Woordjes leren met de iPhone

Door: Lucas Raggers - 30 reacties

Steeds vaker worden iPods, MacBooks en iPhone gebruikt in de klas. Zo ook op het Jan van Egmond Lyceum. Hier gebuiken leerlingen de iPhone om woordjes te leren. Dit alles onder de noemer ‘Learning on the move‘. De iPhone wordt gebruikt om foto’s te maken van objecten. Leerlingen vertalen deze objecten en gebruiken ook een mindmap om een en ander te ordenen. Dit alles met behulp van een iPhone, dropbox, wrts en een mindmapprogramma.

Reacties

30 reacties
  • Profielfoto
    Gastonw

    Dit is toch al lang bekend? Ik heb WRTS al lang op mn iPhone

  • Profielfoto
    Yannes

    Een computer uit 1995, maar wel iPhones op die school.

  • Profielfoto
    iMacDonalds

    Gewoon een Boek en een schrift. Nog steeds het beste:thumbsup:

  • Profielfoto
    22091

    Grappig dat die leerkrachten die toch al wat ouder zijn de nieuwe Media met meer enthousiasme oppikken dan de zogenaamde Apple fans hierboven met hun zure negatieve commentaar…jammer!

    Een goed initiatief, wat de kloof tussen leerkracht, leerling en de nieuwe media op peil houdt, i.p.v vergroot.

    OMT hou deze ontwikkelingen in de gaten, ik zou graag over een jaar zien of de olievlek waarvan sprake is in het item, andere scholen heeft bereikt.

  • Profielfoto
    Eple

    Gewoon een Boek en een schrift. Nog steeds het beste:thumbsup:

    Ja zo gevoelig als ik ben voor Apple gadgets, zo fijn vind ik het om mijn opdrachten te maken in een schrift. Makkelijker inleveren. Geen gezeik met ” ik kan het bestand niet openen ” of ” internet doet het niet ”

    Maar Adobe programma’s draai ik met alle plezier op OS X:grin:

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het belachelijk vind. De vrouw zegt : “De leerling van nu vraagt om een ander type onderwijs”. Sinds wanneer heeft de leerling iets in te brokkelen in de manier van onderwijs geven of over type onderwijs? De leerling moet misschien eerst eens goed leren spellen en een fatsoenlijk academisch stuk kunnen schrijven aan het eind van het Lyceum. Hoe een iPhone werkt en computeren doen ze al de hele dag;). Sorry hoor maar ik vind het echt vette bullshit en ongelofelijk dat dit kan en mag:P.
    Franse woordjes leer je zoveel sneller door gewoon te stampen. Het is niet leuk, maar dat is misschien een leuk lesje voor het leven. Er zijn dingen die niet leuk zijn;).

  • Profielfoto
    iMacDonalds

    @eple
    Ik beschouw mijzelf als een fanboy Maar als het op dit soort onderwerpen aankomt, is een schrift en een boek het best. Geen accu die leeg kan gaan en een boek crasht niet.

  • Profielfoto
    iMacDonalds

    Grappig dat die leerkrachten die toch al wat ouder zijn de nieuwe Media met meer enthousiasme oppikken dan de zogenaamde Apple fans hierboven met hun zure negatieve commentaar…jammer!

    Zogenaamde Apple fans? Ga je stickerboekje vullen.
    Lutser

  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    De leerling heeft altijd iets in te brengen in de manier van lesgeven. Ze zijn er onderdeel van! Als de iPhone rendement heeft in het leren, waarom niet? Goddank zijn de leraren hier ook enthousiast. Of moeten we terug naar het rietje?

  • Profielfoto
    Yannes

    Een iPhone om mee op school te werken lijkt me helemaal niks. Vooral als je de nutteloze dingen ziet in dat filmpje. Een woordje vertalen op de iPhone en dan een foto ervan maken? Wat een flauwekul zeg, de vertaling van het woord staat bij mij in me boek en anders heb ik google/mijnwoordenboek.nl, wrts is overigens erg handig om te leren.

  • Profielfoto
    andrevdvries

    Een computer uit 1995, maar wel iPhones op die school.

    Het geld moet toch ergens vandaan komen;)

  • Profielfoto
    Maverick9898

    De leerling heeft altijd iets in te brengen in de manier van lesgeven. Ze zijn er onderdeel van! Als de iPhone rendement heeft in het leren, waarom niet? Goddank zijn de leraren hier ook enthousiast. Of moeten we terug naar het rietje?

