Mobiel internet T-Mobile blijft onbeperkt

Door: Koen van Tongeren - 50 reacties

T-Mobile blijft mobiele data-abonnementen verkopen met onbeperkt internet. Dat laat het bedrijf weten tegenover Webwereld. Op zich weinig schokkend nieuws, ware het niet dat concurrenten KPN en Vodafone nog dit jaar willen stoppen met onbeperkte data-bundels. Beiden hadden al een fair-use policy op het ‘onbeperkt’ gebruik van mobiele data, maar zelfs daarmee is de groei niet bij te houden en zien KPN en Vodafone zich genoodzaakt om een limiet op het gebruik binnen een bundel te stellen. Ga je er overheen, dan betaal je extra per MB.

T-Mobile woordvoerder Henny van der Heiden heeft (natuurlijk) geen goed woord over voor de maatregelen van KPN en Vodafone. Volgens hem zijn databundels een belemmering voor het gebruik van mobiel internet. Het bedrijf heeft daarom geen concrete plannen om onbeperkt internet af te schaffen, of zelfs een fair-use policy in te stellen.

Na alle kritiek die T-Mobile de afgelopen jaren te verduren heeft gehad, wordt het tijd om het bedrijf nu eens op een voetstuk te zetten. Als geen ander heeft het T-Mobile netwerk de druk gevoeld van explosief groeiend internetgebruik. De iPhone was daarbij de grootste schuldige. In plaats van zich hiervoor in te dekken is gekozen om te investeren in het netwerk om zo de groei aan te kunnen.

KPN zegt dat mobiel internet volwassen is geworden en daarmee een onbeperkt model ontgroeid is. Hoe zit dat dan met onze breedband verbinding thuis? Daarbij begonnen providers met limiet-modellen, maar inmiddels mag vrijwel elke breedbandverbinding onbeperkt gebruikt worden. T-Mobile heeft duidelijk iets door wat bij KPN en Vodafone nog niet geland is. Namelijk dat ons online leven langzaam verschuift van vast naar mobiel. Een telefoon waarmee je ‘gewoon’ wil kunnen videobellen, muziek en Apps downloaden, online games spelen en streaming video bekijken kan nu eenmaal niet gebonden zijn aan limieten, net zoals je verbinding thuis.

OMT’s conclusie is dan ook: chapeau voor T-Mobile en een corrigerend vingertje voor KPN en Vodafone. Wie in deze tijd nog met datalimieten durft aan te komen, heeft weinig begrepen van de ontwikkelingen op de mobiele markt in de afgelopen jaren.

Reacties

50 reacties
  • Profielfoto
    Moriarty

    Chapeau T-Mobile?

    Maar ondertussen wel de tethering functie uitschakelen in de iPhones van T-Mobile?

    Sigaar uit eigen doos lijkt me?

  • Profielfoto
    SImmenga

    Ik denk eigenlijk niet dat het een keus van T-Mobile is, maar een verplichting vanuit Cupertino. Ik vermoed dat dat part of the deal was toen T-Mobile het alleenrecht op de verkoop van de iPhone kreeg. Nu KPN en Vodafone (helaas) deze maatregelen moeten treffen, maakt T-Mobile daar dankbaar gebruik van natuurlijk.

  • Profielfoto
    ProBookMac

    die keren dat internet goed werkt is thuis via WIFI

    bereik is onderweg vaak slecht

    in zeeland (renesse) vaak zelfs geen enkele netwerkverbinding, dat terwijl 100% dekking en uitbereiding/verdubbeling capaciteit is ( weet niet waar dat is gedaan)

    en waar blijven die iPhones?

  • Profielfoto
    Ostinato

    “Volgens hem zijn databundels een belemmering voor het gebruik van mobiel internet.”

    O ja? Maar hoe zit het dan met die databundels voor de iPad? Of is internet op de iPad geen mobiel internet? Ik snap het niet.

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    @SImmenga: T-Mobile is zo’n beetje de enige iPhone-aanbieder wereldwijd die onbeperkt internet aanbiedt, dus ik denk niet dat Cupertino er mee te maken heeft.

  • Profielfoto
    Rivanov

    Hulde T-Mobile!!

  • Profielfoto
    jf

    En: is het team van omt een beetje blij met de door T-mobile aan hen verstrekte iPhones? Of staat er echt niks tegenover dit onbeschaamde stukje T-mobile promotie?

