iPad standaarduitrusting in vliegtuig

Door: Koen van Tongeren - 17 reacties

Dat iPads steeds meer op bijzondere plekken opduiken mag inmiddels bekend zijn. Naast gebruik in bibliotheken, bedrijven, het Witte Huis en hotels brengt het Tsjechische Zlin de iPad naar nieuwe hoogtes. Letterlijk, als onderdeel van een vliegtuig.

Het betreft hier de iCub, een lichtgewicht toestel dat voor navigatie, vluchtplanning en weerkaarten de iPad gebruikt, met behulp van meegeleverde Apps. Mocht je helemaal op koers liggen, dan biedt de cockpit-iPad natuurlijk ook ontspanning in de vorm van een muziekje, een filmpje of een spelletje. Ook de co-piloot hoeft zich onderweg niet te vervelen, want de iCub heeft ook een iPhone met dock aan boord.

In hoeverre de iCub, in feite een upgrade van de al bekende Cub, daadwerkelijk al is gebouwd, is niet bekend. De plaatjes op de website lijken namelijk meer op snel Photoshop-werk, dan daadwerkelijke foto’s van de iCub-cockpit. Wel is bekend wat dit vliegtuigje moet kosten: 92.000 dollar, maar dan doen ze de iPad + apps en de iPhone er gratis bij.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    Haha, kostenbesparing op instrumenten…:lol:

  • Profielfoto
    WinterBase

    Ziet er tof uit zeg:)

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Echt duur kan ik zo’n ding niet noemen.
    Dat is eigenlijk best te doen.
    Mijn tuin is helaas dan toch wat te klein om vanuit op te stijgen.

    En een beetje een nadeel dat je er maar met twee in kan. We zijn met z’n drieën.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Dan moet je toch geen T-Mobile data abonnement hebben, neem ik aan……

  • Profielfoto
    koenvisser

    best wel heel erg fake.

  • Profielfoto
    KingChaos

    Haha, zeker geen T-Mobile, mocht je de vluchtleiding dringend nodig hebben heb je een probleem…

    Wel heel erg nice!

  • Profielfoto
    spacefreek

    Waar kan ik ‘m bestellen?:D

  • Profielfoto
    KingChaos
  • Profielfoto
    iCom

    Yeah right, alsof dat ding ooit de lucht in mag gaan… Als je ziet waar ze nu met de nieuwe luchtvaartwetgeving al zo streng op zijn geworden ga je echt niet met je iPad als navigatie toestel de lucht in:wink:

    M’n iPhone 4 is zo al onnauwkeurig genoeg in de lucht als ik met de ballon ga varen…

  • Profielfoto
    Steve Brooklyn

    Als het cijfer van vliegtuigrampen per direct stijgt, weet je gelijk waar het aan ligt:)

  • Profielfoto
    Matanza

    @Icom: In toestellen van deze omvang (ULM). Is navigatie (in deze vorm) niet verplicht. Dus inspectie gaat hier ook niet moeilijk over doen. Wat wel verplicht is eigenlijk alles wat er onder staat:

     
    Airspeed indicator
    Pedestal mounted compass
    Inclinometer
    Altimeter
    Tachometer
    Oil temp
    Oil pressure
    CHT
    Hour meter
    Ignition lock/starter
    Low voltage warning light
    PS Engineering PM1000II intercom
    406 MHz ELT with remote activation & alert
     

    Verder vind ik het iets mooi. Een goede toepassing. En het werkt blijkbaar ng redelijk precies ook. http://vimeo.com/11812842

    Grtz Matanza

  • Profielfoto
    R1039

    Dan koop ik liever een tweede hands Cessna. Voor de iPad en iPhone zijn wel veel aviation-gerelateerde apps.

  • Profielfoto
    Willem-Jan

    Toen in ik mijn ipad afgelopen weekend liet zien was mijn schoonvader erg enthousiast over ipad en het scherm. Hij liet me toen een artikel lezen uit de Piloot en Vliegtuig, dit heb ik naar de redactie gemaild, vandaar dit stuk.

    Ik begreep van mijn schoonvader (zelf vlieger en eigenaar van een Robin ATL) dat er wel dit soort instrumenten al zijn maar die zijn erg duur (20.000 euro) Combinatie van kaarten, belangrijkste meters en gps). Een ipad met software en wat hardware hoeft niet meer dan 1.000 euro te kosten. Denk ook eens aan de Infrarood- of nachtcamera die je er aan vastkoppelt. Toen ik de app van Jeppesen liet zien, (jammer dat ik geen code heb) was hij er van overtuigd dat het een kwestie van tijd is, en dat je ipads in kleinere toestellen aanwezig zult zien, Jeppesen http://itunes.apple.com/nl/app/jeppesen-mobile-tc/id382536356?mt=8 maakt kaarten en vliegveldkaarten.

    De ipad heeft één nadeel…. De andere gezinsleden vinden hem ook erg leuk.

  • Profielfoto
    recoiller

    Echt duur kan ik zo’n ding niet noemen.
    Dat is eigenlijk best te doen.
    Mijn tuin is helaas dan toch wat te klein om vanuit op te stijgen.

    En een beetje een nadeel dat je er maar met twee in kan. We zijn met z’n drieën.

    Dat ding is wel echt duur, een dergelijk vliegtuigje kun je al voor 40.000 hebben.
    Voor 60.000 kun je een 4-zitter hebben.
    Voor 80.000 heb je echt een mooie en voor 120.000 zit je met 4 man ‘ruim’.

    Opstijgen vanuit je tuin kan misschien niet, maar stallen in een gemiddelde parkeergarage vaak wel en ze vliegen op euro95.

    PS. Klote banner van Mazda!

  • Profielfoto
    recoiller

    Het basis instrumentarium zal niet door de iPad vervangen worden. Het is een relatief betaalbare oplossing voor additionele features.
    Glanzend scherm is in de lucht niet zo fijn.. De App is gratis maar kost wel $149 per jaar.

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    In een VFR toestel zijn alleen een altimiter en airspeed indicator verplicht van de basix 6. En laat dat nou net de instrumenten zijn die fysiek aanwezig zijn.

    Echter, de iPad is bij lange na geen gecalibreerd apparaat. Je mag hem dus alleen For Reference Only gebruiken!!!

    Ik gebruik zelf mijn iPad al langer als piloot en als technicus voor handboeken en checklists. In de luchtvaart noemen we zo’n digitaal handboek een Electronic Flight Bag. Erg handig, je vind ze ook in de 777 toestellen van KLM. Maar dan zijn ze een stukje duurder.

  • Profielfoto
    timmiex

    haha;)