Een dag om nooit te vergeten

Door: Rene Bouwmeester - 78 reacties

“Tomorrow is just another day. That you’ll never forget.”

Een dag lang verkondigde de voorpagina van de Apple-website niets anders dan deze boodschap, gevolgd door

“Check back here tomorrow for an exciting announcement from iTunes”.

en vier vrolijke uurwerkjes die voor verschillende delen in de wereld aangaven hoe laat dat het geval zou zijn.

Een woeste golf aan speculatie volgde: forums en Twitter gonsden wereldwijd van de hooggespannen verwachtingen. Toen kwam het nieuws: het oeuvre van The Beatles was voor het eerst digitaal beschikbaar — uiteraard alleen in iTunes. En daarna de stroom van teleurstelling, lieden die hun onvrede over de aankondiging in alle toonaarden uitten — niet in het minst alhier op One More Thing.

Terecht? Niet echt.

“So what? Big deal!” — was de algehele teneur van de reacties (zij het vaak in aanzienlijk bloemrijker proza), meestal gevolgd door stokpaardje van de reageerder in kwestie en de melding dat het op stal blijven daarvan een wel heel teleurstellende aangelegenheid betreft. “Apple faalt” en aanverwante eloquente uitingen vulden in korte tijd de reactieschermen — al zal het hier ongetwijfeld hebben geholpen dat het nieuws juist na het uitgaan van de scholen bekend werd.

Voor Apple is het echter wel degelijk een big deal. Muziek is verworden tot een belangrijk bedrijfsonderdeel (in de afgelopen vijf jaar is iTunes opgeklommen tot de grootste muziekverkoper wereldwijd). Het is verweven in het DNA van het bedrijf: bij herhaling heeft Steve Jobs tijdens één van zijn persvoorstellingen verhaald over hoezeer “muziek in onze genen zit” en hoe het “de soundtrack van ons leven” vormt.

Met de komst van The Beatles in de iTunes Store is de cirkel rond: de grootste omissie in het assortiment is — na jaren van onderhandelen — eindelijk gevuld — als eerste en vooralsnog als enige. En hoewel over de relevantie van de groep anno 2010 natuurlijk lustig getwist kan worden, valt het belang van de vier jongens uit Liverpool voor de canon van de populaire muziek maar moeilijk te onderschatten.

De timing is uitstekend: de hardcore Beatle-fan heeft zich vorig jaar al uitgebreid kunnen laven aan de geremasterde CD’s en een paar maanden later aan de hoge-resolutie bestanden op USB-stick. Ook de rode en blauwe verzamelaar liggen al even in de schappen — voor EMI en Apple Corps. valt er weinig kannibalisering op de klassieke mediadragers meer te verwachten. En ja: onder de ruim 150 miljoen iTunes accounthouders zijn er nog vast wel een of twee te vinden die tot aanschaf zullen overgaan.

Natuurlijk was de boodschap op de website niet gespeend van enige overdrijving — een stijlfiguur waarvan Apple zich graag en met regelmaat bedient. Maar voor wie rustig één en één tot drie had opgeteld, kon het nieuws van vandaag eigenlijk nauwelijks als een verrassing komen. Verpakt in een lekker marketing-sausje, dat wel. En met een fijne dosis free publicity als bonus.

De vloed van reacties zegt wellicht meer over het in de loop van de jaren veranderde profiel van de Apple-gemeenschap dan over het bedrijf zelf. We willen geloven, met de verblinde passie van de oprechte volgeling, zonder ons te storen aan al te veel realiteitszin. RDF by proxy — of iets in die geest.

We zijn zo langzamerhand teleurgesteld als na een prikkelende teaser niet al onze persoonlijke verwachtingen zijn ingevuld — of bij voorkeur overtroffen. En het kan geen kwaad om die tendens af en toe eens te relativeren.

Zo werd het toch nog een dag om nooit te vergeten…

Reacties

78 reacties
  • Profielfoto
    TonyB

    Mooie analyse!

  • Profielfoto
    wjend

    Mooi artikel!
    Ik kreeg om 16.15 een pushbericht van nu.nl, was het helemaal vergeten.
    Wel mooi, die box van 149 euro, met werkelijk alles!
    Wel jammer dat hij bij Amazon nu meteen 20 dollar (of zoiets?) goedkoper is geworden.

  • Profielfoto
    Sanderman1992

    Ik vind dat jullie niet zo moeten zeuren. Dit is inderdaad een dag die jullie niet zullen vergeten. Aan de ene kant voor de Apple-fans die dit zien als één van de faal-ervaringen van Apple. Voor Beatle-fans is dit natuurlijk best wel leuk denk ik zo.

  • Profielfoto
    Vin

    Iedereen had de beatles al ergens anders kunnen downloaden of gewoon de cd kopen en die importeren. Vooral als we zo lang moeten wachten op de itunes store versie. Dus ja idd: who cares.

    Bovendien vind ik het veel, en dan ook veel, belangrijker dat het aanbod in de iTunes store groot is met ook veel kleine onbekende artiesten. (zoals OINK was!)
    Degene die de beatles graag op hun iPod willen hebben hadden dat waarschijnlijk toch al, of ze nu te koop zijn in de itunes music store of niet!

  • Profielfoto
    Koetjesreep

    Het was beter als tool in de store kwam.
    René ziet zich niet meer in de nieuwe Apple generatie

  • Profielfoto
    iCulture.nl

    Mooi René! Dank voor je heldere en terechte uiteenzetting.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Nouja iedereen doet wel dom dat Apple faalt, maar ik denk dat Apple in hun eigen enthousiasme dit op hun website hebben gepost. Steve zelf is een redelijke hippie en vindt the Beatles gewoon geweldig en is blij dat Apple ze eindelijk mag verkopen. Ze hebben denk ik niet zo gerealiseerd dat dit deze reactie op zou brengen en dat niet iedereen zit te wachten op die liedjes.

  • Profielfoto
    iSponge

    Voor Apple idd een ‘big deal’ maar denk dat 140miljoen van de 150miljoen gebruikers hier toch niet echt op zaten te wachten… Goed voor Apple, teleurstellend voor vele gebruikers.