    Dat ben ik niet met je eens. Een leerling/kind heeft verder niets in te brengen. Daarom geldt ook de regel dat als je 18 bent, je pas volwassen bent en daadwerkelijk wel wat in te brengen hebt (zoals bijv. stemrecht). Daarvoor kan je mening slechts ter harte worden genomen (in de vorm van een enquete op school bijv. of als je ouders om je mening vragen) maar je hebt, naar mijn mening, niks in te brengen. Het is niet voor niets dat problemen met gezag synchroon loopt met dit soort bizarre ideeën.
    Daarnaast staat er nergens dat dit zorgt voor een beter rendement. Als ik dit filmpje zo zie, leren ze een paar woordjes Frans nadat ze minuten hebben rondgelopen en de tijd hebben genomen om fotootjes te nemen (en alles wat erbij hoort). Als je een kind gewoon zwart en wit werkboek geeft met allemaal mooie woordjes erin en je laat ‘m een uur leren, kan hij het zo allemaal voor je correct schrijven en reproduceren.
    Ik vond het al meer dan storend dat ik, toen ik nog VWOer was, gekleurde plaatjes van compleet willekeurige dingen in mijn boek kreeg. En dat is het hoogste onderwijs (op het gymnasium na) mogelijk! Het kost allemaal mega veel geld en het leidt alleen maar af. Echter in mijn examenjaar met de examenbundels heb ik nog nooit zoveel geleerd. Waarom? Het was gewoon een simpel boekje in het zwart en wit zonder vage kolommen en kleurtjes en weet ik het allemaal. Duidelijk en goedkoop, maar ja misschien minder leuk. Maar goed daar gaat het naar mijn idee niet om.

    EDIT: Overigens er bij te zetten dat je, naar mate je ouder wordt, meer te zeggen hebt aangezien je volwassener wordt, alleen onderwijs hoort gewoon bij volwassenen en de Rijksoverheid.

  • Profielfoto
    Jandejoop

    nou leuk. Wat een bullshit! Je kan zo toch niet leren:thumbsdown:

  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    Hier allerlei onderzoeken over het rendement van ict in het onderwijs, voordat we al te makkelijk zwart/wit met oneliners gaan gooien :): http://bit.ly/onderzoeken

  • Profielfoto
    THX-1138

    Kinderen moeten vooral discipline en structuur leren. Kinderen hebben tegenwoordig niet voor niks zo’n grote bek. Dat is omdat ze op school de gelegenheid krijgen hun mond open te doen. Niet omdat ze dat mogen, maar omdat de leraar tegenwoordig bang is voor de ouders. Werd je voorheen gestraft door je ouders als er negatieve berichten over je kwamen vanaf school, nu lopen de ouders naar school en schelden de leraar de huid vol.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Hier allerlei onderzoeken over het rendement van ict in het onderwijs, voordat we al te makkelijk zwart/wit met oneliners gaan gooien :): http://bit.ly/onderzoeken

    Het ging ook verder niet over ICT in het onderwijs maar over het zeggenschap van kinderen in onderwijs. Daarnaast is ICT in het onderwijs nogal breed. Een iPhone waar je fotootjes op maakt om een paar woordjes te leren voegt niets toe. Dat het sneller en beter is als je al typend een werkstuk schrijft is natuurlijk logisch. Als je dan meer kan doen in minder tijd, dan is dat natuurlijk prima. Het is ook goed dat kinderen leren enigszins met programma’s om leren gaan zoals Word (Pages) of Powerpoint (Keynote) omdat je dat later ook nodig hebt en het handig is als je dat snel kan gebruiken Natuurlijk ook in combinatie met leren presenteren e.d.. Mijn punt is in principe hetzelfde als mijn voorganger maakt.
    Een kind leert geen discipline en structuur maar leert vaag woordjes leren via een iPhone en een computer, in plaats van gewoon gestructureerd woordjes stampen.
    Het is een feit dat kinderen taaltechnisch, maar ook qua kennis ongelofelijk achteruit gaan. Mijn moeder kan met gemak alle rijtjes van uitzonderingen in het Duits opnoemen en Duits ook nog prima spreken(terwijl ze dat jaren niet gedaan heeft). De gemiddelde VWOer die net examen Duits gedaan heeft kan dat niet eens. Dingen als Slag bij Nieuwpoort komt niet eens meer langs in Nederlandse geschiedenisboekjes. In de derde kreeg ik in 1 pagina de Tweede Wereldoorlog uitgelegd en dat was dan nog een belangrijk thema.
    Het is niet voor niets dat veel PABO-studenten moeite hebben met spellen en dat vakken als AcVa gegeven worden op universiteiten.

