KPN laat klanten betalen voor What’s App

Door: Lucas Raggers - 89 reacties

Het gaat niet goed met KPN. Deze week maakte het bedrijf bekend dat 4000 tot 5000 banen geschrapt moeten worden. Vandaag komt het met een plan om het tij in het mobiele landschap te keren. En daartoe wil het klanten laten betalen voor het gebruik van onder andere What’s App.

KPN ziet dat er steeds minder ge-sms’t en gebeld wordt. Diensten als What’s App en VoIP apps als Skype zijn hier mede verantwoordelijk voor en daarom komt KPN in actie. “Diensten zoals browsen, VoIP, instant messaging en video zullen een eigen prijskaartje krijgen, net zoals nu het geval is met bellen en sms’en,” aldus KPN.

In de zomer worden nieuwe abonnementen geintroduceerd waarin speciaal betaald moet worden voor deze diensten bovenop het tarief voor mobiel internet. Hoe KPN denkt dit te kunnen controleren, is nog niet bekend.

Moeten we dit voor lief nemen, of gaat KPN te ver?

Reacties

89 reacties
  • Profielfoto
    tomravesloot

    KPN gaat te ver..

  • Profielfoto
    Tim95

    Veelstever dit is gewoon censuur, ze filteren gewoon wat je doet in dit geval ben blij dat ik niet bij KPN zit

  • Profielfoto
    Remcovanderveer

    KPN gaat werkelijk te ver.
    Ik hoor al een paar jaar dat ze niet meer zo goed zijn als vroeger, en zo blijkt maar weer…
    Betalen voor What’s App, eerst al voor de app zelf, nu nog per berichtje? Tsss…

  • Profielfoto
    Chantal C.

    Dit gaat KPN klanten kosten…

  • Profielfoto
    Dagaloni

    Dit is vrij kansloos. Dat KPN niet ziet dat dit ze vet klanten gaat kosten (tenzij alle operators ’t doen).

  • Profielfoto
    DennisLaureijs

    Ik begrijp het van de kant van KPN.
    Echter, een internetprovider als UPC laat je toch ook niet extra betalen voor YouTube kijken of internet-televisie? Zelfs als dat ten koste gaat van de verkochte TV-abonnementen.
    Ik ben blij dat het niet toegepast wordt op bestaande abonnementen, maar het zou inderdaad een reden zijn om m’n contract niet te verlengen.
    Daarnaast is er nog helemaal niets bekend over prijzen e.d. dus maak je niet zo druk:)

  • Profielfoto
    HenkGreven

    KPN verdient aan bellen en sms’jes. Logisch dat ze concurrenten als What’sApp willen tegenwerken. Het zal niet bij KPN blijven, het wachten is op de rest.

  • Profielfoto
    Damio

    Het heeft geen zin omdat mensen op deze manier alleen maar weglopen richting Skype en alle andere concurrenten. Bij Skype is alles immers gratis, en bij KPN moet je ervoor betalen. Niet zo slim, zo help je je bedrijf echt naar een afgrond.

  • Profielfoto
    1234

    betalen voor communicatie is niet meer van deze tijd..

  • Profielfoto
    iCreatedTech

    KPN gaat echt te ver! Je moet al betalen voor het internet en dan willen ze nu ook nog dat je gaat betalen voor de dingen die je met dat internet doet?!

  • Profielfoto
    casiej

    Dat word dus een vpn instellen op me iphone tot die tijd en waneer me abbo is afgelopen maar naar Vodafone gaan:)

  • Profielfoto
    Lauwrence

    Hopen dat dit geen trend wordt. Kan gewoon niet…

  • Profielfoto
    Achilli

    Erg leuk zo’n idee, maar is dit uberhaupt wel mogelijk? Als dat al zo is moet de winst waarschijnlijk worden gedeeld met de makers van WhatsApp én Apple. Als die twee bedrijven het al toelaten dan..

  • Profielfoto
    whitehouse

    en de huidige abonnees?

  • Profielfoto
    Achilli

    en de huidige abonnees?

    In het artikel staat “In de zomer worden nieuwe abonnementen geintroduceerd waarin speciaal betaald moet worden voor deze diensten bovenop het tarief voor mobiel internet.”, dus ik neem aan dat het voor de huidige contracten niet geldt. En dat zou ook niet mogelijk zijn, aangezien ze zich dan niet aan het contract zouden houden.

  • Profielfoto
    koenvisser

    En ik wilde nog wel gaan overstappen van t-mobile naar kpn, maar dat zit er dus mooi niet meer in!
    Geldwolven dat ’t zijn.

  • Profielfoto
    Afroman

    Zul je zien dan de rest van de providers dit ook gaan invoeren. Welkom in de jaren 70.

  • Profielfoto
    Oulad

    Toch maar naar T-Mobile dan

  • Profielfoto
    cogito

    Is het alweer 1 april dan?

  • Profielfoto
    --help

    Als dit ingevoerd zal worden, ben ik blij dat ik niét bij KPN zit! Wat kansloos dit en zeker weten dat het ze klanten gaat kosten.

