Koen van Tongeren
Koen van Tongeren Nieuws 28 september 2010

BB PlayBook: iPad voor grote mensen

Na maanden van speculatie heeft Research in Motion, beter bekend als de maker van Blackberry telefoons, vandaag officieel aangekondigd met een tabletcomputer te komen, gericht op de zakelijke markt. De 7 inch tablet krijgt echter een verrassend speelse naam: PlayBook.

De specificaties van de PlayBook zijn veel belovend: een 1024×600 multitouch scherm, DualCore 1 Ghz processor, 1 GB RAM en twee camera’s: 3 megapixels aan de voorkant, 5 megapixels aan de achterkant. Er zit een USB en HDMI poort ingebouwd en als klap op de vuurpijl kan de PlayBook moeiteloos omgaan met Flash websites en video’s. Stuk voor stuk punten waarop het apparaat de iPad voorbij streeft.

Eigenlijk lijkt er maar weinig aan te merken op de PlayBook. Het enige grote gemis is het gebrek aan 3G. De PlayBook kan alleen via WiFi het internet op, of door gebruik te maken van de verbinding van een BlackBerry toestel. Het geringe aantal en de beperkte kwaliteit van Apps voor het Blackberry OS kan nauwelijks een gemis genoemd worden. Zakelijke gebruikers hebben immers betere dingen te doen dan Angry Birds spelen. Veilige verbindingen, zakelijke tools en integratie in bedrijfsnetwerken is veel belangrijker voor een zakelijke tablet, en laat dat nou net zijn waar RIM in uitblinkt.

Des te verrassender is het dat de eerste promo van de PlayBook vooral focust op foto’s, video’s, muziek en andere futiliteiten waar de zakenman of -vrouw doorgaans niets van moet hebben. Het grote voordeel waar RIM gebruik van kan maken is juist dat veel bedrijfsnetwerken al helemaal zijn ingericht voor Blackberry apparatuur. Waar systeemebeheerders doorgaans vies kijken bij woorden die met ‘i’ beginnen, wordt de Blackberry, en zometeen dus ook de PlayBook met open armen ontvangen.

Het succes van de PlayBook zal dan ook afhangen van de durf van RIM om niet de consumentenmassa achter zich te willen scharen, maar zich puur te focussen op de zakelijk gebruiker. Overigens heeft het bedrijf nog genoeg tijd om hun marketingstrategie op orde te krijgen. Pas in het eerste kwartaal van 2011 zal bekend gemaakt worden wanneer de PlayBook uitkomt, en wat ie moet gaan kosten. Dat geeft Apple dus ook nog alle tijd om met een passende iPad 2.0 aanval te komen. Steve Jobs is in ieder geval niet onder de indruk van de PlayBook. Hij schijnt het apparaat afgedaan te hebben als ‘lackluster RIM job’.

Wat vind jij van de PlayBook?

Reageer op artikel:
BB PlayBook: iPad voor grote mensen
Sluiten