Vragen over je Apple-product? Ga eens terug naar de bron!

Door: Ostinato - 14 reacties

Hoe gebruiksvriendelijk en ergonomisch de apparaten en software van Apple ook zijn, we zitten allemaal wel eens met de handen in het haar. Hardware die niet meewerkt, vreemde boodschappen op het scherm, geen verbinding met internet: soms heb je even hulp nodig.

Een vraag stellen op het OMT-forum is natuurlijk altijd een optie en gelukkig hebben we hier vele ervaren Mac-enthousiastelingen die je graag uit de brand helpen. Maar ga ook eens terug naar de bron: op de supportpagina’s van Apple zelf is een goudmijn aan informatie te vinden. Dikke kans dat je daar antwoord op je vragen vindt. We hebben een aantal handige pagina’s voor je op een rijtje gezet.

Laten we beginnen bij het begin. Voor beginnende Mac-gebruikers, maar ook voor diegenen die eens wat meer willen weten over de basisbegrippen van de Mac en OS X, heeft Apple een uitgebreide documentatie opgezet. Heel compleet, maar handzaam opgedeeld in hapklare brokken: Het Mac ABC

Dan die dingen die niemand ooit leest: handleidingen. Handleidingen? Heb je die dan nodig bij je Apple-apparaat? Die dingen zijn toch zo gebruiksvriendelijk? Helemaal waar, maar toch zul je in de meeste handleidingen echt zaken lezen die je anders niet had geweten. Bovendien zijn de handleidingen van Apple erg duidelijk en goed leesbaar. Probeer het eens: Apple Handleidingen

Uitgebreide informatie over de verschillende versies van Mac OS X en de meegeleverde standaardprogramma’s vind je hier: Mac OS X Support

Op deze pagina vind je vele tips en info over alle andere software van Apple, zoals iWork, iLife en Final Cut Pro: Apple Software

Er is een speciale pagina met assistentie en allerhande weetjes voor iPhone-bezitters: iPhone Assistent

Heb je hardwareproblemen en zoek je een door Apple erkend bedrijf voor reparatie? Ga naar deze pagina: Adressen voor verkoop en service

Wil je weten hoe het staat met je garantie? Zoek je serienummer op en ga naar deze pagina: Garantie en service

Alle tot nu toe genoemde pagina’s zijn in het Nederlands. Als je een beetje thuis bent in het Engels, kun je ook eens grasduinen in de vele discussies op de supportforums van Apple. Door de enorme omvang van deze site kan het soms moeilijk zijn om de gewenste info te vinden, maar de volhouder zal vaak vinden wat hij of zij zoekt: Apple Discussions

Tenslotte is er natuurlijk ook altijd de mogelijkheid om contact op te nemen met Apple zelf. Vooral chatten met supportmedewerkers (dit is in het Engels) kan snel resultaat geven. Op deze pagina staan de verschillende contactmogelijkheden genoemd: Contact met Apple

Alle genoemde pagina’s maken deel uit van de Apple Support-pagina’s.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    JustThatDutchGuy

    voor menig Apple gebruiker oud nieuws, maar nooit overbodig!;)

  • Profielfoto
    Sanjeev

    Goed artikel!! Word er altijd zo moe van, mensen die vragen stellen waarvan het antwoord in de handleiding staat.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Ik word al helemaal moe van mensen die voorafgaand aan een overstap hier nog nooit naar gekeken hebben..

    “Ik opende setup.exe op m’n nieuwe iMac, maar hij deed niets.. Is ‘ie nu kapot?”:confused:
    Of op marktplaats: “Omdat ik er niet aan kan wennen.” :angry:

  • Profielfoto
    blindy

    Altijd hetzelfde hé …. RTF fouten zeg ik altijd en dan …. zeer verontwaardigt wat is een RTF fout ….. (read the fucking manual)

  • Profielfoto
    Meh1965

    Ik word al helemaal moe van mensen die denken dat het ik wordt is.

  • Profielfoto
    Matanza

    Oké, Is goed. We sluiten de boel hier af. Anja, Waarom OMT als toch alles in de manual staat ?

    Mvg,

  • Profielfoto
    Meh1965

    Oké, Is goed. We sluiten de boel hier af. Anja, Waarom OMT als toch alles in de manual staat ?

    Mvg,

    Wie is Anja?

  • Profielfoto
    Olieboer

    Wie is Anja?

    Ja, leg eens uit…

  • Profielfoto
    spacefreek

    Ik word al helemaal moe van mensen die denken dat het ik wordt is.

    Haha, ik ook, erg lomp van me, ’t was ’n beetje laat gister :ftim:
    Don’t mind me change it..

  • Profielfoto
    GForce85

    Laten we eerlijk zijn, het is toch ook veel makkelijker om hier een topic te starten met je vraag en te wachten op antwoord (dat je 99% van al de keren dat dat gebeurt krijgt) dan allemaal support door te spitten. Dit artikel komt duidelijk voort uit ergernis en frustratie. Iets dat ik volkomen begrijp. Ik denk dat het inderdaad slim is om met zijn alleen eens wat vaker te verwijzen naar de support pagina’s. Dit artikel is daarom dus ook een stap on de goede richting.

  • Profielfoto
    Louie

    Over bronnen gesproken: is er nog wat nieuws over de Apple Store in Amsterdam? Iemand al gaan kijken bij het Leidseplein?

  • Profielfoto
    Ikie

    Ik ben de topicstarter in ieder geval dankbaar voor het overzichtelijke lijstje van pagina’s om mac-help te vinden.

  • Profielfoto
    Nickalicious

    Of u koopt Apple Care zodat u Apple kunt bellen.

  • Profielfoto
    Dwee8le

    Over bronnen gesproken: is er nog wat nieuws over de Apple Store in Amsterdam? Iemand al gaan kijken bij het Leidseplein?

    Ik kom er vaak langs. Er zit nu een soort anti-kraak kunst-ding op de begane grond. Voor de rest is het erg stil; geen apple te vinden. Maar als het moet, dan is die tent zo leeg te halen, want veel staat er niet in.