  • Profielfoto
    Lau24

    Ik wist dat er bij KPN geldwolven achter het stuur zaten maar dit is echt absurd. KPN was al zo’n beetje de duurste provider, maar ze vonden waarschijnlijk dat te weinig mensen daarvan op de hoogte waren getuige deze actie.

    Dit heeft er iig voor gezorgd dat ik noooooooooit meer met KPN in zee zal gaan, tenzij ze hun tarieven >drastisch< gaan verlagen (wat ze nooit zullen doen), die vieze vuile kutoplichters.

  • Profielfoto
    queenfan

    Als dit door gaat stap ik over naar Vodafone (i.v.m. bereik thuis 0,0% met T-Mobile).

  • Profielfoto
    KR1275

    Als KPN eenzijdig het contract aanpast, mag je er direct weg. Maar ik ben bang dat deze tendens overslaat naar andere providers, want ze hebben het allemaal moeilijk.

  • Profielfoto
    SMTR

    Belachelijk! KPN snap één belangrijk ding niet. Mensen gebruiken Whatsapp en Skype omdat het gratis is, als je er voor moet betalen kan je net zo goed weer gewoon bellen en smsen. Dit plan gaat zo ontzettend mislukken….

    Tevens oproep om zsm uit protest je KPN abonnement op te zeggen!

  • Profielfoto
    Vanstra

    En hoe willen ze dit allemaal gaan controleren ?
    WhatsApp kun je ook gewoon gebruiken via wifi en daar kunnen zij geen kosten voor in rekening brengen.
    Dit gaat echt klanten kosten.

  • Profielfoto
    Meh1965

    Belachelijk! KPN snap één belangrijk ding niet. Mensen gebruiken Whatsapp en Skype omdat het gratis is, als je er voor moet betalen kan je net zo goed weer gewoon bellen en smsen. Dit plan gaat zo ontzettend mislukken….

    Dan is het plan juist niet mislukt want KPN zal het alleen maar toejuichen als je weer gewoon gaat bellen en sms-en.

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Tja, die bonussen moeten toch ergens vandaan komen. Kinderachtig hoor, dat het zo moet.

    Gelukkig zit ik niet bij KPN.

  • Profielfoto
    pepijn-paans

    geld dit dan ook voor Hi , dat van KPN is of dat niet ?

    quote even en geef het antwoord als je het welt alsjeblieft!

  • Profielfoto
    Beninho

    Dat wordt verschuilen achter een VPN-tunnel. Kunnen ze niks meer controleren!

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Wel lullig voor al die What’sAppers en het lijkt me inderdaad dat het ze klanten gaat kosten, als de rest van de providers het gewoon zo houden. Maarja, ik heb geen KPN noch een iPhone o.i.d., dus ik lig er niet wakker van;).

  • Profielfoto
    PvdO

    geld dit dan ook voor Hi , dat van KPN is of dat niet ?

    quote even en geef het antwoord als je het welt alsjeblieft!

    Ga er maar van uit dat dit ook gaat gelden voor nieuwe abonnementen van Hi en MTV Mobile.

  • Profielfoto
    KingChaos

    En ze houden nog eens de hele ontwikkeling tegen ook! Video bellen bijvoorbeeld is nooit doorgebroken omdat het tonnen met geld kost. Als we ooit met hologrammen willen bellen moeten ze vooral zo doorgaan. Wat een neppe gasten zeg. Hoop dat T-Mobile wel verstandig blijft.

  • Profielfoto
    SMTR

    En hoe willen ze dit allemaal gaan controleren ?
    WhatsApp kun je ook gewoon gebruiken via wifi en daar kunnen zij geen kosten voor in rekening brengen.
    Dit gaat echt klanten kosten.

    Klopt deels… Ga eens na hoeveel geld het ze kost om dit te realiseren, zowel op technisch vlak als marketing… En het zal ook nog wel een paar abonnees kosten…

  • Profielfoto
    Xcode

    Hoho, voor WhatsApp en dergelijke gebruik je data en voor die data betaal je al. Omdat er dus minder wordt gebeld en ge-sms’t zouden ze dus minder kosten hiervoor in rekening kunnen brengen. Er wordt echter meer data gebruikt, zij het miniem bij applicaties zoals WhatsApp, daar zou dan dus meer betaald voor moeten/kunnen worden. Kortweg: de abonnementsprijzen kunnen zo blijven als ze zijn. Ik vrees dat dat niet gaat gebeuren.

  • Profielfoto
    Derzug

    Ik wou net overstappen naar KPN, vanwege het beste netwerk voor mobiel bellen, toen ik het nieuws las. KPN bedankt, ik word geen klant.

