Is Apple de nieuwe boosdoener?

Door: Lucas Raggers - 51 reacties

De Super Bowl is in Amerika niet alleen hét evenement van het jaar voor American football, ook voor de reclamewereld is het een hoogtepunt. De wedstrijd trekt meer dan 100 miljoen kijkers en dat is voor bedrijven een unieke kans om in the picture te komen van het grote publiek.

Super bowl reclames zijn dan ook geen alledaagse reclames. Apple begon de traditie door in 1984 tijdens de rustpauze een lange reclame te tonen ter promotie van de Macintosh. De door Ridley Scott geregiseerde clip toont de strijd tegen het almachtige IBM.

Morgen zal tijdens de Super Bowl verwezen worden naar dat moment in 1984. Wederom wordt er een strijd gevoerd tussen de kleine en de almachtige. Dit keer, echter, zijn de rollen omgedraaid en is Apple de boosdoener en Motorola het licht aan het einde van de tunnel. “2011 looks a lot like 1984. One authority. One design. One way to work. It’s time for more choices. It’s time to explore. It’s time to live a free life.”

Is Apple de nieuwe IBM uit 1984? Heeft Motorola gelijk?


Fragment van de reclame van Motorola


Teaser voor de Motorola reclame

Reacties

51 reacties
  • Profielfoto
    NTG

    En of Apple de nieuw IBM is! Apple moet eigenlijk eens hart op hun nummer gezet worden door de rest van de industrie!

    Apple-fan zal ik heus wel blijven, zei het alleen vanwege Mac OS.

  • Profielfoto
    dentorfs

    haha zalig, willen ze reclame maken met apple slecht proberen te maken, maar dat tonen ze in het fragment van hun reclame wel hun tablet met ‘pinchen’ en what not het geen wel van bedrijf komt dat ze proberen te bashen :p , ik zeg niet dat apple heilig is maar niemand kan toch ontkennen dat apple wel (bijna) altijd de gene is die producten ontdekt waar de rest altijd maar achteruit holt =D en over meer keuze iedereen kan toch kiezen om geen ipad te kopen ??

    Maar dat is mijn mening ntrlk;)

  • Profielfoto
    kj.web

    Die bladzijde omslaan in dat E-book op die tablet zag er super nep uit.

  • Profielfoto
    kasuja

    Motorola mist de point denk ik.
    Kocht je vroeger een PC dan stond daar standaard Dos of Windows op. Je had min of meer geen keus. De meeste mensen kende het alternatief nog niet. In dat opzicht is de campagne Van Apple toen der tijd geslaagd.
    .
    De commercial van Apple was toen veel relevanter dan deze parodie van Motorola. Of motorola heeft ook geen creativiteit of ze verstaan de kunst van ironie nog net niet helemaal.
    .
    De vergelijking met IBM gaat helaas niet helemaal op. Apple is markt leider maar er is genoeg zichtbare keus. De mensen kopen uit vrije wil Apple in plaats van de vele beter betaalbare alternatieven.
    .
    Apples succes formule: “Betutteling, Gebruiksvriendelijkheid en mooi design gepaard met goede marketing.”
    .
    Maar big brother herken ik er niet in. Dan denk ik eerder aan Google die alles van je weet en je daarop gebaseerd via reclame producten bied die passen omdat ze exact weten waar je je begeeft en met wie je bent. Om die info nog beter te kunnen vergaren kan je nu telefoons en Brouwers en straks computers met hun eigen zoekmachine en os van ze kopen. Alles bewaar je bij Google zelf in de cloud.

    Het grappige is dat Motorola dus met de echte big brother zelf (Google) de strijd aan gaat tegen Apple.

  • Profielfoto
    wab

    Ik dacht toch cijfers te hebben gelezen dat Android de grootste was en dat Android dus nu de hype is voor mindloze droids. Motorola had zich beter op Android gericht. Oh wacht … Droid

  • Profielfoto
    1984

    De Motorola Xoom, een rechtstreekse concurrent van de Apple iPad, moet de dominantie doorbreken van de “ene autoriteit” die nu de dienst uitmaakt.

