Jens
Jens Nieuws 9 oktober 2010

Televisie kijken volgens Vlaanderen

We merken het bijna elke dag: steeds meer mensen zijn in het bezit van een smartphone (iPhone, Blackberry, Android, …) of een tablet (iPad, Playbook, …). Naast het gebruik voor persoonlijke zaken zoals sms-en, e-mailen, surfen en chatten, bekijken steeds meer gebruikers het toestel als een mediacentrum met tal van mogelijkheden. Het grote voordeel van zo’n smartphone of tablet is namelijk dat ze een hoogkwalitatieve audio-, video- en tekstbeleving aanbieden.

Naast deze evolutie in consumptie en beleving van media, is er een meer fundamentele trend merkbaar: de toestellen zijn een uitstekend middel tot digitale communicatie. Sociale netwerken zijn bezig met een stevige revolutie in communicatieland. De vraag die de Belgische media zich vandaag stellen is: hoe kunnen we het contact met de kijkers verbeteren en optimaliseren?

In het onderstaande filmpje legt het VRT-medialab (Vlaams Radio- en Televisieomroep) uit hoe uitgevers en omroepen inspelen op deze vraag. Door middel van een interactief aanbod op het zogenaamde tweede scherm (smartphone of tablet) en waarbij het eerste scherm bv. de flatscreen is van de woonkamer, heeft elke gebruiker de mogelijkheid om een persoonlijke mediabeleving te ervaren bij het bekijken van zijn of haar favoriete programma’s.

Dit digitale initiatief kan resulteren in een rijkere mediabeleving voor de consument en daardoor een grotere betrokkenheid met het mediamerk, wat op zijn beurt opportuniteiten opent naar de adverteerders toe.

Wat vind jij van deze (toekomst) ontwikkeling?

Reageer op artikel:
Televisie kijken volgens Vlaanderen
Sluiten