  • Profielfoto
    Sam Rijver

    Ik ben er fel tegen maar ongehoord is het niet, in Amerika zijn ze er ook op verschillende manieren mee bezig en erger nog gaat het daar om de “vaste lijnen thuis”.
    Na het lezen van dit nieuws over de mobiele KPN tak ben ik dus direct bang dat dit een soort glijdende schaal gaat zijn en dat KPN dus ook ervoor open zou staan dit bij de thuislijnen van mensen te gaan doen.
    Dat krijgen we daar dus ook onderscheid in verschillende takken van internet, voip, streaming media ect ect omdat die diensten ook vreten aan en uit andere markten. En dan is de grootste angst van allemaal natuurlijk nog wel datacaps, in een tijd waar 720p streams geen bijzonderheid meer zijn en de pijpleidingen zo snel zijn dat we in een dag of 3 door ons maand cap blazen.
    O jee, ik ga in ieder geval zorgen dat ik bij de eerste beste kans weg ben bij de KPN.

  • Profielfoto
    FastMac

    Fok nee! Toch niet ook voor Telfort!?!?!?!?!?

    Ik betaal al doekoe voor die trage verbinding! En dan dit!?

    Hoi Vodafone, ik kom over een half jaar bij jullie! Mits je dan de iPhone 5 hebt!

  • Profielfoto
    cornevanbakel

    Je betaalt voor data, niet voor specifieke diensten of services die het internet biedt. Nu ben ik al geen klant van KPN, maar ik zou per direct m’n abonnement opzeggen!

  • Profielfoto
    n@gel

    Dit is de eerste stap… Er zijn mensen binnen de regering die dit voor al het internet willen hebben: http://nl.wikipedia.org/wiki/Netneutraliteit

  • Profielfoto
    babysnake

    Dit zat er gewoon aan te komen?
    Het oude markt model van kosten voor bellen en sms en een flat internet tarief werkt niet meer omdat mensen ze omzeilen met whats app/skype etc.
    Ook mobiel wordt een all ip network. Dan kan je of meer per kb gaan rekenen of per ip dienst.

    Bij beiden had je van die geldwolf reacties gehad.
    Aftellen tot de rest dit ook aankondigd. Dan kunnen de T-Mobile, Vodaphone klanten ook op de kast.

  • Profielfoto
    johnbijl

    Leuk dat jullie providers voor geldwolven uit maken. Maar wie wil er nou gratis bellen en sms’en dan? Hm?

    Die infrastructuur bouwt zichzelf niet hoor!

  • Profielfoto
    iPatjj

    De volgende vraag komt in me op, als je een abonnement hebt dan betaal je toch ook al voor de x aantal minuten die in je abonnement zitten? Dus ik vind het vreemd dat mensen met de conclusie komen dat KPN minder omzet draait, in mijn optiek is het gewoon nonsens.
    Of zit ik er nou naast?

  • Profielfoto
    themacs

    Andere providers doen dit toch ook niet?
    Dit lijkt me paniekvoetbal van KPN. In België zouden ze met zulke onzin niet moeten afkomen.

    Wij verzinnen wel andere onzin. Zoals records breken zonder nieuwe regering bvb :-/

  • Profielfoto
    menu

    Nagel aan doodskist, verkoop je aandelen KPN.

  • Profielfoto
    anoniem

    Het zou leuk zijn als jullie een BRON vermelden van dit nieuws. Een linkje? Een naam van een persoon? Een aankondiging van KPN? Zonder bron is het niets waard natuurlijk.

    EDIT:
    Kijk, Tweakers.net kunnen het wel! Die bellen tenminste zelf nog even met KPN om bevestiging te krijgen.

    http://tweakers.net/nieuws/74017/kpn-chat-heffing-voor-mobiel-internet-komt-deze-zomer-update.html

  • Profielfoto
    rubio

    Wel ja, die andere providers zullen volgen. Ook die moeten winst maken.;-)

  • Profielfoto
    JustThatDutchGuy

    Die ratten van KPN zijn überhaupt al schraperig bezig,
    dat ze dit invoeren verbaast me helemaal niets…

    toch jammer dat het ze gezien de vele comments aardig wat klanten gaat kosten.

  • Profielfoto
    koolenboer

    De wereld draait altijd en alleen om geld word hier maar eens bewezen. Communiceren is een basis behoefte voor de mens. Daar hebben ze jaren lang van geprofiteerd. Nu verandert de markt en moet het personeel en de klanten er voor op draaien?!

    Whats next?!
    Per email betalen bij ziggo ?!

  • Profielfoto
    iRinze

    En Apple laat je €29,- betalen voor een bumper waarvan de productiekosten lager dan €1,- zijn. Dus was is het probleem? Of mag dat wel?

    Dat is Apple’s met peren vergelijken

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Wilt KPN zelfmoord plegen en al hun klanten wegjagen.

    We leven in een consumptie maatschappij en het gaat nog erger worden. Het is en draait om het geld verborgen belastingen extra kosten. en het beperken van het internet is ook misbruik maken van macht.

  • Profielfoto
    garenor

    Ik denk dat ze met nieuwe abo;s minder belminuten aanbieden en je meer laten betalen voor de data die je verbruikt. Al met al zal het misschien voor de ene voordeliger zijn en voor de andere, ja, misschien niet.

    Ben net overgestapt naar KPN dus zit voor de komende 2 jaar “veilig”.

