Rick Stevenhaagen
Rick Stevenhaagen Nieuws 14 april 2011

Safari trekt leeuwenhuid aan: ‘do not track’

De laatste developer release van Mac OS X Lion bevat Safari met een do-not-track knop. Dat klinkt geweldig. Je wordt nu niet meer gevolgd door websites die surfgedrag vastleggen en gebruiken. Maar is dat ook echt zo?

De do-not-track functie wordt al gebruikt in browsers van Mozilla en Microsoft. In deze browsers kan je aangeven dat je niet gevolgd wilt worden. De software stuurt dan een signaal uit met een soort van nee-nee sticker. Je zou denken dat een dergelijk signaal opgevolgd wordt door advertentienetwerken, maar daar zit juist het probleem. Er is geen verplichting aan gekoppeld.

Terwijl de wet er nog niets over zegt, proberen grote advertentiebedrijven macht uit te oefenen op de manier waarop ‘do-not-track’ wordt toegepast. Wij van OMT hebben al een idee. Waarom niet een ‘please-track-me’ knop? Je wordt gevolgd als deze ingeschakeld is en anders niet.

Google is momenteel de enige grote partij die haar browser nog niet standaard heeft voorzien van de functionaliteit. TUAW wijst op een extensie voor Chrome die de knop inbouwt.

Reageer op artikel:
Safari trekt leeuwenhuid aan: ‘do not track’
Sluiten