  • Profielfoto
    NTG

    Ik verheug me inderdaad op de Atrix, de eerste smartphone sinds de de iPhone 3GS die echt wil “hebbe-hebbe!”, zeker nu de iPhone door iedereen uitgekost is.

  • Profielfoto
    Little Idiot

    Tja, Apple is wel de Big Brother kant op gegaan. Maar dat laat zich vooral zien omdat ze meer produkten hebben dan in 1984, toen draaide op je Mac Plus ook alleen het Apple OS. En zat je ook vast aan specifieke Apple software, maar het WERKTE (al had je af en toe ook last van een bom). Je had in ieder geval niet alle ellende van een brak Windows (3.11?) wat een berg ellende was. De kracht was dat iedere idioot (:slant:) er mee kon werken en dat het zonder al te veel gedoe ook bleef werken. De integratie van hard- en software was de basis. Nu zijn er meer producten en meer integratie tussen die producten, dat hebben ze slim geregeld. Andere bedrijven zouden dat ook graag doen, maar hebben de mogelijkheden er niet voor. Ze krijgen het ook niet voor elkaar om Android enigzins uniform op verschillende producten te standariseren. Motorola is er èèn van de vele. Sinds de Intelprocessoren kan je zelf steeds meer hacken en ontwikkelen voor OSX en ben je er zelfs vrijer van geworden. Ook je telefoon kan je jailbreaken, dus je kan je redelijk aan de Big Brother onttrekken.
    De laatste jaren is het toch Apple dat de toon aan gaf met vernieuwende producten en designs, anderen wisten niet hoe snel ze het moesten kopiëren. Prijs en toeters en bellen waren leidend in productontwikkeling; maar zijn daar nu echt vernieuwende dingen uit voortgekomen?
    De ECHTE Big Brother is Google en Facebook; zij doen aan datamining en maken misbruik van gegevens en gedrag op het web van gebruikers. Zij maken oncontroleerbaar gebruik van data en de Amerikaanse regering krijgt daar onrechtmatig toegang toe. Dat is een veel grotere zorg, daar hoor ik veel te weinig commentaar op.

  • Profielfoto
    thvanarkel

    Apple is geen Big Brother maar meer een soort controlfreak, ze krijgen wel data van je maar zullen die niet doorsluizen en houden geen toezicht op elke stap die je zet. naar ergens anders. Ik vind het ook wel zielig van Motorola, maar je moet wat als het niet zo goed met je producten gaat.

  • Profielfoto
    kasuja

    Motorola komt in ieder geval wel met een sterk product aanbod als antwoord op de Apple iPhone en iPad. De motorola Atrix en de xoom zijn echt vette dingen.
    De Atrix vind ik daarvan de vetste. De telefoon is ook gelijk eje laptop en media center als je het in de juiste Dock plaatst.

  • Profielfoto
    1984

    @Thvanarkel
    Apple heeft je anders in iTunes net laten tekenen voor het door sturen van je gegevens aan kranten maatschappijen als je een contract aan gaat.

    Inderdaad ,doe je dat niet dan kan je er geen gebruik van maken, en meer verplichtingen waar je voor tekent, maar aangezien de meerderheid dergelijke dingen nooit leest bepaalt Apple wat goed voor jou is.

  • Profielfoto
    kasuja

    @1984 Apple vertelt het je tenminste.
    .
    Meerdere malen per jaar. Bij het in gebruik nemen van je Apple product en bij het in gebruik nemen van elke iTunes update. Dat je het niet leest en meteen op ok drukt is niet hun zaak. Ze zijn er eerlijk en open over. Je kan er ook voor kiezen niet die software updates te doen. Een jailbrake bied je een alternatief als het je echt te veel wordt.
    .
    Wat open zijn in wat er met je gegevens gebeurt daar is Google volgens mij minder duidelijk in. Iedereen gebruikt het en Google doet veel meer met je gegevens. Daar hoor je niemand over.
    .
    Laat motorola nu net met Google in zee gegaan zijn voor het OS van hun producten.
    .
    Dus we kunnen dan spreken van twee big brothers.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Hmmm , was motorola geen partner van Apple bij het PowerPc project:p

  • Profielfoto
    1984

    @knekkie, waarom wis je jouw post, Apple creëert een hype zorgvuldig als ze met een nieuw product komen, echter als ze dat nu ook deden met wat er in de kleine lettertjes staat.

