Het relaas van Apple-verkopers

22 reacties

Ze zijn Apple’s first line of defence, de enigen die élke dag in contact staan met de eindgebruikers en daarmee hebben ze misschien wel de moeilijkste baan binnen het bedrijf. Want hoe hou je jezelf staande, gevangen tussen klanten die alles willen weten en een werkgever die geheimzinnigheid tot een kunst verheven heeft?

Het tijdschrift Popular Mechanics heeft de grootste frustraties van een aantal Apple Store-medewerkers verzameld. Wij zijn benieuwd of deze punten herkenbaar ze zijn voor medewerkers van Apple Premium Resellers in Nederland en België. Werk jij bij een APR? Laat ons weten wat jouw grootste frustraties zijn (anonimiteit gegarandeerd)! Met de inzendingen zullen wij binnenkort een Nederlandse versie maken van het artikel in PM.

  • Personeel weet niets van toekomstige producten. Erover speculeren wordt niet gewaardeerd door het management, helemaal niet in het bijzijn van klanten.
  • De variëteit aan klanten is enorm: van scheldende driftkikkers tot drugsdealers die hun Apple-gadgets proberen te kopen met nep-ID-kaarten en gestolen credit cards. Ook is er een grote groep freeloaders die alleen de winkel bezoekt om gratis te internetten, muziek te luisteren of zelfs webcasts te streamen.
  • Alleen een Mac verkopen is niet genoeg. Er wordt van het personeel verwacht dat er accessoires aangepraat worden en vooral dat AppleCare en MobileMe wordt aangeraden. Op die pakketten zit beduidend meer marge dan op de computers zelf.
  • Er wordt in Apple Stores niet op commissiebasis gewerkt. Toch wordt personeel wel onder druk gezet om veel te verkopen. Zo worden de verkopen per medewerker voor het voltallige personeel openbaar gemaakt. Medewerkers die minder verkopen worden apart genomen door het management.

Reacties

22 reacties
  • Profielfoto
    Paul26

    Ik had het al gelezen.. leuk om te weten, maar niks vernieuwends..

  • Profielfoto
    nebilem

    Wordt telkens erger die verhalen rond Apple. De medische problemen voor Jobs is volgens mij ook een straf van god.

  • Profielfoto
    iLarsNL

    Een apple verkoper vertelde mij eens over een illegaal programma met serial codes voor de mac :o. toen zei hij dat ik het maar niet door moest vertellen aan z’n baas…

  • Profielfoto
    maikelhaas

    Ik herken helaas het fenomeen van accessoires zoals AppleCare en Mobileme nog willen verkopen.

    Ook (zal met het laatste punt te maken hebben) vindt ik het zeer irritant dat ze je naar je toe komen om te vragen wat je wilt hebben, om vervolgens een verkooppraatje aan te gaan — terwijl je ze vertelt dat je alleen wilt rondkijken.

  • Profielfoto
    Strifer

    Niets raars aan, zo werkt het in elke winkel: informeren, adviseren, verkopen. Wellicht dat verkopen per medewerker in bepaalde typen winkels meer benadrukt wordt dan in andere, maar dat is logisch naar mijn mening.

  • Profielfoto
    leovanh

    What’s new? Ik dacht dat de genoemde praktijken normaal zijn in elk commercieel bedrijf, zeker in een zware concurrerende sector. :slant:

  • Profielfoto
    SanderMichelsen

    Medewerkers die minder verkopen worden apart genomen door het management.

    Terecht. Het is geen speelplaats! :sarcastic:

  • Profielfoto
    Hailstorm

    Koffietent
    Medewerkers die minder verkopen worden apart genomen door het management.
    [/Koffietent]

    :nerd:

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Niet fijn, maar ik denk dat het in elke winkel zo werkt. Als ik tank bij de Shell en afreken, proberen ze me bij de kassa ook nog een zak drop of drie rollen Mentos te verkopen

  • Profielfoto
    iamthei

    in de MediaMarkt maakte ik over 2 weken het volgende mee. De meneer die zich full-time bezig houdt met het verkopen van Apples is een meester in het aanpraten van AppleCare. Hij werd weggeroepen tijdens een verkoop en vroeg een medewerker van MediaMarkt over te nemen. Deze zei dat het zever in pakskes is (omdat je Apple-product ofwel direct kapot is door productiefout of voor de rest bijna nooit kapot gaat). Hij voegde er nog aan toe hoe achter de schermen wordt verteld hoeveel mensen wel niet gewoon 100 euro betalen voor een stukje karton. (wel met het Apple-logo:) )

  • Profielfoto
    iSponge

    Koffietent
    Medewerkers die minder verkopen worden apart genomen door het management.
    [/Koffietent]

    :nerd:

    lol! xD
    .
    Denk idd dat het bij meer van zulke ondernemingen op een zelfde manier gaat.

