Rob van Rijn
Rob van Rijn Nieuws 1 maart 2011
Leestijd: 3 minuten

iPad 2: creëer waarde door schaarste

Morgen is het dan zover. Eindelijk zal Apple in het Yerba Buena Centre in San Francisco de langverwachte aankondiging doen van wat iedereen al denkt, of weet: de introductie van de nieuwe iPad. Volgens Forbes staat het groot afgedrukte cijfer ‘2’ op de uitnodiging van Apple voor de bijeenkomst van morgen onmiskenbaar voor de introductie van de nieuwe iPad. De iPad 2 dus, waarover al op deze website uitgebreid is gespeculeerd.

De meeste geruchten rondom de iPad 2 gaan over de camera’s aan de voor- en/of achterkant, over de snelheid van de processor, over de omvang van het geheugen en niet in de laatste plaats over de kwaliteit van het scherm. Ook de fysieke omvang van het apparaat en de capaciteit van de batterij zijn ongetwijfeld onder handen genomen. Tot zover het goede nieuws.

De iPad 2 zal vast weer een felbegeerd product zijn. Zodra er bij Apple een nieuw product staat bijgeschreven in de Apple Store zijn er traditiegetrouw vele bestellingen die vaak pas veel later kunnen worden uitgeleverd dan menig klant lief is. Ook een bezoek aan een Apple Retailer in Nederland de eerste dagen na de introductie van een nieuw product leidt meestal tot teleurstellingen. Dan is het product nog niet in Nederland beschikbaar of er zijn veel te weinig exemplaren voor de Nederlandse markt beschikbaar gesteld om de overweldigende vraag te kunnen beantwoorden. Kortom: het is hoogstwaarschijnlijk nog wel even wachten voordat de eerste iPad 2 daadwerkelijk in Nederland zal zijn gesignaleerd. Niet in de laatste plaats omdat er nergens in de blogsphere artikelen, geruchten, foto’s of roddels zijn te ontwaren over verzegelde leveringen of wat dies meer zij.

Enfin, alle geruchten ten spijt, toegegeven: Apple is meester in het geheimhouden van nieuwe producten en weet de lancering van nieuwe producten op de ‘Media Events’ met een onwaarschijnlijke precisie en een waanzinnig gevoel voor decorum te verzorgen. We zijn hier op de redactie dus in grote afwachting van wat er morgen staat te gebeuren.

Niemand zal echter verbaasd zijn als de nieuwe iPad 2 morgen daadwerkelijk aan het grote publiek zal worden getoond. Nieuwe commercials zullen worden afgespeeld, een nieuw reclame-offensief wordt ingezet. Iedereen wil het ding hebben. Over een tijdje, bij een volgend ‘Media Event’ zal de presentator – laten we vurig hopen dat het dan weer Steve Jobs zal zijn – terugblikken met een korte mededeling dat de vraag de stoutste dromen heeft overtroffen.

Of is het hier schijn dat bedriegt? Uiteindelijk weet Apple als geen ander een belangrijk economisch adagium tot in het onuitputtelijke uit te putten: creëer waarde door schaarste. Het is niet de vraag die zo groot is (die kan Apple heus wel meten of inschatten op basis van eerdere product lanceringen), het is het actuele aanbod dat zo laag is! En de strategie van Apple lijkt erop te zijn gericht dat aanbod ook zo lang mogelijk zo laag te houden, zodat iedereen reikhalzend naar zijn nieuwe hebbedingetje uitkijkt en het bezit ervan de status van de eigenaar verhoogd. Zo creëert Apple een sfeer van exclusiviteit, van status.

En dan nu een voorspelling:  geniet morgen van het ‘Media Event’ maar verwacht niet overmorgen een iPad 2  in je bezit te hebben. Of is er iemand die meer weet dan wij hier op de redactie?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
iPad 2: creëer waarde door schaarste
Sluiten