    Heb beetje het ‘blij gemaakt met een dode mus’ gevoel hier bij…

  • Profielfoto
    Vinhelper

    Mooi artikel en helemaal waar.:smile:

  • Profielfoto
    ger010

    Hoeveel artiesten zijn er nog over die geen contract met Apple hebben ?

    Krijgen we wanneer na veel touw trekken de volgende over is weer zo’n melding ?

  • Profielfoto
    Meh1965

    “Tendens relativeren”? De tendens is door Apple zelf gecreëerd. Als Apple een dergelijke aankondiging deed in het verleden was daar alle reden voor omdat er dan één of meerdere prachtige producten en/of updates uitkwamen. Hierdoor is bij iedere aankondiging het verwachtingspatroon erg hoog. En Apple slaagt er iedere keer in om de hoge verwachtingen waar te maken. Behalve vandaag. En dat is voor velen een teleurstelling. Foutje van Apple? Misschien. Misschien is het voor Apple een hele prestatie dat men er nu eindelijk in geslaagd is om de Fab Four in de iTunes store te kunnen aanbieden. Maar voor de consument zijn het gewoon wat extra cd’s die je nu kan kopen. Niks meer en niks minder.

    Maar bij een volgende aankondiging zal het verwachtingspatroon weer hoog zijn. En ik weet zeker dat Apple dan weer aan de verwachtingen zal voldoen. Er is dus geen enkele reden om welke tendens dan ook te relativeren. Apple levert prachtige producten. En dat verwachten we ook van Apple. En iedere keer maakt Apple het weer waar. Behalve vandaag.

    Mijn twee centen.

  • Profielfoto
    Mac@

    Volledig eens met Meh1965.

  • Profielfoto
    Lauwrence

    @Meh1965: en mijn 2 centen bij die van jou:-)

    Het is ongetwijfeld heel wat voor Apple zelf om eindelijk The Beatles in de store te hebben, een memorabele dag voor Apple zelf en wellicht een handjevol fans (die zichzelf als fan zijnde vanzelfsprekend allang bedruipt hadden), maar ik word er niet warm of koud van.

    Er is weinig meer persoonlijk dan muziek, ik heb totaal niets met dit clubje, maar zou bijvoorbeeld ook bitter teleurgesteld zijn als Apple een band die me wel aanstaat op deze manier een veer in den **** zou steken.

    Apple is een electronicaconcern, van grootse aankondigingen verwacht ik dan ook grootse nieuwe producten en/of aanvullingen op bestaande, niet dit. De andere kant van het verhaal is dat we in het vervolg de aankondigingen van Apple wel met een korrel zout kunnen nemen en in dat opzicht is het voor mij dan zeker een dag om nooit te vergeten.

  • Profielfoto
    rfvdp

    @Maverick9898: mooi verhaal, mooi geschreven.

    Apple heeft weer van zich doen spreken.
    Vergeet niet dat The Beatles een van de grootste band ooit is, de band die de heel veel invloed heeft gehad en nog steeds heeft op de muziekwereld. Ik denk zelfs meer dan bands als The Rolling Stones en U2. Het is dus heel bijzonder dat Apple het voor elkaar heeft gekregen om de muziek van misschien wel de grootste band ooit in iTunes aan mag bieden. Het is, zoals gezegd wordt in het artikel, het paradepaardje van Steve Jobs.

    De meeste mensen hier op het forum zijn van een generatie die The Beatles alleen maar kent als “ouwe lullen muziek” en dus teleurgesteld zijn door de grote aankondiging van Apple. Maar kijk eens in de iTunes Store naar de pagina van The Beatles en ervaar wie ze eigenlijk zijn. Luister eens naar de wat minder bekende nummers. Bekijk de video van het eerste optreden in de US en hoe het publiek daarop reageert. Misschien denk je dan “Tja, het heeft een bijzondere gebeurtenis plaats gevonden vandaag”.

  • Profielfoto
    thiemodelange

    Lieve kijk- en luistervrienden. Dit is voor Apple mega belangrijk. Jaren van juridisch getouwtrek om de naam, het logo en de muziek gingen er aan vooraf. En dan eindelijk… een deal met de Fab Four, Apple Corps., Yoko Ono en EMI. Dit is waar Apple jaren op gehoopt heeft. Natuurlijk mag je dat groots aankondigen. En inderdaad René: het is je eigen verwachting die zorgt voor een teleurstelling. De door de community en pers gecreëerde hype. Niet Apple. Die mag gewoon blij zijn dat ze dé iconen van de hedendaagse muziek eindelijk in de lijst kunnen toevoegen. Chapeau Apple!

  • Profielfoto
    santi

    Een beetje liefhebber heeft alles al op vinyl. Maar goed. Alles wat kan bijdragen om Beatles-leken kennis te laten maken is meegenomen. Meteen ook even de gehele Beach Boys backcatalogue binnenhalen aub.

  • Profielfoto
    Arno

    En zo is het maar net. Mooi stukje, waarin je de zaak prachtig en treffend nuanceert.

  • Profielfoto
    adsum

    het is je eigen verwachting die zorgt voor een teleurstelling

    Helemaal mee eens… Gefeliciteerd Apple

  • Profielfoto
    macoky

    Een hoop mensen begrijpen de impact niet ! Dit is een overwinning van de digitale /online muziek. Een duidelijk signaal dat de ontwikkeling niet meer tegen te houden is. Alles komt digitaal/online beschikbaar ! Zelf de meest conservatieve partijen zien dat nu in. Let vooral op de symbolische waarde.