  • Profielfoto
    kasuja

    @1984
    gelukkig staat ie er nog dankzij jou quote.
    .
    @Soulshaker
    Hey dat is waar:P ik zie een lijn.
    .
    Het lijkt wel alsof alle ooit belangrijke partners van Apple zicht tegen hen keren en de competitie aan gaat.
    .
    microsoft: Partner in Office Competitie in OS
    Google: Partner in seach en andere cloud diensten Competitie in OS/telefonie
    Motorola: Partner in processoren en Competitie in telefonie en tablets

  • Profielfoto
    Needler

    Motorola mist de point denk ik.
    Kocht je vroeger een PC dan stond daar standaard Dos of Windows op. Je had min of meer geen keus. De meeste mensen kende het alternatief nog niet. In dat opzicht is de campagne Van Apple toen der tijd geslaagd.

    In 1984 had je nog geen Windows.

  • Profielfoto
    kasuja

    @Needler
    .
    slimmerik…
    er staat nergens bij dat ik exact 1984 bedoel in die zin. Ik heb het over vroeger. En dat is een ruim begrip. Daarom noem ik allebei: “dos of windows” Mag je zelf terug zoeken wat tot wanneer waarop stond en wanneer het over ging in naar windows.

  • Profielfoto
    Little Idiot

    Motorola komt in ieder geval wel met een sterk product aanbod als antwoord op de Apple iPhone en iPad. De motorola Atrix en de xoom zijn echt vette dingen.

    Ja, gewoon kopieën van de iPhone en iPad. Daarmee is de link met de1984 commercial echt zoek.
    Niks dominantie, gewoon te laat met een concurrerend product (met Google er op).
    Eigenlijk een heel erg slechte advertentie met een mager concept en matige uitvoering…

  • Profielfoto
    Thomas18NL

    Waarom anderen omlaag proberen te halen? Je moet juist jezelf omhoog tillen..

  • Profielfoto
    koenvisser

    gratis reclame voor Apple?:)

  • Profielfoto
    Lauwrence

    Apple wordt groot en heeft succes. Waarom dat Apple tot het monster maakt dat meerderen hier tekenen begrijp ik niet. En stellen dat de iPhone “uitgekotst” is wel de domste reactie van allemaal.

  • Profielfoto
    oldpeer

    wel gemiste kans dat die apple ad uit 84 er niet bij staat overigens.

  • Profielfoto
    Dagaloni

    Toch grappig dat het altijd om de veste hardware gaat… Ook weer in dit filmpje van motarola.

  • Profielfoto
    Dagaloni

    Ik bedoelde beste hardware*.

  • Profielfoto
    ocramarco

    Apple is geen Big Brother maar meer een soort controlfreak, ze krijgen wel data van je maar zullen die niet doorsluizen en houden geen toezicht op elke stap die je zet. naar ergens anders. Ik vind het ook wel zielig van Motorola, maar je moet wat als het niet zo goed met je producten gaat.

    Zodeju jij bent naief

  • Profielfoto
    kasuja

    Informatie is goud waard. En dat snappen steeds meer bedrijven inclusief Apple.
    Daarmee zijn het allemaal big brothers geworden.
    .
    Wie is de grootste big brother?
    Niet Apple

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ik krijg ook de indruk dat erg veel (voormalig) Apple user boos zijn op Apple omdat ze nu zo’n succes hebben. Ze hadden Apple liever als de underdog blijven zien. Nou, ik vind het geweldig dat OSX langzaamaan een noemenswaardige speler in de OS markt gaat worden en ik vind het al helemaal geweldig dat iPhone en iPad hun markt domineren. Niks mis mee, omdat het beide geweldige producten zijn, in tegenstelling tot andere producten waar markten mee werden gedomineerd (Windows onder andere). Mensen die Apple hierdoor als controlefreaks gaan zien moeten snel hun iPhone verkopen en een ander underdogsysteem zoeken. Android dan ook maar snel vergeten, want dat zal binnen korte tijd dezelfde problemen geven.

