Aftrap iOS Support Training

Door: Rick Stevenhaagen - 3 reacties

Vorige week woensdag was ik te gast bij College of MultiMedia. Aanleiding is een nieuwe training waarvan ik de eerste sessie bij mocht wonen: iOS Support Training. Een cursus die je in één dag op de hoogte brengt van de belangrijkste beheeraspecten van iOS voor gebruik in bedrijven.

De training is gericht op ondersteuning en beheer. De ondersteuning richt zich vooral op de eindgebruiker. Gedurende de dag leer je over veelvoorkomende problemen bij iOS. Er worden een aantal problemen besproken die veel tijd kosten om uit te zoeken.
De beheerkant omvat het grootste gedeelte van de Support Training. Het grootste doel hiervan is beveiliging, maar ook tijdsbesparing bij de ondersteuning van gebruikers.

Het CMM

CMM is een Apple Authorized Training Center. Het gebouw waar CMM is gevestigd staat in Amsterdam Buitenveldert. Het is goed bereikbaar met zowel auto als openbaar vervoer. De omgeving doet misschien anders vermoeden, maar van binnen ziet de trainingslocatie er erg mooi uit. Een hip-industriële inrichting met huiselijke elementen maken deze ‘school’ tot een prettige om je in te bevinden. In het mailtje van de afdeling marketing, staat dat ik vanaf tien uur ’s ochtends welkom ben. Metro 51 is nooit de betrouwbaarste geweest en daarom besluit ik niet te gokken op de aanvangstijd van half elf. De zekerheid blijkt niet nodig en ik kom een half uur te vroeg aan. Trakteer mezelf op een glas water en ga op de bank zitten om mezelf eens goed tussen de andere cursisten te mengen. Het gesprek gaat over over Final Cut Pro. Dat is blijkbaar de reden waarom zij vandaag aanwezig zijn. Echt meepraten kan ik niet. Ook niet wanneer het onderwerp overgaat op muziek. Laten we het een generatiekloof noemen.
Tussen de cursisten begeeft zich ook de docent. Er wordt verteld dat twee mensen zijn verplaatst naar een andere datum en we vandaag in totaal met drie man sterk zijn. Een klein groepje dus met extra veel aandacht.

We wachten netjes op onze beurt

De training

We beginnen met een korte kennismaking waarbij wordt gevraagd naar onze verwachtingen en in welke context wij de kennis toe gaan passen. Ook ons huidige niveau wordt gepolst, zodat de instructeur hier rekening mee kan houden. De training begint over de iPhone en iPad in het algemeen. Waarom zou je juist deze producten in een bedrijf gebruiken? Zijn dit wel de apparaten die mijn bedrijf nodig heeft? En, het gebruiken van iPhones en iPads is één ding. Het veilig integreren van de apparaten een tweede. Daar spreekt de docent dan ook uitgebreid over. Zo geeft hij aan dat gebruikers veranderen in een soort van hackers als je ze de toegang tot een draadloos netwerk ontzegd. Je moet ze niet mijden, maar toelaten en managen.

De cursus draait vooral om dat managen. Je wilt dat gebruikers precies doen wat het bedrijf nodig vindt, niet meer en niet minder. Daarbij is het belangrijk dat het beheren en ondersteunen zo min mogelijk tijd opslokt. Als gebruikers zelf alles moeten gaan instellen en installeren krijg je veel vragen bij de helpdesk. Met behulp van een management applicatie leer je kant-en-klare bestanden te maken waarin een groot gedeelte van de configuratie van een iPhone of iPad zit ingesloten. De gebruiker moet het bestand accepteren om toegang te krijgen tot het netwerk en gaat daarmee akkoord met alle beperkingen die hem opgelegd worden. Hieronder licht ik een aantal mogelijkheden uit die deze opstelling met zich meebrengt. Deze en meer onderwerpen worden tijdens de training behandeld.