  • Profielfoto
    VincentGr

    Bla bla bla. Blijft een faal en de geloofwaardigheid van Apple en aankondigingen is de laatste tijd flink gedaald. Voor het merendeel is en blijft het een faal en boeit het geen f*ck dat Beatles nu legaal digitaal te krijgen is. De fan heeft de cd’s en lp’s toch al lijkt me en zou die zelf op de pc kunnen zetten. Maar goed, zal alsnog flink verkocht worden. Als een beroemdheid ineens dood gaat, worden zijn cd’s of schilderijen ook weer plots massaal gekocht.
    Goede marketing truc? Ja en nee. Apple heeft een hardcore fanbase en zowat de meest eenvoudige marketing. Zelfs een kneus kan van iets simpels iets groots maken van Apple, een product of dienst.
    En dat wordt mede bereikt door de Apple geile brainwashed fanboys die elk wissewasje goed proberen te praten. Come on, dit is geen walhalla voor de doorsnee Apple gebruiker of geïnteresseerde.
    Apple’s arrogantie slaat door en de faboys worden met de dag vervelender. Maar goed, dat boeit een ander toch weinig en blijf je houden.
    Voor mij heeft dit een averechts effect. F*ck die onzin, jailbraken die iPhone en illegaal downloaden die meuk (niet The Beatles). Dat is pech voor andere ontwikkelaars of uitgevers en artiesten, maar wat maakt who cares. Ligt Apple ook niet wakker van, die zijn alvast bezig met hun volgende stunt, waarna er weer massaal mensen aan het boycotten gaan.
    Kort gezegd: open your eyes, dit is zeker een dag om te vergeten!

  • Profielfoto
    ukkie86

    Ik snap al die teleurgestelde mensen niet. Er is een dag van tevoren een aankondiging gedaan dat er ‘iets speciaals’ ging gebeuren in iTunes. Aangezien 4.2 aan maanden geleden aangekondigd was kon je er wel vanuit gaan dat het niet zoiets was. Als er echt een cloud service zou komen zou er wel een keynote gegeven worden, net zoals wanneer er een nieuw product aangekondigd zou worden.

    Mensen verwachten van zo’n aankondiging gewoon veel te veel. Voor Apple is dit heel speciaal en eigenlijk voor de hele muziekbranche. Dat wij met z’n alle meteen het allermooiste verwachten is onze schuld, niet die van Apple…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Hoe zit het eigenlijk met Frank Sinatra?

    En Zsa Zsa Gabor? Zitten die al in de iTunes Music Store.
    EDIT: Even alle gekheid op een stokje, natuurlijk zijn The Beatles een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van de pop/beat/rockmuziek. Voor velen een inspiratie. De juiste jongens op de juiste plaats. Alle puzzelstukjes vielen op z’n plaats voor een revolutie die het leven van jongeren voorgoed veranderde. Dat is belangrijk en veel oudere jongeren zullen zich dat met plezier en weemoed herinneren. Dertien albums is ook niet niks. Dus dat is leuk allemaal. En het hoort er gewoon bij. Maar de tijd is niet stil blijven staan. Zoals er na Bach ook andere componisten zijn geweest. Zo was er tegelijk tijdens de Beatles een heel andere groep met weinig commercieel succes, maar niet met minder invloed op andere artiesten: THe Velvet Underground. En de Rolling Stones natuurlijk, voortbordurend op de oude zwarte Rhythm ’n Blues, de echte rock’n roll. En na hen kwamen weer heel vernieuwende artiesten als David Bowie, Roxy Music, The Simple Minds, U2, Human League, New Order, The Arcade Fire en vele vele anderen. Terugkijkend naar de Beatles lijken het wel kinderliedjes als ik het zo zie. Maar daarom niet minder belangrijk. Daar ergens is de eigen cultuur van jongeren begonnen.

  • Profielfoto
    Divad

    Ik vind de statistieken op internet ook wel opmerkelijk.

    Macrumors Beatles nieuwsbericht:

    Rating (371 Positives; 1881 Negatives)

  • Profielfoto
    Divad

    @ukkie
    Lees Meh1965 zijn bericht even.

  • Profielfoto
    Macosxachist

    Nergens vind je zoveel onrealistische domoren als bij Macrumors.

  • Profielfoto
    Divad

    Dankje.

  • Profielfoto
    koen

    Ik snap echt niet waarom zoveel mensen dachten dat iOS 4.2 uit zou komen. Dan zou het wel aangekondigd zijn als een iPod product, niet een iTunes product.

    Of je nu wel of niet van de Beatles houd, ze zijn ongelooflijk belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de hedendaagse popmuziek, en het is daarom ook vermeldenswaardig dat hun muziek nu eindelijk na jarenlang getouwtrek via iTunes te krijgen is.

    En de hele wereld praat erover, wat wil je nog meer? Prima zet van Apple, lijkt mij.

  • Profielfoto
    rfvdp

    @Divad: Volkomen oneens met het bericht van Meh1965. Apple is geen electronicaconcern dat domweg producten en diensten op de markt brengt. Apple is een gevoel, een beleving. Maar de meeste mensen voelen dit waarschijnlijk niet (meer), zoals René aangeeft in de zin:

    De vloed van reacties zegt wellicht meer over het in de loop van de jaren veranderde profiel van de Apple-gemeenschap dan over het bedrijf zelf.

    En als je die Apple beleving hebt, dan begrijp je waarom Apple dit zo heeft aangepakt.

  • Profielfoto
    XaRaI_001

    Ik begrijp al die ophef niet om zo’n senioren mannen band.
    Dit is iets van de vorige eeuw een zo passé.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Het nieuws over de Beatles werd op een aantal sites al ‘rumoured’, dus in zekere zin wisten we het al wel. Wat ik me afvraag is waarom het nu toch een domper is geworden voor velen. Hadden we dan toch allemaal iOS4.2 verwacht? En niet gekregen, dus de sint is ons huisje voorbijgereden..

  • Profielfoto
    MadDonna

    Ik denk dat er best wel veel mensen hier op hebben zitten wachten. Er riep iemand dat 140.000.000 van de 150.000.00 mensen hier niet op zit te wachten, misschien is dat zo, maar wellicht de overige 5.850.000.000 mensen wel.
    Er wordt hier, in bepaalde gevallen, heel erg vanuit de eigen persoon geredeneerd en niet uit dat van Apple.

  • Profielfoto
    inod3

    Er wordt hier, in bepaalde gevallen, heel erg vanuit de eigen persoon geredeneerd en niet uit dat van Apple.

    Daarvoor heet dit toch ook: ‘Jouw reactie’. Waarom zouden mensen vanuit het oogpunt van Apple reageren? Wij zijn de consument die Appleprodukten kopen. Ik kan me heel goed voorstellen dat er een hoop Appleconsumenten teleurgesteld zijn; die verwachten met zo’n aankondiging natuurlijk een prachtig nieuw Appleprodukt.
    Sorry hoor, maar dit mag je best wel een klein flatertje noemen.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Waar ging het ook alweer over? Ik ben het helemaal vergeten:evil:

  • Profielfoto
    CadmanF

    Uhmmm, wie de F doet er tegenwoordig nog iets kopen kwa muziek of films..? Dat is wel zo 1980… En sinds vandaag helemaal aangezien hier in Nederland in de rechtzaal het offcieel is geworden na een uitspraak dat je illegale bestanden (muziek/films) mag downloaden en dat dus niet strafbaar meer is… Behalve het uploaden… Maarja, er zullen altijd wel mensen zijn die niet weten wat ze met hun geld moeten doen….

  • Profielfoto
    apple_fan

    Ik denk dat er best wel veel mensen hier op hebben zitten wachten. Er riep iemand dat 140.000.000 van de 150.000.00 mensen hier niet op zit te wachten, misschien is dat zo, maar wellicht de overige 5.850.000.000 mensen wel.
    Er wordt hier, in bepaalde gevallen, heel erg vanuit de eigen persoon geredeneerd en niet uit dat van Apple.

    van de 5.850.000.000 mensen heeft 5.000.000.000 nooit van The Beatles gehoord als het niet meer is.

  • Profielfoto
    Stijntjhe

    Ik snap niet dat mensen altijd zoveel verwachten van Apple. Jullie weten nou onderhand toch wel dat het altijd minder voorsteld dan de – let op – GERUCHTEN.
    En dan nog mag je een gegeven paard niet in de bek kijken. Er is totaal geen faal hieraan?

  • Profielfoto
    d.denkers

    De schrijver van het bovenstaande epistel vergaloppeert zich behoorlijk. Het feit dat massaal teleurgesteld gereageerd wordt doet hij af met een paar kwinkslagen. En dan komt zijn weerlegging waarom het toch een ‘dag om nooit te vergeten is’. Zonder maar enig feitelijke onderbouwing poneert hij de fraaie stelling dat de cirkel rond is, om vervolgens moeiteloos iets erbij te slepen dat niets met Apple nog iTunes te maken heeft. Hij heeft gevonden – jawel – dat er vorig jaar geremasterde CD’s zijn uitgebracht; en noemt dus de presentatie in Itunes: uitstekend getimed.

    Hoe hij tot deze tijdslijn komt – er zit immers een jaar tussen dus zelfs met veel verbeelding is er geen verbinding te vinden, is volstrekt onduidelijk.

    Vervolgens houdt hij ernstig belerend ons een spiegel voor: onze verwachtingen liggen te hoog, zonder daarbij in te gaan dat het Apple is geweest die in het verleden, dankzij uitgekiende campagnes, die lat op die hoogte heeft neergelegd.

    Daar had het verhaal over moeten gaan; een ernstige faux pas van Apple; niet over het feit dat wij moeten relativeren. En, ach, laat ik mijzelf dan maar relativeren met een citaat van C. Garbett: “Iedere idioot kan kritiek geven en de meesten doen dat ook.”

  • Profielfoto
    Christophe F

    De woede van menig Apple-fans laat nog maar eens mooi zien hoe een rotverwende schepsels wij, Westerlingen wel zijn. Het is onrespectvol tegenover de band en onrespectvol tegenover de visie van een bedrijf waar wij allemaal van houden: Apple.

  • Profielfoto
    Rolf

    Mijn reactie ?

    De dag om nooit te vergeten is inderdaad gekomen. En dat is teleurstelling in de mac-community. Nee, NIET in Apple. Van Apple – en van zijne heiligheid Jobs – heb ik al een tijdje de neus vol. Maar een zekere bewondering kan ik ook niet onderdrukken. Helaas is hun arrogantie er een die – het klinkt misschien vreemd – verdiend is. Keer op keer bedenken ze iets dat ofwel niemand zag aankomen, ofwel iets dat de wereld afdeed als ‘stom ding’ om vervolgens jaren later niet meer weg te denken is, en de rest van de industrie degradeert tot subdivisie. En bij die arrogantie horen subtiel geïntroduceerde revoluties, op de jaarlijkse Apple-nerd feestjes.

    Wat er daarna allemaal gebeurd is: veel zichzelf veel te weinig relativerende ‘maccers’ gaan zelf aan de slag met natte dromen, over waar HUN nieuwe feestje over zou moeten gaan. Iedereen heeft zijn eigen Sinterklaas lijstje met nieuwe dingetjes die men wil hebben hebben hebben.

    Wat Apple vandaag gedaan heeft is wederom het iedereen op een verkeerd been zetten, en wel met een vette grijns. Tuurlijk kun je discussiëren over de importantie van de Beatles in de iTunes wereld (van de andere kant….het aantal bands waarmee je 50 jaar na oprichting nog een dergelijke stunt kunt uithalen zijn de tellen op de EEN hand van een houtzagerij-leerling) en kun je je afvragen of deze platenbox zoveel ophef waard is. Feit is wel dat iedereen, na de intrigerende opening gisteren, zich weer es flink op zijn nummer heeft laten zetten. Nee, inderdaad, geen ticks in de boxes bij de massaal gemaakte Sinterklaas lijstjes….dus VEEL onvrede…vergelijkbaar met het plein bij de kleuterschool. Maar ‘slechts’ de introductie van een 50 jaar oude popgroep.

    Ik lach me een slag in de rondte. Zal weinig kopen van de Beatles collectie omdat ik het meeste al had. Maar ik lach me vooral gek om de teleurgestelde reacties van iedereen die een wereldschokkend product had verwacht met een enkele aankondiging van iTunes. Zo is het nog nooit gegaan, en zal het ook niet gaan. Je hebt jezelf gewoon een rad voor ogen gedraaid.

