Sony α55: spiegelloze spiegelreflex

Door: Arno - 60 reacties

Met de komst van de α33 en α55 heeft Sony een nieuw soort camera op de markt gezet, die lijkt op een DSLR maar met de voordelen van een compactcamera. Nou ja, eigenlijk eerder andersom; een spiegelreflex maar dan zonder diens nadelen. Het toverwoord: ‘Transclucent Mirror Technology’.

Vorig jaar schreven we al een review van de Sony NEX-5 systeemcamera. Deze keer is het de beurt aan z’n grotere broer: de α55.

Prachtig scherp en kantelbaar display
Wat direct opvalt is het compacte formaat van de body. En hij is ook nog eens heerlijk licht. Het tweede wat opvalt is het enorme display achterop, met een heerlijke resolutie (921.600 pixels) en een scherpte die – Apple-gezegd – bijna Retina-achtig aanvoelt. Het mooie is eveneens dat het scherm kantelbaar is, wat het fotograferen vanuit creatieve hoeken vereenvoudigt.

Transclucent Mirror Technology
Speerpunt van de alfa-camera’s is oa. de hd-videofunctie. Er was alleen één groot probleem te tackelen om de filmende Canons en Nikons af te troeven; hoe zorg je ervoor dat de autofocus blijft werken tijdens het filmen, waar bij andere film-DSLR’s de spiegel (die het beeld naar de AF-sensoren leidt) normaal gesproken opklapt om te kunnen focussen? Sony kwam met een prachtige oplossing, door deze spiegel transparant te maken. Het beeld komt dan via de lens direct op de 16,7 megapixel-sensor, waarbij de transparante spiegel genoeg informatie doorstuurt naar de fasedetectie-sensoren. Dit resulteert niet alleen in een werkende autofocus tijdens het filmen, maar ook in een enorm snelle reactietijd bij het fotograferen; er hoeft immers geen spiegel meer opgeklapt te worden.

Voorbeeld van de transparante spiegel

Ieder voordeel heeft z’n nadeel, en persoonlijk vind ik dit gelijk het grootste minpunt van deze camera: Door de transparante spiegel is het niet meer mogelijk een optische zoeker te maken die voldoende helder is om doorheen te kunnen kijken. Daarom heeft Sony op die plaats een digitaal oculair gemaakt, alleen met een resolutie die met doet denken aan een oude Hi 8-camera, en da’s niet positief. Natuurlijk is het mooi dat je nu gelijk andere zaken op het scherm kan projecten (zoals bijv. een digitale horizon of live-histogram) en het gemaakte beeld direct kan bekijken zonder je oog van de camera te halen, alleen ik kon er niet aan wennen.

Slechts een paar minpunten…
Dit is dan ook gelijk een van de weinige échte minpunten die ik kon vinden bij deze camera. Bijna alle knoppen zitten op een logische plek en voelen degelijk aan. Bijna alle knoppen dus. Zo zit namelijk het instelwiel, waarmee je bijv. diafragma en/of sluitertijd instelt bij de (semi-)manuele programma’s, erg ver onder de ontspanknop waardoor je ‘m niet makkelijk met je wijsvinger bedient. M’n poging om hem met m’n middelvinger te bedienen (zo laag zit het wieltje) resulteerde bijna in een uit m’n hand vallende camera. Wellicht is de α55 niet bedoeld voor mensen die alles handmatig willen doen. Iets wat ook te merken is aan de automatische programma’s die prima hun werk doen. De meeste daarvan lijken rechtstreeks uit de NEX-5 te komen en ga ik daarom niet verder behandelen. Wel is het leuk om nog te vermelden dat ook deze camera de inmiddels bekende ‘sweep-panorama’ functie heeft, waarmee je – de camera draaiend naar rechts en de sluiter ingedrukt – automatisch panoramafoto’s kan maken van meerdere opnames die de camera zelf aan elkaar plakt. Een panorama zoals hieronder maak je dan ook letterlijk in een handomdraai:

'Sweep panorama' in een handomdraai

Filmfunctie
Dit was m’n eerste ervaring met een dslr-camera met filmfunctie, en ik moet zeggen; het is even wennen. Vooral het soepel leren zoomen is iets wat enige oefening vereist. Het filmen op zo’n hoge kwaliteit, met de volledige benutting van het werken met grote diafragma’s voor mooie kleine scherptediepte en dit weergegeven op het haarscherpe lcd-scherm is echt een groot plezier. De ingebouwde SteadyShot (Sony regelt stabilisatie vanuit de body, waardoor dit automatisch voor al je lenzen werkt) vergroot dit plezier nog eens. Het geluid is wel wat minder, waarbij het ingebouwde microfoontje al snel last heeft van windgeruis. Een externe microfoon zou zeker een goede toevoeging zijn wanneer je serieuzer aan de slag gaat met filmen + geluid.

