Jan David Hanrath
Jan David Hanrath Nieuws 12 februari 2011

iAd blijft achter bij verwachtingen

Met veel trots presenteerde Steve Jobs in een keynote over iOS 4 op 8 april 2010 iAd. Een nieuw en eigengemaakt advertentieplatform dat adverteren op mobiele toestellen revolutionair zou veranderen.

Emotioneel en interactief, dat zijn de twee trefwoorden van iAd. Geen advertentiebalkje dat een deel van het toch al kleine telefoonscherm inneemt, maar een full-screen interactieve beleving, waarbij je de App waarin je zit niet verlaat.

Terwijl ontwikkelaars wel warm lopen voor iAd, zijn de adverteerders zelf er nog niet helemaal van overtuigd. Techcrunch heeft van insiders vernomen dat de prestaties van iAd ver onder de verwachtingen van Apple liggen. Het percentage gevulde advertentieposities is gedaald van 18 naar 6%, terwijl op internet momenteel een ‘fill rate’ van 25% reëel is.

Naast de mager presterende economie en de na-kerst periode waarin we nu zitten, is de relatief omslachtige totstandkoming van een iAd een mogelijke oorzaak. Er moet immers een ‘in-App App’ gemaakt worden en dat is wat anders dan een flashfilmpje of een animated gif waarmee adverteerders nu de verschillende advertentieplatformen bestoken.

iAd moet nog in Europa uitgerold worden, maar volgens onze eigen berichtgeving kan dat niet lang meer duren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
iAd blijft achter bij verwachtingen
Sluiten