Apple komt ontwikkelaars tegemoet [Update]

Door: Lucas Raggers - 27 reacties

Apple is in een goede bui. Voor ontwikkelaars van iOS apps althans. In een persbericht heeft Apple bekend gemaakt dat het de regels voor het ontwikkelen van apps versoepelt. Daarbij gaat het met name om de regels 3.3.1, 3.3.2 en 3.3.9. Ook maakt het de beruchte ‘App Store Review Guidelines’ openbaar zodat het proces om apps te in te sturen transparanter wordt.

De regels 3.3.1, 3.3.2 en 3.3.9 gaan over de tools waarmee apps worden gemaakt. Apple verbood het tot nu toe om apps te maken met ‘third-party compilers’. Met name Adobe was hier de dupe van en het onderwerp kwam ook terug in Steve Jobs’ ‘Thoughts on Flash‘. Enige voorwaarde die Apple nu nog wel stelt, is dat apps geen extra code downloaden na aankoop.

“We are relaxing all restrictions on the development tools used to create iOS apps, as long as the resulting apps do not download any code. This should give developers the flexibility they want, while preserving the security we need.”

Op het hoofdkantoor van Adobe slaakt men op dit moment waarschijnlijk een diepe zucht van opluchting…

Update
Engadget heeft een selectie uit de ‘App Store Review Guidelines’ gepubliceerd. De regels blijken geschreven in een erg informele stijl. Hieronder een selectie:

“We have lots of kids downloading lots of apps, and parental controls don’t work unless the parents set them up (many don’t). So know that we’re keeping an eye out for the kids.”

“We have over 250,000 apps in the App Store. We don’t need any more Fart apps.”

“We have lots of serious developers who don’t want their quality Apps to be surrounded by amateur hour.”

“If your app is rejected, we have a Review Board that you can appeal to. If you run to the press and trash us, it never helps.”

“This is a living document, and new apps presenting new questions may result in new rules at any time. Perhaps your app will trigger this.”

“If it sounds like we’re control freaks, well, maybe it’s because we’re so committed to our users and making sure they have a quality experience with our products.”

“Apps that include undocumented or hidden features inconsistent with the description of the app will be rejected.”

“Apps that duplicate apps already in the App Store may be rejected, particularly if there are many of them.”

“Apps that browse the web must use the iOS WebKit framework and WebKit Javascript.”

“Apps with metadata that mentions the name of any other mobile platform will be rejected.”

“Apps which appear confusingly similar to an existing Apple product or advertising theme will be rejected.”

“Apps that misspell Apple product names in their app name (i.e., GPS for Iphone, iTunz) will be rejected.”

“App user interfaces that mimic any iPod interface will be rejected.”

“Apps that look similar to apps bundled on the iPhone, including the App Store, iTunes Store, and iBookstore, will be rejected.”

“Apps that create alternate desktop/home screen environments or simulate multi-app widget experiences will be rejected.”

“If your user interface is complex or less than very good it may be rejected.” “In general, the more expensive your app, the more thoroughly we will review it.”

“Professional political satirists and humorists are exempt from the ban on offensive or mean-spirited commentary.”

“Apps that include games of Russian roulette will be rejected.”

“Apps containing pornographic material, defined by Webster’s Dictionary as “explicit descriptions or displays of sexual organs or activities intended to stimulate erotic rather than aesthetic or emotional feelings”, will be rejected.”

“Apps that contain user generated content that is frequently pornographic (ex “Chat Roulette” apps) will be rejected.”

“Apps that enable illegal file sharing will be rejected.”

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    Usain

    Ik hoop dat er niet juist alleen maar slechtere games bijkomen.

  • Profielfoto
    Gomsil

    Hiermee verwelkomen ze dan meteen alle Flash-trash. Nu gaat iedereen denken dat ze apps kunnen maken en komen er alleen nog maar meer farting-apps enzo…

    Jammer, had serieus gehoopt dat Apple de kwaliteit hoog zou proberen te houden en apps die met Flash Pro gemaakt zijn, te weren.

  • Profielfoto
    PowerMac

    Spijtig, zeer spijtig

  • Profielfoto
    Maikelw

    Mooi, kan ik hopelijk binnenkort mijn eigen app programmeren i.p.v. een duur iemand in te huren. Top!

