Statenweg
Statenweg Nieuws 4 februari 2011
Leestijd: 1 minuut

Soep verkopen op de iPhone warm aanbevolen

Nog geen jaar geleden kwam Apple met een eigen advertentieplatform voor iOS. Geen irritante banners, maar aantrekkelijke reclameuitingen vol interactieve elementen die leuk zijn om te ontdekken.

De vraag is of mensen ook daadwerkelijk geboeid raken door de iAds en daardoor de reclameboodschap beter onthouden. Achter de tv hebben we nogal eens de neiging weg te zappen als het reclameblok van start gaat.

Onderzoeksbureau Nielsen zocht dit uit door de effectiviteit van reclame voor Campbell’s Soup te meten. Het soepmerk adverteerde zowel op tv als op de iPhone en iPad.

Wat bleek? Na het spelen met de advertentie in iOS zijn mensen vijf keer zo vaak geneigd de merknaam te onthouden als na het zien van de tv-reclame. De boodschap van de advertentie werd drie keer zo vaak onthouden.

Ook was het vier keer zo waarschijnlijk dat de mensen na het zien van de iAd in de supermarkt voor Campbell’s kozen. Ook werd de iAd een stuk beter beoordeeld dan het spotje op tv.

Anders dan de ‘passieve’ tv-reclame toont iAd een advertentie waar je als het ware in kunt duiken om meer te ontdekken over het product. Zo kun je informatie vinden over voedingsstoffen en lees je recepten voor snelle gerechten.

Wel dient opgemerkt te worden dat een tv-reclame door een breed publiek bekeken wordt en advertenties in apps vooral een jong publiek bereiken die eerder geneigd zijn nieuwe dingen te proberen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Soep verkopen op de iPhone warm aanbevolen
Sluiten