    T-Mobile heeft nu net zijn abo’s aangepast, ipv 150 minuten EN 150 sms’jes heb je nu 150 credits waar je uit moet bellen en smssen. Maar iedereen pikt het en betaalt het aan het einde van het liedje toch.

    Ook al ben ik het er NIET mee eens…

  • Profielfoto
    MrHammond

    Ik denk dat het gewoon een kwestie van wachten was totdat het “onbeperkte” mobiele internet zou instorten… Ik denk dat andere providers snel gaan volgen, ouderwets “bellen” heeft inderdaad zo z’n tijd wel gehad, logisch dat mensen kiezen voor alternatieven via internet als die veel goedkoper zijn. Om toch de kosten te kunnen dekken voor de infrastructuur (al is bij KPN nooit helemaal duidelijk waar het geld precies naartoe gaat, was dat niet het bedrijf waarvan de topmannen ooit flinke bonussen kregen omdat de winst verhoogd was nadat ze de helft van het personeel op straat hadden gezet?) zal je dan je tarieven anders moeten gaan berekenen lijkt me. Of een hoger flat-rate tarief, of betalen per megabyte.

  • Profielfoto
    MadDonna

    Ze kunnen het ook gewoon verbieden dat je dit soort applicaties op hun netwerk gebruikt. Dan hoeven ze de prijzen ook niet omhoog te gooien.

    Geldwolven zitten er trouwens aan beide kanten:

    KPN: omdat hierdoor inkomsten uit bellen en sms gemist wordt
    De klant: omdat die nou eenmaal nergens iets voor wil betalen

  • Profielfoto
    Raddie

    @MrHammond.
    Helemaal gelijk. Mobiel internet kost wat het kost. Dat moet betaald worden, ls het niet via sms of telefoon is, dan anders. We kunnen het met zijn allen niet leuk vinden (ik ook niet!), maar dat netwerk met palen moet tch door iemand worden neergezet. Als het verdienmodel wijzigt voor KPN zal dat voor anderen vroeger of later ook zo zijn. Bereid je dus voor op een vast bedrag per maand voor ALLES inclusief, het is alleen hoger dan nu. De providers hebben zich duidelijk verkeken op iPhones en andere smartphones, waarschijnlijk tegen beter weten in (“God zegene de greep”).

  • Profielfoto
    fatboysmart

    Volgens mij gaat het niet om het geld, maar om het principe. Je koopt bij KPN een bepaalde hoeveelheid dataverkeer, en daar betaal je voor. Het probleem zit hem er in dat KPN gaat bepalen wat jij met dat dataverkeer gaat doen. Als je iets doet wat ze niet zint (omdat ze dat omzet elders kost) dan blokkeren ze het maar.

    Maak dan gewoon het dataverkeer duurder, of verzin iets anders waar mensen wel bereid zijn extra voor te betalen (live TV streams van NL zenders bijvoorbeeld?), maar ga niet censureren… We wonen tenslotte niet in China.

    Dit nog los van het feit dat het oerdom is van KPN, omdat ze dit gewoon veel klanten gaat kosten…

  • Profielfoto
    JoelCoster

    kunnen ze straks nog een paar 1000 baantjes extra schrappen, gewoon omdat niemand zin heeft in deze onzin, en ze zijn al veel te duur

  • Profielfoto
    JoelCoster

    en trouwens, meestal zit je toch op een wifi netwerk, en dan kunnen ze helemaal niks blokkeren, dus hoeveel gaat dit helpen

  • Profielfoto
    Jesper

    Wat een zielig gedrag zeg. Ik heb net een abonnement voor m’n iPhone van KPN en voor internet en televisie voor op de Mac. En kreeg al te horen dat ze de tarieven gaan verhogen. Gaat lekker daar. Geld vragen voor what’s app, gaat helemaal te ver. Het is hun programma niet eens en bovendien kost het verzenden van een paar tekentjes amper dataverkeer…

  • Profielfoto
    spacefreek

    KPN reageert in de mobiele industrie als de platenlabels in de muziekindustrie: Bang voor vooruitgang

  • Profielfoto
    JohnDillinger

    Zelf (als jarenlange KPN-klant) vind ik het punt niet eens zo zeer dat KPN iets doet, maar meer de manier waarop. KPN geeft mij de schuld van hun mindere winst. Terwijl ik al jaren meer betaal dan ik gebruik. Ik gebruik veel minder bel/sms verkeer dan waar ik voor betaal. De reden dat ik een te duur abonnement heb is omdat ik het kan betalen en ik dan wat meer keuze qua ‘gratis’ telefoons heb. Het is aan een bedrijf als KPN om op de markt in te spelen, als ze dat niet kunnen moeten ze niet de klant gaan aanvallen. Dat is hun eigen onkunde. In Amerika zie je bijvoorbeeld dat AT&T een hoop last van hun netwerk heeft gehaald door flink in te zetten op Wifi hotspots in Starbucks e.d. Dat kan in Nederland ook. Er ligt een prima breedband netwerk, dus maak daar gebruik van. Maar nogmaals, ik vind het niet zo erg dát KPN iets doet, maar de manier waarop had anders gekund. Ook ben ik heel erg benieuwd naar de invulling. Ik zou bijvoorbeeld best een abonnement willen waarbij ik wat meer voor data betaal, maar waarbij ik niet of nauwelijks belminuten / sms tegoed heb.

  • Profielfoto
    MadDonna

    Wat KPN doet kun je vergelijken met de situatie in de kroeg.

    Jij bent de Bob van de avond en kan niet drinken, maar je gaat lekker gezellig mee met de boys and girls. Oh ja, van te voren heb je met de rest afgesproken dat de kosten gelijk gedeeld gaan worden. Van te voren heb je daar geen problemen mee.
    Jij drinkt een spa’tje en een cola light, terwijl de rest de ene fles wijn na de andere fles whiskey open trekt, aan het einde van de avond komt er zelfs een fles champagne op tafel van 1000 euro. Op dat moment ben jij 2 spa’tjes en een cola light verder, in totaal ongeveer 15 euro. Zij ongeveer 1500 euro, maar ja door hun excessief verbruik betaal je dus geen 15 euro, maar ietsjes meer:lol:
    Dus wat ga je doen de volgende keer, je gaat niet meer delen, ieder betaald hetgeen hij of zij verbruikt. Wedden dat er dan een aantal zijn die dan wat minder gaan verbruiken?
    De groep boys and girls denken na, en komen met een oplossing voor de hoge drink kosten. We nemen mee van huis!!! Even naar de supermarkt en dan meenemen naar de kroeg! De kroegbaas ziet met lede ogen toe hoe zijn omzet keldert omdat iedereen zijn eigen drinken mee brengt. Wat doet de goede man of vrouw, tja, hij verbied dat je drank van huis meeneemt!

  • Profielfoto
    Tee Loo

    MadDonna
    Wat is dit voor een kansloos verhaal?
    Werk je soms bij KPN?

  • Profielfoto
    Electr0n

    @Maddona: Onzin
    GEzellig drinken in de kroeg. Tuurlijk.
    Dat is geen dienst;-)

    @ Iedereen:
    Ben blij dat ik bij Vodafone zit.
    En hopelijk zijn hun niet zo stom om dit te doen.

  • Profielfoto
    Nikita

    Ik vind het te gek voor woorden; je betaald al voor het datagebruik in je bundel, dus in feite wordt je dan door KPN dubbel belast voor het gebruik van het internet! Gaan we weer terug naar het begin van deze eeuw toen we naast het abonnement ook nog de telefoontikken moesten betalen? Belachelijk! :angry:

  • Profielfoto
    knekkie

    @MadDonna

    Whahaha. Geniaal vergelijk.:D
    Als ik het zo bekijkt snap ik de move van KPN (de kroeg) wel.
    Pijnlijk maar waar. de bioscopen kampen ook met het probleem dat iedereen zelf popcorn en zuipen mee neemt. Zo drinkt de jeugd thuis in voor ze gaan stappen.die branches bestaan ook gewoon voor omdat ze reageren op het gedrag van de klant.

    Maar misschien moet KPN het op andere manieren wat aantrekkelijker maken voor zijn klanten.

  • Profielfoto
    Islandsvinur

    Ik wil dat een provider zich niet bemoeit wat ik met mijn dataverkeer doe. Ze moeten bitjes duwen, geen services door m’n strot. Desnoods betaal ik wel per bitje als ze zonodig in de jaren 80 (van de 19e eeuw) willen blijven.

  • Profielfoto
    imathijs

    Ik zit al meer dan 10 jaar bij KPN. Het is erg jammer om te zien dat ze niet goed meegaan met de veranderingen. En nu de klanten gaan laten betalen. Ik ben zelf best wel merktrouw, maar uiteindelijk dan ook een dief van mijn eigen portemonnee. Het is erg voor alle mensen die bij KPN worden ontslagen, maar ik hoop ook dat de consument ook niet de dupe hoeft te worden.

  • Profielfoto
    leavestone

    Het is de omgekeerde wereld, O we verdienen geen geld meer we kwamen er vroege wel mee weg over de rug van de consument. Nu eens kijken hoe we er opnieuw geld uit kunnen trekken.

    Er worden geen extra kosten gemaakt dus het appart in rekening brengen van bepaalde soorten data verkeer gaat dan puur hoe kunnen we voor de zelfde dienst meer geld vragen.

    Ze hebben dat jaren lang ongemerkt kunnen doen en als een donderslag bij heldere hemel zien de o zo goed betaalde CEO’s CFO’s dat de sms markt in klapt.

    Hoe kan dat nu toch? Ja dat krijg je als persoonlijk gewin = goude handdruk bonussen e.d. en na 2 – 3 jaar weer een andere stek je zakken nog voller baan wand ja op dat niveau moet je wel zo vet verdienen want dat heeft te maken met het niveau waarop deze bedrijven gerund worden en de graai cultuur die intenationaal op dat niveau leeft.

    En zo als nu weer overduidelijk blijkt niet door kennis en kunde want hoe kan dat toch dat de SMS melk koe zo maar ineens verdwenen is.