  • Profielfoto
    KingChaos

    Haha, eerst kopiëren ze een tablet van Apple, en daarna ook nog eens 27 jaar oude reclame. Hoe kun je nou de vrije versie zijn van iets wat je imiteert? Wat een knuppels.

  • Profielfoto
    Dagaloni

    Haha, eerst kopiëren ze een tablet van Apple, en daarna ook nog eens 27 jaar oude reclame. Hoe kun je nou de vrije versie zijn van iets wat je imiteert? Wat een knuppels.

    Haha geniaal! Klinkt zo leuk: “Wat een knuppels”:razz:

  • Profielfoto
    Dagaloni

    Ik vind het btw een slecht geannimeerde reclame.

  • Profielfoto
    defores

    Google, Android (linux) en vrijheid.

    Dat linux vrij is geloof ik.
    Dat google vrij is geloof ik nooit.
    De reclame van Motorola noem ik eerder misleidend dan 1984:)

  • Profielfoto
    Undaunted

    Ik verheug me inderdaad op de Atrix, de eerste smartphone sinds de de iPhone 3GS die echt wil “hebbe-hebbe!”, zeker nu de iPhone door iedereen uitgekost is.

    De iPhone is door iedereen uitgekotst¿ verklaar je eens nader?

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het slaat echt nergens op! En niemand begrijpt denk ik wat ze bedoelen. Meer beetje jennen tussen PR mensen van het ene bedrijf tegen het andere, terwijl de klanten er niks aan hebben. Heeft Motorola ooit nog wat bijzonders gemaakt? Mijn eerste mobieltje in 1991 was van dat merk. Zo’n zwart ding met openklapdekseltje en uittrekbare antenne.
    Toen stonden de mensen op straat nog en masse stil als je buiten stond te bellen:) Dat was wel kicken. Maar ik heb nog geen enkele smartphone gezien die beter is dan de iPhone.

    Apple is helemaal geen Big Brother. Maakt gewoon prima producten, bewaakt strak de kwaliteit en de publiciteit en is en blijft leading in design, gebruiksvriendelijkheid en functies. Daar kan geen enkel merk aan tippen, maar veel mensen kunnen dat natuurlijk niet hebben.

    De iPhone is bij mijn weten door niemand uitgekotst, behalve dat veel Nederlandse tieners een Blackberry kopen omdat ze die gratis krijgen en de iPhone bekend staat als “duur”. Wat helemaal niet zo hoeft te zijn als je alles goed uitrekent.

    Het wordt wel een keer tijd dat Apple in Nederland (en andere Europese landen?!) eens gaat adverteren. Dat zou heel veel klanten opleveren. Nu zijn er veel mensen die nog niet voldoende op de hoogte zijn.

  • Profielfoto
    johnkeates

    Het is wel een beetje raar dat alle anti-fanboys en fanboys en anti-boys en concurrenten doen alsof iedereen iets van Apple heeft en dat ze ook dan wat Apple zegt, en dat het beide geen keuze is.

    Dat is op twee manieren dom:

    1. Als het geen keuze is, dan kunnen ze dus ook niet voor Motorola kiezen.

    2. Het is wel een keuze, je kan ook gewoon je computer uit zetten en wat anders gaan doen, of een andere computer kopen, of de computer gewoon helemaal niet kopen. Je kan ook een papieren krant kopen, en je kan ook gewoon naar iemand toe gaan om te schaken met een echt schaakbord. Het is onzin dat het het geen keuze zou zijn, het is eerder gewoon zo dat mensen er zelf voor kiezen uit vrije wil, om dat ze het willen, en de rest zat zijn. Op een gegeven moment veranderen je computers en telefoons: opeens zijn ze een middel om je taken te verrichten, en geen doel, om mee te ‘spelen’ zoals android en windows dat zijn.

