iPhone 4: eerste indrukken

Door: Roelof Roos - 62 reacties

Het halve web wordt deze dagen volgeschreven met reviews en tests van de nieuwe iPhone 4. Vandaag (24 juni) is niet de dag dat ik al die details ga herkauwen, vandaag is de dag dat ik voor het eerst een echte iPhone 4 in handen kreeg. En ik moet zeggen, ik ben nog nooit zo enthousiast geweest over een nieuw apparaat van Apple! Hieronder mijn eerste indrukken.

De eerste heftige impressie heb ik al te pakken voordat ik de iPhone 4 in het echt gezien heb: de rijen zijn lang. Erg lang. Je leest wel eens wat over Google die met Android Apple in de nek zou hijgen. Nou, daar is deze morgen niets van te merken. Ik ben bij Apple Store Fashion Valley in San Diego en was daar ook bij eerdere iPhone introducties. Toen waren de rijen al lang maar dit is echt heel indrukwekkend. En dat je van te voren een iPhone 4 kon reserveren of sterker, ze gewoon kon laten thuisbezorgen, is ook niet altijd zo geweest. Dit betekent record omzetten voor Apple.

De Apple Store Fashion Valley is wellicht niet zo’n toeristische attractie als sommige andere stores in New York City of San Francisco, maar qua omzet schijnt het wel een van de grotere te zijn.Volgens een Apple medewerker waren er in deze store ongeveer 1700 iPhones gereserveerd en daarmee stond deze store in de VS op de zevende plaats. Er zijn twee rijen, een voor mensen met een reservering (mijn rij) en een voor mensen zonder reservering. De store medewerkers laten steeds tien mensen van de gereserveerd-rij naar binnen en een van de andere rij. De ervaring in Californië is dat als je gereserveerd had en je wilde de nieuwe iPhone 4 echt ’s morgens hebben dat je drie a vier uur hebt moeten wachten. Eenmaal binnen gaat het makkelijk. Naast Apple medewerkers zijn er AT&T’ers die snel telefoons activeren, abonnementen overzetten, et cetera. Later op de dag ben ik nog even teruggeweest: de niet-gereserveerd-rij heeft er gestaan tot ongeveer vijf uur ’s avonds, toen waren de nieuwe iPhones uitverkocht.

Eenmaal thuis snel alle zelf gekochte software er opgezet en het vergelijken kan beginnen. Drie zaken vallen echt op: de snelheid, het scherm en ‘fast app switching’. Over de snelheid: het verschil is significant. Als je je vorige telefoon er naast houdt wordt het verschil echt stuitend. Ik was niet ontevreden over mijn oude iPhone maar dit werkt echt een stuk sneller, nu zie ik dat ik met mijn oude iPhone toch wel vaak heel even zit te wachten. En ‘fast app switching’ is werkelijk geweldig: knippen en plakken gaat zo veel makkelijker en sneller. Vooral zeer ervaren iPhone gebruikers zullen dit fantastisch vinden. Nu is dit een mogelijkheid van het nieuwe iOS 4, maar je hebt er wel een snelle iPhone 4 voor nodig om het te laten werken.

Over het scherm heb ik hetzelfde verhaal te vertellen: het is echt fantastisch mooi. De iPhone 4 is met voorsprong de mooiste telefoon. Opmerkelijk is hoe snel je er aan went, dat duurt maar een paar seconden. Als je er niet op let lijkt het alsof het maar ietsje beter is, maar als je vervolgens je oude telefoon er naast houdt zie je meteen hoe verbazingwekkend slechter die is. Een mens raakt snel verpest met zo’n telefoon. De kwaliteit van het scherm beschrijven heeft verder eigenlijk geen zin, je moet het zelf zien. Dat is iets wat voor de hele iPhone 4 geldt overigens.

Ik heb het nog niet gehad over het ‘design’. Design is natuurlijk meer dan hoe het er uit ziet. Bovendien wist ik al hoe het er uit zou zien. Ik had verwacht dat het ontbreken van de rondingen zou maken dat je de iPhone 4 minder makkelijk vast houdt en dat de telefoon meer aanwezig zou zijn in je broekzak of borstzak. Het tegendeel blijkt het geval, ik vind de platte design een verbetering, zowel in het gebruik als in mijn zak. De iPhone 4 is ook een stuk dunner en dat maakt echt uit. Het voelt zelfs iets beter dan een iPod touch die ook een stuk dunner dan de iPhone is. Dat belooft wat als daar in het najaar nieuwe versies van komen.

