Apple kan niet lachen om reclame Newsday

Door: Anth - 29 reacties

Enkele dagen geleden stond de ‘Casual Friday‘ in het teken van een commercial van Newsday. In de reclame voor een nieuwsapplicatie voor de iPad wordt op grappige wijze duidelijk dat de iPad een papieren krant niet in alle opzichten kan vervangen. Als de man in het filmpje met zijn ‘digitale krant’ een vlieg dood wil slaan, delft zijn iPad namelijk het onderspit met rondvliegende glasscherven tot gevolg.

Het filmpje is op internet razend populair en ook verschillende televisieprogramma’s hebben aandacht besteed aan de commercial. Apple schijnt de video echter een stuk minder grappig te vinden. Volgens een anonieme bron binnen Newsday zou Apple het bedrijf namelijk hebben opgedragen de commercial te verwijderen.

Newsday got a cease and desist letter threatening all of our apps, if we did not remove the commercial immediately. They took exception to the fact that the (iPad) glass shattered into large jagged pieces … Your instincts are correct

Het feit dat het beeldscherm van de iPad in de commercial in grote scherven barst is volgens Apple dus slechte reclame voor het product. Newsday lijkt gehoor te hebben gegeven aan het verzoek van Apple, de originele video is namelijk van YouTube verdwenen. Heb je het filmpje nog niet gezien? Geen zorgen, de commercial is uiteraard nog gewoon te vinden op YouTube.

Reacties

29 reacties
  • Profielfoto
    Neptunus

    Wat staat satire toch hoog in het vaandel in de Verenigde Staten…

  • Profielfoto
    CPnieuws

    Eigenlijk vind ik de reclame niet eens grappig. Zo vreselijk voorspelbaar.

  • Profielfoto
    verwijderd

    Hahaha, ik vind de reclame geniaal. Apple moet niet zo zeuren..;)

  • Profielfoto
    Jesper

    Apple zou hier boven moeten staan vind ik. Apple staat toch ook voor fun? Ik vind het filmpje grappig, dat Apple hier nu moeilijk over gaat doen vind ik vrij triest.

  • Profielfoto
    KingChaos

    Het geeft wel aan hoeveel oog ze voor detail hebben. En vanuit Apple’s oogpunt snap ik best dat je niet wilt dat mensen denken dat als jou iPad breekt dat je je er nog eens gevaarlijk aan kunt snijden ook.

    Maargoed. Echt gevoel voor humor hebben ze niet. (hoewel de mac vs pc reclames soms best grappig waren ;)) Ze hadden ook kunnen vragen of ze er een berichtje bij konden zetten, of de scherven te bewerken ofzo. Meteen keihard te dreigen met het verwijderen van apps. Dat is wel echt vuil hoor..

    Maar ik denk dat Newsday zijn doel meer dan wel bereikt heeft.;)

  • Profielfoto
    Froggle

    @Jesper: Apple beredeneerd nu eerder als vorm van veiligheid, en glasscherven komen nou niet over als fun als je ze in je gezicht krijgt.

    Ik begrijp het wel van Apple, en die glasscherven moeten dus ook gewoon wegblijven. Verder was het idee achter de reclame wel grappig.

  • Profielfoto
    sanders1515

    Het is wil slaan niet wilt.

  • Profielfoto
    Anth

    Het is wil slaan niet wilt.

    Dank voor de correctie.

  • Profielfoto
    rastarobin

    Ik kan er niet om lachen , omdat er weer een duur apperaat kapot gemaakt wordt en zelf hard moet sparen om een ipad te kopen.
    Verder zal er wel een andere reden schuil gaan achter deze boycot.
    Zolang ik het niet persoonlijk van Steve heb gehoord kan er van alles aan de hand zijn.

  • Profielfoto
    Nikita

    Volgens mij is het punt dat het glas in werkelijkheid niet zo breekt (zie bijvoorbeeld hier ).

    Aan de andere kant vind ik het filmpje wel weer geinig. Hoe voorspelbaar het ook is…

  • Profielfoto
    Anth

    Volgens mij is het punt dat het glas in werkelijkheid niet zo breekt (zie bijvoorbeeld hier ).

    Aan de andere kant vind ik het filmpje wel weer geinig. Hoe voorspelbaar het ook is…

    Je slaat de spijker inderdaad op de kop. Het breekt in werkelijkheid niet zo, daardoor is Apple natuurlijk ook ‘boos’. De boodschap van de reclame had zonder bewerking(dus zonder overdreven glasscherven) echter wat minder sterk geweest.:)

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Ik zou dat met een iPad-dummy wel in een druk café willen doen.
    En dan proestend gaan lachen.
    Omdat ik de vlieg gemist heb.:smile: Ach, zo’n iPad; ik koop wel een nieuwe.

  • Profielfoto
    Pieterr

    “Microsoft: they have no taste”
    “Apple: they have no (sense of) humor”

  • Profielfoto
    chatsmit

    leuk filmpje, apple moet niet zeiken hierover ook slechte reclame => is gewoon reclame. En ja best slim dus, door er zo op te reageren komt het nog meer in het nieuws en dus nog meer ‘gratis’ reclame voor Apple.