  • Profielfoto
    JaNiintendo

    Het is toch veel leuker om met boeken ofzo?

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Een computer uit 1995, maar wel iPhones op die school.

    Het geld moet toch ergens vandaan komen;)

    eerder van 2005 denk ik
    Probeer jij maar eens fatsoenlijk XP te runnen op eentje van 95:P

  • Profielfoto
    guide506

    Hoop werk om ‘noodknop’ of ‘kraan’ in een andere taal te leren.
    Overigens zijn de menselijke hersenen helemaal niet gebouwd om domweg te stampen, men leert veel effectiever door associaties, chunking, ezelsbruggetjes etc. Woordjes leren deed ik vaak via teach2000, afwisselend en sneller dan uit een boek.
    Enige nadeel van al dat e-learning vind ik alleen dat je een erg groot deel van de dag naar een beeldscherm zit te staren, vooral als je msn’en/surfen en televisie kijken er nog eens bij optelt.

  • Profielfoto
    Snurpy

    Ik weet nog wel dat ze op school zeiden… rekenen leer je maar uit het hoofd want je hebt niet altijd een rekenmachine bij je… Toen heel raar, maar nu blij dat ik het zo geleerd heb.

  • Profielfoto
    Ezra

    Ik vind het maar onzin…

  • Profielfoto
    Eple

    Die notitie briefjes onder het scherm zeggen al hoe technisch ze wel niet is.

  • Profielfoto
    iMacDonalds

    @ Lucas Raggers
    Nee joh rietje hoeft niet, een pen voldoet ook.:grin:

    En een iPhone is niet echt een apparaat om mee les te geven. Eerder een apparaat om mee te bellen.

  • Profielfoto
    iMacDonalds

    @ Eple

    Dat is heel normaal hoor. Microsoft noemt het Windows Notepad.

  • Profielfoto
    Yannes

    Kinderen moeten vooral discipline en structuur leren. Kinderen hebben tegenwoordig niet voor niks zo’n grote bek. Dat is omdat ze op school de gelegenheid krijgen hun mond open te doen. Niet omdat ze dat mogen, maar omdat de leraar tegenwoordig bang is voor de ouders. Werd je voorheen gestraft door je ouders als er negatieve berichten over je kwamen vanaf school, nu lopen de ouders naar school en schelden de leraar de huid vol.

    Dit. Het is aan de ene kant wel makkelijk, leraar die niet zo moeilijk doen over alles. Maar wat meer discipline op scholen zou denk ik niet veel kwaad doen.

  • Profielfoto
    Byzantic

    Kommaan! Laat ze die woorden gewoon opzoeken en vertalen op het internet. En in plaats van een foto te trekken zoek je een bijpassende foto op google afbeeldingen. :angry: Wat een geldverspilling!! Stuur die iPhones maar naar mij, ik weet er betere dingen mee te doen:grin:

  • Profielfoto
    Brainalyser

    Het is toch veel leuker om met boeken ofzo?

    Juist ja, hierom dus nog even geen iPhone in de school a.u.b.

  • Profielfoto
    bobbiee

    dit is dikke onzin, naar mijn zeggen is die iphone alleen maar afleiding? En het is natuurlijk ook wel een beetje geldverspilling…

  • Profielfoto
    MadDonna

    Ik heb vroeger ooit op de commodore 64 een programma gemaakt waarbij ik een lijst van woorden kon maken met aan de andere kant de vertaling.
    Dus dan printe mijn programma een woord op het scherm, ik typte de vertaling en dan gaf mijn programma aan of het juist was of niet.
    Vaak was het zo dat het typen van de lijst met woorden voldoende was om het te leren.
    Bovendien heb ik zo programmeren afgeleerd, want programmeren in basic op een commodore 64 is niet goed voor je verdere carrière.

  • Profielfoto
    pelpinda

    Ik zocht naar een iPhone applicatie om woorden te leren die ik zelf kon intypen en kwam uit bij dit artikel. Boek of niet, als je gek bent op je iPhone en computers, dan gaat het leren sneller dan gewoon met een boek.

    Bovendien kun je ook gelijk woorden oefenen als je ze intypt. Ik ga het uitproberen, ben heel benieuwd hoe ik het vind werken straks.

    Als er mensen zijn met nog meer tips, dan hou ik me aanbevolen. Ik snap nog niet helemaal de link met wrts en dropbox en mindmappen, maar… voor de leerlingen ziet het er erg leuk uit. Het is eens wat anders dan alleen maar in de schoolbanken zitten.