Apple en News Corp werken aan iPad-krant ‘The Daily’

Door: Statenweg - 11 reacties

Het is weekend, maar desalniettemin gonst het weer van de geruchten. Dit keer rond nieuwsgaring op de iPad. Volgens de Britse kwaliteitskrant The Guardian slaan Rupert Murdoch van News Corp en Apple’s CEO Steve Jobs de handen ineen om de toekomst van de krant in te luiden.

Als topman van News Corp, het mediaconcern waar onder meer The Wall Street Journal deel van uitmaakt, worstelt Murdoch al een tijdje met het probleem dat lezers op internet geneigd zijn niet te betalen voor nieuws. Het profiel van de tablet-gebruiker ziet er echter anders uit. Uit onderzoek blijkt dat consumenten relatief meer tijd doorbrengen op hun tablet en daarbij meer gefocust zijn.

Hierdoor werd het idee opgevat om een krant te gaan maken speciaal voor de tablet. In eerste instantie uitsluitend op de iPad, maar later zullen ook andere merken worden toegevoegd. Met deze stap hoopt Murdoch eindelijk geld te kunnen verdienen aan de nieuwe media. Het lezen van The Daily, zoals de krant naar verluidt zal gaan heten, gaat 99 cent per week kosten.

Doordat de krant niet langer een ‘vertaling’ is van de papieren editie naar een tablet, kunnen de 100 tot 150 journalisten die bij het project betrokken zouden zijn sneller te werk gaan en met één druk op de knop hun werk publiceren.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    voor een apple en een ei

    Ja daar hebben wij hier in nl toch niks aan…

  • Profielfoto
    Knurfty

    De kranten moeten zich beter gaan onderscheiden met het nieuws dat al gratis op het internet staat. Waarom kopen mensen nou nog een krant. Dat ze het milieu besparen door geen papier meer gebruiken is natuurlijk een goede zaak!

  • Profielfoto
    Julian Gijsen

    Nee, behalve dan dat wanneer het een succes is je er donder op kan zeggen dat we een NL’se versie kunnen verwachten. Zoals Jobs een keer in Stanford zei: je kunt niet voorspellen hoe de elementen die je nu opricht zich in de toekomst met elkaar zullen verbinden, dat kun je alleen achteraf doen.

  • Profielfoto
    Zakske

    Ja daar hebben wij hier in nl toch niks aan…

    Waarom niet? Ik lees veel meer Engelstalige kranten / tijdschriften dan Nederlandstalige.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het is een prima idee. Ik lees elke dag al de gratis korte edities van een aantal kranten, maar als je voor 99 cent per week elke dag een volledige krant kunt lezen, dan wordt het heel aantrekkelijk. Natuurlijk heb je er weinig aan als het gewoon een gedigitaliseerde versie van de gedrukte krant is. Het is leuk als je die ook kunt zien, maar de bedoeling van een digitale krant is dat het nieuws steeds geactualiseerd wordt, zodat je niet zoals in de papieren krant pas de volgende dag kunt lezen dat ergens een aardbeving is geweest, maar het een kwartier later al leest. De Telegraaf doet dit op zijn (gratis) app-versie bijvoorbeeld al.
    Uiteindelijk zullen er meer digitale lezers overblijven dan papieren lezers, want het zal niet lang duren voordat iedereen een iPad of een gelijksoortig apparaat heeft waarmee je alles kunt doen. Stripboeken en bijvoorbeeld de Donald Duck zijn er geloof ik ook al in een iPad versie.

  • Profielfoto
    marcelnijman

    Super! Ik ga dan onmiddellijk een abonnement nemen!

    @appeltje-eitje: ?

  • Profielfoto
    SvS

    @MacAanZee; dikke plusje voor jou, deel deze gedachten ook.

    Dus… ik hoop dat er een gelijkwaardige NL editie zal komen.

  • Profielfoto
    bassbug

    Waarom kranten tot nu toe geen deukje in een pakje boter kunnen slaan met internet is omdat hun business model niet klopt.

    Traditionele krant:
    Veel overhead (veel personeel, duur kantoor, hoge productiekosten, logistieke kosten) vs internet is snel, ‘gratis’ en overal.

    Wat ‘internet kranten’ moeten regelen is met name aan de kosten kant enorm reduceren. Dan kan je met de beperkte kosten een lage prijs vragen en toch winst maken.

    Winst = omzet – kosten immers!

  • Profielfoto
    SvS

    Waarom kranten tot nu toe geen deukje in een pakje boter kunnen slaan met internet is omdat hun business model niet klopt.

    Traditionele krant:
    Veel overhead (veel personeel, duur kantoor, hoge productiekosten, logistieke kosten) vs internet is snel, \’gratis\’ en overal.

    Wat \’internet kranten\’ moeten regelen is met name aan de kosten kant enorm reduceren. Dan kan je met de beperkte kosten een lage prijs vragen en toch winst maken.

    Winst = omzet – kosten immers!

    Uiteraard en adverteerders zijn er genoeg, dus als ze het slim spelen…

  • Profielfoto
    MouseMighty

    Waarom wordt er aan “internetkranten” niet of nauwelijks verdiend en aan een digitaal magazine/krant op de iPad wel? De consument is nl niet bereid te betalen voor iets dat er uitziet/aanvoelt als een website maar wel voor magazines. Het gaat er dus meer om hoe de content (wat die blijft hetzelfde) goed verpakt en tegen scherpe prijs naar de iPad komt. Iemand die een magazine/krant leest op iPad verwacht extra’s. Toevoegingen die het platform kan bieden, video is daar een voorbeeld van. Dat vele personeel en/of een duur kantoor blijf je houden. Je moet immers wel (dezelfde) journalisten aan het werk hebben toch? Of het nou naar een papieren versie gaat, een website en/of een iPad versie, dat maakt voor de journalist geen zak uit. Die schrijft zijn/haar artikel en drukt op de knop “publiceer”.

  • Profielfoto
    Thomassss

    Deze evolutie baart me eerlijk gezegd zorgen. Murdoch is een gekend conservatief, die er niet voor terugdeinst in zijn bladen een open forum te creëren voor o.a. de neoconservatieven.
    Het is maar de vraag hoe objectief “The Daily” zal zijn. Apple loopt het risico politieke kleur te bekennen, bovendien begint ‘ons’ bedrijf meer en meer invloed te krijgen in ons leven. Onze muziekkeuze kent ze al, bij @me-accounts heeft ze onze mails, tv in de VS en nu begeeft ze zich op het terrein van nieuwsgaring.

    Stilaan wordt onze wereld, die steeds meer digitaal wordt, beheerst door bedrijven als Google, Facebook en Apple. Aan iedereen natuurlijk de keuze hoever ze daarin meegaan.