Dan zijn er zaken als gele vlekken op het scherm en het netwerk dat het nog steeds niet goed doet en met de iPhone 4 zelfs slechter zou worden. In mijn erg korte test heb ik van beide verschijnselen geen last gehad al ervaar ik het scherm van de iPhone 4 als iets geler dan z’n voorgangers. Over de gele vlekken gaat het verhaal dat dit komt omdat er iets in, op of tussen het glas nog niet helemaal droog is. Ik vind het een apart verhaal maar ik heb er verder wel vertrouwen in. We leven immers niet meer in een wereld waar we alles van hout, ijzer en klei maken. Het netwerk blijft een probleem dat door Apple en de providers moet worden opgelost. Het simpele feit is daar dat het data-gebruik sneller groeit dan een provider kan bijbenen en daar zullen we het mee moeten doen. Dan zijn er ook verhalen dat de iPhone 4 het niet goed zou doen als je ‘m op een bepaalde manier vast houdt. Apple heeft inmiddels laten weten dat dit normaal is en dat het met mobiele telefoons van andere leveranciers ook gebeurt. En mocht er echt een probleem zijn, met een software update is veel op te lossen.

Dan de hamvraag, wel of niet kopen? Nu blijkt uit de lange rijen en de vele pre-orders dat men niet echt op mijn antwoord op die vraag zit te wachten, maar, voor wat het waard is, ik zeg: Ja, kopen dat ding. Als je het afgelopen jaar een iPhone 3GS hebt gekocht dan is het wel erg veel geld, maar in alle andere gevallen zou ik het doen. Het verschil met de eerdere iPhones is wellicht niet zo groot als Steve Jobs en consorten ons willen doen geloven, maar het is wel erg groot. De stelling dat Apple nooit zo’n grote stap voorwaarts heeft gemaakt is zonder meer waar.

Tot slot een noot voor de T-mobiles en AT&T’s van deze wereld: Apple heeft met de iPhone en de iPad zeer innovatieve producten in de markt gezet en hebben alle zaken daaromtrent (App Store, updates, service, developers) erg goed op orde. Apple heeft mobiele technologie niet bedacht, ze maken het ‘alleen maar’ toegankelijk voor de massa. Dat op een manier die niemand had kunnen voorzien. De vraag van consumenten is extreem groot, het lijkt wel of iedereen het wil hebben. En niet alleen dat, heel erg veel mensen willen er ook goed voor betalen. Het heeft er echter veel van weg dat jullie (de mobiele providers) het allemaal niet kunnen bijhouden. Met de iPhone 4 en iOS 4 wordt die achterstand alleen maar groter. Het platform wordt (iPhones, iPads, etc) steeds meer volwassen, Apple en ontwikkelaars zullen daarvan gebruik maken en nog veel meer nieuwe toepassingen ontwikkelen. We hebben nog maar heel weinig gezien van wat al deze nieuwe technologie ons gaat brengen. Jullie zijn het die op de rem staan, alsof jullie al die omzet niet willen hebben. Veel bedrijfstakken kunnen alleen maar dromen van zo’n situatie. Beste providers, het is een bijzondere tijd, doe iets bijzonders.

Reacties

62 reacties
  • Profielfoto
    MacMartino

    wanneer kunnen wij hier ergens in een rij gaan staan ?;)

  • Profielfoto
    Retyro

    Leuk artikel, kan niet wachten tot hij hier in Nederland verkrijgbaar is. Helaas zit ik nu in een tentamenperiode anders was ik even naar Duitsland gegaan (ik woon dicht bij de grens) om een demo modelletje te bekijken. Maargoed, wat niet is kan nog komen.

    En de gele vlekken lijken idd te verdwijnen. Het signaal verlies is een beetje van de zotte, en zou niet mogen. Echter zet ik ook vraagtekens bij dit verhaal, de enige die er grootschalig melding van maakt is gizmodo, de rest van de media kopieert allen maar. En gizmodo is nou eenmaal “at war” met apple.

