Schermproblemen met nieuwe MacBook Air

Door: Jan David Hanrath - 35 reacties

Alle positieve reviews en gebruikerservaringen van de MacBook Air ten spijt, het kopen van de eerste generatie van een Apple-product blijft een riskante onderneming.

Eerdere ‘revision A’ modellen uit Cupertino hebben inmiddels een traditie opgebouwd: een scheur in de behuizing van de Cube, verschroeide beenharen door te hete Power- en MacBook’s, haarscheurtjes in telefoons en schermproblemen bij de iMac 27″. Vaak worden ze veroorzaakt door dezelfde reden waarom ze ook worden gekocht: het spectaculaire design.

Ook de nieuwste MacBook Air kunnen we toevoegen aan deze traditie, want een flink aantal gebruikers klaagt over problemen met het scherm na het openklappen van het scherm.

Er worden twee problemen gesignaleerd. Bij de eerste verandert de helderheid van het scherm na het wekken van het kleinnood van hoog naar laag en terug. Het tweede probleem toont strepen op het scherm na het wekken of het aansluiten van een extern scherm.

Meestal lost het sluiten en 10 seconden dichthouden van de laptop het probleem op. Maar dat is natuurlijk geen permanente oplossing. Apple heeft nog geen publieke reactie op de problemen gegeven. Betekent dit dat je de rest van je leven met een slecht functionerende MacBook Air zit?

Gelukkig heeft Boy Genius Report ontdekt dat Apple werkt aan een softwarematige oplossing. Via een insider ontvingen zij twee foto’s van het confidentiële supportsysteem dat door AppleCare wordt gebruikt.

Erin staat dat het 10 seconden sluiten van de laptop de stroomtoevoer van het scherm onderbreekt. Dit komt voor het scherm overeen met een volledige reset van de computer. Helpdeskmedewerkers worden erop gewezen de computers niet terug te nemen, maar in plaats daarvan klanten te vertellen dat er binnenkort een software-update aankomt.

Heb jij ook last van deze schermproblemen met je nieuwe MacBook Air?

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    bjorngra

    Mijn Macbook Air is terug wegens een lichte kromming van het scherm waardoor er een dikke naad ontstond aan een zijde. De problemen van hierboven had ik niet. Ben benieuwd, krijg maandag een nieuwe geleverd. :ftim:

  • Profielfoto
    Hessel89

    is altijd wel wat met die kk apples.

  • Profielfoto
    timmyboy

    @ hessel, je bent een enorme tokkie…

  • Profielfoto
    Usain

    @hessel89
    Beetje op je taalgebruik letten!

  • Profielfoto
    ikkieman

    Zeg jongens, hoelang willen jullie achterlopen met nieuws? Was begin deze week al bekend!

  • Profielfoto
    MauZ

    als je even het taalgebruik hessel even tussen de vingers ziet, heeft hij wel een punt.

    Je kan er de laatste jaren van uitgaan dat er wat mankeert met apple’s first batch die in de winkels liggen. Niet altijd zo geweest. Ik had gehoopt dat ze bij apple eens iets meer aan kwaliteit doen zoals ze naar zichzelf profileren. Valt alleen helaas een beetje tegen.

    *kruist vingers en hoopt dat het beter gaat*

  • Profielfoto
    Usain

    Dat is met heel veel producten zo.
    De eerste lading is niet altijd de beste.
    Maar Apple staat zo goed bekend en daarom komt het ook zo in het nieuws als er iets mis is.
    Over een Sony Ericsson K320I hoor je niet dat het dat de belichting om de minuut uit valt.

  • Profielfoto
    1984

    schermproblemen bij de iMac 27″. Vaak worden ze veroorzaakt door dezelfde reden waarom ze ook worden gekocht: het spectaculaire design.

    Daar is ook geen software update voor geweest , en er zijn nog steeds veel gebruikers die veel problemen ondervinden van dat spectaculaire design.
    Enfin daar zijn veel draadjes over te vinden op dit Forum. En ook koop geen ‘revision A’ modellen, het voordeel van de Macbook Air is dan dat hem wel makkelijker mee kunt nemen dan een 27″iMac naar een Apple winkel.

  • Profielfoto
    iFlorens

    Ik heb anders geen problemen met m’n iPad, die is ook de eerste:P

  • Profielfoto
    john1979

    Iedereen heeft het wel over de 27” iMacs, maar ik hoor bijna nooit iets over de 21,5” versie. Ook deze heeft een probleem met het scherm (gehad.) iCentre Haarlem en iCentre XXL Uitgeest hebben mij dit bevestigd. Ik heb zelf 3 keer een geheel nieuwe iMac 21,5” uit Uitgeest gehad omdat het scherm voor een groot deel een gele waas had, drie keer achter elkaar. Pas de vierde iMac die ze in de winkel voor mij uit de doos hebben gehaald en hebben getest was goed, eerder kreeg ik de iMac niet van ze mee. Wel 1000x excuses gehad, en het is uiteindelijk netjes opgelost.

