Statenweg
Statenweg Nieuws 23 maart 2011

Gerrit Komrij over mediahype iPad 2

Dichter en columnist Gerrit Komrij zal niet de eerste zijn die zich verbaast over de enorme mediahype die ontstaat als Apple weer eens een nieuw product aankondigt. Allemaal free publicity voor Apple, waar andere bedrijven flink moeten betalen voor een beetje reclame. Aan Steve Jobs zelf zal het in ieder geval niet liggen.

‘t Is een gewoon manneke, die Steve Jobs, niet een glimmende filmster of zo. Hij zou zomaar met de daklozenkrant kunnen zwaaien, ons manneke.

Reden te meer om na te denken hoe Steve Jobs al die journalisten toch steeds voor zijn karretje weet te spannen. Komrij komt met een ietwat cynische verklaring. Hij vermoedt dat er iets schuilgaat achter die hele hype. In een biografie over Anton Philips, van het gelijknamige bedrijf, werd een methode uit de doeken gedaan waarbij journalisten werden omgekocht in ruil voor media-aandacht.

Journalisten namen onderhands produkten aan (het zullen geen gloeilampen zijn geweest) om het Philipsconcern ‘van een gunstige publicitaire omgeving te voorzien’.

Reageer op artikel:
Gerrit Komrij over mediahype iPad 2
Sluiten