Zelfs KPN wil aan de iPhone

Door: Koen van Tongeren - 25 reacties

Het alleenrecht van T-Mobile op de verkoop van iPhones lijkt voorbij. Nadat Vodafone eerder aankondigde de iPhone 3GS via een omweg te gaan verkopen, heeft nu ook KPN plannen bekend gemaakt om de iPhone 4 én de 3GS aan te gaan bieden via zogenaamde parallelle import. Dit nieuws is verspreid via een website bestemd voor KPN verkooppunten en opgepikt door iPhoneclub.

Net als Vodafone is KPN geen officiële licentiehouder van de iPhone in Nederland. Dat alleenrecht ligt nog steeds bij T-Mobile. Het staat een mobiele operator echter vrij om iPhones in te kopen via eigen import en met abonnementen aan klanten door te verkopen. De toestellen zullen niet direct doorgefactureerd worden aan consumenten, zo valt te lezen op de dealer-website. De verwachting is dan ook dat ze tegen een gereduceerd tarief over de toonbank zullen gaan, uiteraard in combinatie met een KPN abonnement.

De prijzen die KPN dealers gaan vragen voor een iPhone in combinatie met een abonnement zijn niet bekend. Wel duidelijk is dat het hier gaat om simlockvrije iPhones: de 8GB 3GS en de 16/32 GB modellen iPhone 4. Volgens de website kunnen de iPhones vooralsnog binnen 5 dagen aan dealers geleverd worden.

Maar waarom nu opeens? KPN heeft vanaf het prille begin tevergeefs een deal met Apple proberen te sluiten. Tegelijkertijd heeft directeur Ad Scheepbouwer zich laten ontvallen dat hij niks moet hebben van die gekke iPhone zonder knopjes. De reden om nu alsnog via een omweg overstag te gaan ligt in een oud gezegde: de klant is koning. Op de website waar de plannen wereldkundig zijn gemaakt staat te lezen dat KPN klanten eisen dat het bedrijf met een iPhone-optie komt.

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    paradoxdesign

    Goed kortzichtig van de beste heer Scheepbouwer…misschien wordt het eens tijd om zijn kantoor uit te komen en eens rond te neuzen wat mensen interesseert.
    Misschien moet hij zijn naam eer aan doen en lekker aan bootjes gaan knutselen ipv ongezouten en ongegrond zijn mening ventileren..bobo gedrag..

  • Profielfoto
    MacbookTo

    Op dit bericht zit ik nu te wachten. Ik wil een iPhone 4 kopen omdat mijn oude good old Nokia toch aan een nieuwe (derde!) batterij toe is en mijn iPaq ook kuren gaat vertonen. Tot nu toe een prepaid tegoed van KPN gehad en ik heb overal in Nederland dekking. Ik wil eigenlijk niet weg bij KPN. Zou ik dan toch kunnen blijven…..?

  • Profielfoto
    Livebox

    KPN mag van mijn de Iphone houden. Heb net alles van KPN de deur uit gedaan. Komt er hier voorlopig ook niet meer in! Helaas net iets te veel negatieve ervaringen gehad met KPN….

  • Profielfoto
    wimbo

    Mooi, als ze hem nu ook simlock vrij leveren ga ik er 1 halen:)
    Is moeder de vrouw ook weer blij met mijn huidige 3GS

  • Profielfoto
    petethefreeze

    Mooi, als ze hem nu ook simlock vrij leveren ga ik er 1 halen:)
    Is moeder de vrouw ook weer blij met mijn huidige 3GS

    Als KPN hem gaat leveren, dan kan dat alleen simlock vrij. Er is namelijk geen mogelijkheid zonder afspraken met Apple iPhones te leveren die gelocked zijn op KPN. Dit betekent dat je straks ook mag verwachten dat je minstens een twee jaars abonnement moet afsluiten, of een 1 jaars met een dikke premium erboven op.

  • Profielfoto
    Maikelw

    KPN, het zelfde princiepe als ziggo, gewoon een groot bedrijf die hun zaken niet op orde hebben, achter de feiten aanlopen en pas na een aatal jaren naar hun klanten gaan luisteren.