    De marketing van Apple lijkt bijna boven elk begrip verheven. Het zal niet altijd in je straatje passen, maar het is wel verheven tot kunst op zich. Maar wel met dank aan een lemming-achtige mac-community……

    Amen.

  • Profielfoto
    recoiller

    Sorry maar ik vind dit een compleet onzin artikel.

    Met de groei van Apple is ook de magie rondom het merk gestegen. Daar kan Apple dankbaar gebruik van maken. Dat hebben ze hier ook gedaan.

    Maar dit is niet een beetje overdreven.. Dit sloeg nergens op. Apple zegt:

    “Tomorrow is just another day. That you’ll never forget.”

    Ik durf te stellen dat dit slechts geldt voor een verwaarloosbaar groepje mensen, voornamelijk binnen Apple en Apple.
    Zelfs fans van de Beatles zullen niet echt onder de indruk zijn volgens mij. Ze krijgen niets nieuws. Er is een (niet eens) nieuwe manier van distributie, die voor alle andere muziek al jaren beschikbaar is. Daarbij is deze vorm van distributie 1 van de vormen. De muziek is altijd al beschikbaar geweest.
    Het is als een wasmiddelreclame; “nu in revolutionair nieuwe verpakking”, waar dan alleen de kleur in veranderd is.

    Zo hoog van de toren blazen is dan verspelen van je credibiliteit.

    Rene weet het op zich mooi te verwoorden maar de inhoud van zijn artikel gaat naar mijn mening helemaal nergens over. Als het voor Apple een “big deal” is, dan maken ze er een leuk persberichtje van. Als je je klanten zo radicaal betrekt hierin dan wek je een verwachting dat er een waarde voor de klant is. En die waarde is er gewoon niet. Nog niet voor 1 op de 1000 itunes klanten. Daarmee is de waarde afgerond 0,0.

    D.Denkers verwoordt het heel goed naar mijn beleving.

  • Profielfoto
    Thijzzl

    Ik ben echt teleurgesteld, je verwacht toch meer als je zoiets leest.
    Doelgroep van nu is toch te klein om te speculeren over ‘een dag die je nooit vergeten zal’.
    Mooie poging om de boel te relativeren, maar ik vind dit toch echt jammer van Apple!

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    valt het belang van de vier jongens uit Liverpool voor de canon van de populaire muziek maar moeilijk te onderschatten.

    Ik hoop toch dat je bedoelt “overschatten” René ?
    Of vind je ze daadwerkelijk van geen enkel belang ?

  • Profielfoto
    Dutch-American

    Waardeloze artikel. De Beatles zijn al zo uitgemolken met talloze cd’s enzv.. De echte fans heeft ze allang aangeschaft en anders ergens wel gedownload. Overdreven allemaal hoor. De meeste jongeren kennen de beatles niet meer. Daarnaast zijn ze zwaar overgewaardeerd. Er zijn tegenwoordig betere artiesten die betere muziek maken. …

  • Profielfoto
    petethefreeze

    De woede van menig Apple-fans laat nog maar eens mooi zien hoe een rotverwende schepsels wij, Westerlingen wel zijn. Het is onrespectvol tegenover de band en onrespectvol tegenover de visie van een bedrijf waar wij allemaal van houden: Apple.

    Wat een verschrikkelijke onzin. Je mag best verwachtingen en meningen hebben over zowel Apple als The Beatles die niet positief zijn.

    Wil je hiermee zeggen dat we allemaal The Beatles moeten gaan downloaden omdat Apple het nu aanbiedt? Of dat de mensen in het arme oosten of zuiden WEL allemaal heel erg blij zijn met dit nieuws dat The Beatles in the iTunes Store staan omdat zij niet westerlingen zijn? Wat hebben de meningen hier met verwend zijn te maken?

  • Profielfoto
    petethefreeze

    Doelgroep van nu is toch te klein om te speculeren over \’een dag die je nooit vergeten zal\’.

    Ik denk dat je de doelgroep zwaar onderschat. De echte doelgroep van The Beatles zijn de babyboomers die allemaal riant in de centen zitten en bovendien een explosief groeiende markt voor Apple zijn.

    Deze doelgroep zit alleen niet hier op OMT te discussieren, want die moeten morgen vroeg opstaan om de golden retriever uit te laten.

  • Profielfoto
    mac osx rules

    “Tendens relativeren”? De tendens is door Apple zelf gecreëerd. Als Apple een dergelijke aankondiging deed in het verleden was daar alle reden voor omdat er dan één of meerdere prachtige producten en/of updates uitkwamen. Hierdoor is bij iedere aankondiging het verwachtingspatroon erg hoog. En Apple slaagt er iedere keer in om de hoge verwachtingen waar te maken. Behalve vandaag. En dat is voor velen een teleurstelling. Foutje van Apple? Misschien. Misschien is het voor Apple een hele prestatie dat men er nu eindelijk in geslaagd is om de Fab Four in de iTunes store te kunnen aanbieden. Maar voor de consument zijn het gewoon wat extra cd\’s die je nu kan kopen. Niks meer en niks minder.

    Maar bij een volgende aankondiging zal het verwachtingspatroon weer hoog zijn. En ik weet zeker dat Apple dan weer aan de verwachtingen zal voldoen. Er is dus geen enkele reden om welke tendens dan ook te relativeren. Apple levert prachtige producten. En dat verwachten we ook van Apple. En iedere keer maakt Apple het weer waar. Behalve vandaag.

    Mijn twee centen.

    Deze man snapt het.

    Overigens wil ik toe voegen dat ik van mening ben dat als apple meer van dit soort dingen over de jaren heen introduceert op eenzelfde manier, het althans mij meer ‘Apple feeling’ geeft.
    Overigens marketing technisch echt een top idee; je homepage op zo’n manier aanpassen voor het introduceren van iets nieuws.

  • Profielfoto
    iFlorens

    Leuk plaatje erbij gezocht :P.