  • Profielfoto
    voor een apple en een ei

    Dus porno-apps mogen ook?:eek:

  • Profielfoto
    Tim14ww

    Ben hier eigenlijk wel blij mee. Al hoop ik natuurlijk dat Apple die flash zooi niet doorlaat, met Unity etc. kan je mooie dingen maken!

  • Profielfoto
    So Klear

    Je moet sowieso voorzichtig zijn welke Apps je koopt! Nooit zomaar doen! Het enige wat Apple nog moet doen is de zoek functie van de App Store geavanceerder maken! Dan is er niks aan de hand en is iedereen blij!:)

  • Profielfoto
    MadDonna

    In iedere programmeertaal of omgeving kan je prut maken. De persoon die het maakt heeft daar de touwtjes van in handen.

    Hoe het werkt e.d. wordt nog steeds gecontroleerd en als een app slecht is, qua inhoud dan wel qua stabiliteit, dan kan ik mij voorstellen dat het er nog steeds niet in komt.

    Ach waar maak ik mij eigenlijk druk om!

  • Profielfoto
    Gomsil

    Ben hier eigenlijk wel blij mee. Al hoop ik natuurlijk dat Apple die flash zooi niet doorlaat, met Unity etc. kan je mooie dingen maken!

    Daar heb je gelijk in, maar Unity is altijd al goedgekeurd. Dat werkt namelijk ook gewoon heel anders :P.
    Flash gebruikt een eigen compiler om de Flash-code om te zetten naar een binary terwijl Unity gewoon een Xcode-project in de achtegrond heeft lopen en die steeds opnieuw met de standaard Obj-C-compiler build.

  • Profielfoto
    MadDonna

    Ben hier eigenlijk wel blij mee. Al hoop ik natuurlijk dat Apple die flash zooi niet doorlaat, met Unity etc. kan je mooie dingen maken!

    Daar heb je gelijk in, maar Unity is altijd al goedgekeurd. Dat werkt namelijk ook gewoon heel anders :P.
    Flash gebruikt een eigen compiler om de Flash-code om te zetten naar een binary terwijl Unity gewoon een Xcode-project in de achtegrond heeft lopen en die steeds opnieuw met de standaard Obj-C-compiler build.

    Die binary, wat voor code is dat dan?

  • Profielfoto
    Ivo Trompert

    Dat er 3-party development tools mogen worden gebruikt wil nog niet zeggen dat de regels van toelating zijn versoepeld. Met andere woorden het is gelukkig nog niet mogelijk om applicaties te maken die met pornografische inhoud.

    Deze regel versoepeling wil alleen zeggen dat er andere programma’s mogen gebruikt worden dan xcode (de standaard apple development tool). Qua inhoud mogen de applicaties niks veranderen.

  • Profielfoto
    Ivo Trompert

    Ben hier eigenlijk wel blij mee. Al hoop ik natuurlijk dat Apple die flash zooi niet doorlaat, met Unity etc. kan je mooie dingen maken!

    Daar heb je gelijk in, maar Unity is altijd al goedgekeurd. Dat werkt namelijk ook gewoon heel anders :P.
    Flash gebruikt een eigen compiler om de Flash-code om te zetten naar een binary terwijl Unity gewoon een Xcode-project in de achtegrond heeft lopen en die steeds opnieuw met de standaard Obj-C-compiler build.

    Die binary, wat voor code is dat dan?

    Binary code is de code die gebruikt wordt om een uiteindelijk programma uitveteren.

    Als je als programmeur een programma programmeert dan schrijf je dat in een bepaalde taal (bijvoorbeeld java, C++, Visual Basic) als je deze code uiteindelijk wild uitvoeren dan moet deze om gezet worden naar computer taal, zo dat de computer het snapt. Dit is de binary code.

  • Profielfoto
    W0utR

    Wow, het is duidelijk te zien dat Apple gebruikers elkaar gewoon volgen.

    Apple moet nog altijd de apps goedkeuren he, dus het is niet dat er opeens slechte apps gaan bijkomen, als dat zo zou zijn, is dit enkel Apple hun fout door ze goed te keuren.