    Ik vind het erg jammer dat vrijwel alle (eerste lading) hardware van Apple ”problemen” heeft. Laat ze de boel toch een goed testen voor ze iets op de markt brengen. Het is niet iets dat bij een type gebeurd, het is de laatste tijd bij alle nieuwe hardware die ze op de markt brengen!

    Word het succes van Apple ze misschien iets te veel? Misschien nieuwe hardware te snel op de markt brengen? Als ze hier niets aan doen kan het ze misschien hun succes nog wel eens gaan kosten dat ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd.

  • Profielfoto
    Quokka_61

    @1984: er is wel degelijk een software update geweest n.a.v. de schermproblemen met de iMac 27″, en die heeft deze in mijn geval ook volledig verholpen!

  • Profielfoto
    GoldenNathan

    Hmm, maar bij de nieuwe iPhone is het design dan ook wel heel mooi enzo maar hij moet 1 x op zijn hoek vallen en weg scherm…

    En het schijnt dus dat dat heel moeilijk is te laten vervangen. En dan nog wat een vriend van me heeft een iPhone 4 uit Frankrijk en die kan er niet meer meebellen ook zoiets skype doet het bellen niet..

  • Profielfoto
    ---

    Mijn 21,5′ iMac veranderd ook van kleur tijdens het weken, hij lijkt eerst heel helder, waarna het ineens wat geel word.

  • Profielfoto
    bjorngra

    Ik denk dat bij alle merken problemen zijn. Alleen komen alle Mac-problemen hier bij elkaar. Als iedereen eens zei hoe tevreden ze zijn, weegt dit niet op tegen de negatieve reacties. Een software-update moet het verhelpen. Ben benieuwd.

    Heb iMac’s, iPods, iPhones en iPad van de eerste generatie gehad en nog nooit geen problemen gehad. Wel met de Air. Maandag een nieuwe. Zonder problemen door Apple vervangen. Ik ben alleen benieuwd of de nieuwe wel de schermproblemen heeft of dat dit in de fabriek al is verholpen.

  • Profielfoto
    yoann

    Ik heb nooit problemen gehad met – nieuwe – Apple producten. mijn 27′ iMac werkt perfect en mijn oudere Macbook Pro werkte ook perfect tot ik er Snow Leopard op heb gezet; mijn batterij vraagt sindsdien steeds naar onderhoud en flipt gans de tijd; het duurt soms 10 minuten tegen dat die opstart!! Mijn iPhone 4 werkte ook perfect onder o2 UK, maar sinds ik overgeschakeld ben op Orange UK heb ik ook al last van de antenna-gate (misschien ligt dit gewoon aan de operator… I don’t know).

    Maar al bij al hebben we zeker niet te klagen over Apple! we zijn gewoon verwende nesten die teveel verwachten… (puur mijn mening trouwens)

  • Profielfoto
    joeph

    Tot nu toe alleen haarscheurtjes in mijn iPhone gehad voor de rest nergens problemen mee. Ook niet met mijn 27″ iMac of nieuwe MacBook Air 11″

  • Profielfoto
    Derzug

    Ook bij Apple software dus, de eerste iPhoto ’11 versie was ook niet goed.
    Wat denk je de iPhone, de 4e (!) generatie is eindelijk bijna perfect….

  • Profielfoto
    Edwin

    Ik ben benieuwd of de schrijver deze problemen heeft ondervonden met de MBA 11″ die hij zelf in huis heeft.

  • Profielfoto
    Dagaloni

    Wat zijn jullie laat zeg.. Dit is al een paar dagen in ’t nieuws.

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Zo had ik ook problemen met het scherm van mijn MBP van juni 2010. Gelukkig is dat nu opgelost, maar dat kostte Apple wel een nieuw logicboard en een nieuw display…..

  • Profielfoto
    Schmrtzzz

    Ik heb een keer een probleempje gehad: na het weer openen van het scherm was het nagenoeg zwart. Even dichtdoen hielp inderdaad. Ik vertrouw op de software-fix, daar is Apple namelijk erg sterk in. En ondertussen heb ik wel de mooiste computer die ooit is gemaakt. Een computer die ook nog eens op alle fronten verbluffend presteert (heb de 2.13 met 4 gieg). Beste aanschaf ooit.

  • Profielfoto
    rembertnotte

    Hier geen enkel probleem met de nieuwe MBA. Werkt uitstekend snel.

  • Profielfoto
    MacRay

    13″ 128Gb en nog geen problemen en of klachten.
    Mn mooiste aanschaf ooit.

  • Profielfoto
    MouseMighty

    Lang leve het interwebs! Weten we ook hoe groot het percentage is van de totaal aantal verkochte MBA’s? Dat is het nadeel van early adopter zijn. Dat is al jaaaaaaren zo. Maar ja nu kan je elke scheet die dwars zit op internet kwijt en hopla, Apple is gelijk slecht en blablabla….. Natuurlijk, als er een ontwerpfout inzit moet het veranderd worden. Dit probleem klinkt trouwens meer als een software matig probleem maar goed we zullen zien. Productiemachine? Koop nooit een Rev. A model. Dit is ook nog noooit gezegd natuurlijk.