  • Profielfoto
    Hermanko

    Apple is algemeen erkend een bijzonder bedrijf. Stel je voor dat Apple in 1998 ten onder was gegaan: Microsoft was de ‘verplichte keus’ gebleven. De jongens van Google zijn door Apple geïnspireerd en griezelig invloedrijk geworden.. en zouden zonder Apple’s voorbeeld minder succesvol zijn. Vrije markt concurrentie is knalhard. Motorola leverde Apple Ppc chips en de eerste iTunes telefoon ..

  • Profielfoto
    BigAL

    Kijk ik heb het niet zo op de Apple praktijken van de laatste jaren, vandaar dat ik de nieuwe gimmicks als de iPhone en iPad langs mij heen heb laten gaan.
    Iedereen die klaagt dat Apple de nieuwe IBM is, heeft wellicht een punt, maar bottom-line is gewoon… je hoeft het spul niet te kopen.

  • Profielfoto
    BigAL

    .. en daarom koop ik ook niets meer bij iTunes.

  • Profielfoto
    kasuja

    En dat is het hele verschil.

    Er is nu keuze mogelijkheid die er toen niet was.

    Motorola en Co. Zijn gewoon jaloers.

  • Profielfoto
    GForce85

    Net of er niets te kiezen valt. Beetje appels met peren vergelijken.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Sommige vinden misschien dat Apple “Big Brother” gedrag vertoont, maar dat is het natuurlijk niet. De globale marktwaarde van Apple begon pas echt te stijgen na de overstap naar de Intel CPU, (dat onder de “die-hards” een ware schok veroorzaakte) en producten zoals de iPod, iPhone en de iPad. Vóór die tijd was Apple een “niche” en als je zei “ik heb een Mac”, stonden de meeste mensen te kijken of ze water zagen branden. Apple was op dat moment zo ge zegt “voor de elite”. (Vandaar de veelvuldige vergelijking met auto’s zoals een RR en Ferrari.)
    Nu is dat anders:
    Doordat Apple de naam “computer” in zijn naam liet vallen en de smartphone markt opging werd de naam bekender. Er zijn nu waarschijnlijk meer pc’rs met een iPhone dan Mac gebruikers. (Dat moet wel, want er worden meer iPhones verkocht dan Mac’s!) Is Apple nu Big Brother omdat meer mensen hun producten kopen? Als Apple al die ‘smart moves’ in de afgelopen jaren niet had gedaan, waren ze nu misschien zo weggestopt voor de meeste mensen dat het niet meer interessant was dat Steve ziek thuis zit…
    Als we kijken naar hoe dit bedrijf is begonnen (in de garage dus van Steve Jobs) en in wat het is uitgegroeid kunnen we wel spreken van de “ultimate American dream”. Maar roem en bekendheid kan zeer vluchtig zijn, en hoewel dat in het geval van Apple wellicht meevalt, kunnen we het ze niet kwalijk nemen dat een bedrijf dat nog steeds (zeker wat de Mac betreft) een relatief klein marktaandeel heeft zo gesloten is als een oester om zijn concurrenten niets in de kaart te spelen.
    Stel dat ze nu al bekent maken wie ooit Steve zal gaan opvolgen (dat kan evenzo goed een outsider zijn) dan zal de concurrentie proberen deze man weg te kapen. Want als er één ding hard is in America dan is het wel het zakenleven.

  • Profielfoto
    JohnDillinger

    Apple is misschien geen Big Brother, maar een sympathiek bedrijf vind ik het de laatste jaren echt niet meer. Ik gebruik hun producten naar alle tevredenheid, maar ik vind dat Apple echt wel wat mag gaan doen aan de relatie met de gebruikers. Productiefouten worden weggewuifd of veel te laat aangepakt (hoe lang heeft het wel niet geduurd voor Apple garantie gaf op de topcase van de vorige witte MacBook?). Je verwacht gewoon meer van een bedrijf wat in alles zo de kwaliteit voorop stelt. Dan wil je ook dat eventuele problemen goed afgehandeld worden en dat is helaas lang niet altijd het geval.

