Apple verandert muzieklandschap

Het regent geruchten uit de cloud. Bijna dagelijks vliegen er nieuwe geruchten, feiten, visies en vergelijkingen omtrent concurrentie om je oren. OMT geeft jou een korte samenvatting en een aantal nieuwe inzichten op het toekomstige muzieklandschap.

Eerder schreven wij al over digitale kluisjes. De clouddienst van Apple is zelfs music locker genoemd, maar daar is iedereen van afgestapt sinds Apple het volgens meerdere bronnen voor elkaar heeft gekregen, deals te sluiten met grote platenmaatschappijen.

Je kan een digitale kluis beschouwen als de IKEA onder de muzikale clouddiensten. Eenmaal aangemeld moet je hem eerst nog in elkaar zetten. Alle liedjes moet je zelf uploaden naar de server en pas dan kan je doen waar het voor bedoeld is. Het zal voor veel mensen goed werken, maar het kost wat tijd en je moet de moertjes het hele jaar door blijven aandraaien. Je wilt immers steeds nieuwe muziek hebben. Google en Amazon werken volgens dit principe. Althans, zolang ze hun licenties niet op orde hebben. Om deze op orde te krijgen zullen zij hun beurs moeten trekken, wat zich vertaalt in hoge(re) prijzen voor de diensten. Google Music Beta is nu een gratis dienst.

Bij Apple ziet het landschap er anders uit. We gaan er in dit artikel vanuit dat ze inderdaad drie grote platendeals hebben gesloten en de laatste muzikale walvis snel volgt. Wij spraken eerder over een aantal voordelen die Apple daardoor ten opzichte van de concurrentie heeft. Zo mogen ze van elk lied een mastercopy bewaren en hoeven klanten niet hun hele muziekcollectie te uploaden. Zij maken dan gewoon gebruik van de hele muziekwolk als één ‘gratis’ iTuneswinkel. Maar er is nog veel meer mogelijk. Waarom zou iTunes jouw bibliotheek niet scannen en daar automatisch de mastercopy’s bij zoeken? Eenmaal klaar heb je een bibliotheek waarvan het grootste gedeelte in hoge kwaliteit op elk internetapparaat te openen is. Vervolgens krijg je naar gelange jouw afspeelgedrag, relevante suggesties die jouw bibliotheek up-to-date en interessant houden. Misschien is jouw volgende lievelingslied wel afkomstig van een muzikale buurman?
Er is ook een keerzijde. Wat gebeurt er met de Shuffle, Nano en Classic? Pleit Apple daarom voor kleinere simkaarten, kan je deze apparaatjes zonder 3G oppompen met cloudmuziek of zullen zij hun laatste adem uitblazen? Hoe het ook zij, we staan aan het begin van een nieuw digimuzikaal tijdperk en de mogelijkheden zijn eindeloos. Klinkt dit alles niet als muziek in de wolken?

In het bovenstaande scenario plukken platenlabels eindelijk de vruchten van jarenlang illegaal downloaden. Veel grote Mp3-collecties zullen legaal worden en eindelijk vangen ze weer geld. De platenlabels zijn dan ook blij dat Apple voor de fanfare uitloopt en denken dat Google en Amazon snel zullen volgen. En zo onwaarschijnlijk is dat niet. Hoeveel groter is de kans dat mensen Apple producten blijven kopen als je exclusief op die producten al jouw favoriete muziek kan krijgen voor een gunstig bedrag? Hoeveel mensen zullen er overstappen naar een iPod Touch of iPhone?

Google heeft ook plannen en met Android een groot mobiel OS. En laten we vooral Amazon niet vergeten. Het bedrijf heeft al een relatie met platenlabels door de verkoop van Mp3’s op de iTunesmanier. Na het grote succes van de Kindle komt het bedrijf in de toekomst ook met een tablet. Wat daarop draait? Juist, Android. De belangen zijn dus groot. Alle drie de partijen willen meedoen aan the next big thing sinds de Compact Disc. Apple heeft zich tot nu toe slagvaardiger getoond en lijkt de eerste ronde te winnen. Hopelijk komen we meer te weten tijdens de WWDC. Stay tuned.

Reageer op artikel:
Apple verandert muzieklandschap
Sluiten