Filmbestanden worden standaard opgeslagen in AVCHD-formaat wat resulteert in .mts-bestanden die iMovie bijvoorbeeld niet standaard slikt. Ik kon ze alleen bekijken via VLC Player en moesten geconverteerd worden voordat ik ze in iMovie kon bekijken. Gelukkig kun je de camera ook instellen dat ‘ie rechtstreeks in MP4-formaat filmt, wat een conversiestap scheelt.

OMT-lid DirkDiggler69 kwam met de tip dat het importeren in iMovie wél werkt wanneer je de camera rechtstreeks met een kabeltje aan je Mac verbindt. Ongeacht of de camera ingesteld staat op AVCHD of MP4 kun je dan de beeldscènes direct selecteren en importeren in je project:

Voorbeelden

Autofocus tijdens het filmen

Voorbeeldfoto’s op volledige grootte

Conclusie

De kit die One More Thing te leen kreeg bestond uit de α55-body + standaard 18-55 f/3.5-5.6 kitlens (kitprijs € 740) en een 75-300 f/4.5-5.6 telezoom (€ 229). Serieus geld voor een serieuze camera, waarbij je niet moet laten misleiden door het kleine formaat. Persoonlijk vind ik de meegeleverde lenzen niet passen bij de kwaliteit van de body; wil je écht optimaal genieten van je α55-body zou ik zeker adviseren te investeren in betere lenzen. Het niet-soepel draaien van de plastic aanvoelende 18-55 is vooral bij het filmen behoorlijk hinderlijk, en dan heb ik het nog niet over de zichtbare aberraties, vervormingen en matige scherpte. De telezoomlens is van een iets betere kwaliteit en op 300 mm – omgerekend naar 35 mm equivalent bijna 500 mm! – behoorlijk lang. Dit i.c.m. de SteadyShot maakt het een mooie combi voor natuurfotograaf. Zelfs ik (als lifestylefotograaf) vond het leuk om opeens vogels te fotograferen!

One More Thing geeft de Sony α55 een rapportcijfer 8.

Plussen:
– Zeer snelle autofocus (zelfs bij filmen)
– Groot, scherp en draaibaar lcd-scherm
– Duidelijke menu’s en goed bruikbare (semi-)automatische programma’s

Minnen:
– Digitaal oculair van matige kwaliteit
– Onhandige positie instelwiel
– Bijgeleverde kitlens doet duidelijk afbreuk aan het geheel

Arno Hoogwerf is vormgever bij een reclamebureau in Oud-Beijerland en parttime fotograaf, gespecialiseerd in bruiloften en lifestyleportretten op locatie.

Reacties

60 reacties
  • Profielfoto
    eiskoud

    Zit toch nog redelijk wat ruis in de foto’s (zelfs de buitenfoto’s) voor een camera in deze prijsklasse.. dat valt me tegen.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Hoor je het (automatisch) draaien van de focusring terug in de filmopnames?

  • Profielfoto
    Perry

    Sorry maar wat heeft dit met Apple te maken?
    Vind het een beetje vreemd op dit te lezen op OneMoreThing, maar dat komt misschien ook omdat ik niks met fotografie heb:wink:

  • Profielfoto
    marinusvw

    Sorry maar wat heeft dit met Apple te maken?
    Vind het een beetje vreemd op dit te lezen op OneMoreThing, maar dat komt misschien ook omdat ik niks met fotografie heb:wink:

    Je kan de foto’s op je iPhone bekijken.
    Sorry hoor maar aan dit soort “comments” heb ik echt niets.;)

  • Profielfoto
    Perry

    Sorry maar wat heeft dit met Apple te maken?
    Vind het een beetje vreemd op dit te lezen op OneMoreThing, maar dat komt misschien ook omdat ik niks met fotografie heb:wink:

    Je kan de foto\’s op je iPhone bekijken.
    Sorry hoor maar aan dit soort “comments” heb ik echt niets.;)

    Je kan wel meer met je iPhone.. Ik zie het verband alleen niet met Apple (omt) en dit topic vandaar. Niet dat ik er iets op aan te merken heb hoor, alleen ik vroeg het me gewoon af. Dus aan jouw comment heb ik ook niet gehad:wink:

  • Profielfoto
    roelpol

    Weet ook niet goed wat dit met Apple te maken heeft, maar desalniettemin een mooie review. Ik vind de camera precies wel wat duur voor de kwaliteit die hij levert…

  • Profielfoto
    Sciron

    @perry een keer scrollen en je hebt er voorbij. Zoals @Marinusvw als zei, met dit soort comments kan je niet echt veel:)

    Prijs kwaliteit is inderdaad een beetje uit zijn verband getrokken. Gebeurt wel vaker wanneer er nieuwe technologieën op de markt komen, dan mag het wat kosten.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Sorry maar wat heeft dit met Apple te maken?
    Vind het een beetje vreemd op dit te lezen op OneMoreThing, maar dat komt misschien ook omdat ik niks met fotografie heb:wink:

    Je kan de foto\’s op je iPhone bekijken.
    Sorry hoor maar aan dit soort “comments” heb ik echt niets.;)

    Apple is voor velen sowieso omgaan met video, muziek, foto’s op ’n handige/innovatieve manier (iLife, Aperture ect.), maar dan moet je die media wel hebben (maken).. Je kunt op OMT overigens ook lezen over Mac-aansluitbare muziekinstrumenten of videoapparatuur :thumbsup:
    http://www.onemorething.nl/2010/05/filmen-met-een-dslr-het-hoe-en-waarom/

  • Profielfoto
    Mr. Dragon

    Perry
    Sorry maar wat heeft dit met Apple te maken?
    Vind het een beetje vreemd op dit te lezen op OneMoreThing, maar dat komt misschien ook omdat ik niks met fotografie heb [wink]

    Ik vond het wel een leuk artikel maar ben het wel met Perry eens. Ja, je kunt foto’s op je iPhone bekijken, maar je kunt ook films erop bekijken en boeken lezen. Zitten we te wachten op film- en boekrecencies? Als jullie dat een prima aanvulling vinden, vind ik het best, maar mensen op zich is de vraag stellen toch niet verkeerd? Schept alleen maar duidelijkheid, volgens mij.

  • Profielfoto
    Rupkeii

    +1

  • Profielfoto
    Julian Gijsen

    Ik vind het commentaar wel ergens op slaan. Ik heb het al eerder gezegd, maar OMT begint er de laatste tijd erg veel de schijn van te krijgen dat een op het eerste gezicht onafhankelijke site achter de schermen erg veel beïnvloed wordt door bedrijven die via OMT proberen klanten te indoctrineren. Het schaamteloos linken naar de Apple shop in ieder artikel doet mij in ieder geval sterk vermoeden dat Apple een grote vinger in de OMT-pap heeft, en zo’n bericht als dit komt mij ook alleen maar voor als een poging van Sony om middels een onafhankelijke site haar camera in een beter daglicht te stellen. Op zich prima, maar ga dan ook pro-actief alle camera’s testen die je tegenkomt en vergelijk ze met elkaar. Nadeel daarvan is dat dit een APPLE-site is, en geen fotografie site. Toen Sony deze camera aanbood, denk ik dat ze er dus goed geld geboden hebben om deze te reviewen, anders had ik als redacteur bedankt voor de moeite en gezegd dat ze maar een foto-site een review moesten laten doen.

    Ik snap dondersgoed dat OMT ook geld moet verdienen, maar dat kan op meerdere manieren dan alleen via sluikreclame.

  • Profielfoto
    MadDonna

    Ik vind het geen probleem als een niet Apple product wordt gereviewd, maar ik mis een belangrijk component hierin, Apple. Alles had hout gesneden als er in de review aandacht werd geschonken aan:

    foto’s
    – ondersteuning in Aperture, import etc, raw ondersteuning
    – ondersteuning in iPhoto, kun je direct foto’s importeren van de camera

    film
    – directe import en eventueel export van en naar de camera toe in Premiere en Final Cut
    – aansturing van de film vanuit de genoemde programma’s inclusief iMovie/iDVD (iMovie was wel genoemd, dat had ik over het hoofd gezien)

    software
    – eventuele software die bijgeleverd wordt, mac os x versies en vanaf welke versie ondersteund wordt.
    – zijn er drivers nodig om deze te gebruiken

    iPad/iPhone
    – direct export naar deze twee devices. Altijd handig om direct aan eventuele klanten te kunnen tonen.

    Dat je in het geheel verwerkt hoe de camera werkt en hoe deze bevalt, dat is dan mooi meegenomen.

  • Profielfoto
    lvdwiele

    Ik moet zeggen dat ik het toch niet echt top foto’s vind. Doe mij maar liever een echte spiegelreflex!:lol:

  • Profielfoto
    Perry

    Sorry maar wat heeft dit met Apple te maken?
    Vind het een beetje vreemd op dit te lezen op OneMoreThing, maar dat komt misschien ook omdat ik niks met fotografie heb:wink:

    Je kan de foto\’s op je iPhone bekijken.
    Sorry hoor maar aan dit soort “comments” heb ik echt niets.;)

    Je kan wel meer op je iPhone.. Ik zie alleen het verband niet tussen Apple / omt en dit topic. Niet dat ik er iets op aan te merken heb hoor, ik vroeg het me gewoon af. Het was gewoon een vraag..
    Dus aan jou comment heb ik ook niet veel gehad!:wink:

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Prima review! Bedankt voor het fijne stukje tekst!
    En een half transparantie spiegel lijkt hier het ei van Columbus. Ik vraag me nu wel af hoe Canon het heeft opgelost bij het filmen met autofocus met de 550D?

  • Profielfoto
    Perry

    @marinusvw @Sciron

    Je kan wel meer met een iPhone.. Aan jullie comments heb ik ook niks. Ik stelde gewoon een normale vraag, sinds wanneer is daar iets niks mee?