    KPN in een iPhone, zelfde als zand in je tank. Je hebt er niks aan…

  • Profielfoto
    MacHanker.

    KPN wordt wakker. Beetje laat maar wat wil je als er van die treurige fossielen in de directie zitten met dat soort uitspraken.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Ik heb verder niet zoveel van KPN maar het is wel fijn dat ze ook aan de iPhone willen;). Als de directeur geen iPhone wil, kunnen ze het wel aanbieden toch;)?

  • Profielfoto
    queenfan

    Heb net een iPhone 4 via de apple.com/uk besteld, maar ach kan pas ergens in december verlengen.

    Verleng ik in december mijn abo met nog een iPhone 4 heeft de vrouw er ook een.

  • Profielfoto
    saewer

    En als meneer de KPN directeur nu eens iets doet aan die schofterige klantenservice van ze. Mijn telefoon een beetje gaan blokkeren omdat ze mij alles dubbel rekenen (dus elke maand 2 keer een maand factuur en ook dubbel afschrijven) en mij dan nog simpel uitmaken voor een sukkel als ik die tweede dubbele factuur niet meer ga betalen. Rot toch op KPN!

    //sorry, moest er ff uit, ben echt boos op KPN

  • Profielfoto
    imathijs

    Wat een geklaag over KPN. Bewust heb ik niet voor de iPhone gekozen, omdat ik dan KPN moest verlaten. Ik ben al jaren een zeer tevreden klant. Er zal destijds wel bewust voor zijn gekozen om niet voor de iPhone te gaan. Fout of niet, ze hebben de iPhone nu. Een goede telefoon en een goede provider, wat wil je nog meer.

  • Profielfoto
    Beninho

    Prima actie van ze!

    Denk dat ik ze binnenkort maar eens zal opbellen hierover!
    Kpn, heeft een uitstekend netwerk. Misschien krijg je niet overal het snelste internet, als het maar overal werkt!

  • Profielfoto
    3dGuy

    Het wordt tijd dat je je telefoon los van een netwerk of provider kunt kiezen!
    Apple maakt mooie apparaten maar wil overal hoge marges op maken en daarom verkopen ze graag de combinatie van abonnement en telefoon. Zodoende kunnen ze ook aan de abonnementen mee verdienen.

    Als gsm’s/ smartphones los verkocht worden worden de werkelijke prijzen van telefoon en abonnement ook transparanter!

  • Profielfoto
    bjel

    Er staat een fout in dit bericht. De kop moet namelijk zijn: “Eindelijk introductie iPhone in Nederland.”

  • Profielfoto
    Sanjeev

    Ik hoop dat het dan ook bij Hi te krijgen zal zijn.

  • Profielfoto
    Anoniempje

    Vreemde openingszin van dit bericht: “Het alleenrecht van T-Mobile op de verkoop van iPhones lijkt voorbij.”

    Wat verandert deze beslissing van KPN dan aan de voorgaande situatie? T-Mobile heeft nog steeds het ‘alleenrecht’ als we het hebben over wie de ‘officiële’ leverancier is van dit toestel in Nederland, ongeacht of de KPN het toestel gaat verkopen via parallelle import.

    Het was al langer mogelijk om de iPhone te kopen via allerlei telefoonwinkels/webshops in Nederland, ook met eventueel een KPN abonnement. Of je nou via een willekeurige telefoonwinkel of via Primafoon of de KPN online shop een iPhone koopt, dat maakt qua abonnement niets uit natuurlijk. Tenzij KPN met een speciale aanbieding komt met andere voorwaarden voor iPhone kopers.

    Ben wel benieuwd of ze een fatsoenlijke service kunnen leveren op de iPhone. Hoe lang ben je het toestel kwijt als ze hem naar het buitenland moeten terug sturen voor garantie? Bij Apple Nederland en T-Mobile kunnen ze niet aankloppen in ieder geval.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    KPN heeft zich gewoon volledig verkeken op het succes van de iPhone en gaat nu vrij kinderachtig een grijze import beginnen en probeert te redden wat er te redden valt op het iPhone-front. Lastig toegeven dat ze er naast zaten. Ontslag van Scheepbouwer lijkt me:evil: . Had ie toch tweemaal zoveel moeten bieden een paar jaar geleden.

