie doen ze dat dus niet blijkbaar, bij Applecare wel.
    Sorry, mijn foutje.:sarcastic:

  • Profielfoto
    sven-

    Wat concluderen we hieruit:

    1. Apple spullen zijn -volgens Apple zelf- weinig duurzaam, en hebben een gegarandeerde werking van 1 jaar (wauw!)

    2. Apple spullen zijn niet alleen véél te duur, ze zijn nóg duurder, omdat je er ook nog eens AppleCare bij zou moeten kopen om de te verwachten problemen in een periode van 3 jaar te kunnen opvangen.

    OH MY G*D

    Ha, daar hebben we Marius met zijn bekende anti Apple onzin gezwam. Dat je die flauwekul zelf toch gelooft….het blijft bijzonder.
    .
    Apple levert dezelfde hoeveelheid garantie als 9 van de 10 andere merken. Garantie betekent niet dat na die tijd het product spontaan een defect krijgt. Producten van Apple werken doorgaans langer goed dan concurrenten, dus ik zie het probleem niet. AppleCare is zoals eerder gezegd een service die je kunt kiezen, maar niet nodig hebt. Apple zal wel een reden hebben voor hun 1 jaar garantie beleid. Denk eerder dat het wantrouwen bij jou dan bij Apple zit.
    .
    En tenslotte, om ook dat maar weer eens te herhalen, Macs zijn niet veel duurder dan alternatieve, vergelijkbare computers. Probleem is dat er weinig apparaat bestaat dat een vergelijking waardig is.

  • Profielfoto
    Marius1976

    @sven-

    Wat lees je toch weer slecht.

    Als je mijn eerdere post nou even leest, dan snap je de context.

    Mijn stelling is: Garantie = Wat het merk je Garandeert. Apple garandeert je dus slechts probleemloos gebruik van 1 jaar.

    Mijn stelling is: als Apple nu eens het vertrouwen over haar eigen producten zou uitroepen en zou stellen: met onze computers kun je zeker 5 jaar probleemloos werken.

    Kijk DAAR kun je wat mee. Die zielige 1 jaar, is pas sneu.

    Het gaat mij er niet om dat de meeste computers het WEL langer doen dan 2 jaar. Het gaat mij er om dat wanneer een bedrijf 1 jaar garantie biedt, ze kennelijk niet zo veel vertrouwen in hun eigen product hebben.

    Dat heeft niets met anti apple te maken, en al helemaal geen gezwam.

    Als ik een timmerman iets laat knutselen in m’n huis, en hij zegt: nou Marius… hier kun je wel een jaar probleemloos mee vooruit, die garantie geef ik je wel.

    Dan denk ik: wtf? 1 jaar? Andere timmerman!

    Beter zou zijn een timmerman die zegt: dit is helemaal tip top, kan zo 25 jaar mee… die garantie geef ik je wel.

    Kijk… dan heb je wat.

    En zo is het met Apple net zo.

  • Profielfoto
    Unkle

    This software requires writing services to be added.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @ Marius: zo denk er ook over. Klasse A-product maar klasse C-garantie, het past niet samen.

  • Profielfoto
    JanJansen

    @MacBeer2:

    Het is niet Applecare wat ter discussie staat. Ter discussie staat het beleid van Apple inzak de verleende garantie wat enerzijds haaks staat op wat de EU wil en vindt en anderzijds op de beduidend ruimere garantie die andere fabrikanten geven.

    Dat je dit met Applecare kunt oplossen is niet relevant temeer daar Applecare absurd duur is.

    Als Apple nu gewoon eens zijn (nagenoeg) onvoorwaardelijke fabrieksgarantie zou uitbreiden tot 2 jaar dan zou vrijwel alle kou uit de lucht zijn en zou dit soort eeuwig terugkerende topics verdwijnen. Moet voor Apple geen probleem zijn want ik ga er zondermeer vanuit dat zij het volste vertrouwen hebben in hun eigen produkt. (Hoewel mij soms twijfels bekruipen als ik zie hoe lang het kan duren voordat Apple de garantietermijn voor specifieke klachten einde verruimt en dat dan ruimschoots doet)

    De enige die er slechter van zou worden is de verkoper want de verkopen van Applecare zullen hard achteruit gaan. Daarmee verliezen zij forse inkomsten (zie de prijzen van Applecare en vergelijkbaar in parallelle circuits) maar dat kunnen ze goedmaken door eindelijk eens op prijs te gaan concurreren (het is toch verbazingwekkend dat courante modellen hoogtsen 5 euro in prijs verschillen) en van Apple te eisen dat deze zijn onacceptabele bevoordeling van de AOS stopt.

  • Profielfoto
    Hansi2124

    2. Apple spullen zijn niet alleen véél te duur, ze zijn nóg duurder, omdat je er ook nog eens AppleCare bij zou moeten kopen om de te verwachten problemen in een periode van 3 jaar te kunnen opvangen.
    En iedereen pikt dat?

    Ik had hem in 2006 gekocht MET applecare, dus ik had nog \’AppleCare\’ Garantie

    Jij pikt het ook…….

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Dude, wat wil je? Dat hij in zijn eentje Apple gaat aanklagen?
    .
    Hij pikt het omdat hij, wanneer hij geen gezeik wil, het wel moet pikken.

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Kan Marius niet meer voor zichzelf spreken :slant:
    Ik geef alleen maar weer dat Marius zich enigszins tegenspreekt.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ach man.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Sorry Hansi maar mondo heeft gelijk. Ik heb die iMac gekocht omdat ik destijds schijtziek werd van mijn zoveelste gecrashte Windows pc. Nog lichterlijk aangebrand van mijn gecrashte pc ben ik toen naar Woerden gescheurd om van alle problemen af te zijn en een Mac te kopen. Omdat ik toen dus in het heetst van de strijd handelde sprak op dat moment me applecare aan omdat de woorden zorgeloos en probleemloos daaraan waren gekoppeld.

    Nadien dacht ik wel: wat heb ik me nu weer aan laten smeren.

    Vandaar dat ik er nu zo op gebrand ben om duidelijk te maken dat Apple kennelijk een soort asociaal duur garantiepakket nodig heeft …. Om inderdaad zorgeloos en probleemloos te kunnen maccen.

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Juist, jouw uiteenzetting kan ik begrijpen. De rare reactie van Mo…. echter niet. Maar het lijkt mij wijs om mij daar in ieder geval niet druk om te maken;-)

  • Profielfoto
    sven-

    Apple garandeert je dus slechts probleemloos gebruik van 1 jaar.
    .
    Mijn stelling is: als Apple nu eens het vertrouwen over haar eigen producten zou uitroepen en zou stellen: met onze computers kun je zeker 5 jaar probleemloos werken.
    .
    Die zielige 1 jaar, is pas sneu.

    Er zal wel een reden voor zijn dat Apple de garantie niet uitbreidt naar meer jaren, waarom is dat gelijk sneu? Zoveel computermerken volstaan met één jaar. Snap het probleem niet echt. Tuurlijk zou het spreken van kwaliteit als Macs verkocht werden met een “industry leading” warranty van 5 jaar o.i.d. maar om nou te zeggen dat Apple haar eigen producten niet langer dan 1 jaar garandeert of vertrouwt probleemloos te werken is gewoon nonsens…

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Apple garandeert je dus slechts probleemloos gebruik van 1 jaar.
    .
    Mijn stelling is: als Apple nu eens het vertrouwen over haar eigen producten zou uitroepen en zou stellen: met onze computers kun je zeker 5 jaar probleemloos werken.
    .
    Die zielige 1 jaar, is pas sneu.

    Er zal wel een reden voor zijn dat Apple de garantie niet uitbreidt naar meer jaren

    En wat zou die reden dan zijn?

  • Profielfoto
    JanJansen

    Reden is simpel: kost ze teveel geld.

    1. Geen lucratieve omzet door Applecare verkopen. Daar wordt m.n. voor de winkelier zeer veel winst op gemaakt.

    2. Geen stevige omzet meer uit reparaties.

    Ik kan geen enkele andere serieuze reden bedenken voor Apple om het niet te doen.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Voilà.
    .
    En dat mag je gerust sneu vinden.
    .
    Bedankt Jan.

  • Profielfoto
    Kameleon

    De titel van dit topic is imo verkeerd gekozen en misleidend. Wat @MacBeer2 zegt, ben ik het mee eens; AppleCare biedt iets extra’s voor bepaalde klanten, is zeker niet verplicht en daarnaast beperkt het in geen enkel opzicht de rechten van de europese consument. Wel is er enigzins sprake van ‘onnodige overlapping’. Apple ‘dwingt’ geen enkele consument tot het aanschaffen van AppleCare.

    Wat is er extra dan?
    – Wereldwijde telefonische support voor 3 jaar. Dit is zoals al eerder gezegd, handig voor mensen die niet zo techsavvy zijn en niet op forums komen om hun problemen of vragen neer te leggen.
    – Wereldwijde garantie op een technisch defect en de bijbehorende arbeid gedurende 3 jaar. Het europees recht of richtlijn daargelaten, als je in bijv. Amerika, China of Australië rondreist heb je daar geen moer aan als je Macje stukgaat en je wilt je machine gefixed hebben.

    Kan het beter? Ja, natuurlijk; ook ik vind dat je van een Apple produkt mag verwachten dat er standaard meer garantie op zit dan de 1 jaar die er nu op zit.

    Wat moet je als klant doen als je produkt toch stuk gaat na 1 jaar? Ga naar de winkel of website waar je hem gekocht hebt; het originele verkooppunt is verantwoordelijk voor een fatsoenlijke afhandeling van je reparatie onder verlengde garantie/europees of consumentenrecht of een gedeeltelijke tegemoetkoming hierin, afhankelijk van het defect.

    Voorafgaande aan een bezoek bij een officieel erkend Apple reparateur, raad ik je wel aan eerst even contact op te nemen met het originele verkooppunt over het te volgen traject. Dit om discussies over vergoedingen, garantie en kosten te voorkomen.

    @JanJansen: Het is wel degelijk het produkt AppleCare wat de auteur in dit topic ter discussie stelt, gezien zijn topickeuze.

    @MoNdO GeNeRaToR: Voor diverse produkten biedt AppleCare wel degelijk on-site service/reparatie.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @Kameleon: dat heb ik hierboven reeds rechtgezet. Onsite service en repair is bij Applecare wel inbegrepen, bij de standaard garantie niet meer (vroeger dus wel-vandaar de verwarring).

  • Profielfoto
    jf

    Op zich kan ik de redenatie wel volgen dat Apple door de manier waarop ze met (rechtmatige) garantieaanspraken na 1 jaar omgaan consumenten in feite “dwingt” AppleCare aan te schaffen om zich te verzekeren van een zorgeloze afwikkeling daarvan.
    .
    Maar het bewijzen is een ander verhaal, Apple zal ongetwijfeld zonder al teveel problemen aan kunnen tonen dat ze in voorkomende gevallen (als de klant maar doortastend en volhardend genoeg is geweest) ook zonder AppleCare aan hun garantieverplichtingen hebben voldaan.
    .
    AppleCare is natuurlijk wel iets meer dan alleen garantie