    Ik heb er niks op tegen tegen zo’n topics, vind het zelfs meestal wel interessant, ik vroeg het me alleen af.

  • Profielfoto
    bram91

    Ik vind dit wel een erg interessant artikel, maar dat komt misschien omdat ik wel iets met fotografie heb:P
    Maar ik ben het wel met Perry eens! Ik leg de link ook niet met Apple…

  • Profielfoto
    iDeez

    Ik ben het wel eens met Julian en MadDonna. Nu staat deze review wel een beetje verloren in het Apple-landschap.
    Over de review zelf: iets meer eigen onderzoek had wel gemogen, in plaats van klakkeloos overnemen wat Sony aanreikt. Een vaste, lichtdoorlaatbare spiegel is bepaald geen innovatieve vinding van Sony, maar gewoon ‘goed gejat’ van (ik meen) Canon. Een vinding die volgens mij stamt uit ca. 1960 en later in de begin jaren 80 nog eens toegepast door een merk dat me nu even niet te binnen schiet, maar het kwaliteitsniveau van Leica had. Nou ja, beter goed gejat dan slecht bedacht.
    Hoewel… goed gejat? De essentie van een spiegel in een camera is dat je door dezelfde lens kijkt als waar de opname mee gemaakt wordt. Geen last dus van parallax (een afwijkend ‘point of view’) die een aparte zoekerlens geeft die ergens anders op/in de camera is geplaatst. Tot zover oké. Maar waarom dan een inferieur monitorbeeld toepassen (maak ik op uit de review), in plaats van het lichtverlies electronisch compenseren (versterken) zodat je een (super)helder zoekerbeeld hebt?
    Als Sony dan toch oude ideeën nieuw leven in wil blazen, kijk dan eens naar de zogeheten meetzoekers die Leica heeft ontwikkeld. Nog steeds briljant! Mèt parallaxcorrectie. En een groter zoekerbeeld dan het beeld dat je filmt, dus je ziet van te voren wat er je beeld in komt, of dreigt te komen.
    Laat ze daar maar eens een moderne versie van ontwikkelen.

  • Profielfoto
    MacLover

    Ik mag hopen dat de term translucent per ongeluk gekozen is. Deze term wordt gebruikt in het geval het licht wel doorgelaten wordt maar daarbij wel verstrooid wordt. Dit kan nooit de bedoeling zijn voor een kamera waar de afbeelding zo scherp mogelijk moet zijn. Kortom, noem het gewoon deels transparant. Met een coating is iedere verhouding tussen transmissie en reflectie te verkrijgen die gewenst is.

    MacLover

    PS: zelf houd ik het nog even bij mijn Nikon D3

  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    @Julian en anderen
    Wordt OMT gesponsored voor deze reviews?
    One More Thing wordt nooit betaald voor artikelen. Apple, Sony of wie dan ook heeft geen enkele invloed op deze website. Als ik Apple poep vind, dan schrijf ik dat lekker op.

    Hoort deze review op OMT?
    Ja, want wie de colofonpagina leest, ziet dat we ook een Apple lifestyle website willen zijn. Randapparatuur als een camera valt daar zeker onder.

    Waarom deze camerareviews?
    De reden om deze camera eens onder de loep te nemen is het feit dat hij een nieuwe generatie vertegenwoordigt: die van de Transclucent Mirror Technology. Zo reviewden we ook de NEX-5 omdat deze gebruik maakt van Micro Frou Thirds. Om deze redenen heb ik Arno Hoogwerf als expert gevraagd of hij deze wil reviewen. Het initiatief ligt dus bij OMT, niet bij Sony.

    Nu weer ontopic graag :). Je mag me altijd contacteren als je nog vragen hebt.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Over de ruis (eerste foto met schoentjes):
    Ik neem aan dat de ISO op automatisch stond maar voor een instelling van 3200 ISO vind ik de korrel meer dan acceptabel! Al helemaal in deze resolutie. De ruis zie ik dus eerder als een pluspunt waar de camera prima mee presteert! Exif info link

  • Profielfoto
    Arno

    Over de ruis (eerste foto met schoentjes):
    Ik neem aan dat de ISO op automatisch stond maar voor een instelling van 3200 ISO vind ik de korrel meer dan acceptabel! Al helemaal in deze resolutie. De ruis zie ik dus eerder als een pluspunt waar de camera prima mee presteert! Exif info link

    De iso stond op handmatig en inderdaad verkeerd voor dat moment. ISO 3200 was veel te hoog voor die lichtsituatie (had eerst foto’s binnen gemaakt) en ben zonder te checken doorgegaan met fotograferen. Da’s dan wel weer het nadeel van maar één display, dat je niet snel ziet waar je iso op staat. Ondanks dat vind ik de ruisprestaties bovengemiddeld en heb dan ook bewust de foto bij het artikel laten staan.

