Ostinato
Ostinato Nieuws 22 februari 2011

Abonnementsregels Apple blijven de gemoederen verhitten

Het gekrakeel rond de voorwaarden die Apple stelt bij abonnementen, is opnieuw opgelaaid na de afwijzing door Apple van de Readability-app. Deze app, die een beetje te vergelijken is met de Reader-functie in Safari, maakt het mogelijk om teksten op het internet te lezen zonder gestoord te worden door plaatjes, advertenties en andere ruis.

Readability vraagt een maandelijks bedrag van gebruikers, maar er is geen mogelijkheid om dit abonnement in de app zelf af te sluiten. Reden voor Apple om de app af te wijzen. Abonnementen voor inhoud van een app moeten immers ook binnen de app kunnen worden afgesloten. Hierbij vraagt Apple 30% van het abonnementsgeld. Readability heeft echter een constructie bedacht, waarbij 70% van het abonnementsgeld wordt uitgekeerd aan schrijvers van content op het internet, terwijl Readability de resterende 30% incasseert.

Readability is verontwaardigd en beschuldigt Apple in een open brief van inhaligheid, die het voor Readability onmogelijk maakt om rendabel zaken te doen. In de Verenigde Staten is de discussie over de kwestie nu opnieuw opgelaaid. De ontwikkelaar van TinyGrab, een applicatie voor het delen van screenshots, heeft woedend getwitterd dat ze vanwege de voorwaarden van Apple nooit een iOS-app zullen ontwikkelen.

De discussie gaat nu ook over de vraag wat Apple nu eigenlijk bedoelt met abonnementen. Vallen apps als Dropbox en Flickr, die ook tegen betaling content leveren, ook onder de regels voor abonnementen? Een ontwikkelaar stelde hierover een vraag aan Steve Jobs en kreeg, zoals gebruikelijk, een beknopt antwoord (hier vrij vertaald): “We hebben abonnementen gemaakt voor uitgevers, niet voor SaaS-apps.” Voor de goede orde: SaaS staat voor: Software as a Service.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Abonnementsregels Apple blijven de gemoederen verhitten
Sluiten