    Ja mensen wanneer worden wij eens wakker en zeggen we dat de Balkenende norm voldoende is?

    Oeps wat verdient Balkenende nu? en Bos en…

    Die Salarissen worden wel verdient door de mensen die er nu aan masse uitvliegen. Ook weer zo iets massa ontslag is per definitie een bewijs van onkunde van Bestuurders van het bedrijf dus bonussen?

    En o ja hoe zit het met de bonussen van de tussenlaag? Een ding is zeker op de werkvloer krijgen ze die in ieder geval niet als het even economisch tegenzit want ja staat in de krant he het gaat niet goed.

  • Profielfoto
    Henk Jan Borghuis

    Wat KPN doet kun je vergelijken met de situatie in de kroeg.

    De vergelijking gaat mank, maar toont precies aan hoe men bij KPN denkt.
    Men legt de relatie tussen oorzaak en gevolg niet, maar reageert op de symptomen.

    Als mensen een kroeg te duur vinden gaan ze thuis indrinken. Het probleem is dus dat er alternatieven zijn voor een avondje uit die een betere prijs-kwaliteitsverhouding hebben voor de klant.
    Aangezien de wereld grijs is en niet zwart-wit kun je dit model combineren: thuis indrinken en dan stappen.

    Wat betreft KPN, ook hier zijn er substitutiegoederen. Het verdienmodel van What’s app (eenmalig € 0,80) geeft de consument een betere prijs-kwaliteitsverhouding dan € 0,05 per SMS. Skype heeft voor sommige mensen ook een betere prijs-kwaliteitsverhouding dan bellen (voor mij nu nog niet altijd, ik ben bereid om te betalen voor het gemak van bellen voor korte belletjes. Conference calls gaan wel via Skype)

    KPN moet realiseren dat het product SMS uitlopend is omdat de markt veranderd is. Als je zelf stunt met 1000 sms voor €10,- geef je aan dat je dit goed begrijpt. Stunten doe je met producten die in het eind van hun levenscyclus zijn.

    Het zoeken naar een nieuw verdienmodel is een juiste reactie. Het ‘beperken’ van service is echter een eindige en slechte oplossing die slechts uitstel van executie biedt. Advies aan KPN, denk na over het creeëren van meerwaarde voor klanten, wees innovatief.

    En ja, soms dringt concurrentie je tot het aanpassen van je organisatie. Wees flexibel en deal with it!

  • Profielfoto
    csteelooper

    Veelstever dit is gewoon censuur (…)

    Nee, dit is GEEN censuur… Het gaat wél te ver, daarin heb je meer dan gelijk, maar ze blokkéren niks, dus het is per definitie géén censuur. Het is packet shaping. En dat zou niet moeten mogen, want het is een inbreuk op de privacy. Dát is wat het is. En da’s nog véél erger dan censuur. Censuur is te omzeilen, packet shaping al veel moeilijker…

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Dit is echt belachelijk. Ik ga dus nooit naar KPN. Wat een slecht verhaal zeg. Ook nog eens PR technisch erg knullig gebracht allemaal.
    Als nou iedereen in een keer overstapt op Skype/Whatsapp dan hebben we helemaal geen telco’s meer nodig. Doe maar alleen een internet abo’tje dan…:)))
    Laat ze nou eens iets doen aan de ontvangstkwaliteit (nog steeds slecht als je een beetje mobiel onderweg bent in NL) en de snelheid (wisselt ook dramatisch, maar met het snelste Vodafone abo kom ik vrijwel nooit boven de 1Mbit uit…). Is nog steeds prut (zowel bij T-mobile als ook bij Vodafone).

  • Profielfoto
    McShamus

    Als nou iedereen in een keer overstapt op Skype/Whatsapp dan hebben we helemaal geen telco\’s meer nodig. Doe maar alleen een internet abo\’tje dan…:)))

    What?!?!

    Het heeft geen zin omdat mensen op deze manier alleen maar weglopen richting Skype en alle andere concurrenten. Bij Skype is alles immers gratis, en bij KPN moet je ervoor betalen. Niet zo slim, zo help je je bedrijf echt naar een afgrond.

    Zucht, en wie draagt de IP pakketjes van en naar Skype? Niet Skype zelf, in ieder geval.

    OT: Het zal mij jeuken. Het meeste verkeer gaat in mijn geval over WiFi. Als men het zo wil spelen gaat de rest door een VPN tunnel over 3G. Succes met filteren KPN.

  • Profielfoto
    McShamus

    Als nou iedereen in een keer overstapt op Skype/Whatsapp dan hebben we helemaal geen telco\’s meer nodig. Doe maar alleen een internet abo\’tje dan…:)))

    What?!?!?! Lees dat zelf nu nog een keer…

    Het heeft geen zin omdat mensen op deze manier alleen maar weglopen richting Skype en alle andere concurrenten. Bij Skype is alles immers gratis, en bij KPN moet je ervoor betalen. Niet zo slim, zo help je je bedrijf echt naar een afgrond.