    @MadDonna; ik kan me wel vinden in je punten. Omdat ik het artikel niet al te lang wilde maken ben ik redelijk to the point gebleven. Over de integratie in Aperture kan ik heel kort zijn, die pakt het Sony raw-formaat prima (alle bovenstaande foto’s zijn in raw gemaakt, behalve de panorama’s). Ik heb geen Camera Connection kit, dus hoe hij reageert op de iPad weet ik niet. Hetzelfde geldt voor Premiere of Final Cut.

  • Profielfoto
    bram91

    @Lucas Raggers, duidelijk!;)

  • Profielfoto
    JustThatDutchGuy

    Super review! persoonlijk heb ik liever m;n Canon, de foto’s zien er niet heel erg denderend uit naar mijn mening…

    ik vind dit soort artikelen wel erg interessant, ookal heeft het niets met Apple te maken. ’t hangt er ook wel van af waar je interesses naar uit gaan natuurlijk;)

  • Profielfoto
    Howl

    goeie review, ik had al mijn oog op dit toestel voor dat hij in de winkels kwam te liggen.

    Wel veel geld, maar is wel zijn geld waard als je foto’s wilt maken als een echte pro, of als hobby.

    Zoek eigenlijk een online winkel om de prijzen te vergelijken, kent iemand een par sites?

  • Profielfoto
    Arno

    @Howl, ik zou voor een actueel prijsoverzicht even de Tweakers Pricewatch checken. Adviseer je wel gelijk te investeren in een goed objectief.

  • Profielfoto
    DirkDiggler69

    Hey Arno, je schrijft dat iMovie standaard de .mts fimbestanden niet herkend. Maar da’s niet helemaal waar. Als je ze eerst op je lokale schijf zet en probeert te openen/importeren werkt het i.d.d. niet. Open je ze rechtstreeks vanaf je camera of geheugenkaart, dan herkent iMovie ze vreemdgenoeg wel!. Kwam ik ook toevallig achter.

  • Profielfoto
    Arno

    @DirkDiggler69; rechtstreeks vanaf de kaart (via een multi-kaartlezer) pakte iMovie ze ook niet bij mij. Heb ze toen gekopieerd naar m’n desktop en ook daar werden ze niet herkend. Zal proberen om ze nog eens rechtstreeks via een kabel uit te camera te importeren.

  • Profielfoto
    spacefreek

    @Arno?

    Hoor je het (automatisch) draaien van de focusring terug in de filmopnames?

    Dat heb ik op m’n EOS550D namelijk nogal..

  • Profielfoto
    Arno

    Ik ga het vanavond nog even checken. Heb een voorbeeldfilmpje waarin ik de autofocus telkens laat switchen tussen dichtbij en ver weg. Ik hoor wel constant een nare achtergrondruis, en het minste zuchtje wind laat ‘m al hinderlijk storen. Zal kijken of ik het filmpje online kan zetten.

  • Profielfoto
    error

    Goed! Een Sony review. Naast Apple heb ik ook een zwak voor dit merk.

    Sterker nog: ik heb de α55 sinds het ding in NL te koop is, als vevanging voor mijn α350. Geweldig ding, klein, weegt weinig en maakt met die drie lensen die ik heb prachtige foto’s. Ik ben geen professioneel fotograaf… maar een fotograferende ontwerper – dit soort types kiezen statistisch gezien vaker voor Sony dan voor die andere twee merken die er toe doen.

    Het resultaat bekijken via de zoeker is echt superhandig. Ik gebruik het LCD schermpje bijna niet meer (ook heel fijn dat je de LCD helemaal kunt omdraaien).

  • Profielfoto
    Mr Evil

    Niet iedereen is even enthousiast, en dat kan je hier lezen. A33/A55 Review van Kurt Munger

  • Profielfoto
    Arno

    Niet iedereen is even enthousiast, en dat kan je hier lezen. A33/A55 Review van Kurt Munger

    De zichtbare abberaties uit de review van Kurt zijn ook goed zichtbaar op de tweede foto hierboven (van de kerk). Ligt meer aan de gebruikte lens dan aan de camerabody.

  • Profielfoto
    Erwal

    jammer dat jullie een paar jaar geleden niet al ingingen op de filmfunctie van DSLR’s als de destijds Canon D5. Op Vimeo kan je mooie voorbeelden ervan terug vinden. Sony liep al enige tijd achter op Canon en Nikon door geen filmfunctie te hebben. Als bezitter van een A100 die ook wil filmen komt deze camera net op tijd, nu hoef ik geen nieuwe lenzen te kopen… De vraag is alleen of ik ga wachten op de volgende nog betere versie of tegen de zomer toch die A55 ga halen.

    Filmen met een spiegelreflex, da’s pas interessante technologie en een innovatie, omdat het duidelijk andersoortige “footage” oplevert die verschilt van de normale videocamera’s. Dat je nu door de spiegel heen kunt kijken, dat vind ik eerder een verbetering op de technologie… en leuke feature, maar de echte innovatie, die was ergens anders. Beetje als het retina beeldscherm (verbetering) op de iPhone (het OS was de innovatie). Kortom: aanleiding niet sterk, review prima en link met Apple moet van ver komen. Ik sluit me graag aan bij MadDonna, beetje gemiste kans om de verbinding met Apple te maken!

    Maar eh… kan je mij die A55 niet een paar weken uitlenen? Dan ga ik veel beelden vangen en lekker klooien met Aperture, FCE, iPhoto etc. en vergelijk ik dat met mijn iPhone4. En schrijf ik een volgende review ;).

  • Profielfoto
    HoodedOne

    Ach, het is wel eens leuk om iets anders te lezen dan apple nieuws:)
    De a33 en a55 zijn mooie kamera’s. Maar ik vindt dat ze als grootste nadeel hebben, dat ze ontzettend licht en klein zijn (voor mij i.i.g). En dit komt de stabiliteit van de kamera niet echt ten goede. Als je dan ook nog eens een betere, en waarschijnlijk ook zwaardere lens erop zet. Zal het fotograferen er niet fijner op worden.

    Waar ik me een beetje aan stoor in deze review en ook veel andere over deze kamera’s. Is dat men de Transclucent Mirror Technology een geniale nieuwe uitvinding van Sony vindt. Terwijl halverwege jaren 60 Canon al met een zelfde soort kamera kwam (Canon Pellix).

  • Profielfoto
    GoldenNathan

    Ik snap niet waar het gezeur over gaat oké het is een site over Apple, maar zoiets er door heen is helemaal niet erg als je het niet wil lezen doe het dan ook niet!

    Mooie review trouwens:P

  • Profielfoto
    Arno

    Waar ik me een beetje aan stoor in deze review en ook veel andere over deze kamera’s. Is dat men de Transclucent Mirror Technology een geniale nieuwe uitvinding van Sony vindt. Terwijl halverwege jaren 60 Canon al met een zelfde soort kamera kwam (Canon Pellix).

    Maar waarom heeft Canon dan nog geen filmende dslr met werkende autofocus als ze volgens jou daar al 50 jaar de techniek voor hebben?:wink:

  • Profielfoto
    Arno

    @DirkDiggler69; het klopt inderdaad dat rechtstreeks met de Mac verbonden het importeren wél werkt in iMovie. Ik zal het aanpassen in het artikel. Bedankt voor de tip!

    @spacefreek; de autofocus-test staat momenteel te renderen bij Vimeo. Zodra deze klaar is zal ‘m toevoegen aan het artikel.

  • Profielfoto
    DirkDiggler69

    @DirkDiggler69; rechtstreeks vanaf de kaart (via een multi-kaartlezer) pakte iMovie ze ook niet bij mij. Heb ze toen gekopieerd naar m’n desktop en ook daar werden ze niet herkend. Zal proberen om ze nog eens rechtstreeks via een kabel uit te camera te importeren.

    Arno, Als je bij mij iMovie hebt opgestart en je verbindt de camera, of ik steek een kaartje in de cardreader wordt deze meteen geopend in iMovie. Zo niet, moet je de optie Import van camera maar eens kiezen. iMovie zoekt automatisch het mapje Streams op waar de .mts bestanden in staan. Je moet de bestanden dus wel in de originele map op je kaartje laten staan. Scheelt je weer een conversie, dus scheelt meteen ook in kwaliteit.

  • Profielfoto
    MacJB

    Halfdoorlatende spiegels…
    Ergens in de jaren 80 heb ik in een nederlands fotoblad iets gelezen over een – ik meen, Canon – die dit had.
    Wegens een extreem snelle motordrive besloot men om de spiegel niet op te laten klappen, dus moest deze halfdoorlatend worden.
    Gereedschap voor speciale doeleinden, en ook te duur voor de gemiddelde fotograaf.
    Ook hier werd overigens het lichtverlies als nadeel genoemd.

  • Profielfoto
    Alpha

    @ mrEvil: Kurt is nog nooit enthousiast geweest over een product met de merknaam Sony…

  • Profielfoto
    Alpha

    De foto’s zijn zo te zien allemaal met de standaard instellingen en op de automaat geschoten, dan krijg je inderdaad foto’s die je net zo goed met een P&S camera van een paar tientjes kunt maken.

    9 van de 10 keer is de fotograaf de schuldige van een mislukte foto.

    2 kleine voorbeelden:

    Foto van de schapen op 1/30e seconde is een beetje teveel gevraagd bij f5.6, zelfs met steadyshot.

    Foto van het vogeltje ligt de focus duidelijk verkeerd.

  • Profielfoto
    Arno

    @Alpha; wie heeft het over mislukte foto’s? De voorbeelden zijn in diverse instellingen gemaakt, meestal in diafragmavoorkeuze of manual.

  • Profielfoto
    qazwsx

    vind toch dat deze cam het niet haalt bij de pentax K-R
    is een dslr maar toch kleiner, is sneller, mooiere foto’s en goedkoper. Alleen geen draaibaar schermpje. Nou ja…als dat alles is

  • Profielfoto
    spacefreek

    @spacefreek; de autofocus-test staat momenteel te renderen bij Vimeo. Zodra deze klaar is zal ‘m toevoegen aan het artikel.

    Inderdaad ook weer zo’n focusring-geluid.. De acceleratie en tot stilstand komen van die ring zorgt altijd voor impulstrillingen in de DSLR die dan weer opgevangen worden door de microfoon.. Spijtig, maar ligt eigenlijk volledig aan de lens, maar een soepelere focusring kan bij manuele scherpstelling weer gemakkelijker verschuiven, compromis compromis..:sad:

  • Profielfoto
    mausklaus2002

    Al weer een 2e review in korte tijd van een Sony camera hier op OMT. Waarom?

  • Profielfoto
    marinusvw

    van een Sony camera hier op OMT. Waarom?[/quote]
    Lezen is moeilijk he? Hier:

    @Julian en anderen
    Wordt OMT gesponsored voor deze reviews?
    One More Thing wordt nooit betaald voor artikelen. Apple, Sony of wie dan ook heeft geen enkele invloed op deze website. Als ik Apple poep vind, dan schrijf ik dat lekker op.

    Hoort deze review op OMT?
    Ja, want wie de colofonpagina leest, ziet dat we ook een Apple lifestyle website willen zijn. Randapparatuur als een camera valt daar zeker onder.

    Waarom deze camerareviews?
    De reden om deze camera eens onder de loep te nemen is het feit dat hij een nieuwe generatie vertegenwoordigt: die van de Transclucent Mirror Technology. Zo reviewden we ook de NEX-5 omdat deze gebruik maakt van Micro Frou Thirds. Om deze redenen heb ik Arno Hoogwerf als expert gevraagd of hij deze wil reviewen. Het initiatief ligt dus bij OMT, niet bij Sony.

    Nu weer ontopic graag :). Je mag me altijd contacteren als je nog vragen hebt.

  • Profielfoto
    Jesper

    Idd, veel ruis in de foto’s!:sad:

  • Profielfoto
    MadDonna

    Halfdoorlatende spiegels…
    Ergens in de jaren 80 heb ik in een nederlands fotoblad iets gelezen over een – ik meen, Canon – die dit had.
    Wegens een extreem snelle motordrive besloot men om de spiegel niet op te laten klappen, dus moest deze halfdoorlatend worden.
    Gereedschap voor speciale doeleinden, en ook te duur voor de gemiddelde fotograaf.
    Ook hier werd overigens het lichtverlies als nadeel genoemd.

    Ja dat was de Canon EOS RT, RT stond voor “Real Time” wat aangeeft dat de camera een vaste half-doorlatende spiegel heeft voor een veel snellere werking (tot 5 bps). Nadelen waren onder andere een donkerder zoeker, verlies aan lichtsterkte en stof op de spiegel is zichtbaar op de foto, een camera uit 1989

    Daarnaast had je ook nog de EOS 1N-RS, snelste analoge camera ter wereld (10 bps), met alle voor- en nadelen van de RT

    De EOS RT

  • Profielfoto
    throttlemeister

    No offense naar de reviewer, maar HET grote voordeel van een SLR is juist dat je optisch door de lens kijkt tijdens het maken van je foto. De afwezigheid van een optische viewfinder en het volledig afhankelijk zijn van een EVF en/of display maakt deze camera een uit de kluiten gewassen compact met verwisselbare lenzen en ditto inzet gebied. Het is onmogelijk om (betrouwbaar) handmatig scherp te stellen met een EVF of display.

    Er wordt derhalve naar mijn mening wel erg makkelijk over dit nadeel heen gestapt. Als je de camera reviewed als een compact met wisselbare lenzen, ok, maar als SLR review had het ontbreken van een optische viewfinder genoeg geweest om de hele camera af te branden.

    Daarnaast is de kwaliteit van de foto’s dusdanig slecht dat de camera ook niet de beeld kwaliteit van de gemiddelde compact overstijgt, wat deze indruk alleen maar versterkt. Misschien dat dit beter wordt met hogere kwaliteit lenzen, maar als ik naar de foto’s kijk weet ik nog niet of deze sensor (of de implementatie daarvan) veel betere (lees: duurdere) lenzen waard is. Ruis en dynamische bereik, om maar even wat te noemen, gaan niet veranderen met duurdere lenzen.

  • Profielfoto
    Alpha

    @Arno: Je wilt toch niet beweren dat de foto’s gelukt zijn… kijk eens goed naar de foto’s op volle formaat.

  • Profielfoto
    Arno

    @Arno: Je wilt toch niet beweren dat de foto\’s gelukt zijn… kijk eens goed naar de foto\’s op volle formaat.

    Je kan ook zeuren om het zeuren natuurlijk

  • Profielfoto
    Alpha

    Ik had de stille hoop dat een parttime fotograaf van bruiloften toch iets serieuzer met beeldkwaliteit zou omgaan..

  • Profielfoto
    MichMich

    Wederom begrijp ik niet wat dit op OMT moet… waarom dan wel zo’n ruk Sony, en niet de nieuwe Canon D60?

  • Profielfoto
    Dus

    Ik begrijp het ook niet dat dit op OMT moet. Ik zou zeggen schoenmaker blijf bij je leest en laat dit aan de echte professionals over. Wat heb ik aan een camerareview dat niet rept over de beeldkwaliteit van de foto’s die met zo’n camera maakt. Dat is toch de hoofdfunctie van een spiegelreflexcamera en al die andere gadgets komen wat mij betreft op het tweede plan.
    Zie voor het echte review:

    http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/

  • Profielfoto
    Arno

    @Dus; tegen dpreview.com kan ik natuurlijk niet op, en wat dat betreft ben ik het eens wat betreft je schoenmaker-opmerking. Ik ben geen ervaren reviewer en het ontbreekt me aan tijd en middelen om een volledige test erop los te laten die alle aspecten van de camera aan bod laat komen. Heb geprobeerd de camera te gebruiken/beoordelen zoals de gemiddelde OMT’er dat zou doen; we zijn tenslotte geen fotografenforum met gebruikers die alles handmatig in willen stellen. Ik ga nog even overleggen met de redactie of we met dit soort reviews door moeten gaan.

  • Profielfoto
    Mark van Voorthuisen

    Nuttige review Arno! Kort, krachtig, helder en niet te diepgaand, daarvoor zijn andere sites. Jammer van die paar zwartkijkers maar dat soort kom je helaas overal tegen. Hou de eer aan jezelf en ga zo door, je word er goed in!

  • Profielfoto
    jooh-de-manne

    Zie voor het echte review:
    http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/

    Dank voor de link. Het moet toch iets speciaals zijn, die A55. Ik zie net dat die de Gold Award heeft gekregen bij dpreview. De echte pro’s kunnen daar dan maar eens naartoe. Of is dat een site van niemendal? Lijkt me niet.

    Voor de casual gebruiker die het in zijn hoofd haalt om ook eens een spiegelreflexcamera te kopen, en daar dan meestal maar 5% van benut, lijkt het me wel een goede keuze.

  • Profielfoto
    mausklaus2002

    Lucas Raggers:

    Waarom deze camerareviews?
    De reden om deze camera eens onder de loep te nemen is het feit dat hij een nieuwe generatie vertegenwoordigt: die van de Transclucent Mirror Technology. Zo reviewden we ook de NEX-5 omdat deze gebruik maakt van Micro Frou Thirds. Om deze redenen heb ik Arno Hoogwerf als expert gevraagd of hij deze wil reviewen. Het initiatief ligt dus bij OMT, niet bij Sony.

    ****
    Sorry hoor, maar de NEX-5 is geen Micro Four Thirds camera, Olympus en Panosonic maken gebruik van dit formaat en waren ook de eerste die dit soort modellen maakten zonder spiegel. Sony is bepaald niet orgineel met dit idee. Even voor de duidelijkheid: in de Sony zit een APS-C formaat sensor.

    Groeten van iemand die goed leest.

  • Profielfoto
    jooh-de-manne

    Nochtans lees ik op
    http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/
    dat deze camera een ‘significnate technologische mijlpaal betekent’.
    Is dat dan misschien de reden voor deze camerareview.
    Goed gelezen van mij :sarcastic:

    Citaat hieronder:

    Sony’s latest interchangeable lens cameras, the SLT Alpha A33 and A55 represent a significant technological milestone – not just for Sony but for the enthusiast camera market as a whole.

    The company has rejected the traditional DSLR design and instead created a hybrid that, like a compact camera, is from the ground up built around live view, but one that is also capable of offering full-time DSLR-style phase-detection autofocus. The combination means they can offer features such as phase-detection AF during movie recording and extremely fast continuous shooting rates (10 frames per second on the A55), previously unthinkable at this price.

    This is made possible by adopting an approach that has more in common with a mirrorless camera (like the Panasonic G2, for example) than an SLR by removing the bits that pretty much define such cameras: the optical viewfinder and moving mirror.

    The designation ‘SLT’ stands for single lens translucent and it’s the ‘translucent’ bit that’s the key to what differentiates these new models both from conventional DSLRs and mirrorless interchangeable lens cameras. The SLTs do have mirrors, but they’re mirrors that let the majority of the light pass straight through to the sensor, rather than having to swing out of the way to allow exposure. As a result they are fixed in position, always reflecting a portion of the light emerging from the back of the lens onto a phase-detection AF array housed in the top of the camera. (A newly-developed 15-point array in the case of these two cameras).