Mobistar zuigt iPhones leeg

Door: Koen van Tongeren - 25 reacties

Een nieuw type micro-simkaart dat door de Belgische operator Mobistar in de iPhone 4 gebruikt wordt, blijkt voor narigheid te zorgen voor gebruikers. Hier kwam OMT’er Joachim onlangs achter. De simkaart bevat een aantal extra diensten die door Mobistar worden aangeboden, waaronder ‘Contact Save’. Hiermee worden de contactgegevens op je simkaart automatisch naar een server gestuurd, waardoor ze altijd bewaard blijven, ook als je je telefoon verliest.

Deze dienst is natuurlijk behoorlijk achterhaald, wie bewaart z’n contacten immers nog op een simkaart? Nog veel erger is het feit dat deze ‘service’ (waarvoor € 0,75 per synchronisatie voor moet worden betaald) funest is voor de batterijduur van je iPhone.

Joachim ontdekte het euvel toen zijn iPhone onlangs spontaan een melding gaf: ‘Automatische synchronisatie’ met een annuleer en accepteerknop er onder. Het scherm lichtte op voor deze melding, terwijl de iPhone gelockt was. Daardoor liep het accupercentage snel terug.

In de OMT community deed hij zijn beklag over de onduidelijkheid van de boodschap, het feit dat z’n batterij er onder te lijden had én de constatering dat de service van Mobistar niet uit te schakelen is. Met hulp van andere OMT’ers is in ieder geval achterhaald dat de speciale simkaarten van Mobistar de oorzaak zijn. Nu nog een oplossing om de dienst uit te schakelen. Wie helpt?

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    MatthieuPesesse

    Niet alleen je iPhone, maar je portefeuille ook hoor

  • Profielfoto
    Nick Nack

    Ligte op?

  • Profielfoto
    mika_janssens

    Weeral een triestige affaire van Mobistar!!
    Maar: het scherm “ligte” op??? Nou moe….

  • Profielfoto
    Jonas89

    Ik heb dit bij mijn iPhone 4 ook, om de 4/5 dagen krijg ik deze melding. Altijd ’s nachts en tegen de ochtend is mijn batterij bijna volledig leeg.

    Ik druk telkens annuleer, maar deze komt altijd terug. Nu al zeker 2 maand…
    Nog géén oplossing gevonden.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Deze dienst is natuurlijk behoorlijk achterhaald, wie bewaart z’n contacten immers nog op een simkaart?

    Uuuh ik? Het is niet achterhaald maar slim. Als je telefoon verder niet synct met een computer dan is het juist handig. Bij een iPhone is het een ander verhaal, maar in het algemeen kan je dat niet zeggen.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Oplossing: weg bij Mobistar. Op naar Mobile Vikings!

  • Profielfoto
    stijnhens

    Geen problemen bij Mobile Vikings!

  • Profielfoto
    lEl

    ‘kwil niets zeggen maar er zijn meer mensen die je denkt die hun contacten op de simkaart bewaren hoor… Ik kan er je zo een paar opnoemen als het moet

  • Profielfoto
    Sven93

    Inderdaad, use Mobile Vikings!

  • Profielfoto
    Jonas89

    Betalen jullie dan de opzegtermijn van mijn contract bij Mobistar ?

  • Profielfoto
    bwaterlot

    By the way, het is niet enkel bij iPhones, maar ook bij de iPad data sims.
    Ik heb een simkaart van mobistar in mijn iPad zitten. Ik wist ook niet wat die melding betekende, totdat ik een paar dagen later op mijn factuur een bedrag zag staan van 0,75€. Buiten de bundel dan nog wel…. (extra te betalen dus)
    Pure oplichterij….

    En ja, ik weet dat je naar een andere operator kan omschakelen, maar geloof me: het is overal wel iets….

  • Profielfoto
    Christophe F

    Een absolute schande!

  • Profielfoto
    iMakker

    Ik heb dit ook al eens gemerkt, drukt tot nu toe steeds op annuleren als die boodschap voorbijkwam.