  • Profielfoto
    queenfan

    Leuk artikel kan niet wachten tot hij of in Belgie of mischien hier in Nederland simlock te koop is al ben ik bang dat het laatste niet zalgebeuren.

    Maar dat ik hem aanschaf is een zekerheid, mijn 3G is aan vervanging toe.

  • Profielfoto
    iDeez

    Prachtig, die oproep aan het eind van het artikel. Helemaal mee eens!

  • Profielfoto
    Pieterr

    En mocht er echt een probleem zijn, met een software update is veel op te lossen.

    .
    We zullen zien. Dit gaat immers niet over een software foutje… :slant:
    .
    .

  • Profielfoto
    maconly

    Goed stukkie

    de providers willen voor een dubbeltje op de voorste rij zitten.

  • Profielfoto
    iAlwin

    Dan zijn er ook verhalen dat de iPhone 4 het niet goed zou doen als je ‘m op een bepaalde manier vast houdt. Apple heeft inmiddels laten weten dat dit normaal is en dat het met mobiele telefoons van andere leveranciers ook gebeurt. En mocht er echt een probleem zijn, met een software update is veel op te lossen.

    Jaja, zo makkelijk kom je daar niet vanaf. Heb je de filmpjes wel op Youtube gezien wat er gebeurd als je de iPhone “verkeerd” beet houdt?

    http://www.youtube.com/watch?v=nIv6nX9eFW8
    http://www.youtube.com/watch?v=03PQyWp0mWE

    Ja, het bereikt valt weg totdat er No Service in je scherm staat en je gesprek is afgebroken. Heb je de artikelen en reacties van Gizmode en Engadget gelezen. Ik vond dat nogal schokkend. Ik vind dit echt een serieuze kwestie, en vooral niet goed te praten met “dat het bij andere mobiele telefoons ook gebeurd”. Dit is een hardwarematige designfail.

  • Profielfoto
    Roelof Roos

    @Pieterr Hoe weet jij dat het niet over een software foutje gaat? Hoe een mobiele telefoon in een bepaalde situatie werkt, hoe hard de zender aan staat bijvoorbeeld, wordt geregeld in de software. Apple wil aan de ene kant dat de verbinding altijd zo goed mogelijk is, aan de andere kant willen ze ook dat de batterij niet te snel op raakt. Enzovoort, enzovoort, er zijn veel zaken die geconfigureerd kunnen worden. Zo ging het na de introductie van de iPhone 3G ook: de eerste versies van iPhone OS waren niet zo goed, veel mensen vonden het eigenlijk onmogelijk een normaal telefoongesprek te voeren, maar na een paar software updates ging het een stuk beter.

  • Profielfoto
    Schmrtzzz

    Leuk om te lezen. Wil ‘m ook. Problemen worden vast opgelost. En veel hulde voor die oproep aan de providers. Spijker op zijn kop!

  • Profielfoto
    Roelof Roos

    @iAlwin Ja, ik heb die filmpjes gezien, sterker, in het verhaal verwijs ik ook naar 1 van de fimpjes die jij ook linkt. We zullen zien hoe het uitpakt, jouw conclusie dat het om een hardwarematige ontwerpfout gaat deel ik niet. Ik vind de tijd rijp voor een software update, kunnen we zien of er iets aan te doen is. Hoe dat ging met de vorige iPhones geeft mij hoop.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Leuk stukje! Dat maakt de voorpret een stuk leuker en het wachten wat verdraagzamer..;)

  • Profielfoto
    interFACE

    [rant]
    Dit hele Apple (iPhone) gedoe komt mij eerlijk gezegd de strot uit. De wereld loopt harder voor yet another phone dan voor werkelijk belangrijke zaken. A phone for crying out loud.

    Nog niet zo heel lang geleden voelde het geweldig om bij t selecte clubje te ‘horen’ met een 68020/30/40 processor. Nu heeft werkelijk iedere moron een iPhone.