  • Profielfoto
    MacBeer2

    Maaruh, wat is hier nou nieuws aan? Iedereen kan de iPhone via parallelle import aanbieden. Dat werd ten tijde van de 1e iPhone ook al gedaan. Op deze manier hou je je klanten alleen maar voor de gek. Bovendien, wat wordt er bij KPN en Vodafone gezegd als er iets met de iPhone is? Ik durf te wedden dat die zeggen ‘ga maar naar Apple’. En als men dat vervolgens doet en bij een APR binnenkomt wordt er doodleuk medegedeeld dat ze weer terug moeten naar de aanbiedende partij omdat APR’s alleen iPhones die bij T-Mobile (of bij de APR) zijn gekocht ter reparatie kunnen aanbieden. Klant is vervolgens teleurgesteld in zowel KPN/Vodafone als in Apple.
    Ik weet niet wat jullie ervan vinden maar ik vind dit een beetje heel zielig van Vodafone en KPN. Doe dan meer moeite om de iPhone écht officieel binnen te krijgen zoals T-Mobile dat heeft gedaan en breng dan een persbericht uit.

  • Profielfoto
    Pog MiPhone

    En als meneer de KPN directeur nu eens iets doet aan die schofterige klantenservice van ze. Mijn telefoon een beetje gaan blokkeren omdat ze mij alles dubbel rekenen (dus elke maand 2 keer een maand factuur en ook dubbel afschrijven) en mij dan nog simpel uitmaken voor een sukkel als ik die tweede dubbele factuur niet meer ga betalen. Rot toch op KPN!
    //sorry, moest er ff uit, ben echt boos op KPN

    Beste saewer, misschien maakt het uit op welke toon je de klantenservice benadert. Zelf had ik tot anderhalf jaar geleden een Blackberry-abonnement bij kpn, en ontdekte na de eerste maand dat er een fout zat in de software van kpn waarmee de kosten werden berekend voor mijn type abonnement. Ben uitstekend behandeld, heb ongevraagd zes maanden abonnementsgeld teruggestort gekregen, met excuses voor het ongemak. Ik ben niet boos op kpn.

  • Profielfoto
    sandman4sure

    Krijg je er dan ook die mooie datalimiet bij van 250 mb per maand?

  • Profielfoto
    Kenneth B. Done

    KPN is en blijft toch de IBM van de telefonie. Enorme overhead en innoveren ho maar. Als er iets fout gaat delen ze makkelijk een schadevergoedinkje uit om de klant te sussen. De heer Scheephouwer heeft de iPhone 2G destijds afgedaan als speelgoed. Geen visie dus aan de top, uiteindelijk is deze moloch ook maar een opportunist.

  • Profielfoto
    kawouter

    Deze uitspaak is al erg oud van Scheepbouwer. Ik werkte nog bij een primafoon toen hij die uitspraak deed. En dat is al meer dan 2 jaar geleden. Dus de uitspraak is niks nieuws.

    Verder is het klagen over de helpdesk terecht. Dat is echt een bende. Weet ik van binnenuit.

    Maar het netwerk is wel top. Das dan wel weer een voordeel. Maar inderdaad groot, log bedrijf wat erg lastig loopt.

  • Profielfoto
    macthing

    Allemaal leuk en aardig, maar noch KPN, noch vier geraadpleegde dealers wist er iets over te vertellen, laat staan het te verkopen!
    Iemand wel succes?

  • Profielfoto
    kawouter

    Voor zover ik heb gehoord gaan ze de iphone alleen aanbieden op hun zakelijke markt. Dus niet aan consumenten.

  • Profielfoto
    timmiex

    kpn:evil: die is stom en daardoor heb je geen tv en je telefoon doet het niet en al die zoooi:evil: