Soep verkopen op de iPhone warm aanbevolen

9 reacties

Nog geen jaar geleden kwam Apple met een eigen advertentieplatform voor iOS. Geen irritante banners, maar aantrekkelijke reclameuitingen vol interactieve elementen die leuk zijn om te ontdekken.

De vraag is of mensen ook daadwerkelijk geboeid raken door de iAds en daardoor de reclameboodschap beter onthouden. Achter de tv hebben we nogal eens de neiging weg te zappen als het reclameblok van start gaat.

Onderzoeksbureau Nielsen zocht dit uit door de effectiviteit van reclame voor Campbell’s Soup te meten. Het soepmerk adverteerde zowel op tv als op de iPhone en iPad.

Wat bleek? Na het spelen met de advertentie in iOS zijn mensen vijf keer zo vaak geneigd de merknaam te onthouden als na het zien van de tv-reclame. De boodschap van de advertentie werd drie keer zo vaak onthouden.

Ook was het vier keer zo waarschijnlijk dat de mensen na het zien van de iAd in de supermarkt voor Campbell’s kozen. Ook werd de iAd een stuk beter beoordeeld dan het spotje op tv.

Anders dan de ‘passieve’ tv-reclame toont iAd een advertentie waar je als het ware in kunt duiken om meer te ontdekken over het product. Zo kun je informatie vinden over voedingsstoffen en lees je recepten voor snelle gerechten.

Wel dient opgemerkt te worden dat een tv-reclame door een breed publiek bekeken wordt en advertenties in apps vooral een jong publiek bereiken die eerder geneigd zijn nieuwe dingen te proberen.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Needler

    Ik juich iAds dan ook toe. Wanneer komen ze nou naar NL?

  • Profielfoto
    Skeoh

    Weet iemand waar ik deze ad kan bekijken?

  • Profielfoto
    MrDutchfighter

    Wel dient opgemerkt te worden dat een tv-reclame door een breed publiek bekeken wordt en advertenties in apps vooral een jong publiek bereiken die eerder geneigd zijn nieuwe dingen te proberen.

    Is het algemeen bekend dat jong publiek eerder geneigd is nieuwe dingen te proberen? … Misschien op technisch gebied etc. maar vraag me af hoe dit zit op gebied van koken etc.

  • Profielfoto
    sally

    Dat logo is niet door Andy Warhol ontworpen.
    Hij heeft afbeeldingen van Campbell’s Soup blikken gebruikt, zoals ze indertijd verkocht werden.

  • Profielfoto
    KingChaos

    @sally Wie zegt van wel dan?

  • Profielfoto
    sally

    @KingChaos
    Het foutje is ondertussen verwijderd.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Andy Warhol maakte wel de béste reclame voor Campbell’s Tomato Soup en maakte het wereldberoemd! Om deze effecten te testen hadden ze beter een wat minder bekend product kunnen proberen. Het effect testen van campagnes voor een product dat al erg bekend is is vrijwel onmogelijk omdat er allerlei andere effecten niet uitgesloten kunnen worden.

  • Profielfoto
    filenox

    Weet iemand waar ik deze ad kan bekijken?

    Gaan we nu al naar advertentie-linkjes vragen?:cry:

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het is niet zomaar een advertentie…..het is wél de we-reld-be-roem-de Campbell’s Tomato Soup!