  • Profielfoto
    iDunno

    Toen ik begon te lezen, dacht ik dat meneer misschien z’n aars ging afvegen met z’n iPad (dat kan op zich ook met krantenpapier). Snap dat Apple dat ook niet leuk zou vinden…

  • Profielfoto
    1984

    Apple vond het erg lollig om in hun reclame spotjes de producten van de concurrentie belachelijk te maken, en niet één keer maar tot vervelens toe.
    Dat steve Jobs bepaald wat er wel en niet op de iPad te zien is ,dat is al belachelijk,maar nu ook reclames gaat verbieden omdat meneer de dictator het niet aanstaat, Enfin er loopt nog een onderzoek in de VS en Europa naar de houding van Apple. (weer iets om op het lijstje te zetten)

  • Profielfoto
    prullenbak

    Ik snap het probleem niet. Ze prijzen de iPad toch juist aan?

  • Profielfoto
    Jan Pikant

    > Ik snap het probleem niet.
    > Ze prijzen de iPad toch juist aan?

    Nee. Ze suggereren dat, als je de iPad op tafel slaat, dat dan de glasscherven je om de oren vliegen met mogelijke persoonlijke verwondingen als gevolg. Dat is waar Apple over valt, want het betreft veiligheidsglas dat heel anders breekt.

    Het voorgaande gezien door de ogen van de legal dept. van Apple.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Apple bewijst maar weer eens dat ze geen gevoel voor humor hebben… wat zwak zeg.

    Het begint steeds meer te lijken of Apple de producten alleen in bruikleen geeft, en als je er niet mee doet wat is voorgeschreven heb je een probleem.

    Echt met dit soort acties vind ik het echt stumpers.

  • Profielfoto
    Chillie

    Ik kan er niet om lachen , omdat er weer een duur apperaat kapot gemaakt wordt en zelf hard moet sparen om een ipad te kopen.
    Verder zal er wel een andere reden schuil gaan achter deze boycot.
    Zolang ik het niet persoonlijk van Steve heb gehoord kan er van alles aan de hand zijn.

    Euh…. jij kijkt zeker ook nooit films op TV dan? Daar kan je vast ook niet om lachen als er weer voor honderden duizenden euro’s aan auto’s kapot gaan in een gemiddelde actie film..

  • Profielfoto
    Macman

    Het nadeel is dat je er een bepaalde vorm van gezond verstand en intelligentie voor moet hebben, iets wat deze man niet bezit. Bovendien is het een soort veiligheidsglas, wat aan elkaar blijft zitten en niet in gevaarlijke scherven uiteenspat. Kan begrijpen dat Apple daar niet blij mee is.

  • Profielfoto
    marcelnijman

    Het heeft volgens mij niks te maken met een gebrek aan humor bij Apple, maar het is gewoon een zakelijk afweging. Apple wil niet dat potentiële klanten een iPad gaan associëren met rondvliegend glas. Dat kan ze zomaar tientallen miljoen kosten.

    Nu zie je dus waarom Apple zichzelf het recht voorbehoudt om zonder opgaaf van reden iemands apps uit de store te kunnen verwijderen. Een mooie stok achter de deur.

  • Profielfoto
    ctxppc

    De reclame is leuk en ik begrijp Apple een beetje. De reclame moet misschien een beetje veranderd worden. De fun moet echter bewaard worden!

    Newsday lijkt gehoor te hebben gegeven aan het verzoek van Apple, de originele video is namelijk van YouTube verdwenen. Heb je het filmpje nog niet gezien? Geen zorgen, de commercial is uiteraard nog gewoon te vinden op YouTube.

    Op het eerste zicht lijkt OMT wel te houden van paradoxen.:razz:

  • Profielfoto
    wimbers

    apple is hardbezig de sympathie van de nuchtere consument te verliezen. Ze zijn veel amerikaanser dan de amerikaanse overheid zelf. Regeer door angst lijkt het motto te zijn

  • Profielfoto
    leopard

    Wat een fun, en wie gaat er nu zijn iPad gebruiken om een vlieg te doden!!. Ik gebruik daar mijn vrouw voor:lol:

  • Profielfoto
    Ezra

    Maak er maar van: ‘Apple kan niet lachen’.

  • Profielfoto
    hapipiko

    Tja, als je daar niet om lachen kunt, dan is deze misschien leuk: http://www.youtube.com/watch?v=y9djjNDej7s

  • Profielfoto
    THB

    Hmmm… OK! Afgezien van de bezwaren die Apple zou kunnen hebben tav de manier waarop het glas van de iPad uitelkaar spat en met deze melding iig weer de aandacht vestigt op de iPad, is de boodschap eigenlijk niet echt bij iemand aangekomen.
    Die man is zo snel gewend aan de iPad als vervanger van zijn krant, dat hij er niet eens bij stil staat, terwijl hij de vlieg slaat. Zo snel went het gebruik van de iPad.
    Volgens mij ijzersterke reclame, hoe “men” het ook bekijkt.

  • Profielfoto
    1984

    Het heeft volgens mij niks te maken met een gebrek aan humor bij Apple, maar het is gewoon een zakelijk afweging. Apple wil niet dat potentiële klanten een iPad gaan associëren met rondvliegend glas.

    Wat een lulkoek, heb je ooit een reclame filmpje gezien wat realistisch was, alles word mooier gemaakt en producten zijn altijd beter dan de concurrentie.Waarom zie je bij autoreclame’s nooit een auto in de file (zie YouTube link), het effect /succes van het filmpje had je niet bereikt zonder glasscherven, auto’s exploderen ook niet zoals je ziet in films etc.
    http://www.youtube.com/watch?v=PyUf9qOMG8E
    http://www.youtube.com/watch?v=9yMFPiRS8wU