    T-Mobile heeft duidelijk iets door wat bij KPN en Vodafone nog niet geland is.

    Is het niet andersom? Dat KPN en Vodafone wel begrijpen dat je niet bergen tot in de hemel moet beloven, als je het in de praktijk niet waar kunt maken? Volgens mij is de afgelopen maanden wel genoeg gebleken dat vooral T-mobile nogal moeite had om het aanbod op de vraag af te stemmen…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Een hele slimme actie van T-Mobile. De zwakte van je tegenstanders lekker uitbuiten.
    Een andere movie had ik ook niet verwacht. Het wordt ze echt in de schoot geworpen op deze manier.
    Ze hoeven niets te doen en zijn toch opeens het populaire jongetje van de klas en maken (onder tafel) een dikke vinger naar al die overstappers naar Vodafone.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Goed artikel Koen.

  • Profielfoto
    SImmenga

    @Koen: Oké, dat wist ik niet. Ik dacht echter dat Apple niet een contract met T-Mobile wereldwijd heeft, maar alleen met T-Mobile Nederland. Het lijkt mij dan dat als Apple inderdaad als eis heeft gesteld dat de provider onbeperkt internet moet aanbieden, dat T-Mobile NL weinig keus heeft op het moment.

  • Profielfoto
    wjend

    Offtopic: Hoeveel is er voor dit artikel betaald?

    Maar het is de afweging,
    Top netwerk, 1 GB, en omweg: Vodafone en KPN.
    Ruk netwerk, onbeperkt, en officieel en snel, T-Mobile.
    Ik ben een data-burner, dus denk ik T.

  • Profielfoto
    Robert de Groot

    Mooi stuk en mee eens. Was klant bij Ben en daarna T-mobile sinds 2001. Helaas in mijn huidige woonplaats geen dekking en daarom overgestapt naar KPN. Verder nooit klachten gehad over T-mobile.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Perfect artikel! KPN loop wat betreft moderne technologie nog behoorlijk achter, maar van Vodafone had ik toch niet zo een actie verwacht.

    Het is inderdaad wel erg dom om elk jaar de kosten hoger te maken en het verbruik minder.

    Wat willen ze nou? Vrijheid voor de klant, of de klant een beperking opleggen waarmee ze dan ook weer een beperking bij zichzelf opleggen.

    Nja,

    Ze zullen zich nog wel eens achter de oren krabben als ze hun klantenbestand zien opdrogen.

  • Profielfoto
    rkars

    @WanderSiemers,
    Zo top is dat netwerk van VF ook niet altijd hoor! Ik heb juist T-Mobile gekozen omdat bij mij thuis VF volledig wegvalt. Zijn zelfs metingen gedaan door VF na wat druk vanaf mijn werk bij hun, maar ik zit gewoon in een black spot..
    TM, heb ik daar juist volledige dekking, dus keus was snel gemaakt.

  • Profielfoto
    TypeWriter

    Ik denk dat er nog iets anders meespeelt. Er zijn natuurlijk een paar gebruikers die belachelijk veel data downloaden, maar de gemiddelde iPhone bezitter blijft steken tussen 150 en 200 Mbyte per maand (als je het niet gelooft: je kunt gemakkelijk je eigen 3G gebruik bijhouden door elke week op een vast tijdstip de teller uit te lezen).
    De Vodafone en KPN beperkingen lijken eerder gericht te zijn op bezitters van dongels en mensen die hun smartphone als modem gebruiken.

    Bovendien worden de opstoppingen op drukke tijden en plaatsen eerder veroorzaakt door het aantal smartphones dat tegelijkertijd actief is dan door de daadwerkelijke dataload. Een smartphone bouwt voor iedere vloek en zucht een nieuwe internet verbinding op, om die vervolgens weer te verbreken, om de accu te sparen. Al die aparte logins leiden tot een verstopping van het 3G kanaal. Het is als een deur waar teveel mensen tegelijk doorheen willen.

  • Profielfoto
    Rano

    Tsja, mobiel internet wordt steeds populairder. Dankzij programma’s als Skype, FaceTime, Ping en Whatsapp heb je geen belminuten/smsjes meer nodig.

    De arme telco’s zien hun cashcowtjes langzaam sterven. Enige oplossing is door de internettoegang te beperken.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Het is het gevolg van populariteit van smartphones;). Die groei is voor bedrijven die netwerken bouwen niet bij te houden. Ze maken investeringen met zo’n antenne voor een aantal jaren, niet voor een jaar. Niet alleen de iPhone maar ook apparaten daarnaast zijn steeds meer mobiel internet gaan gebruiken. Elke Jan-met-de-pet gebruikt nu internet via een Samsung of een ander apparaatje. Weliswaar niet zo goed als met de iPhone maar dat zorgt wel voor een gigantische belasting van het netwerk. Als je 5 jaar terug kijkt, had bijna niemand nog een smartphone. De mobiele telefoon industrie is veel gestager gegroeid en kon daarom de gebruikersgroei veel makkelijker aan. Vanaf mid-tot eind jaren ’80 tot 2005 i.p.v. 2005-2010.

  • Profielfoto
    Macteach

    Trein tussen Leiden en Utrecht: elke keer een compleet dood stuk halverwege, geen enkele verbinding, dus zelfs geen GSM. Over 3G heb ik het niet eens, dat zet ik vaak uit, werkt toch de helft van de tijd niet.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Koen, alsjeblieft… doe me een lol en haal dit artikel weer weg zeg. Wat een onzin.

    Het enige punt wat klopt is dat datalimieten niet van deze tijd zijn, maar om nou TMobile zo in het zonnetje te zetten. Wat een giller zeg.

    TMobile kan gerust zonder datalimiet werken omdat hun netwerk zo gruwelijk slecht is, dat je waarschijnlijk maandelijks bij TMobile aanzienlijk minder data verkeer hebt, dan bij KPN.

    Ik heb echt spijt met hoofdletters dat ik ooit voor TMobile heb gekozen.

    Ik heb regelmatig geen eens GSM bereik. Inderdaad: dan kan ik dus niet eens bellen.

    Nee. Mijn iPhone vat de kwaliteit van TMobile regelmatig samen met de twee woorden : “NO SERVICE” … inderdaad.

    Dus Koen, het heeft m.i. echt geen pas om zo’n verschrikkelijk slechte provider, zo te belonen met zo’n tendentieus stuk.

    Jammer.

  • Profielfoto
    Locusta

    Mooi:) Ben blij dat ik bij T-Mobile zit. Wat een onzin is zo’n datalimiet zeg!
    En inderdaad, op deze manier onderscheidt T-Mobile zich op de mobiele (i-net) markt (op een positieve manier).

  • Profielfoto
    Xcode

    Je hebt niet zoveel aan onbeperkt internet als je nauwelijks bereik hebt…:sarcastic:

  • Profielfoto
    Garbera

    Ik word zo moe van het anti-tmobile sfeertje op OMT. Als t-mobile een datalimiet hadden ingevoerd, waren ze helemaal fout. Vodafone voert een belachelijk datalimiet in en ze worden alsnog de hemel ingeprezen.

    Tuurlijk, vodafone is een goede provider, goed datanetwerk en altijd voordelig, dus het instellen van een datalimiet past niet bij vodafone, was ook redelijk verbaasd toen ik van hun datalimiet hoorde.

    KPN verbaasde me overigens niet, die hebben wel vreemdere dingen gedaan.

  • Profielfoto
    mymac

    Goed stuk:smile: En T-Mobile +1, want ik was al bang dat zij mee zouden gaan met die gekken bij KPN en Vodafone. Het bereik kan bij hun misschien beter zijn, maar ik heb op mijn locatie(s) gewoon vrijwel altijd ruim voldoende bereik en ik kan internetten tot ik er bij neerval. Veel plezier met betalen voor elke MB…

  • Profielfoto
    Vinhelper

    Met Garbera eens, straks als ik mijn iPhone heb ga ik testen of het nou echt zo erg is als het hier lijkt. Ik zit op het moment al via Tele2 op het T-Mobile netwerk, en ik moet zeggen: behalve in diepe parkeerkelders heb ik ALTIJD bereik. Dan mijn moeder haar telefoon, die heeft met Hi (KPN) in een simpel rijtjeshuis midden in een woonwijk al geen bereik, buiten in de achtertuin is het dan nog net te doen.
    Voor mij dus liever T-Mobile!:smile:

  • Profielfoto
    MadDonna

    Vodafone en KPN zijn alleen maar op je geld uit en je krijgt er minder voor terug.
    Eén GB is natuurlijk zo op, en dan wordt het fors bijbetalen.

  • Profielfoto
    Cube

    Inderdaad. Gewoon zo houden. Dit gaat trouwens nergens meer over. Dat er overal voor betaald moet worden. Belachelijk. Alles draait maar om het geld de laatste tijd. Een zonde. Internet zou beschikbaar moeten zijn voor iedereen.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Hoezo Anti Tmobile sfeertje?

    Slaat nergens op. Als ik regelmatig in Zeeland op heel normale plaatsen kom waar ik gewoon niet eens kan bellen, terwijl ik dat met m’n KPN telefoon wel gewoon kan, dan denk ik: Tmobile is waardeloos.

    Dat ik niet overal 3G heb boeit me niet. Maar ik wil wel gewoon bellen en gebeld kunnen worden.

    Zo lang dat nog te vaak niet kan, dan blijft wat mij betreft het anti Tmobile sfeertje gewoon in stand.

  • Profielfoto
    DouweSCH

    Mijn gemiddelde verbruik is ongeveer 2gb per maand als ik op mn Vodafone factuur kijk; dat zou dus betekenen dat ik daar in de nieuwe situatie 20 euro voor moet neertellen. Dat is nu ongeveer de prijs van mn hele abbonement :innocent:

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    @Marius1976: zo zie je maar; als je verder kijkt dan je neus lang is blijken er meer meningen te zijn.;-)

    Maar goed, als je het artikel goed leest, snap je dat die eindeloze kwaliteitsdiscussie over T-Mobile een ander verhaal is dat je niet kan betrekken op dit nieuws. Vervelend als je geen bereik hebt, maar reageer dan bijvoorbeeld op dit artikel.

  • Profielfoto
    jf

    Ik word zo moe van het anti-tmobile sfeertje op OMT.

    Helemaal mee eens, er wordt ook vele meegehuild met de wolven in het bos. Ik ben ook al zo’n 10 jaar T-mobile abonnee en heb een iPhone bij ze besteld met contract voor nog 2 jaar. Maar een positief kritische houding lijkt me wel op zijn plaats aangezien zelfsT-mobile zelf nog kortgeleden aangaf dat men tekort schoot in de te leveren diensten met betrekking tot het bereik. Het is natuurlijk beslist toe te juichen dat T-mobile geen datalimiet invoert, maar dat is een beetje een wassen neus wanneer die beperking min of meer alsnog ingebouwd zit in het netwerk door her en der slecht bereik. Maar het is vooral de toon van het bericht die me erg tegen de borst stuit: ik heb het gevoel dat er gewoon copy-paste een persbericht van T-mobile is geplaatst… En ik ben blijkbaar niet de enige.

  • Profielfoto
    jf

    (bewerken lukt niet, dus excuus voor 2 posts na elkaar) Koen: ik wil die twee juist niet apart van elkaar zien. T-mobile gaf zelf aan dat de kwaliteitsproblemen ook (vooral) te wijten waren aan de explosieve groei van het datagebruik. Je kunt natuurlijk heel erg investeren in het netwerk (en dat moet ook, wil je toekomstvast bezig zijn), maar dat geld moet ergens vandaan komen. Alle telefoonbedrijven zijn vooral dat: bedrijven, die een gezonde winst moeten maken, ook om toekaomstvast bezig te zijn. Het is een illusie dat het allemaal maar goedkoop kan. De vraag is dan ook: zijn KPN en Vodafone gewoon eerlijk en vragen ze dus om mee te betalen aan de investering die nodig is door de groei van eht dataverkeer, of draaien ze de klant een poot uit en laat T-mobile zien dat die investering prima op basis van de huidige abonnementsprijzen en voorwaarden kan worden terugverdiend? De waarheid ligt ergens in het midden vermoed ik.

  • Profielfoto
    defores

    @jf zou het niet eerder zijn dat Apple de iPhones levert aan T-Mobile …
    Dat kan je T-Mobile dan ook niet kwalijk nemen.

    Wees blij dat T-Mobile geen limiet instelt zoals Vodafone en KPN doen met een krappe databundel van 250MB …. dat is nog erger dan op sommige plekken slecht bereik te hebben. Immers heb je die in enkele dagen erdoorheen en dan kan je scheel gaan betalen.

  • Profielfoto
    SanneWijma

    Net het nieuws gelezen en alle reacties ook even gescand.
    Ja, T-Mobile heeft nu een slechte naam opgebouwd en het is zoals in de uitdrukking “vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard”.

    Ik ben na de aankondiging vanT-Mobile niet meteen, maar heb na 2 weken gemeld dat ook ik een vergoeding wilde. Was ik er maar nooit aan begonnen ….
    Ben nu aan brief nr. 4 bezig, in discussie gaan met hun helpdesk heeft nl. geen zin. Ik denk dat het de laatste brief wordt waarin ik meteen mijn abonnement opzeg. Niet dat ik de vergoeding niet krijg, nee, die krijg ik wel, maar het enige verweer van hun kant tegen de “Netwerk niet beschikbaar”-meldingen die ik krijg is: wij hebben verder vanuit uw locatie geen verder problemen doorgekregen. Verder praat men de directeur na (2 weken geleden op BNR), “wij hebben enorm geïnvesteerd in uitbreiding van capaciteit en de problemen zijn opgelost”. Waarom krijg ik dan nog zoveel van die meldingen terwijl ik kris-kras door het land rij. Dat je dat overkomt terwijl je in het dunbevolkte zuid-west-Friesland rijdt, oké, maar toch ook nog dagelijks meerdere meldingen in onze hoofdstad Amsterdam (ook bij A-10-zuid vlakbij de de RAI).
    Mijn coclusie is: ij doen wat heel veel grote bedrijven doen, eerst ontkennen en pas als er (weer) druk wordt uigeoefend, dan pas er serieus mee aan de slag.
    Misschien moet de Consumentenbond maar weer eens kijken, T-Mobile is net een kind wat opgevoed moet worden.

    E ongeacht de nog nog aan te bieden abonnementen van KPN en Vodafone, ik ben er helemaal klaar mee: ik stop met T-Mobile.

  • Profielfoto
    jorisw

    Jammer genoeg kun je niet bij T-Mobile terecht als je al een iPhone 4 via een andere weg hebt besteld.

    Hun Web’n’Walk Extra is 1 MBit ipv 2 Mbit met iPhone 4. Betere/voordeligere abonnementen hebben ze niet.

    Als ik bij T-onbeperkt-Mobile wil shoppen voor 2 Mbit, moet ik er een iPhone 4 bij bestellen en dus een toestel afbetalen met mijn maandtarief. Jammer. No deal.

  • Profielfoto
    jorisw

    En dan nog wat: Aangezien T-Mobile iedereen dus maximaal 2 Mbit levert, is het misschien ook geen verrassing dat zij makkelijker hun limieten kunnen liften. Bij Vodafone krijg je immers 3.6 Mb/s, da’s bijna 2x zo snel. Lijkt me stukken minder makkelijk om dat voor iedereen onbeperkt te (blijven) leveren.

    Kortom, volgens mij is dit een slimme truc van T-Moblie om de grote vriendelijke reus uit te hangen, maar let niemand echt op. Beste optie: veel per maand betalen met het iPhone 4 programma voor redelijk snel onbeperkt internets. Tenzij er een aanbieder opstaat met snel, onbeperkt èn SIM-only.

  • Profielfoto
    Rivanov

    Heb overal perfect bereik met T-Mobile. Heb nog nooit geklaagd over T-Mobile aangezien ik dat nog nooit heb hoeven doen!:)

  • Profielfoto
    Freejax

    Tja,
    ik heb nu een paar jaar T-Mobile prepaid en een ouwe Nokia,
    eigenlijk nog nooit (gsm) problemen met verbinding gekend,
    wat maakt dan dan een iphone wèl netwerk problemen zou hebben?

    Ik ga binnenkort een iphone aanschaffen, door tegenstrijdige berichten weet ik echter even niet wat ik van T-Mobile moet vinden.

  • Profielfoto
    MacSamuel

    Ik heb de laatste twee jaar best vaak problemen gehad met T-Mobile en ik kan nou niet zeggen dat ik hun service super goed vind, maar dit maakt mij écht heel blij! Dit is nou (denk ik) waarom Apple met T-Mobile in zee is gegaan.
    Vodafone en KPN zullen merken dat T-Mobile hierdoor nog groter gaat worden, want ook al hebben de meesten het onbeperkt niet nodig, toch vinden ze het denk ik geen fijn gevoel om beperkt te worden.
    Chapeau T-Mobile

  • Profielfoto
    Delars

    Eindelijk eens goed nieuws over T-mobile! Doen ze goed! Houden zo!

