Statenweg
Statenweg Nieuws 29 juli 2010

Wetenschappers: Apple is een religie

Ondanks het probleem met de antenne van de iPhone 4 staan er dikke rijen voor de Apple Stores en zijn er miljoenen van deze apparaatjes over de toonbank gegaan. Veel klanten blijven geloven in het product en laten zich niet van de wijs brengen door alle negatieve berichten in de media.

Het zijn voorbeelden die je doen afvragen of de producten van Apple nu echt zo geweldig zijn of dat er meer aan de hand is. Volgens onderzoekers aan de Texas A&M University kiezen consumenten niet rationeel voor het merk, maar is het een kwestie van geloof. Dat zou het succes van Apple en het gedrag van de klanten verklaren.

De toewijding aan het merk heeft religieuze trekjes, zo stellen de onderzoekers. Apple zou een vervanging zijn geworden voor het traditionele geloof inclusief de rituelen die daarbij komen kijken.

De Apple Stores zijn vergelijkbaar met kerken, ook wel de ‘churches of the tech generation’ genoemd. En Steve Jobs? Dat is de religieus leider. Geen wonder dat fanboys blijven geloven in de ‘Jezus phone’, ondanks dat Jobs hen aanwees als oorzaak van het antenneprobleem (door de telefoon verkeerd in de hand te houden).

En zo zijn er nog wel meer overeenkomsten. Wat dacht je van de geboorte van Jezus Christus in een kribbe en het bescheiden begin van Apple in een garage? Of Steve Jobs die ontslagen werd, maar daarna herrees om Apple van de ondergang te redden?

Reageer op artikel:
Wetenschappers: Apple is een religie
Sluiten