  • Profielfoto
    bca303

    Wordt telkens erger die verhalen rond Apple. De medische problemen voor Jobs is volgens mij ook een straf van god.

    Lekker niveautje dit :thumbsdown:

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    in de MediaMarkt maakte ik over 2 weken het volgende mee. De meneer die zich full-time bezig houdt met het verkopen van Apples is een meester in het aanpraten van AppleCare. Hij werd weggeroepen tijdens een verkoop en vroeg een medewerker van MediaMarkt over te nemen. Deze zei dat het zever in pakskes is (omdat je Apple-product ofwel direct kapot is door productiefout of voor de rest bijna nooit kapot gaat). Hij voegde er nog aan toe hoe achter de schermen wordt verteld hoeveel mensen wel niet gewoon 100 euro betalen voor een stukje karton. (wel met het Apple-logo:) )

    Wat wil je? Je betaalt veel geld voor je computer en dan moet je nog een betalen voor garantie, terwijl je eigenlijk gewoon recht hebt op twee jaar?
    Enne… Appleprodukten gaan even snel kapot als de rest hoor.

  • Profielfoto
    Novix

    @iamthei

    Haha, wat een snuggere medewerker dan. Omt: ik heb mijn lijstje verstuurd!

  • Profielfoto
    J-vision

    Als oud medewerker van een Apple Premium Reseller in NL kan ik rustig bevestigen dat alle bovengenoemde punten in het artikel ook hier in de Resellers geldt. Natuurlijk maakt het wel uit hoe je deze punten bekijkt. Ben je extra producten aan het aansmeren of probeer je een zo compleet mogelijke oplossing aan te bieden ? Zie je AppleCare echt alleen maar als een dure extra garantie of bereid je de service van Apple extra voor langere tijd uit ? Zie je jouw collega’s als concurrenten, of ben je een sterk hecht team en probeer je elkaar te versterken waar nodig ? En natuurlijk spreek je iedere klant die binnen komt aan omdat je geen Media Markt omgeving wilt krijgen waar mensen verkeerde producten aanschaffen.

  • Profielfoto
    thesimpletruth

    Ook ik heb bij een APR gewerkt en kan de bovengenoemde punten bevestigen, wat mij alleen opvalt is dat het artikel geschreven is alsof Apple het enige bedrijf is dat met deze methodes werkt. Praktisch elke retailer in NL, waarschijnlijk in de hele wereld, heeft veel meer marge op nevenproducten zitten, dus wordt het gestimuleerd om juist die producten erbij te verkopen. Zoals iemand al zei in de comments: ‘het is geen speelplaats’, bedrijven bestaan nou eenmaal om geld winst te maken. Zelfs zogenaamde non-profit bedrijven doen hier fanatiek aan mee, kwestie van kosten (salaris bijvoorbeeld) verhogen en er blijft niets over on de streep.
    Er kleven alleen wel een aantal specifieke dingen aan het werken bij een APR die idd ook genoemd worden, de winkels hebben een grote aantrekkingskracht op iedereen en krijg je dus te maken met figuren die omschreven worden. Persoonlijk was de frustratie groot wanneer iemand alles wilde weten over een bepaald product en dan ‘zogenaamd even verder te kijken’, waarna er regelrecht met ferme pas een paar procent bij de MM gehaald werd. Met het principe ben ik het niet oneens, ik zou zelf ook geld in mn zak houden wanneer mogelijk, maar ben dan eerlijk.

  • Profielfoto
    katteman

    Dat geld niet alleen voor Apple. Laat dat duidelijk zijn. Heb zelf daarvoor een opleiding gevolgd. Dat is bij alle winkels de manier van werken, voor alle producten. Sony iemand?
    Meerverkoop hoort erbij want daar zit de meeste winst. Dit lijkt me meer een anti-Apple onderzoek. Dat OMT daar dan nog een stapje verder in gaat begrijp ik niet.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Wordt telkens erger die verhalen rond Apple. De medische problemen voor Jobs is volgens mij ook een straf van god.