  • Profielfoto
    Olieboer

    Sorry voor de domme vraag, maar wat is een revisison A model?

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Hier ook al tientallen Mac’s zien passeren (thuis en op het werk) en nooit problemen gehad met nieuwe machines. Wel enkele keren met wat oudere apparaten, maar nooit onverwachte zaken. Mij hoor je dan ook niet klagen. Ik denk dat hier gewoon het spreekwoord “hoge bomen vangen veel wind” opgaat.

  • Profielfoto
    GT1988

    Wat een gedoe om niets zeg… Lijkt mij een duidelijk software probleem. Zeker als er verschillende klachten optreden en het niet constant gebeurd maar bij het uit de slaapstand halen.. Ik heb nog nooit een probleem gehad met Apple producten. Of moet je een defecte earphone jack als groot probleem rekenen die na 1,5 jaar kapot gaat. Ik kreeg toen ook netjes een nieuwe iPhone. Ik denk dat we blij mogen zijn dat we achter ons Mac’ie zitten te typen en niet achter een Asus, Acer, Toshiba of wat voorn andere meuk dan ook. Get over it! Het is een f***** mooi ding.

  • Profielfoto
    tipex

    Geen problemen hier met de 13.3″ variant

  • Profielfoto
    elifafd

    1e revisie iphone 2g (of hoe je deze ook wilt noemen)
    1e revisie iphone 3g
    1e revisie iphone 3gs
    1e revisie iphone 4
    1e revisie Macbook Pro i7
    en zo kan ik wel even doorgaan

    NOG NOOIT problemen gehad!

    Mocht je wel een keer problemen hebben gehad, dan is het wel altijd (!) zo dat Apple deze binnen een niet al te lange periode adequaat oplost.
    Ik zal jullie niet lastig vallen met de vele bedrijven die ijskoud de opmerking geven dat sommige beperkingen/problemen ergens bij horen, een zeer toepasselijk voorbeeld is al de netwerk kwaliteit/dekking van t-mobile

  • Profielfoto
    Ezra

    Dit gebeurt naar mijn mening te vaak. Echt heel slordig dit. Ongelofelijk.

  • Profielfoto
    florisappelaar

    beetje dommig artikel, zou de auteurs op onemorething sieren door iets meer het nieuws te volgen

  • Profielfoto
    Jerry.w

    Je hele leven met een slechte macbook air??? He zo’n ding gaat nou ook weer niet zo lang mee hoor… En hessel, let eens ff op je taalgebruik man

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Sorry voor de domme vraag, maar wat is een revisison A model?

    Dat is geen domme vraag hoor.
    Men noemt de eerste versie van een apparaat vaak “rev. A”. Dit is echter onjuist taalgebruik dat in de wandelgangen voor komt. In de officiële spec’s van de fabrikant zie je het nooit staan. Aangezien revision “herzien” betekend kan een eerste versie van wat dan ook nooit een herziening zijn want het gaat dan om het origineel…

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Wat de problemen betreft met Apple producten:
    Elke keer dat er daar een bericht over verschijnt worden we geconfronteerd met de zoveelste paradox. Namelijk dat er weer eens iets niet goed werkt, terwijl je daarnaast niets dan lof hoort over Apple als bedrijf in het algemeen.
    Hoewel ook ik van mening ben dat de gemiddelde kwaliteit en betrouwbaarheid minder is dan vroeger moeten we niet vergeten dat elke negatief bericht breed wordt uitgemeten juist omdat we dat van Apple niet verwachten.
    Wat echter zelden in dit soort berichten wordt genoemd is het percentage van de klachten. Dat blijkt soms om maar 1% te gaan van de totale verkoop. OMT spreekt in dit bericht over “een flink aantal”, maar wat is een flink aantal? Natuurlijk is elk geel scherm, elk kapot moederbord, elke ge-crashte drive, elk flikkerend scherm etc. er één te veel. Maar dit lijkt vooralsnog voor een heel klein deel van de productie te gelden. Immers als dit representatief was voor de gemiddelde kwaliteit, zouden we dan nog Mac’s durven kopen? Het Apple aandeel is ondanks dit soort berichten goud waard en dat zegt genoeg over de kwaliteit.
    Zelf heb ik door de jaren heen (nu ruim 30) dat ik met Apple computers werk heel weinig problemen gehad. Dit is het lijstje:
    Apple ][+ na 6 jaar probleemloos gebruik onderschat hitte probleem (had geen fan’s)
    Apple IIGS ± 6 jaar probleemloos oud geworden en verkocht.
    PowerMac 6100 na 5 jaar HD crash en voeding moeten vervangen en 1 jaar later verkocht aan collega in 1997 en werkt nog steeds!
    G4 PowerMac na 6 jaar verkocht en zonder problemen gebruikt.
    G5 PowerMac idem.
    Huidige Mac: 27″ Quad core i7 iMac nu 5 maanden oud. Geen last van wat voor probleem dan ook. (Maar wel voor het eerst met Apple Care er bij!)