Is iAd klaar voor Europa?

Door: Statenweg - 11 reacties

In april van dit jaar kondigde Apple een eigen advertentieplatform aan voor de iPhone, iPod touch en iPad. iAd onderscheidt zich door de aantrekkelijke, interactieve advertenties, die je kunt beleven zonder dat je daarvoor de app hoeft te verlaten.

Ruim een half jaar later verschijnen de advertenties steeds vaker op iOS-apparaatjes buiten de landsgrenzen van de Verenigde Staten. Volgens de Financial Times is ook Europa spoedig aan de beurt.

Het werven van adverteerders ging echter niet zonder slag of stoot, als we de berichten mogen geloven. De introductie in Europa zou al twee keer zijn uitgesteld, omdat adverteerders huiverig zijn voor het prijskaartje en de bemoeienis van Apple. Naar verluidt heeft Apple de prijs van de advertenties moeten verlagen om de adverteerders alsnog over de streep te trekken.

Van welke merken zullen Europeanen advertenties gaan aantreffen in hun apps? Op het lijstje van de Financial Times staan L’Oreal, Renault en Nestle als partijen die interesse hebben getoond. De eerste campagnes zouden begin december starten.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    yoerio

    zou eens tijd worden!

  • Profielfoto
    NTG

    Gelukkig zijn die SMS-betaaldienst afzetters niet rijk genoeg voor dit. Lekker puh!

  • Profielfoto
    Facundo

    Moeten we Apple’s reclamemeuk ook al interessant vinden?

  • Profielfoto
    Rickje

    zou eens tijd worden!

    Bah reclame! :angry:

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    Waar krijg je die reclame bij te zien?
    Programmaatjes die je gratis kan downloaden, of bij iOS?

  • Profielfoto
    Dagaloni

    Beter dan zo’n stomme lege ruimte onder je scherm waar zogenaamd iAd zou moeten komen. Kan ik eindelijk eens ziet wat voor iAds er zijn..

  • Profielfoto
    rdesign

    @Pivni Pes
    In gratis apps, uiteraard. Zou lekker zijn als er opeens een advertentie zou staan in je SMS-app. Daar betaal je toch geen 829 euro voor..?:-)

  • Profielfoto
    d.denkers

    Voor mij is iAdd een reden om de apparaten waar dat op draait niet te kopen. Ik heb geen behoefte om aan nog meer reclame blootgesteld te worden. Persoonlijk snap ik de reactie van een aantal mensen dan ook niet; hoe kan je nu blij zijn om aan nog meer reclamebagger blootgesteld te worden?

  • Profielfoto
    Matthijn

    @d.denkers, die reclame plaatsen de makers van het programma zelf in hun programma. Hierdoor kan de applicatie gratis verspreid worden. Het is of reclame of betalen.

    De programmeurs moeten toch ook wat verdienen? Maar je bent niet verplicht gratis programma’s met reclame te downloaden. En daarnaast zullen er ook nog wel gratis programma’s blijven die gratis zijn zonder reclame.

    Maar het is niet zo dat als jij een smsje stuurt je een popup krijgt van ‘hee we hebben hier wat reclame voor je’. Dus ik snap niet in welk opzicht dit slechter zal zijn? Als de reclame leuker is om naar te kijken dan de huidige, waarom niet?

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    @rdesign, daar ging ik ook wel vanuit, alleen kon ik dat niet zo goed herleiden.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    @ d.denkers
    Ik ben het helemaal met je eens. Ik wil geen reclame troep op mijn apple spullen hebben. Dan maar liever (meer) betalen.
    Je denk toch niet dat apps nu ipv betaald nu gratis worden. Steve Jobs heeft duidelijk gezeg: “EXTRA inkomsten” voor developers. Dus: en en.
    Ik heb nu al genoeg website die ik niet meer raadpleeg vanwege de reclame troep, waaronder telegraaf.nl en soms ook nu.nl. Op zich interessante sites, maar die reclame verpest de hele boel.
    Apple is dus wat iAd betreft wat mij betreft op de verkeerde weg.
    Ook voor mij kan dit een reden zijn geen apple spullen meer te kopen of specifieke apps niet aan te schaffen. Ik hoop dat developers een gratis app leveren met reclame of een betaalde app zonder reclame. Dat zou prima zijn.