Safari trekt leeuwenhuid aan: ‘do not track’

11 reacties

De laatste developer release van Mac OS X Lion bevat Safari met een do-not-track knop. Dat klinkt geweldig. Je wordt nu niet meer gevolgd door websites die surfgedrag vastleggen en gebruiken. Maar is dat ook echt zo?

De do-not-track functie wordt al gebruikt in browsers van Mozilla en Microsoft. In deze browsers kan je aangeven dat je niet gevolgd wilt worden. De software stuurt dan een signaal uit met een soort van nee-nee sticker. Je zou denken dat een dergelijk signaal opgevolgd wordt door advertentienetwerken, maar daar zit juist het probleem. Er is geen verplichting aan gekoppeld.

Terwijl de wet er nog niets over zegt, proberen grote advertentiebedrijven macht uit te oefenen op de manier waarop ‘do-not-track’ wordt toegepast. Wij van OMT hebben al een idee. Waarom niet een ‘please-track-me’ knop? Je wordt gevolgd als deze ingeschakeld is en anders niet.

Google is momenteel de enige grote partij die haar browser nog niet standaard heeft voorzien van de functionaliteit. TUAW wijst op een extensie voor Chrome die de knop inbouwt.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    wimbers

    Iedereen doet wel heel stoer over de do not track mogelijkheid. maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat door tracking ook bepaalde content veel meer relevantie krijgt voor jou als bezoeker?

    mits goed uitgevoerd (en louter uit winstoogpunt) kan tracking wel degelijk handig zijn.
    ik vindt het bijvoorbeeld erg prettig dat ik bij een 2e bezoek aan een webwinkel in het mandje nog steeds de producten terug zie die de vorige maal zijn bewaard.

    een bedrijf moet daar zorgvuldig mee omgaan. het gebruik van criteo retargetting met deze gegevens bijvoorbeeld kan over de grens van handig nar irritant doorslaan. evenals het veelvuldig mailen van deze “vergeten” shopping basket.

    als je denkt aan media is het handig als men content aanbiedt op basis van het surfgedrag dat men kan zien.
    Hoe zou Youtube er uit zien als je nooit relevante video’s ziet, maar altijd de standaard homepage/ wat mij betreft een stuk minder succesvol want: minder relevant.

    Zodra er te strak wordt getrokken aan tracking en websites geen mogelijkheden meer hebben om gebruikersgedrag te indexeren, wordt het internet weer één grote testpool van ideeën en meningen die niet met analytics onderbouwd kunnen worden.

    ik zeg: tracking brengt naast enige irritatie vooral ook relevantie, en dat is wat we allemaal wél willen.

  • Profielfoto
    J-vision

    Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat Google, een advertentie bedrijf die gretig gebruikt maakt van de techniek niet zijn eigen ruiten gaat ingooien door het gebruikmaken van gerichte advertenties te bemoeilijken.

  • Profielfoto
    iSponge

    idd logisch dat Google dat niet gaat doen.. hun leven van ‘onze’ gegevens..

  • Profielfoto
    gepeterd

    @wimbers, het gaat om doorsturen van dit soort gegevens naar derden. Dit zal dus geen invloed hebben op je persoonlijke youtube filmpjes, winkelmandjes, etc.
    Maar op de reclame banners in websites.

    Persoonlijk maak ik me er niet zo druk om, het zorgt ervoor dat ik relevantere reclame krijg, helaas voor de bedrijven van die banners klik ik er toch nooit op.

  • Profielfoto
    lEl

    @wimbers: je kan nog wel steeds cookies opslaan hoor, je kan alleen geen tracking cookies meer opslaan die je overal volgen. Zoals bijvoorbeeld (ik weet niet of ze het doen, maar ik zou niet weten waarom ze het niet doen) Google met hun AdSense: het kleine stukje iframe dat je include op je webpagina schrijft een cookie naar je computer, en telkens je op een webpagina komt merkt AdSense dat je op die pagina bent. Dit kan ook cross website werken. Dus stel dat er op OMT AdSense actief is, en je surft hierna naar en website met info over reizen en er staat daar ook een AdSense reclamebalk, dan weet Google dat je interesse hebt in zowel Apple/computers/smartphones/electronica en reizen/die bepaalde vakantiebestemming. Zo kunnen ze dan naar jou IP steeds gerichtere reclame sturen. Als je dan een Google account hebt, kunnen ze dat nog eens linken aan je persoon. Immers ze weten welk IP die websites bezoekt, en welk IP naar hun diensten surft. Als ze die 2 koppelen kunnen ze zo al je persoonlijke interesses loggen. Dat is tracking. Leuk he:p

  • Profielfoto
    plonserd

    Die tracking stoort me ook hoegenaamd niet, heb al veel interessante sites gevonden door de relevante, “persoonlijke” reclame:)

  • Profielfoto
    iep

    Iedereen doet wel heel stoer over de do not track mogelijkheid. maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat door tracking ook bepaalde content veel meer relevantie krijgt voor jou als bezoeker?

    De hoofdzaak van do not track is zoals IEI het al uitlegt: zorgen dat 3rd parties je niet kunnen volgen. Die 3rd parties zullen nooit de website zelf zijn maar partijen als Google Analytics, diverse ad aanbieders, etc. Vandaar ook de vergelijking met de nee-nee sticker door de diverse sites die over deze functie berichten. Het probleem met do not track is dat het alleen maar een header mee stuurt met de melding dat je niet gevolgd wenst te worden. Wat de andere kant daar mee doet staat niet vast, dat is open voor interpretatie. Daarom worden er nu ook pogingen ondernomen om regelgeving via de FTC af te dwingen (verplichten dat men naar de do not track moeten luisteren). Grote kans dat dit binnen de EU en NL wel verplicht worden aangezien men daar al druk bezig is met regelgeving omtrent cookies. Do not track is de oplossing die men eigenlijk zou willen en die beter werkt dan hun huidige oplossing.
    Overigens kunnen websites de diverse dingen die jij naar voren haalt via andere wegen instellen. Veel websites gebruiken daar nu al profielen voor, kun je binnen je profiel instellen waar je je op wil abonneren en of je wel/geen persoonlijke ads wil hebben.

  • Profielfoto
    KR1275

    Het gaat niet om 3rd parties, maar om sites waar je daadwerkelijk bent geweest. Als je bijvoorbeeld de site van de Wehkamp bezoekt, wordt dat opgeslagen. Zo kan het zijn dat wanneer je bijvoorbeeld een Amerikaanse site leest daarop eeadvertientie van de Wehkamp tegenkomt met aanbiedingen voor wasmachines. Dit verschijnsel is met ‘do-not-track’ uit te schakelen. Als browsers goed zijn geblokkeerd, is dit echt uit te schakelen, maar in de achtergrond spelen meerdere belangen.

  • Profielfoto
    iep

    Dan heb je niet goed door waar het om gaat. Jij bezoekt x aantal websites. Daar is niks mis mee totdat ze ineens dingen als Google Adsense en Analytics gebruiken. Wat er gebeurd is dat er bijv. een cookie wordt neergezet waarin de nodige zaken van jouw sessie worden bijgehouden. Om dit efficiënt te doen gebruiken ze voor al die sites maar 1 cookie. Zie daar het probleem: men kan zodoende een hele lijst van door jou bezochte websites opbouwen. Dat is wat tracking exact inhoudt. Door die tracking is het mogelijk om je surf gedrag te analyseren en daarop bijv. de advertenties af te stemmen. Als jij regelmatig websites over wasmachines bezoekt die bijv. Adsense/Analytics gebruiken dan wordt dat allemaal gelogd. Uit analyse van de log blijkt dat jij regelmatig naar wasmachines surft wat weer tot de conclusie leidt dat je wellicht een grote interesse in wasmachines hebt waar men dan de conclusie trekt dat het dan ook wellicht handig is om ads over wasmachines te laten zien. Niet iedereen wil dit (zie alleen al de discussie over de groene ad bovenaan deze site) om diverse redenen (hoofdzakelijk privacy). Overheid in NL en EU wil dit omwille van de privacy ook niet en kwamen met een nogal rare optie over cookies in webbrowser. Dit is waarom DNT bestaat. Wat het doet is aangeven dat jij niet gevolgd wil worden. De diverse websites (zoals de site zelf maar ook de 3rd parties zoals Adsense/Analytics) geven daar dan gehoor aan en volgen je niet meer. Doordat zij je surfgedrag niet meer kunnen loggen kunnen ze ook niet meer ads weergeven die op jou zijn gericht (net als diverse andere zaken). Je krijgt dus algemene zaken te zien. Zoals wimbers terecht opmerkt is dat niet voor iedereen een pluspunt, er zijn veel mensen die de specifieke ads wel prettig vonden. Voor meer info zie de EFF: http://www.eff.org/deeplinks/2011/01/mozilla-leads-the-way-on-do-not-track en de faq van Mozilla: https://wiki.mozilla.org/Privacy/Jan2011_DoNotTrack_FAQ

  • Profielfoto
    herko

    Hm, er is al een extensie voor Safari die dit doet: Ghostery (http://www.ghostery.com/). Werkt erg goed en makkelijk! Aanrader!

  • Profielfoto
    Facundo

    Met een combinatie van Ghostery, Safari Cookies, Click to Plugin en Little Snitch houd je die gepersonaliseerde rommel al buiten de deur.