Lenovo blij met Apple’s desinteresse in China

Apple doet het met meer dan 40 miljard dollar op de bank niet slecht. Toch zou er nog véél meer verdiend kunnen worden als het de Chinese markt serieus zou nemen. Dat zegt Liu Chuanzhi, directeur van Lenovo, in een interview met de Financial Times. Hij kan het weten, want Lenovo heeft momenteel een marktaandeel van 30% in China.

Volgens Chuanzhi is de koppigheid van Apple’s CEO Steve Jobs de oorzaak van Apple’s desinteresse in China. Zelf is hij daar erg gelukkig mee, want als dit zou veranderen wordt Apple meteen een geduchte concurrent van Lenovo.

“We are lucky that Steve Jobs has such a bad temper and doesn’t care about China. If Apple were to spend the same effort on the Chinese consumer as we do, we would be in trouble.”

Apple heeft de afgelopen jaren inderdaad weinig tijd en aandacht aan China besteed. Weliswaar worden alle Macs, iPods, iPads en iPhones er gemaakt, maar de iPhone is er zelf pas sinds kort te koop en tot nu toe telt het land met 1,3 miljard inwoners slechts één officiële Apple Store in de hoofdstad Peking.

Toch lijkt Apple’s interesse in de Chinese markt langzaam te groeien. Zo werd bij de bekendmaking van de afgelopen kwartaalcijfers benadrukt dat China een interessante groeimarkt is. Nu al genereert het land 1,3 miljard dollar aan omzet voor Apple, met een halfjaarlijkse groei van 200%. Dit soort cijfers lijken zelfs de interesse te wekken van eigenwijze Steve. Apple heeft recent namelijk aangekondigd de komende twee jaar 25 nieuwe Apple Stores te willen openen in China, waarvan de eerste aanstaande zaterdag geopend wordt in Shanghai.

Reageer op artikel:
Lenovo blij met Apple’s desinteresse in China
Sluiten