    Lekker niveautje dit :thumbsdown:

    Inderdaad. :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: voor nebilem.

    Overigens herken ik dat laatste punt niet; Niet alle APR’s in NL houden ervan om op zo’n manier de sfeer in een team te verpesten. Een collega die minder goed verkoopt heeft misschien wel een betere band met zijn klanten, en zorgt er daardoor voor dat die weer terugkomen.

  • Profielfoto
    Nickalicious

    Ach ik werk in een APR en ik probeer altijd zo goed en zo eerlijk mogelijk mensen te woord te staan. Maar ik kan er bijvoorbeeld niet tegen als iemand een Mac koopt, vervolgens geen Apple Care neemt ondanks het aanraden ervan en dan een dag later met een hele waslijst met vragen binnen komt.

    Tuurlijk wil ik die best beantwoorden, maar de tientallen andere klanten gaan gewoon voor. Had meneer maar Apple care moeten kopen. Dit was dan ook tijdens ‘die ene actie’.

    Tevens is accessoire verkoop niet alleen ten gunste van de winkel, maar ook van de klant en dat moet je ook niet vergeten. Stel je voor ik koop een digitale camera en de verkoper had niks gedaan aan cross-selling zoals we dat met een mooi woord noemen dan was ik de pineut. Want dan had ik geen SD kaart gehad en kon ik geen foto’s maken.

    Tevens zeg ik er gewoon wat van als iemand een half uurtje staat te Facebooken of te Hyven op één van onze Mac’s. Wij zijn namelijk geen openbaar internet café.

    EDIT: Alinea’s niet toegestaan op OMT?:P

  • Profielfoto
    Euroscale

    Ik werkte bij de Free Record Shop en ook daar wordt zo gewerkt. Afgezien van het ‘aansmeren van accessoires’ natuurlijk, die heb je niet bij CD’s en DVD’s. Maar het vergelijken van de werknemers wel. Altijd in positieve zin. Eind van de week wordt er een lijst uitgedraaid met wie hoeveel omzet heeft gedraaid en daar wordt dan op geproost. Allemaal vriendelijk en met een knipoog, maar je bent wel rétetrots als je op de drukste zaterdag van het jaar (voor kerst) de hoogste omzet hebt gehaald (kan ik uit eigen ervaring vertellen).

    Hoe dan ook: wat hier vermeld wordt is gewoon een omschrijving van hoe werken in een winkel werkt…

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Tuurlijk wil ik die best beantwoorden, maar de tientallen andere klanten gaan gewoon voor. Had meneer maar Apple care moeten kopen.

    Je mag dan wel wat aan je aftersales gaan doen, want als jij dat vindt afhangen van Apple Care erbij kopen of niet ben je voor mij een slechte verkoper. Ik zou in ieder geval geen product bij jou afnemen.
    Zegt het woord “klantvriendelijk” jou niets meer? Misschien omdat je nog maar net bent begonnen (18 jaar ben je pas)?

    Jammer dat dit soort “verkopers” bestaan…..

  • Profielfoto
    netherfred

    Ben laatst gewoon weggelopen uit een APR (buiten de Randstad) omdat het personeel er niet in geïnteresseerd was mij een Airport Extreme te verkopen, laat staan me te woord te staan om alleen even af te rekenen. Soms wil ik gewoon iets kopen zonder dat ik er vragen over heb. Dat begrijpen ze in Rotterdam een stuk beter, hoewel ik daar bij sommige APRs ook wel eens behoorlijk geschoffeerd ben en dus (permanent) ben weggegaan. Het personeel mag van mij best een beetje strakker in de hand gehouden worden in NL. Net als wat meer flexibiliteit bij de verkoop tonen, dus denk maar even mee in plaats van als een zak hooi aan de toonbank te hangen en speel in op andere situaties (bijvoorbeeld dat ik geen uitleg hoef). En inderdaad geloof ik best dat er vervelende mensen in de winkel komen, maar als ik iets wil kopen, wil ik toch echt als klant behandeld worden en zo niet, dan ga ik wel ergens anders heen.
    Heb trouwens de Airport maar bij de Saturn gehaald, ging een stuk sneller en daar had ik alleen met een vriendelijke cassiëre te maken, wel zo prettig winkelen.:grin: