Anth
Anth Nieuws 2 juni 2010
Leestijd: 3 minuten

Steve Jobs op AllThingsD: de samenvatting

Gisteren vond de jaarlijkse All Things Digital Conference plaats, een evenement over digitale vooruitgang georganiseerd door The Wall Street Journal. Drie jaar geleden was Steve Jobs voor het laatst te gast op het evenement, waar hij destijds met Bill Gates discussieerde over de geschiedenis van Apple en Microsoft. Dit jaar plofte hij opnieuw neer in een rode stoel op All Things D, waar hij praatte over de iPad, de fabriek van Foxconn en de afwezigheid van Flash op de mobiele apparaten van Apple. Ook sprak hij over de e-mails die hij de laatste tijd stuurt, in het bijzonder over de discussie die hij enige tijd geleden voerde met een journalist van Gawker.com.

Het interview met Steve Jobs kon vannacht (Nederlandse tijd) gevolgd worden via een live blog op Engadget.com. Deze blog is hier na te lezen. Hieronder staat een gedeelte van het interview met Steve Jobs waarin hij spreekt over de keuze om Flash links te laten liggen op de iPad en iPhone. Een video van het volledige interview is helaas nog niet beschikbaar. Inmiddels zijn alle video’s te bekijken op AllthingsD.

Apple heeft succes door technologieën te gebruiken die een toekomst hebben. Alle technologieën hebben een lente, een zomer en uiteindelijk ook een einde. Wij denken dat Flash geen toekomst meer heeft, HTML 5 daarentegen biedt dat toekomstperspectief wel. Wel wilden geen conflict met Adobe, we namen een puur technische beslissing. Ik besloot de brief te schrijven omdat Adobe ons publiekelijk bleef afkraken.

Wat weet je over de situatie in de fabriek van Foxconn?
We zitten er bovenop, we houden alles in de gaten in fabrieken waar voor ons gewerkt wordt. Ik kan wel vertellen dat de fabriek geen ‘sweatshop’ is. Er werken daar 400.000 mensen en het zelfmoordpercentage ligt lager dan in de Verenigde Staten. Toch is het een moeilijke situatie, we proberen het te begrijpen.

Er komen steeds meer platformen bij. Google werkt aan Android, Chrome OS. Ook de sociale netwerken zoals Facebook zijn enorm groot. Het lijkt alsof er een platformoorlog aan de gang is, deel jij die mening?
Nee, en we hebben de concurrentiestrijd tussen Apple en Microsoft ook nooit zo ervaren, misschien hebben we daarom wel verloren.

Hoe kijk je tegen Google als concurrent aan?
We proberen de producten te maken, zij besloten de concurrentie met ons aan te gaan. We hebben geen zoekmachine opgestart, we zijn niet de concurrentie met hen aangegaan.

Wordt het niet tijd dat we de oude interface op televisies overboord gooien, net als jullie hebben gedaan bij de telefoon?
De televisie heeft een nieuwe marktstrategie nodig. Mensen krijgen bij televisieabonnementen gratis een set-topbox, dus niemand wilt betalen voor zo’n box. Vraag het aan bedrijven die er ervaring mee hebben, zoals ons en Google.. over een paar maanden. Zo lang die nieuwe marktstrategie er niet is zal de televisie altijd verliezen en is het geen interessante markt.

Om een succesvol draadloos apparaat te maken moet je dat apparaat testen. Dat kan niet in een laboratorium, je moet het product daadwerkelijk in het dagelijks leven testen. Een van onze werknemers had een nieuwe iPhone bij zich. Het is niet duidelijk of hij de telefoon verloren is of dat het toestel uit zijn tas gestolen is.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Steve Jobs op AllThingsD: de samenvatting
Sluiten