  • Profielfoto
    kawouter

    Goed nieuws!!! leuk. Nog even wachten en dan komt mijn Iphone 4 ook binnen. Voor mij eerste keer T-mobile. Heb met een ander t-mobile toestel op een aantal plekken getest en werkt perfect. Zowel in het centrum van Amsterdam als waar ik werk in Steenwijk. Dus ik ben er niet zo bang voor. En de leveren, tja das toch echt de schuld van apple. Als T-mobile de toestellen niet geleverd krijgt kunnen ze ze ook niet uitleveren natuurlijk. (ps dat komt omdat er honderden demo modellen in parijs in de Apple stores liggen;) )

  • Profielfoto
    vincenty

    T-Mobile heeft uiteraard geen problemen met onbeperkt data verkeer.
    9 van de 10 keer heb je toch geen 3G of uberhaupt geen verbinding.
    Zij zullen dus niet zo schrikken van het data verbruik van hun klanten…

    Zodra KPN en Vodafone hun data limieten ingesteld hebben zal T-mobile ook snel volgen hoor.
    Tenzij ze van Apple niet mogen…

    T-Mobile voelt de hete adem van KPn en Vodafone in hun nek wanneer deze de iPhone ook gaan verkopen. Logisch dat zij nu des het hardst schreeuwen dat zij GEEN datalimiet kennen.

    Ben net eindelijk af van T-Mobile, Absoluut geen bereik in huis en na veel gedoe is contract ontbonden. Ga nu iPhone i.c.m. KPN gebruiken. overal bereik.

    Overigens ben ik niet zo bang voor datalimiet. Ik internet regelmatig op mijn iPhone en check mail e.d. en gebruik nog geen 100MB per maand…
    (thuis gaat alles via WIFI en onderweg via 3G als dat er is…)

  • Profielfoto
    petervl57

    Ik ben dat ongenuanceerde gehakketak richting T-mobile zo langzamerhand wel een beetje zat. Ik ben nu ruim een jaar klant bij T-mobile. Ja, er zijn plekken in Nederland, waar het bereik matig of slecht is. Dat is bij elke provider zo. Ja, als het T-mobile-bereik bij jou naadje is, is het logisch dat je voorkeur hebt voor een andere provider als die wel bereik levert. Maar mijn ervaring met T-mobile is zeker niet slechter in vergelijking met providers waar ik hiervoor ervaring mee had (telfort en vodafone). De service die ik bij problemen heb gehad bij T-mobile, mag in een gouden lijstje in vergelijking met de “service” die KPN-dochter telfort heeft laten zien. Ongetwijfeld zullen sommige andere ervaringen hebben. Dat is dan jammer voor die personen, maar voor mij inmiddels niet meer bepalend voor mijn oordeel over T-mobile. Het zal niet perfect zijn, maar KPN en Vodafone zijn dat ook niet.
    Ik hoop dat T-mobile in staat zal zijn om hun huidige standpunt ook in de toekomst waar te maken. Het is gewoon een feit dat het mobile dataverkeer explosief groeit en dat is door de providers nauwelijks bij te benen. maar vooralsnog ben ik blij dat ik bij T-mobile zit.

  • Profielfoto
    petervl57

    Ik ben dat ongenuanceerde gehakketak richting T-mobile zo langzamerhand wel een beetje zat. Ik ben nu ruim een jaar klant bij T-mobile. Ja, er zijn plekken in Nederland, waar het bereik matig of slecht is. Dat is bij elke provider zo. Ja, als het T-mobile-bereik bij jou naadje is, is het logisch dat je voorkeur hebt voor een andere provider als die wel bereik levert. Maar mijn ervaring met T-mobile is zeker niet slechter in vergelijking met providers waar ik hiervoor ervaring mee had (telfort en vodafone). De service die ik bij problemen heb gehad bij T-mobile, mag in een gouden lijstje in vergelijking met de “service” die KPN-dochter telfort heeft laten zien. Ongetwijfeld zullen sommigen andere ervaringen hebben. Dat is dan jammer voor die personen, maar voor mij inmiddels niet meer bepalend voor mijn oordeel over T-mobile. Het zal niet perfect zijn, maar KPN en Vodafone zijn dat ook niet.
    Ik hoop dat T-mobile in staat zal zijn om hun huidige standpunt ook in de toekomst waar te maken. Het is gewoon een feit dat het mobile dataverkeer explosief groeit en dat is door de providers nauwelijks bij te benen. maar vooralsnog ben ik blij dat ik bij T-mobile zit.

  • Profielfoto
    Nelis Infra

    @T-Mobile bashers

    Hier zeikerts, T-Mobile is zo slecht nog niet. IMHO, het is de beste aanbieder in NL op dit moment!

    *bukt alvast voor de lading peop die er gegooid gaat worden*

  • Profielfoto
    Marius1976

    Ik zal m’n bericht wat genuanceerder stellen.

    Een provider -ongeacht welke- die het klaarspeelt om zelfs op normaal gangbare trajecten geen bereik te hebben -zelfs geen GSM- is m.i. een waardeloze provider, en dient eerst te zorgen dat je gewoon overal normaal bereik hebt.

    Natuurlijk zullen andere providers ook niet OVERAL bereik hebben, maar ik kwam met KPN ook in de gekste uithoeken van NL, en zelfs daar had ik gewoon normaal bereik, iets wat ik van T-Mobile niet kan zeggen. En zoals ik al zei: zelfs op heel normale, gangbare locaties heb ik regelmatig: NO SERVICE.

    @Koen: op grond van bovenstaande ervaringen, doen eigenlijk andere ervaringen er niet zo heel erg toe, omdat het gaat om het principe. Iemand anders is misschien (nog) niet op die locaties geweest. Was hij/zij daar ook, had hij ook NO SERVICE gehad. De reden dat ik mijn reactie gaf, was dat ik het bizar vind dat je een toejuichend stuk schrijft, over een provider die z’n zaken niet op orde heeft.

  • Profielfoto
    yesn95

    keep up the good work t-mobile

    ga nu ook zeker een iphone 4 halen bij t-mobile zij zijn de beste nu

  • Profielfoto
    Aerea

    Ik heb een iPhone 4 met Vodafone en iPad 3G met T-Mobile. Bereik is sterk vergelijkbaar (ook wanneer ik m’n iPhone op een tafel leg, voor er weer een reactie volgt met bijdehand gedrag).

    En dan reis ik nog best veel door het land met de auto en trein, het was een ware verrassing, want toen ik m’n iPhone 3G kocht vond ik het bereik vreselijk met T-Mobile, nu dus niet meer.

    De beslissing van Vodafone en KPN begrijp ik wel volledig. 1GB data verkeer is genoeg. Wil je meer en het netwerk misbruiken, dan ga je daar maar voor betalen. Ik gebruik op m’n iPhone gemiddel 400MB per maand en op m’n iPad gemiddeld 200MB per maand op 3G en ik ben van mening dat ik genoeg internet verbruik voor die paar euro.

  • Profielfoto
    kawouter

    Ik heb met mijn iphone 2g met KPN ook zat plekken in Nederland waar hij het niet doet. Op mijn werk in hartje amsterdam doet ie soms zelfs moeilijk terwijl mijn collega’s met T-mobile nergens last van hebben. Uiteraard zal het ook wel eens andersom zijn maar ik heb nog nooit een provider gehad die altijd werkt!

  • Profielfoto
    timmiex

    t-mobile:slant: dure sms’jes.. 23 centjes per sms’je. behalve als je bonus-sms aanvraagt maarja..:slant:

  • Profielfoto
    elpaisverde

    Nu heeft t-mobile wel een nieuwe truck om het data verkeer te beperken:
    Heb je een onbeperkt internetabonnement en je verbruikt te veel, dan wordt je alleen nog maar op UMTS snelheid toegelaten en je bent verbaasd waarom op You Tube geen filmpjes meer kunt kijken.
    Je hebt wel internet en je komt er moeilijk achter wat aan de hand is.
    In de Internetmanger is te zien dat je niet meer naar HSPA overschakelt.
    Ik ben al een maand met t-mobile bezig, maar ze bevestigen dat alles op orde is en ik mijn abonnement maar beter stopzet.
    Dus is dat nu de nieuwe manier het internet te beperken zonder dat het de meeste mensen opvalt???
    Ik heb mijn abonnement stopgezet.
    Als blijkbaar ongewenste klant…..
    En nu ????
    Kpn ????
    Fair use ????
    Dan mag je helemaal niets……..
    Twee jaar geleden werkte nog alles perfect……
    Blijkbaar worden allen nog zakken gevuld ipv het netwerk te onderhouden….
    Treurig……