Statenweg
Statenweg Nieuws 18 februari 2011
Leestijd: 1 minuut

Digitale abonnementen onderzocht door autoriteiten

De nieuwe voorwaarden waaraan kranten en uitgevers zich moeten houden als zij hun content aanbieden op de iPhone of iPad, heeft mededingingsautoriteiten in Europa en de V.S. wakkergeschud.

De kritiek is voornamelijk gericht op de nieuwe digitale abonnementen, die binnen applicaties kunnen worden afgesloten. De autoriteiten vragen zich af of Apple’s model de concurrentie in de weg zit.

Bedrijven die werken met een abonnementmodel -naast uitgevers bijvoorbeeld ook muziekdiensten als Spotify- zijn verplicht gebruik te maken van Apple’s systeem als zij een app bouwen voor de iPhone of iPad. Hierbij steekt Apple 30% van de omzet in eigen zak.

Hoewel uitgevers ook abonnementen buiten iTunes om mogen blijven verkopen, is het niet toegestaan daarnaar te linken vanuit de app. Bovendien brengen de extra handelingen ongemak mee voor de gebruiker, die hier dus niet snel voor zal kiezen.

Tel daarbij op dat Apple het niet toestaat dat abonnementsprijzen buiten de app goedkoper zijn en het lijkt erop dat Apple wil forceren dat alle transacties via iTunes verlopen, waaraan het bedrijf dus verdient. Op deze manier worden gebruikers min of meer gedwongen om van Apple’s systeem gebruik te maken.

De autoriteiten in Europa en de V.S. zullen moeten nagaan of Apple hiermee de marktpositie misbruikt. Met een marktaandeel van 16% op de markt smartphones bestaan er echter genoeg uitwijkmogelijkheden voor consumenten. Ook is van belang hoezeer de nieuwsfabrieken zijn aangewezen op de systemen van Apple. Is het slikken of stikken voor uitgevers?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Digitale abonnementen onderzocht door autoriteiten
Sluiten