    En ik zie iedereen hier weer over Flash praten, maar blijkbaar vergen jullie dat dus ook Java en Silverlight apps mogen, …

    Slecht gedesignde apps kunnen ook gemaakt worden in xCode, maar dat is dan zeker geen probleem?
    Ook apps die op niks trekken kunnen gemaakt worden in xCode, wederom geen woord hierover.

    Flash heeft wat problemen qua performance op de mac, maar wilt dit zeggen dat flash developers niks kunnen?
    Want zo lijkt het wel volgens jullie.

    De meeste Flash developers hebben wss meer ervaring dan de meeste developers die nu iPhone apps schrijven.

    Denk nu eens verder dan jullie Mac neus lang is, de app store gaat er enkel op vooruit gaan, en ik ben er zeker van dat de meeste apps wel nuttig gaan zijn.

  • Profielfoto
    JH90

    Wat zeiken Apple gebruikers toch altijd. Al dat commentaar over dat je dan slechte (farting) apps en flash games krijgt.

    Dan download je die troep toch gewoon niet! Wat is nou het hele probleem, kan iemand mij dat vertellen?

  • Profielfoto
    B-mac-fan

    Betekent dit ook dat apps gemaakt met PhoneGap of Mono Touch geaccepteerd worden door Apple?

  • Profielfoto
    W0utR

    @B-mac-fan, normaal wel, ze moeten natuurlijk wel nog altijd aan de norman van Apple voldoen.

    @JH90, inderdaad, slechte apps en games worden ook gemaakt in Objective-C…

  • Profielfoto
    Yannes

    Beetje kwaliteit in de App-Store is wel leuk ja. Maar met teveel regels verplaatsen de developers zich wel naar platformen zoals Android of Windows mobile.

  • Profielfoto
    Divad

    @JH90

    Dat ik dan niet eens normaal in iTunes een leuke app kan vinden, zoals nu al het geval is door al die onwetende mensen met een iPhone die een fart-app bijv. 5 sterren geven, omdat het leuk is, maar ze niet echt weten wat de kracht van de iPhone is of wat de mogelijkheden zijn.

    En gedeeltelijk omdat het Sterren-systeem van Apple niet helemaal werkt zoals het zou horen.

    Ander nadeel is dat als er allerlei Flash games omgepoort worden naar de App Store, voor 1,80 euro of 90 cent, Gameloft en EA steeds meer gaan vragen voor hun games (zoals nu ong. 5euro)

  • Profielfoto
    Koetjesreep

    Je geeft niet echt antwoord op zijn vraag he, meer een probleem met sterren.

  • Profielfoto
    Lexis

    Goeie regels!

  • Profielfoto
    JH90

    @Divad, @Koetjesreep heeft gelijk het is geen antwoord op mijn vraag maar meer een uiting van ongenoegen over de App Store.

    En als jij een spel zoekt en je zoekt bijvoorbeeld naar Pong dan kom je toch niet op een pagina vol Fart apps.

    En ookal werd Flash niet toegelaten en dus geen games die omgepoort worden, dan nog zouden Gameloft en EA meer gaan vragen. Puur en alleen omdat de markt naar mobiele (lees iOS) games zo groot is dat het toch wel verkocht wordt. Pure marktwerking.

  • Profielfoto
    ctxppc

    Ik heb verschillende apps die sommige van die regels duidelijk overtreden. Ik heb ze nu al, maar ik wil niet de updates missen!:sad:

  • Profielfoto
    ozzie X

    And Adobe has been painfully slow to adopt enhancements to Apple’s platforms. For example, although Mac OS X has been shipping for almost 10 years now, Adobe just adopted it fully (Cocoa) two weeks ago when they shipped CS5. Adobe was the last major third party developer to fully adopt Mac OS X.

    Het mooie is dat Apple zelf de allertraagste is. Final Cut Pro is nog steeds niet cocoa.

  • Profielfoto
    MadDonna

    Ben hier eigenlijk wel blij mee. Al hoop ik natuurlijk dat Apple die flash zooi niet doorlaat, met Unity etc. kan je mooie dingen maken!

    Daar heb je gelijk in, maar Unity is altijd al goedgekeurd. Dat werkt namelijk ook gewoon heel anders :P.
    Flash gebruikt een eigen compiler om de Flash-code om te zetten naar een binary terwijl Unity gewoon een Xcode-project in de achtegrond heeft lopen en die steeds opnieuw met de standaard Obj-C-compiler build.

    Die binary, wat voor code is dat dan?

    Binary code is de code die gebruikt wordt om een uiteindelijk programma uitveteren.

    Als je als programmeur een programma programmeert dan schrijf je dat in een bepaalde taal (bijvoorbeeld java, C++, Visual Basic) als je deze code uiteindelijk wild uitvoeren dan moet deze om gezet worden naar computer taal, zo dat de computer het snapt. Dit is de binary code.

    Dus het maakt niet uit in welke taal het geschreven is.

  • Profielfoto
    Divad

    @JH90, :

    Ik geef juist wel antwoord op je vraag. Jij vraagt aan mij (niet direct) of ik je kan vertellen wat mijn probleem is dat ik commentaar lever dat we dan van die fart-apps krijgen.

    En ik leg dus uit dat als die apps er komen, gebruikers die 5 sterren gaan geven (lees vorige post), en ik dus geen overzichten heb omdat er alleen maar onzin apps aan de top staan. En ja, die troep kan ik dan niet meer omheen…:ftim:

    En zoeken op Pong gaat ook niet echt op. Als je op zoek bent naar nieuwe apps heb je natuurlijk geen naam waar je op kan zoeken…:neutral:

    Toch heb jij ook gelijk, aangezien ik niet echt duidelijk ben.:confused:

    @Koetjesreep:
    Ik ben niet echt helemaal duidelijk, maar goed.:ftim: Lees het nog een paar keer, het is echt een antwoord op zijn vraag.:slant:

  • Profielfoto
    JH90

    @Divad Nou in ieder geval goed nieuws, ze gaan ze niet meer toelaten als ik het goed begrijp.

  • Profielfoto
    snipper

    Ben hier eigenlijk wel blij mee. Al hoop ik natuurlijk dat Apple die flash zooi niet doorlaat, met Unity etc. kan je mooie dingen maken!

    Daar heb je gelijk in, maar Unity is altijd al goedgekeurd. Dat werkt namelijk ook gewoon heel anders :P.
    Flash gebruikt een eigen compiler om de Flash-code om te zetten naar een binary terwijl Unity gewoon een Xcode-project in de achtegrond heeft lopen en die steeds opnieuw met de standaard Obj-C-compiler build.

    Die binary, wat voor code is dat dan?

    Binary code is de code die gebruikt wordt om een uiteindelijk programma uitveteren.

    Als je als programmeur een programma programmeert dan schrijf je dat in een bepaalde taal (bijvoorbeeld java, C++, Visual Basic) als je deze code uiteindelijk wild uitvoeren dan moet deze om gezet worden naar computer taal, zo dat de computer het snapt. Dit is de binary code.

    Dus het maakt niet uit in welke taal het geschreven is.

    Kijk MadDonna durft het tenminste te vragen als hij/zij iets niet snapt! Hier komen we op de kern van de zaak. Inderdaad wordt het uiteindelijk wel binary, maar volgens Apple waren apps die oorspronkelijk in Flash/actionScript geschreven zijn, en daarna door een compiler naar binary gebracht, niet kwalitatief goed genoeg. En daarom geweigerd.

    Dit werd door programmeurs niet begrepen omdat het immers ook van de broncode afhangt hoe goed/slecht een app is. Je kan immers ook slecht programmeren in andere programmeertalen.

    Er worden bijvoorbeeld ook geen programma’s geweigerd voor OS X of Windows omdat ze niet optimaal in elkaar steken. Kon ook niet omdat Apple daar geen controle over heeft. De discussie gaat er dus eigenlijk over of Apple dat wel voor zijn gebruikers moet beslissen.

    Ja en zijn veel brakke Flash movies op internet maar er zijn ook strakke applicaties die ik graag wil gebruiken. Sterker nog, ik hoop al sinds 2000 op Flash op een smart phone.