Hoe Apple 50 miljard vergaart

Door: Lucas Raggers - 17 reacties

Wie wil weten hoe het komt dat Apple maar liefst 50 miljard dollar op de bank heeft staan, moet goed naar onderstaande grafieken kijken. Links zien we het marktaandeel van de 8 grootste hardwarefabrikanten in mobiele telefoons. Apple heeft hier een aandeel van 4%. Kijken we echter naar de winst, dan grijpt Apple 50% van de winst die gemaakt wordt in het mobiele wereldje.

Rest de vraag hoe Apple zoveel winst weet te maken. Het antwoord zit hem in de gross margin op de iPhone. Gross margin betekent zoveel als de winst die Apple maakt op een iPhone afgezet tegen de omzet. Die ligt bij de iPhone zo rond de 60%. Apple heeft een bijzonder efficiente productielijn die de winst optimaliseert. Apple heeft echter wel aangekondigd dat de gross margin op haar producten zal dalen. Blijkbaar wil Apple niet te duur afsteken tegen de concurrentie.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    SvS

    Ok, even wachten met aankoop.
    Mits je nog geen eentje hebt dan. Kans is dus erg klein…

  • Profielfoto
    vLint

    Erg knap om zulke marges vandaag de dag te behalen en dat bewijst des te meer dat er nog flink met de prijs gestunt kan worden.:cool:

  • Profielfoto
    Matthias91

    Apple heeft echter wel aangekondigd dat de gross margin op haar producten zal dalen.

    Tegen wanneer dan? Want in de prijzen van hun nieuwe producten is het alleszins nog niet te merken

  • Profielfoto
    Yannes

    Wat wil je met een iPhone die nog steeds takkeduur is. De andere merken hebben misschien ook wel prepaid mobieltjes van 20 euro.

  • Profielfoto
    dinck

    … en ik lees net een berichtje dat in een Chinese fabriek die o.a. iPhones maakt met giftige stoffen wordt gewerkt. Waarom? Om de kosten laag te houden…

    hier het berichtje

  • Profielfoto
    Zakske

    Redelijk eenvoudig uit te leggen.

    Het is inderdaad erg eenvoudig uit te leggen… binnen Apple noemt men het ook wel de “fanboy / idiot tax”. Daarom betaal jij ook bijna dertig procent meer voor alles van Apple dan ik, én krijg je daar één zielig jaartje garantie op. Als ik na een paar jaar gezeik heb met die shit van ze repareren ze het nog steeds gratis. Dat is het verschil.

  • Profielfoto
    Schmrtzzz

    Beetje merkwaardig artikel. De marge zal dalen omdat er schaarste heerst op de markt van onderdelen en omdat Apple meer zal moeten doen om de concurrentie voor te blijven, niet omdat ze van plan zijn om de toestellen goedkoper te maken. Helemaal vreemd om die 50 miljard op te hangen aan de iPhone. Apple is meer dan de iPhone, maakt op al zijn producten dit soort marges en houdt netto heel wat meer over aan producten die uitontwikkeld zijn. Komt nog eens bij dat Apple altijd al uiterst spaarzaam is, veel opzij zet en nooit dividend uitkeert aan aandeelhouders. Al in 2004, toen het echte succes van Apple nog moest beginnen met de iPod had het bedrijf al 4,5 miljard op de bank. Dat is sindsdien in een vloeiende lijn gegroeid. Te vermoeden valt zelfs dat ze de onwikkelingskosten van de iPhone nog maar net eruit hebben.

  • Profielfoto
    bassbug

    Redelijk eenvoudig uit te leggen.

    Winst = omzet – kosten, toch?
    Houd de kosten laag en je houd meer over.

    Door slim in te kopen hou je meer over. Wat denk je dat Apple aan korting afdwingt als je zoveel flash geheugen inkoopt? Apple kocht ook de grote hoeveelheid flash geheugen in toen er nog geen sprake was van de iPad (en daarvoor iPhone). Toen was niemand op de hoogte van de vlucht die de iPad zou nemen.

    Wat Apple ook slim doet is door de vormfactor eenduidig te houden. Daarmee hou je heel veel kosten in de hand. Al die andere fabrikanten maken om de 2 maanden een ander mobieltje met een ander uiterlijk. Kosten schieten de pan uit!

  • Profielfoto
    Zakske

    Te vermoeden valt zelfs dat ze de onwikkelingskosten van de iPhone nog maar net eruit hebben.

    Lijkt me stug… de ontwikkeling van de iPhone kostte ongeveer $400 miljoen.

  • Profielfoto
    iFlorens

    Al die andere fabrikanten maken om de 2 maanden een ander mobieltje met een ander uiterlijk. Kosten schieten de pan uit!

    *Kuch* LG *Kuch*

    Dit proberen ze allemaal om bij Apple in de buurt te komen. Ze proberen iets revolutionairs uit te vinden, net als het touch screen toen erg aan sloeg. Om daar allemaal slimme mensen op te zetten moeten ze natuurlijk erg diep in de buidel tasten.

  • Profielfoto
    Ikreisrond

    Ze moeten meer betalen aan Foxconn om Foxconn minder lage hongerloontjes te kunnen laten betalen.
    Dan schiet de gross margin wel even achteruit inderdaad.

    De prijzen niet hoor. Die blijven aan ons verwachtingspatroon voldoen…:wink:

  • Profielfoto
    Doede

    De Apple producten zijn m.i. hun prijs gewoon dubbel en dwars waard! Kijk niet alleen naar een kostprijs (productie, lonen, gebouwen, etc), maar vooral ook naar ’t plezier dat je eraan beleeft.

  • Profielfoto
    Sanderman1992

    Doede, je hebt wel gelijk dat je uiteindelijk naar het plezier moet kijken van je Mac. Ik heb er ook erg veel plezier van gehad, maar ik vind wel dat ze soms belachelijk duur zijn voor wat je krijgt. Wat mij betreft mogen er best wel een paar tientjes af.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Apple heeft echter wel aangekondigd dat de gross margin op haar producten zal dalen. Blijkbaar wil Apple niet te duur afsteken tegen de concurrentie.

    Komisch dat T-Mobile (en andere providers) gelijk met dit nieuws de prijzen hebben verhoogd. De providers willen nu ‘ook eens wat’ verdienen ?

  • Profielfoto
    klonic
    bassbug

    Redelijk eenvoudig uit te leggen.
    Winst = omzet – kosten, toch?
    Houd de kosten laag en je houd meer over.
    Door slim in te kopen hou je meer over. Wat denk je dat Apple aan korting afdwingt als je zoveel flash geheugen inkoopt? Apple kocht ook de grote hoeveelheid flash geheugen in toen er nog geen sprake was van de iPad (en daarvoor iPhone). Toen was niemand op de hoogte van de vlucht die de iPad zou nemen.
    Wat Apple ook slim doet is door de vormfactor eenduidig te houden. Daarmee hou je heel veel kosten in de hand. Al die andere fabrikanten maken om de 2 maanden een ander mobieltje met een ander uiterlijk. Kosten schieten de pan uit!

    Ik denk dat dit en goede analyse is, HTC heeft per model veel minder verkopen (dus minder omzet) en maar iets minder kosten.

    Overigens twijfel ik wel aan de juistheid van deze grafieken: 23% van de verkopen is door ‘other’ maar die verdienen minder dan 1% van de totale winst? Overigens zegt deze grafiek niet zoveel want in het artikel wordt de 50% van Apple toegeschreven aan efficientie maar SE heeft bijvoorbeeld gigantisch veel reclames, ik snap best dat dat al snel 15% van de winst opslokt.

    Als ik 60% winst lees dan vraag ik me toch af waarom ik nou een iPhone naast me heb liggen. Overigens is Apples totale winst ongeveer 20% van de omzet. Wat verdienen ze dan op een Mac(Book) (Pro)? Of een iPad, iPod, Software, Appstore, iTunes? Kennelijk zijn er toch een flink aantal divisies die flink onder die 20% aan winst behalen.

  • Profielfoto
    RoyK

    Je zou het ook zo kunnen bekijken dat je dus 30% teveel betaal voor een iPhone. Het is maar wat een gek er voor geeft en blijkbaar heeft Apple een positie opgebouwd waar het bizarre winsten mag maken en de fanbase braaf uit hun hand blijven eten.

    Ik mag van hun producten genieten en binnenkort komt er een iMac bij. Maar ik vind dat de mensen best eens wat kritischer naar de prijzen mogen gaan kijken als het om Apple gaat. Ze zijn niet heilig daar bij Apple hoor! Kom op zeg!

  • Profielfoto
    Blik

    Gross Margin is de bruto winst, oftewel de omzet minus de directe kosten van de omzet waaronder materialen, etc. Daling van deze Gross Margin zal overigens worden veroorzaakt door stijgende kosten van de in te kopen onderdelen en dus niet aan een eventuele prijsdaling (Waarom zouden ze ten slot van rekening, producten vliegen over de toonbank als warme broodjes)

    Daarnaast is EBIT overigens geen winst zoals hierboven waarschijnlijk wordt bedoeld. EBIT is het bedrijfsresultaat, oftewel winst voor belasting en rentelasten.
    Feit blijft dat Apple waanzinnige marges maakt voor een elektronicafabrikant. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat andere fabrikanten niet het marketingapparaat hebben zoals Apple dat heeft en derhalve moeten concurreren op prijs.