Kwantum korting op App Store apps voor Amerikaanse onderwijsinstellingen

Apple Roelof 12 aug 2010
Leestijd: 3 minuten

Eerder deze week introduceerde Apple een programma voor iOS-ontwikkelaars waarbij deze hun apps tegen kwantum-korting kunnen aanbieden. Dat vooralsnog alleen aan Amerikaanse onderwijsinstellingen. Nu is dit niet het meest heftige Apple nieuwtje van deze zomer, maar het geeft aan hoe ver Apple met haar App Store is en dat het bedrijf z’n voorsprong waarschijnlijk nog verder zal vergroten. Heeft straks iedere student een iPad of ander iOS apparaat?

Het App Store Volume Purchase Program werkt als volgt. Ontwikkelaars kunnen bij ieder van hun apps aangeven of Apple deze wel of niet met kwantum-korting kan verkopen. In dat geval dan kan een medewerker van een (vooralsnog alleen Amerikaanse) educatieve instelling de app kopen met 50% korting. Er moeten dan wel minstens 20 exemplaren van dezelfde app worden aangeschaft. Educatieve instellingen kunnen via de Apple Store for Education ‘vouchers’ (een soort cadeaubon maar dan niet voor cadeaus) kopen die Apple dan via de gewone post naar de instelling stuurt. Met deze vouchers kunnen dan via een speciale site bulk-app-aankopen worden gedaan.

Dat de ontwikkelaar 50% korting geeft lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo’n goede deal. Maar een ontwikkelaar maakt met zo’n deal waarschijnlijk meer omzet en meer winst. Stel je voor dat een school voor een klas jaar in jaar uit een app koopt voor alle leerlingen in die klas. In dat geval maakt de ontwikkelaar dezelfde omzet die hij/zij gemaakt had als de app door de helft van de leerlingen was gekocht. De kans dat zonder dit mechanisme meer dan de helft van de groep de app zou kopen is niet zo groot. Bovendien, als de gebruikers de app waarderen laten ze deze ook weer aan anderen zien wat ook weer extra verkopen oplevert. De marketing rond een app is zondermeer het moeilijkste voor iedere ontwikkelaar en dit helpt.

Het ligt dus ook voor de hand dat dankzij het App Store Volume Purchase Program meer iOS ontwikkelaars zich op het onderwijs gaan richten. Dat maakt iOS weer extra aantrekkelijk voor educatieve instellingen, waardoor ontwikkelaars van educatieve apps weer meer verkopen, enzovoort. Apple verkoopt op deze manier meer apparaten omdat uiteindelijk de hele klas een iPad, iPod touch of iPhone zal moeten of zal willen hebben. (Er zijn zelfs al universiteiten in de VS die een iPod touch verplicht stellen.) En stel een groep leerlingen heeft een iPad dan kunnen ze er ook meteen hun studieboeken op lezen. Er gaat veel geld om in studieboeken, de meeste studieboeken zullen in een paar jaar een ebook zijn (of een geavanceerdere app) en Apple doet er dus alles aan om er voor te zorgen dat het een iPad is die al die studieboeken laat zien.

Het onderwijs is traditioneel een belangrijke markt voor Apple. Je zou kunnen zeggen dat Apple een thuiswedstrijd speelt als het om het veroveren van de onderwijsmarkt gaat. Die markt moet Apple dus wel ‘even winnen’. En een generatie scholieren en studenten die is onderwezen met iPads en andere Apple producten zorgt er ook weer voor dat die mensen later in hun leven privé of voor hun werk ook weer spullen van Apple willen hebben. Als je je ook nog bedenkt dat de Android Market (de App Store van Google) in de meeste landen nog niet eens betaalde apps ondersteunt, Google is gewoon nog niet zo ver, dan heeft er veel van weg dat Apple haar huidige voorsprong alleen maar vergroot.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen