Steeds meer applicaties gereed voor iAd

Door: Anth - 6 reacties

Op 8 april maakte Apple bekend een eigen advertentiesysteem te gaan lanceren: iAd. iAd is de tegenhanger van andere advertentiegiganten zoals Admob, dat onlangs door Google werd overgenomen. Nu de lanceerdatum van 1 juli steeds dichterbij komt verschijnen er meer applicaties in de App Store die gebruik gaan maken van iAd. Aangezien het advertentiesysteem nog niet gelanceerd is worden er momenteel nog ‘testbanners’ vertoond in de apps, maar vanaf 1 juli worden deze vervangen door reclames van bedrijven als Disney en Best Buy.


Gisteren heeft Apple laten weten dat consumenten door het bezoeken van een bepaalde pagina het advertentiesysteem kunnen verbieden persoonlijke gegevens te gebruiken om advertenties te genereren. Persoonlijke gegevens zoals locaties worden vaak gebruikt om advertenties te tonen die gebruikers wellicht interessant vinden. Heb je een apparaat met iOS 4.0 en zit je niet te wachten op ‘persoonlijke’ advertenties? Bezoek dan http://oo.apple.com op een toestel met  iOs 4.0 en Apple zorgt er voor dat je enkel nog algemene advertenties voorgeschoteld krijgt.

Deze vorm van gegevensgebruik noemt men ‘opt-out’. Dit betekent dat persoonsgegevens stilzwijgend gebruikt kunnen worden maar dat consumenten de mogelijkheid krijgen dit tegen te houden.

Apple biedt deze mogelijkheid dus door middel van bovengenoemde pagina. Momenteel laat de pagina echter nog weten dat de opt out niet kan worden voltooid. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de voorbereidingen voor iAd en zal de pagina over enkele dagen wel werken.

Hoe denk jij over het toevoegen van iAds aan (gratis) applicaties?

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Matthijn

    Als de applicaties erdoor gratis kunnen worden, waarom niet? Immers is de ontwikkelaar in de meeste gevallen ook geen liefdadigheidsinstellingen.

    Daarnaast ben ik zelfs wel benieuwd naar wat voor reclames er zoal zullen komen en wat de kwaliteit er van is.

  • Profielfoto
    Yggdrasil

    Ik hoop dat de duurdere apps hierdoor wat goedkoper zullen worden. Dan heb ik er zeker geen problemen mee. Wel zet ik die opt out modus aan, Apple en hun adverteerders hoeven niet te weten dat ik op een bank in de tuin zit bij wijze van spreken. ^^

  • Profielfoto
    ippel

    Krijg een ‘Unsuccessful Opt Out’ pagina, bewerend dat mijn 3Gs niet iOS 4 draait.
    Duh! Ik ben toch niet gek?1

  • Profielfoto
    ippel

    Oeps! Vergat de laatste regel te lezen in mijn haast om te opt-out-en:

    Momenteel laat de pagina echter nog weten dat de opt out niet kan worden voltooid.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Mensen die klagen over iAd begrijp ik sowieso niet helemaal. In plaats van de huidige banners (die er toch wel zijn, Admob ect.) die je uit je app sleuren komen er degelijke banners die je netjes in je app houden en je de mogelijkheid bieden altijd direct weer terug kunnen naar waar je mee bezig was..

    Wie heeft er nou niet per ongeluk/onbedoeld een keer op zo’n banner geklikt, Safari wordt geopend & direct weggedrukt.. Welkom op je home-screen

  • Profielfoto
    yesn95

    ik zou het slecht vinden want het scherm van de iphone is niet al te groot en zon banner vreet ruimte op het scherm