    Toch vind ik het iets te veel van het goede dat ze er de complete homepage aan wijden. Een nieuwsbrief en onderin de homepage een klein balkje was voor mij en voor duizenden, misschien wel miljoenen andere genoeg geweest. Hoop dat ze ervan leren en de volgende keer alleen zulke ophef veroorzaken met iets ECHT groots. Apple heeft de kracht om heel de internet wereld ondersteboven te zetten met ook maar 1 woord, en een klein beetje van die kracht hebben ze nu verpest. Bij de volgende aankondiging op de homepage vraag ik me af of ze weer zo hoog in de TT lijst komen

  • Profielfoto
    babysnake

    ik vind het wel sympathiek dat Apple nog zo enthousiast kan worden van dit soort dingen. Het geeft ze een karakter en is fris tussen de normale, over-geanalyseerde reclame berichten die je normaal op de frontpages ziet.
    Het gaat er niet om dat 90% van de klanten de Beatles albums niet zal kopen, maar dat Apple dit zelf hoog heeft zitten.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    hahaha , teleurstelling allom
    Allemaal teleurgestelde apple fan boys:D
    Ik lach me krom aan de ergernis hier

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    De resultaten spreken voor zich. Mensen die op forums berichten plaatsen zijn geen representatieve afspiegeling van de iTunes klantenkring. Inmiddels staan na een paar uur reeds 4 albums van de Beatles in de top 10…… and counting (en eigenlijk nog wat meer want op nummer 8 staat de Box Set en omvat alle Albums bij elkaar). Mocht iemand nog twijfels hebben of The Beatles de meeste albums heeft verkocht aller tijde, dat is dat vandaag zeker gesteld. Dat de Beatles vroeger en nu blijkbaar nog steeds van significant belang is in de muziekindustrie is duidelijk. Dat een aantal pubers daar maling aan heeft, veranderd daar niets aan.

  • Profielfoto
    rovati

    Goed artikel, maar bedoeld wordt, dat het belang van de Beatles maar nauwelijks valt te OVERschatten voor de popmuziek i.p.v. ONDERschatten…

  • Profielfoto
    Rhapsody

    Ik denk dat sommige mensen het niet snappen, Apple heeft precies bereikt wat ze willen bereiken, iedereen praat erover, positief of negatief en dat is allemaal publiciteit.
    Mensen hebben een super hoog verwachtingspatroon van Apple, dat heeft Apple zelf gedaan, dus als Apple niet komt met een nieuwe iPhone die nog geen koffie kan zetten, dan is men teleurgesteld.
    Ik heb soms het idee dat sommige mensen vergeten zijn dat het ook gaat om plezier te hebben, en de beatles zijn toch nog zeker voor relatief veel mensen een goeie band.
    Als laatste wil ik zeggen dat ik het ‘wij-gevoel’ een beetje mis onder de Apple gebruikers, dat leek vroeger (ten tijde van Systeem 6,7 en 8) veel sterker, ik denk dat het komt door de wat nieuwere Apple gebruikers die de tijden van voor Mac OS X niet hebben meegemaakt.
    Ik denk dit: “My glass is half full”

  • Profielfoto
    Brunoximus

    Méh.
    Voor ‘Apple computer’ is het natuurlijk een grote overwinning, zeker in het licht van diverse slepende juridische kwesties met ‘Apple music’. Maar de marketeers van Apple hadden deze aanvulling op het iTunes assortiment best wat lager mogen aanvliegen. Muziekliefhebbers duiken massaal op nieuwe streamingdiensten als Spotify en Pandora met uitstekende social media integratie. Ondertussen rolt apple onder luid trompetgeschal een grijsgedraaide klassieker uit de garage. Ik denk dat Apple haar edge op muziekgebied aan het verliezen is.
    Méh.

  • Profielfoto
    MatthieuPesesse

    Wat is er exact gebeurd gisteren? Ik ben het al vergeten !

  • Profielfoto
    prullenbak

    Muziekliefhebbers duiken massaal op nieuwe streamingdiensten als Spotify en Pandora met uitstekende social media integratie. Ondertussen rolt apple onder luid trompetgeschal een grijsgedraaide klassieker uit de garage

    Mooi gezegd. En helemaal waar.

  • Profielfoto
    Bobbyboy

    Als Beatlesfan zeg ik over dit grote nieuws: Whatever!

    Ik had natuurlijk al mijn CD’s al geript naar mijn bieb.

  • Profielfoto
    FastMac

    Dit geeft maar weer goed aan dat iedereen aan Apple’s lip hangt. En misschien een beetje teveel. Het katerige gevoel kan iedereen maar beter zichzelf aanrekenen. Hoge verwachtingen kunnen anders uitpakken, dat is nooit anders geweest (misschien ergens een SintNicolaas trauma mensen?)

    Apple is heer en meester, zij hebben de touwtjes in handen en daarvan de zoveelste demonstratie gisteren. Welk merk zou niet zo’n macht willen hebben.

    Dat niet iedereen op de Beatles zat te wachten, dat wist Apple ook. Maar wat een simpele truc om toch de hele wereld weer naar jou site te laten kijken! Heerlijk!

    Machtsmisbruik, i don’t think so. Apple ligt al jaren met Beatles rechten in de knoei. Al was het alleen maar om de naam Apple. Dit akkefietje gaat is van jaren terug en het feit dat de Beatles nu in de iTunes Store liggen is zeker een mijlpaal voor Apple.

    Mij boeit het echt geen ene f*ck. Ik hou niet van Beatles en koop geen muziek.
    Maar iedereen die met zijn hand in zijn broek zat te wachten op de nieuwste iPad of iets dergelijks… hahahahaha GET A LIFE!

  • Profielfoto
    Marius1976

    @bobbyboy

    Haha wat een contradictio interminis haha..

    Beatlefan -> CD’s

    Dan heb je natuurlijk alles op Vinyl!

    Groet
    M.

  • Profielfoto
    Steve Brooklyn

    Het was beter als tool in de store kwam.
    René ziet zich niet meer in de nieuwe Apple generatie

    Helemaal mee eens:)

  • Profielfoto
    RoyK

    Mooi, hoef ik de volgende mysterieuze aankondiging ook niet meer serieus te nemen.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Ondertussen rolt apple onder luid trompetgeschal een grijsgedraaide klassieker uit de garage. Ik denk dat Apple haar edge op muziekgebied aan het verliezen is.
    Méh.

    Leuke theorie, de praktijk is anders. In iTunes zijn nu 6 van de Top 10 albums van The Beatles. Daarmee heeft Apple dus blijkbaar heel slim gemarket; grijsgedraaide albums weer netjes zwart gemaakt en iets heel groots gemaakt van wat velen dachten een onbelangrijk iets. Als de vraag er al niet was, dan is ie nu zeker gecreëerd. Daarmee heeft Apple nu eens echt duidelijk gemaakt hoe groot hun invloed is op die markt. Zelfs Amazon verkoopt nu opeens veel Beatles. In Nederland krijgen ze alleen Guus Meeuwis er nog niet onder, hahaha. Goed gedaan Guus, wie je ook moge zijn.

  • Profielfoto
    michelvdb

    “Tomorrow is just another day. That you’ll never forget.”
    Morgen is een gewoon een nieuwe dag. Dat zal je nooit vergeten. Niet Die je nooit vergeten zal.

    Een wereld van verschil.

  • Profielfoto
    Thijzzl

    Je hebt dan misschien wel gelijk michelvbd, maar toch. ik vind het een beetje jammer van Apple, dat ze kleine dingetjes als dit, zo opblazen. En dan is er wel dat gelul over marketing enzo, maar ik vind het gewoon aanstellen.

  • Profielfoto
    JWB

    Ondertussen rolt apple onder luid trompetgeschal een grijsgedraaide klassieker uit de garage. Ik denk dat Apple haar edge op muziekgebied aan het verliezen is.
    Méh.

    Leuke theorie, de praktijk is anders. In iTunes zijn nu 6 van de Top 10 albums van The Beatles. Daarmee heeft Apple dus blijkbaar heel slim gemarket; grijsgedraaide albums weer netjes zwart gemaakt en iets heel groots gemaakt van wat velen dachten een onbelangrijk iets. Als de vraag er al niet was, dan is ie nu zeker gecreëerd. Daarmee heeft Apple nu eens echt duidelijk gemaakt hoe groot hun invloed is op die markt. Zelfs Amazon verkoopt nu opeens veel Beatles. In Nederland krijgen ze alleen Guus Meeuwis er nog niet onder, hahaha. Goed gedaan Guus, wie je ook moge zijn.

    Inderdaad! Helemaal mee eens! Zelfs de box gaat als een razende. Er is gewoon een markt voor legaal downloaden, toegegeven: ongetwijfeld bij een bepaalde doelgroep. Maar juist door het gemak van iTunes koop ik er ook steeds meer.

  • Profielfoto
    JWB

    Je hebt dan misschien wel gelijk michelvbd, maar toch. ik vind het een beetje jammer van Apple, dat ze kleine dingetjes als dit, zo opblazen. En dan is er wel dat gelul over marketing enzo, maar ik vind het gewoon aanstellen.

    Dit is voor Steve en Apple gewoon belangrijk! Vanaf de jaren ’80 lopen ze de rechtszalen in en uit.

  • Profielfoto
    bestbier

    “een paar maanden later aan de hoge-resolutie bestanden op USB-stick.”

    Wat is dit dan???

  • Profielfoto
    MacAanZee

    All you need is love, ta ra ra ra ra……..:)

  • Profielfoto
    Brunoximus

    ln.XSOcam
    Leuke theorie, de praktijk is anders. In iTunes zijn nu 6 van de Top 10 albums van The Beatles. Daarmee heeft Apple dus blijkbaar heel slim gemarket; grijsgedraaide albums weer netjes zwart gemaakt en iets heel groots gemaakt van wat velen dachten een onbelangrijk iets. Als de vraag er al niet was, dan is ie nu zeker gecreëerd. Daarmee heeft Apple nu eens echt duidelijk gemaakt hoe groot hun invloed is op die markt. Zelfs Amazon verkoopt nu opeens veel Beatles. In Nederland krijgen ze alleen Guus Meeuwis er nog niet onder, hahaha. Goed gedaan Guus, wie je ook moge zijn.

    Even terug naar de context zoals ik bedoel;
    Apple heeft met de beatles een mooi en uniek aanbod dat zeker aandacht verdient. Echter; ik blijf erbij dat ze gewoonweg teveel bombarie maken deze uitbreiding van het itunes assortiment. Natuurlijk schieten sales omhoog als je het onder de aandacht brengt; adverteren doet begeren. Dit is echter een korte termijn effect.

    Voor de langere termijn moeten ze ook actie gaan ondernemen, zodat ze de dominante positie die ze nu hebben blijven behouden. Er zijn bedrijven met een nieuwe kijk op muziek-services die hard aan de weg timmeren (spotify, pandora, rhapsody, sonos etc.). Apple heeft al lang niets innovatiefs laten zien voor distributie, gebruik en ervaring van muziek. Terwijl zij vroeger met de introductie van ipod en itunes-store en kleinere innovaties (bv genius) iedereen voor waren. Sterker nog hun laatste ‘innovatie’ Ping is een duidelijk ‘me-too’ product; een zwakte bod in een veranderende markt.

    Daarnaast lijkt me zo’n wereldwijde ‘méh’-reactie niet positief voor hun brandvalue; hoewel die wel bestand is tegen een paar klappen.

    Al met al veel tromgeroffel op een ouwe drum.

  • Profielfoto
    Bobbyboy

    @Marius1976

    Goh, rip jij je vinylcollectie van de Beatles naar MP3 soms?