    Onder menu Instellingen > Telefoon > Simprogramma’s, staat ContactSave.
    Als daarop klikt krijg je 2 optie “Synchronisatie” of “Hulp”
    Klik je op “Hulp” dan kan je de dienst misschien deactiveren door op Annuleer te klikken?
    Duidelijk is het niet…

    Als ik eenmaal € 0,75 aangerekend krijg, zeg ik Mobistar op.

  • Profielfoto
    Blauridder

    Allereerst is de dienst ContactSave een dienst dat je zelf activeert, standaard staat het altijd uit. Dat ContactSave niet relevant is voor iPhone (en andere smartphones) klopt maar neemt niet weg dat het best handig kan zijn voor veel gebruikers van meer basic gsm’s.

    In de plaats van interessant te willen doen met een non-item zou Joachim moeten weten dat hij a)de dienst zelf activeerde (misschien niet op zijn iPhone maar wel op een vorig toestel) en dat hij b)de dienst zo weer kon stopzetten door even de klantendienst te bellen. Heb ik zelf ook gedaan en was meteen in orde.

  • Profielfoto
    iMakker

    sorry maar ik activeerde de dienst niet en toch kreeg ik die meldingen
    dit is dus géén non item

  • Profielfoto
    Ouistiti

    heb er ook last van!!!

  • Profielfoto
    Jonas89

    @Blauridder

    Ik heb de dienst NIET geactiveerd, kende ik zelf niet. en toch krijg ik de melding

  • Profielfoto
    Xentro

    @ Blauridder

    Beter nog, ik kreeg toen ik mijn iPhone kocht de melding of ik het wou activeren of niet. Wel, ik drukte op ‘niet activeren’ en toch krijg ik deze meldingen. Mobistar dringt deze dienst op zonder hierbij enige uitleg te geven.

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    Ik zit bij Mobistar en heb ook een microsim.. Maar ik schijn hier geen last van te hebben. Ik synchroniseer enkel mijn contacten via Adresboek.

    Wellicht enkel bij mensen die een iPhone abonnement hebben aangeschaft. Ik gebruik nl. een Tempo-Music card. Veel makkelijker en voor mij, zijnde student, veel meer voordelen.

  • Profielfoto
    inmove

    Hop naar Mobile Vikings!

  • Profielfoto
    Jovac7

    @Blauridder Wie probeert hier interessant te doen? Ik denk dat ik het wel zou weten moest ik zelf die dienst geactiveerd hebben. Op m’n vorige toestel werd nooit gevraagd om synchronisatie, en op m’n oude sim-kaart stond zelfs geen ContactSave tussen de m-services. Het is pas sinds ik een nieuwe micro-sim heb voor m’n iPhone, dat ContactSave ertussen staat. Zelf heb ik het niet geactiveerd, en toch word ik er mee geconfronteerd. Bovendien staat het niet aangegeven tussen hun diensten op de Mobistar klantenzone, mede omdat het geen dienst is gelinked aan je abonnement, maar aan je simkaart (net als banking, banxafe, enz.) Die kun je dus niet zelf uitschakelen.

    En kijk maar eens in het originele forumtopic wat er gebeurt als je naar de klantendienst belt…bovendien, het is en blijft een fout van Mobistar als je zelf moet gaan bellen om geen ongewenste diensten op je scherm te krijgen.

    En omtrent Mobile Vikings…tja, ik zou meteen omschakelen, ware het niet dat ik vastzit bij Mobistar:)

  • Profielfoto
    lEl

    ja, lap, we zitten met ne mobistar fanboy. Dude, tis niet interessant.
    MV FTW! of toch niet…

  • Profielfoto
    wab

    Wat een bizar artikel. Je zou toch verwachten dat de redactie Mobistar contacteert voor een reactie?

  • Profielfoto
    Jovac7

    -UPDATE- Voor de geïnteresseerden: een follow-up op het artikel kun je hier lezen: http://joachimthieren.blogspot.com/2010/11/update-mobistar-contactsave.html

    Voorlopig lijkt bellen naar de klantendienst inderdaad de enige oplossing. Bedankt voor alle reacties hier, ik heb ze met veel interesse gelezen. Hopelijk verandert Mobistar dit zelf in de toekomst, zodat niet iedereen ze nu hoeft op te bellen om dat boeltje aan te passen…