    Zucht, en wie draagt de IP pakketjes van en naar Skype? Niet Skype zelf, in ieder geval.

    OT: Het zal mij jeuken. Het meeste verkeer gaat in mijn geval over WiFi. Als men het zo wil spelen gaat de rest door een VPN tunnel over 3G. Succes met filteren KPN.

  • Profielfoto
    McShamus

    Als nou iedereen in een keer overstapt op Skype/Whatsapp dan hebben we helemaal geen telco\’s meer nodig. Doe maar alleen een internet abo\’tje dan…:)))

    What?!?!?!?! Lees dat zelf nou nog eens…

  • Profielfoto
    SpeedofLanding

    ja, kpn gaat te ver. daarbij denk ik dat alle andere providers er in het begin heel erg van gaan profiteren want alle mobiele internet-gebruikers van kpn gaan dan naar alle waarschijnlijkheid weg… lijkt mij zo.
    probeer het maar eens uit kpn, denk niet dat het ten goede komt.

  • Profielfoto
    JeremyvanVliet

    Hmmzzz ja we hadden er op kunnen wachten dat dit zou gebeuren.
    Ben benieuwd wat ze ervoor gaan rekenen…

    Kunnen ze uberhoubt wel het verschil zien tussen gewoon data & b.v. WhatsApp?

  • Profielfoto
    McShamus

    Hmmzzz ja we hadden er op kunnen wachten dat dit zou gebeuren.
    Ben benieuwd wat ze ervoor gaan rekenen…

    Kunnen ze uberhoubt wel het verschil zien tussen gewoon data & b.v. WhatsApp?

    Alles wat naar *.whatsapp.com gaat valt best te blokken ja.

  • Profielfoto
    MadDonna

    Als KPN hiermee wegkomt, zul je zien dat den anderen dat ook gaan doen.

  • Profielfoto
    Undaunted

    De zoveelste fail actie van KPN.

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Ach, via een jailbreak of rooten zal dit toch altijd te omzeilen zijn, of er komt gewoon weer een ander programmatjes.

    Dat mensen zich hier druk om maken zeg..

  • Profielfoto
    rammelt

    Het valt mij wel op dat het feit dat alle providers een data cap hebben ingesteld ook eigenlijk geen enkele discussie meer is. Iedereen is er gewoon stilzwijgend mee akkoord gegaan en zelfs de OPTA heeft hier niets over gezegd, terwijl het volgens mij behoorlijk naar (prijs)afspraken neigt. Idem voor die rare actie dat de iPhone bij T-Mobile alleen maar duurder werd toen er zogenaamde concurrentie van anderen kwam. Dit soort dingen zullen ook wel overgenomen worden door de anderen en dan kun je lekker geen kant meer op. Ik verhuis zeer binnenkort naar Australië en het is heel grappig om te zien hoe dit soort zaken verschillend zijn geregeld per land. Daar was het altijd zo dat de mensen thuis zelfs nog data caps hadden, zelfs van maa 1 of 2Gb per maand, en nu komen langzamerhand de fair use policy abo’tjes om de hoek kijken terwijl er hier ineens geknepen gaat worden.:-)

    Ik kan het niet laten om een vergelijk met drugsdealers te trekken, eerst maak j mensen afhankelijk (verslaafd!) en dan ga je ze afknijpen… Ik denk dat hier voornamelijk een taak voor de toezichthouders ligt en dat de consument werkelijk alleen wat kan doen door gewoon keihard op te zeggen, maar tja… kun jij nog zonder?

  • Profielfoto
    M2

    Ik lees net dat Vodafone ook al de diensten blokkeert en dat er bij T-mobile over nagedacht wordt. Als een schaap over de dam is dan volgt de rest.

    http://www.nu.nl/internet/2498984/vodafone-blokkeert-diensten.html

  • Profielfoto
    2xdutch

    Mevr Smit Kroes kondigde aan dat ze de net neutraliteit zal gaan bewaken. We zullen zien, maar dit gaat KPN klanten kosten. De andere operators zullen ook wel zoiets willen gaan doen, kartel?

  • Profielfoto
    Zeedraak

    Providers hebben jarenlang enorme winsten gemaakt op sms omdat je als klant geen alternatieven had. De kosten voor een sms zijn bijna 0, maar in de begintijd betaalde je 50 cent voor een sms. Onder andere door druk van de EU (Kroes) zijn de prijzen omlaag gegaan, maar nog steeds zijn sms-jes een goudmijn.

    De klant heeft nu echter alternatieven gevonden. En nu merken de providers dat ze hun gemakkelijk behaalde winst minder wordt (nog steeds winst, hoor) en proberen ze de alternatieven onaantrekkelijk te maken. Een gemakkelijke maar tegelijk bijzonder onsympathieke oplossing van KPN.

  • Profielfoto
    maconly

    Het is nu wachten op de eerste bedrijven die alleen maar datatransport gaan verkopen.

    De telecom aasgieren gaan verdwijnen.