  • Profielfoto
    Toine van rijthoven

    Goed artikel…
    Heerlijk overigens die reacties van (zoals eerder genoemd) verwende mensen die blijkbaar alleen blij kunnen zijn als er een wijziging is waar zij daadwerkelijk iets mee kunnen en verder als kleine kinderen mekkeren en jammeren omdat ze ‘voor de gek gehouden zijn’ door Apple.
    :lol:

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Voor de langere termijn moeten ze ook actie gaan ondernemen, zodat ze de dominante positie die ze nu hebben blijven behouden. Er zijn bedrijven met een nieuwe kijk op muziek-services die hard aan de weg timmeren (spotify, pandora, rhapsody, sonos etc.). Apple heeft al lang niets innovatiefs laten zien voor distributie, gebruik en ervaring van muziek. Terwijl zij vroeger met de introductie van ipod en itunes-store en kleinere innovaties (bv genius) iedereen voor waren. Sterker nog hun laatste \’innovatie\’ Ping is een duidelijk \’me-too\’ product; een zwakte bod in een veranderende markt.

    Daarnaast lijkt me zo\’n wereldwijde \’méh\’-reactie niet positief voor hun brandvalue; hoewel die wel bestand is tegen een paar klappen.

    Al met al veel tromgeroffel op een ouwe drum.

    Het is een hele belangrijke band volgens vele en ze plakken daar nu met veel trots hun iTunes mee vol, maar verder is er toch niet zoveel bombari? Een melding dat er op iTunes-niveau iets belangrijks gaat gebeuren… En die mening dat het belangrijk was wordt blijkbaar gesteund door de miljoenen kopers van The Beatles nu. De charts schieten skyhigh.. en of dat nou marketing is of iets anders is een heel ander verhaal. Ze maken een uitgebreide aankondiging en mensen gaan ervoor. Als het korte termijn blijkt te zijn, so what? Over een week gaat het weer over iOS4.2 of een nieuwe AppleTV.
    Dat ze volgens jou nu niets doen met nieuwe media of innovaties op dit gebied heeft hier niets mee te maken volgens mij. iTunes biedt muziek op alle fronten en nu dus zelfs ook voor de meest verkochte oude popmuziek ooit. Ik hoor vaak een argument dat als ik een echte fan was dan had ik alles van The Beatles al. Maar waarom moet ik een ‘echte’ fan zijn? Ik kan het toch gewoon willen hebben op een legale en makkelijke manier? Nou hiermee heb ik dus die mogelijkheid. En als je er niets mee hebt, nou jammer dan. Ik heb weer niks met Spotify of Ping, maar je hoort mij niet klagen als het uitkomt. Ik hoef geen iPod (meer), kan me ook gestolen worden. Ene oor in , ander weer uit. Daar heb je weer andere belangstellenden voor en dat is hun goed recht.

  • Profielfoto
    Marius1976

    @Bobbyboy nee duh. Die luister ik lekker met mijn Platenspeler.

  • Profielfoto
    Martijn_Smit

    Goed artikel :thumbsup:

  • Profielfoto
    GoldenNathan

    Ja een teleurstellende dag om nooit te vergeten….

  • Profielfoto
    VeRCEttY

    Natuurlijk is dit een een leuk evenement voor babyboomers – Ik wil jullie erop wijzen dat er in het apple-kamp heel veel kapitaalkrachtige babyboomers zijn zoals SteveZelf – (denk aan overbetaalde postbezorgers met een pensioen waar mijn generatie alleen maar van kan dromen) – die sentimenteel zijn en werkelijk denken dat hedendaagse muziek beinvloed wordt door bietels. Ik gun ze hun pleziertje en graag nu tot de orde van de dag. Talloze briljante artiesten zijn nog steeds niet te vinden in iTunes, gewoon omdat ze niet by warner of sony onder contract staan.

    Grijpen deze artiesten deze memorabele dag nu aan om te protesteren? Welnee. Ze zakken allemaal weg in het drijfzand van de geldende tijdgeest, eveneens geinstigeerd door voornoemde babyboomers, dat cultuur en kunst *linkse hobbies* zijn. Immers hoeveel hippies van weleer, zijn nu de PVV stemmers? ik denk 3 op de 4. Hypocriete, zelfzuchtige generatie. Want poppodia kunnen fluiten naar hun geld. Mijn stelling: in het huidige klimaat kan een vernieuwende pop-band t vergeten tenzij ze lijken op de bietels of stoons.

    Einde Rant

  • Profielfoto
    RoyK

    Je hebt dan misschien wel gelijk michelvbd, maar toch. ik vind het een beetje jammer van Apple, dat ze kleine dingetjes als dit, zo opblazen. En dan is er wel dat gelul over marketing enzo, maar ik vind het gewoon aanstellen.

    Dit is voor Steve en Apple gewoon belangrijk! Vanaf de jaren \’80 lopen ze de rechtszalen in en uit.

    Natuurlijk is dit voor Steve en Apple belangrijk. Tjatjinggg tjatjingggg tjatjingggg.

    Maar, zoals ik al aangaf, neem ik de volgende mysterieuze aankondiging niet meer serieus. Er zal wel weer wat verdiend moeten worden omdat er een deal is gesloten met een artiest, of maatschappij. In plaats van dat Apple iets nieuws gaat laten zien waar de wereld weer van zal sidderen. Ach.. zolang de consument maar hapt….ze hebben het goed voor elkaar daar.

  • Profielfoto
    Bobbyboy

    Marius,

    dus luister je niet naar Beatles onderweg, of neem je je platenspeler mee in de trein of auto? Sterker nog, wil je mij vertellen dat je geen mp3 collectie bezit? Of geldt jouw redenatie alleen voor Beatlesmuziek? Als dat zo is dan ontgaat mij hiervan de logica.

    Als ik onderweg ben luister ik wel naar Beatles. Dat deed ik ook al in de tijd van voor de MP3 met mijn CD wisselaar in de auto.

  • Profielfoto
    Jaydude

    Een beetje kennis van de Apple-geschiedenis werpt een ander licht op deze kwestie:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Records

    Apple en muziek is jarenlang een juridisch probleem geweest, doordat het platenlabel van The Beatles de naam ‘Apple’ draagt (eerder dan Jobs bv). Gevolg hiervan is onder andere het Sosumi-systeemgeluidje.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sosumi

    Steve Jobs ziet het toetreden van The Beatles tot de iTunes-catalogus als een persoonlijke overwinning.