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Apple wordt idd wat arrogant de laatste tijd. En misbruikt haar kennis over haar gebruikers idd net zoals alle grote bedrijven die in deze markt werken. Apple is daarin niet heiliger dan anderen, maar ook niet minder erg. Ik zou heel graag zien dat Apple anders was dan de rest, maar dat is helaas niet zo.
    Ik vrees dat wij als consumenten er mee moeten leren leven dat onze zieleroerselen en afwijkingen zijn opgeslagen in een enorme database. Als je dat niet wil moet je overstappen op een obscure Linux-variant, pgp gaan gebruiken, continu werken met een anonieme browser (bestaat vast ook voor Linux) en de mindere gebruikerservaring voor lief nemen.
    Vooralsnog neem ik Apples “kijkje in mijn ziel” voor lief omdat ik geen whizzkid ben met Linux en omdat de Apple gebruikerservaring nog steeds ongeëvenaard is. Of dat een goede keuze is? De toekomst zal het leren…

  • Profielfoto
    kasuja

    Daswel erg dramatisch.

    Die bedrijven beperken je levenskwaliteit niet door big brother te zijn.

  • Profielfoto
    Nickalicious

    Die bladzijde omslaan in dat E-book op die tablet zag er super nep uit.

    Niet zo’n beetje ook jezus

  • Profielfoto
    Toinef

    Zoals mijn levensbeschouwing docent al zei:
    Je irriteert je het meeste aan de slechte eigenschappen van anderen die je in jezelf herkend.

    Dus misschien irriteerde Steve Jobs zich al vroeger aan IBM omdat hij zichzelf er in terug zag?

  • Profielfoto
    Franky Mac

    @ Ruud Ravenhorst. Kun je wat concreter zijn?

    misbruikt haar kennis over haar gebruikers

    Ik kan me er geen voorstelling van maken wat je hier mee bedoeld.

    Ok, ze weten wat voor muziek ik leuk vind. So what? Wat is het misbruik?Zoekmachines daarentegen weten veel meer van me.

  • Profielfoto
    kasuja

    Volgens mij hebben de meeste mensen geen idee wat zoekmachines allemaal over jou opslaan en doorverkopen aan derden. Google is er groot mee geworden.
    Google is meer manieren gaan verzinnen om aan gegevens van je te komen. Hoe persoonlijk kan je het maken door mail en productiviteitssoftware aan te gaan bieden die in de cloudiensten blijft zodat je alles kan indexeren en kan koppelen aan het profiel dat doorverkocht word aan derde die in ruil daarvoor weer direct marketing kunnen doen.
    .
    Valt het niet op dat wanneer je in Google zoekt naar een bepaald merk auto je ik je gmail vervolgens reclame ziet dat met die auto te maken heeft. Zelfde geld voor sites met Google Ads die passen zich ook aan aan je zoek gedrag. Of aan de inhoud van je mailtjes.
    .
    Daar hoor je niemand over klagen. Daar hoor je niemand het IBM metafoor bij halen. Er heerst onwetendheid over wat er daadwerkelijk allemaal met je gebeurt op het net.
    .
    Hoge bomen vangen veel wind dus logisch dat er dan over Apple geklaagd word terwijl het zelfde bij de rest gebeurt.

  • Profielfoto
    RoyK

    De vraag is: Wie is Big Brother?

  • Profielfoto
    Vodka

    Reclame is per definitie misleidend.

  • Profielfoto
    Oppie

    Mee eens Knekkie. En dan gebruikt iedereen Gmail, want zo mooi én gratis. There’s no such thing as a free lunch!!!

    En nog dommer: klagen over Apple als BB, maar wel een account hebben bij Hyves, Facebook, Twitter en noem maar op. Vrijwillig…:sealed:

  • Profielfoto
    Facundo

    Google is -zo mogelijk- nóg erger dan Apple. Als Safari wordt opgestart wordt er al meteen contact gemaakt met Google.com, safebrowsing.clients.google.com en http://www.google-analytics.com. Helaas lopen politiek en bestuur verschrikkelijk achter de feiten aan als het om privacy gaat. Lang leve Little Snitch!