Instellingen op elk device hetzelfde

“Mijn draadloze internet werkt niet. Ik krijg de kalender niet aan de praat. En hoe stel je die e-mail nou eigenlijk in?” Dat soort vragen zijn aan de orde van de dag bij de gemiddelde helpdesk van bedrijven en scholen. Oplossingen voor deze alledaagse ‘problemen’ kunnen opgeslagen worden in zogenaamde certificaten en gedistribueerd worden naar alle iPads en iPhones. Maar denk ook aan het plaatsen van belangrijke hyperlinks, contactpersonen en het maken van backups. Je stelt het één keer in en laad het configuratiebestand vervolgens op elke iPad of iPhone die toegang moet krijgen.

Beperkingen

Het is handig om niet alle instellingen op elk apparaat opnieuw te moeten inkloppen, maar het beheer van iOS devices draait niet alleen om tijdswinst. Zo kan je gebruikers verplicht stellen om een passcode of wachtwoord in te stellen en opleggen aan welke criteria deze moet voldoen. Ook de tijd na inactiviteit, waarna opnieuw om het passcode gevraagd wordt, kan worden ingesteld. En wil je liever niet dat iedereen zijn device vol kan bouwen met allerlei ongeautoriseerde apps? Schakel dan de mogelijkheid om apps te downloaden uit.

Beveiliging

Tijdens de iOS Support Training leer je ook over beveiligingsdilemma’s. Hoe wordt data in iOS opgeslagen en in welke mate heb je daar als bedrijf grip op? Denk bijvoorbeeld aan het verlies van de iPhone. Het is veel mensen bekend dat je de telefoon van afstand kunt wissen, maar hoe gaat dit precies in werking? Wat gebeurt er werkelijk met de data?

Groot lokaal waar lessen worden gegeven

Is deze cursus wat voor mij?

Voorkennis van netwerken is handig, maar niet vereist. In deze training word je wegwijs met iOS in de breedste zin van het woord. De cursus is te volgen voor mensen die nog niet met de iPad of iPhone gewerkt hebben. Hierdoor kan de training ter oriëntatie dienen. Die oriëntatie kan voor geavanceerde gebruikers vervelend zijn. Ik kan me voorstellen dat zij de cursus liever in drie uur volgen dan de zes uur die er nu voor staan. Tenzij deze mensen onderverdeeld worden in een aparte groep die enkel bestaat uit geavanceerde of beginnende gebruikers. Zo kunnen de geavanceerde gebruikers veel meer uit de sessie halen door gericht vragen te stellen. De trainer weet namelijk op elke vraag een bevredigend antwoord te produceren. Of het nu direct met de cursus te maken heeft of gericht op de praktijk. De docent heeft duidelijk verstand van zaken.

De cursus werd vandaag voor de eerste keer gegeven. Ik wil CMM vooral de tip meegeven om onderscheid te maken tussen beginnende en geavanceerde gebruikers. Dave Kruizinga, afdeling marketing van MMC, gaf aan dat ze ook een speciale beginnerscursus starten. Die is vooral gericht op het gebruik en richt zich niet op de beheerkant. Het is volgens Kruizinga een goede manier om kennis te maken met de mogelijkheden van de iPad. Zowel voor mensen in het bedrijfsleven als voor consumenten.

Al met al was dit een geslaagde dag. Rekening houdend met de doelgroep geef ik de cursus inhoudelijk een voldoende. Ze zouden wat mij betreft nog wat meer de diepte in mogen gaan, maar de training is zeker bruikbaar voor zowel verkopers van Apple Premium Resellers, accountmanagers bij mobiele telecomproviders en systeembeheerders die zich nog niet hebben verdiept in de beheerkant van iOS. De trainer en de faciliteiten krijgen een ruime voldoende.

Voor een volledig overzicht van alle trainingen ga je naar de website van CMM.

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    iamthei

    Handig voor bedrijven en goed voor iOS. Foutje: er wordt verteld (ik vertelde). Just saying

  • Profielfoto
    Theunis_B

    Ik wis al dat iOS je het bedrijfs leven kan toepassen. Maar dat er cursussen er voor is…. Leuk!
    Zeer leuk item!

  • Profielfoto
    Rivanov

    Zeer interessant! Ga deze hoogstwaarschijnlijk wel bijwonen!