  • Profielfoto
    mister@

    Ik vindt dit niet alleen volstrekt belachelijk, ik begrijp er ook niets van.
    Ik ga ervan uit dat providers kosten hebben aan een belminuut/smsje. Echter betaal je als klant voor een x-aantal belminuten/smsjes, of je ze nu wel of niet gebruikt. Dus als je minder belt/smst dan hebben ze dus ook minder kosten aan je, terwijl je wel gewoon hetzelfde maandtarief blijft betalen. Dus wat is nou het probleem? Kan iemand mij dit uitleggen? Vindt het in ieder geval maar een nare ontwikkeling.

    En zoals hierboven al een keer is gezegd, Whatsapp is voor ons gratis, als KPN hier extra kosten voor vraagt dan verdienen zij dus geld aan Whatsapp. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat makers van app’s als Whatsapp en Skype dit zomaar laten gebeuren.

  • Profielfoto
    Dylan

    Dankzij onze mede forumleden denk ik dat alles hierover al wel gezegd is..
    We gaan binnenkort gewoon weer fijn per Mb of Kb betalen.. Zoals voorheen, in de tijd waar GPRS nog een status had.. Is er uberhaupt een lange termijn visie bij KPN? Misschien had “Hoofd Toekomstvisie en Voorspellingen” twee jaar geleden moeten bedenken dat wij met z’n allen niet gebruik gaan blijven maken van de GSM netwerken… Eerst iedereen voor een scherpe prijs(voor mijn nog een vier euro) verbinden aan een “onbeperkt” internet abonnement, dan voeg je een data beperking toe aan dat abonnement en vervolgens brengen we extra kosten in rekening voor het gebruik van diverse applicaties… nou voor mij klinkt dat gewoon heel erg onlogisch.. maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ben benieuwd wat het gaat kosten. Overigens vind ik dat de OPTA wel erg snel toegeeft aan de wensen van KPN..

    Ik ben klaar, ga de zon in.

  • Profielfoto
    toffesjaak

    Er is een mooie omslag aan het komen. Prachtig economisch verschijnsel dit.

    Voorheen betaalde je tijd op een lijn, daardoor betaalde je per minuut of bericht. Heel winstgevend, want de variabele kosten voor een gesprek of sms zijn voor KPN Nihil. De verbindingen bestaan en hoe meer en langer mensen het gebruiken hoe harder de kassa rinkelt.

    Toen kwamen er veranderingen. Er kwam naast het gewone bel netwerk, ook een datanetwerk. Er waren ineens 2 netwerken. Hier ging hetzelfde principe bij op, de infrastructuur ligt er en laat de gebruiker maar betalen. Door de grote capaciteit en technologie, zagen de providers dit als een leuk extratje. 10 euro per maand op iedere rekening erbij, voor iets wat weinig moeite kost en zo veel opbrengt. Als men het maar “fair” gebruikte. (fair use policy)

    Daarop kwam de volgende ontwikkeling, de basis diensten (bellen en smsen) bleken door technische ontwikkelingen ook mogelijk via het dataverkeer. Waardoor de kosten voor de consument daalden en de opbrengsten voor KPN net zo.

    Nu is de vraag, wie heeft het grootste en beste datanetwerk? Want aan dataverbindingen hebben we veel meer dan aan telefoonlijntjes. Data heeft de toekomst. KPN verkeek zich hierop en komt nu ook tot dit inzicht.

    Gevolg? KPN transformeert tot een leverancier van datanetwerken. De diensten worden veel eenvoudiger en kunnen dus door minder mensen geleverd worden. De organisatie krimpt in, tot de grote die hij nodig heeft om goede dataverbindingen en netwerken te leveren.

    Het morrelen aan de prijs is van tijdelijke aart, wanneer het veel duurder wordt dan nu (wanneer het al winstgevend is) staan er nieuwe bedrijven op die een prijzenslag gaan doen. (the ratrace has started)
    Het oligopolie brokkelt af, er komen veel meer leveranciers. En op lange termijn komt er weer 1 grote aanbieder van data, die vele kleintjes overneemt. Wellicht in handen van de overheid, omdat dataverbindingen een bijzonder belangrijke functie in onze maatschappij hebben.

  • Profielfoto
    Dickie

    Ik krijg hetzelfde gevoel als de discussie die ik met Vodafone heb gevoerd, waarbij ik werd gevraagd extra te betalen wanneer ik mijn iPad met wifi hotspot van iPhone wilde verbinden. Dan moet ik ineens 1GB bijkopen, terwijl ik mijn huidige 1GB nog niet op kan maken..

    Kortom, het gaat er niet om dat zij extra geld vragen aan de grootverbruikers. Het probleem is dat je x-hoeveelheid data per maand inkoopt en dat je zelf moet weten hoe je die gebruikt! Oftewel, differentieer op basis van databundels en maak de grote bundels dan fors duurder ipv dat gezeur op app- of (zoals bij Voda) toestelniveau.

    Vodafone kent dezelfde strategie als KPN en differentieert zelfs op basis van toestellen, niet alleen applicaties. Wifi hotspot is voor iPhone geblokkeerd, geen probleem voor HTC Androids… vreemd dus.