    Apple stole Apple
    [/rant]

  • Profielfoto
    Vodka

    Vroeger was alles beter

  • Profielfoto
    vanhyfte.johnny

    Ik pas deze keer. Vind de prijs van meer dan € 600 er een klein beetje over:confused: Ben ook bang dat het glas zal breken als je hem uit je handen laat vallen.

  • Profielfoto
    The JM

    @interFACE: Het is dan ook een goede telefoon, iedereen wil ‘m hebben en wil er voor betalen. En dat maakt het juist dat meer media er over gaan schrijven, want zeg nou zelf: Welke andere telefoonfabrikant kan een telefoon voor zo’n grote massa maken? Heb je ooit zulke lange rijen met mensen gezien die “just another phone” willen hebben? Ik niet…Dat maakt het juist bijzonder, Apple weet mensen gedreven te krijgen voor een telefoon. En dat is knap!

  • Profielfoto
    jan jansen

    Blijf bij na 2 jaar bij mijn G3. Ga alleen weg bij T-Mobile, van die gasten ben ik kotsziek geworden.

  • Profielfoto
    63743 Master

    Gelukkig bevindt het attenne-probleem zich alleen aan de linker-kant. Laat ik nou net Rechts-handig zijn:D

  • Profielfoto
    Pieterr

    @Roelof: “Hoe weet jij dat het niet over een software foutje gaat?” (quote werkt niet)
    .
    Omdat het over hardware (de antenne) gaat.:wink:
    .
    Natuurlijk kun je in software van allerlei hardware problemen corrigeren en ik hoop (samen met jou) dat dat ook gaat gebeuren, omdat ik zelf van plan was de iPhone 4 aan te schaffen.

  • Profielfoto
    Mac-i

    Leuk stukje en een goede kritische noot in de laatste alinea! Kan desondanks niet wachten, tot T-Mobile met nieuws komt.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Klein puntje van kritiek (als het mag):

    Je verglijkt de nieuwe iPhone met jouw oude iPhone. Helemaal duidelijk is het niet met welke oude iPhone je dit nu vergelijkt. Als je namelijk de 3GS naast een vorig model iPhone legt dan sta je ook met open mond te kijken naar het snelheidsverschil.

    Dus: is de nieuwe iPhone ook weer zo significant veel sneller dan de 3GS? of heb je daar niet mee vergeleken.

    Meer naar het eind van het stuk krijg ik de indruk dat je niet vergelijkt met de 3GS, omdat je de overstap van een 3GS naar deze nieuwe iPhone zelf niet snel zou doen… maar goed, dan nog weet ik het niet zeker.

  • Profielfoto
    LeonB

    @iAlwin Ja, ik heb die filmpjes gezien, sterker, in het verhaal verwijs ik ook naar 1 van de fimpjes die jij ook linkt. We zullen zien hoe het uitpakt, jouw conclusie dat het om een hardwarematige ontwerpfout gaat deel ik niet. Ik vind de tijd rijp voor een software update, kunnen we zien of er iets aan te doen is. Hoe dat ging met de vorige iPhones geeft mij hoop.

    Zaken als korte batterijduur e.d. kun je verhelpen met software-updates. Efficientere code, minder belasting op de processor, langere batterijduur. Maar dit probleem zit ‘m toch echt in het feit dat je de twee antennes (3G/GSM en WiFi/Bluetooth) met je hand ‘kortsluit’. Dat ga je niet kunnen oplossen met een software update. Apple heeft echter al een hardware-patch bedacht; de bumper die je voor $30 kunt aanschaffen. (En ja, dat is enigszins sarcastisch bedoeld)

  • Profielfoto
    Roelof Roos

    @Marius1976 Goed punt dat je daar maakt.:) Ik heb zelf een 3GS en ook dan is het verschil groot. Met een 3G is het verschil helemaal groot, die vind ik nu een beetje irritant traag worden.

    Nu moet ik daar wel meteen aan toevoegen dat ik m’n 3GS nooit langzaam vond, maar, nu ik de iPhone 4 er naast gelegd heb zie ik opeens hoe veel langzamer die 3GS is.

  • Profielfoto
    bbones

    De iPhone 4 is weer een mooie ontwikkeling, of je er blij mee bent of niet. Het geeft de congruentie weer stof om over na te denken (en de providers).
    De “antenne” problemen, tja, het lijkt me toch dat men zo’n product eerst zeer goed test alvorens je dit op de markt brengt. Communicatie is niet nieuw vanuit hardware matige oogpunt gezien dan.
    Wat ik heb gezien in de diverse filmpjes is dat in het display elke keer weer de provider AT&T in voorkomt. (iemand ergens filmpjes van andere providers uit andere landen?)
    Dus ben benieuwd.. wat ie straks in Nederland gaat doen.

    Met mijn huidige iPhone 3G kan ik het antenne probleem ook produceren als je de telefoon op een bepaalde manier vasthoudt. Dit werkt alleen op plekken waar het ontvangst helemaal niet optimaal is.
    Verder nooit geen problemen.

  • Profielfoto
    Sbojevets

    Jeeezz, wat een groot toestel! Gezien de hand die hem vasthoudt op foto 1… :sarcastic:

    Goed stukje richting de providers. Jammer dat die niet zullen reageren. Ik gok op een grote leegloop van T-Mobile abbonees zodra Vodafone ook mag leveren. Laten we hopen dat ook Telfort en KPN zullen volgen.

    Ik kwam er ook niet uit met welke iPhone je de iPhone 4 vergelijkt. Misschien kan je een kleine aanvulling doen?

    Verder ben ik stink jaloers op iedereen die hem al heeft. Na 4 modellen te hebben overgeslagen (ivm. T-Mobile) vindt ik het nu wel tijd geworden om eens lekker mee te doen met de hype.

  • Profielfoto
    JBStudio

    Leuk stuk om te lezen. Heb er zin an!

  • Profielfoto
    Roelof Roos

    @LeonB

    Maar dit probleem zit ‘m toch echt in het feit dat je de twee antennes (3G/GSM en WiFi/Bluetooth) met je hand ‘kortsluit’. Dat ga je niet kunnen oplossen met een software update.

    Ik weet er te weinig van om te kunnen zeggen of het in dit geval wel of niet kan. Nogmaals, ik weet het niet, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat de iPhone zodra het bereik minder wordt, bijvoorbeeld door een hand die de werking van de antenne aanpast/aantast, harder gaat zenden zodat een gesprek niet verbroken wordt. Iets dergelijks gebeurd ook als de gebruiker zich verplaatst en de verbinding slechter wordt omdat er een gebouw of zo tussen de mast en de gebruiker komt. Aan de andere kant sluit ik ook niet uit dat, in tegenstelling tot wat nu het geval is, dit toch een probleem is waar alle gebruikers last van krijgen en dat daarmee de iPhone 4 een structureel probleem heeft.

  • Profielfoto
    EWH

    Ik blijf het bizar vinden dat Apple-fans Apple het vergeven dat een toestel met een waarde van zowat 700 euro, z’n bereik verliest als je ‘m alleen al vasthoudt… De welbekende mantel der liefde wordt weer eens gebruikt. Concurrenten zouden afgebrand worden, nu is het niet zo’n probleem en moet je er vooral een ander de schuld over geven. Onbegrijpelijk…:confused:

  • Profielfoto
    Pieterr

    Het probleem is overigens niet uniek voor de iPhone.
    Zie bv Nexus One 3G problems persist after update — is it a design problem?
    .
    .
    Het gaat vast de nieuwe sport worden: bij iedere nieuwe telefoon uitzoeken waar je h’m moet vastpakken om een lousy ontvangst te krijgen.

  • Profielfoto
    Ikreisrond

    @EWH: Als er een ander merk is wat een perfecte telefoon maakt op de ontvangst na, dan zullen we het dat merk ook wel vergeven.
    Punt is: Er is geen ander merk wat gewoon een goede telefoon kan maken!!!

  • Profielfoto
    Julian Gijsen

    Fanboy stukje, niet echt interessante nieuwe info. Beetje jammer.

  • Profielfoto
    Rini

    Heb niet zoveel met dit geschreven stuk. Lijkt meer op een reclame campagne.
    Maar goed, ik weet nu de mening van de persoon die het geschreven heeft;)

    Verder een mooi toestel natuurlijk!
    Hoge kwijt factor.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Goed stukje !

  • Profielfoto
    xino

    Net even getest en inderdaad; als je linkshandig bent en je de telefoon goed vast hebt, dan valt het signaal gewoon weg. Ik ben rechtshandig en op die manier vasthouden zorgt niet voor problemen.

    In vergelijking met mijn iPhone 3 met iOS4 is deze echt zoveel sneller. Het scherm is ook een vooruitgang. Prima upgrade dus:)

  • Profielfoto
    Jordip

    iPad: There is no wrong way for you to be holding this device.
    iPhone 4: There is only one way you can hold this device.

    Wel een leuk artikel!

  • Profielfoto
    Chester16

    @LeonB:

    Ik weet er te weinig van om te kunnen zeggen of het in dit geval wel of niet kan. Nogmaals, ik weet het niet, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat de iPhone zodra het bereik minder wordt, bijvoorbeeld door een hand die de werking van de antenne aanpast/aantast, harder gaat zenden zodat een gesprek niet verbroken wordt. Iets dergelijks gebeurd ook als de gebruiker zich verplaatst en de verbinding slechter wordt omdat er een gebouw of zo tussen de mast en de gebruiker komt. Aan de andere kant sluit ik ook niet uit dat, in tegenstelling tot wat nu het geval is, dit toch een probleem is waar alle gebruikers last van krijgen en dat daarmee de iPhone 4 een structureel probleem heeft.

    Het probleem lijkt in eerste opzicht te zitten in het feit te zitten dat er ‘antenne-energie-verlies’ optreedt. Op het moment dat je de antenne aanraakt, zal veel van de energie omgezet worden in andere energie (in warmte) en daarmee verloren gaan. Dan kun je wel harder gaan ‘zenden’ maar dan zal er ook meer energie worden omgezet. Dit gebeurt ook als je een iPhone 3GS openmaakt en je vinger op de ‘blote’ antenne legt en met ieder ander toestel. Maar bij vele andere toestelen komen onze vingers niet in direct contact met de ‘blote’ antenne.

  • Profielfoto
    Heijtink

    Er worden, naar mijn idee, in relatie tot het ontvangst van de iPhone 4 een aantal zaken door elkaar gehaald.

    Ontvangst blokkeren
    Je kan het ontvangst van je (algemene, niet buitenaardse) telefoon reduceren en of blokkeren door de antenne te bedekken op verschillende wijze. Bij de iPhone 3G(s) kun je dit doen door de onderkant van de telefoon te bedekken met je handen. Let op dit lukt alleen als je signaal zwak genoeg is om het verschil te maken. Dit lukt dus niet in alle gevallen alleen met je hand. Dit is ook wat er gebeurd als je onder de grond zit (parkeerplaatsen, ondergrondse supermarkten etc) en het signaal niet door kan dringen. Ook dit hangt weer af van een heleboel zaken. Het t-mobile netwerk bijvoorbeeld communiceerd over een relatief hoge frequentie (1800 MHz). Dit maakt ook dat het t-mobile signaal moeilijker door kan dringen in gebouwen en andere obstakels. De hoger de frequentie de meer het signaal moeite heeft met het doordringen van obstakels (E = hf). KPN communiceerd op een frequentie van 900 MHz en 1800 MHz en kan dus makkelijker obstakels doordringen. Hogere frequenties kunnen snellere data leveren maar zijn wel instabieler en reiken minder ver en dringen moeilijker door obstakels heen. Lagere frequenties leveren tragere data maar zijn wel stabieler en dringen makkelijker door obstakels heen.

    Dit is inderdaad iets wat bij iedere telefoon kan gebeuren op verschillende vlakken zoals uitgelegd hierboven.

    (mogelijk) iPhone 4 probleem
    Zoals hierboven uitgelegd heeft de iPhone 4, zoals iedere telefoon, dus ook last van het blokkeren van het signaal. Nu heeft Apple de antenne zo gemaakt, door de antenne rondom de telefoon zelf te leggen, dat de telefoon minder afhankelijk is waar je de telefoon heen richt of waar het signaal vandaan komt (afhankelijk van hoe je het bekijkt). Echter een mogelijk probleem met het ontwerp is dat wanneer, op wat voor manier dan ook, de twee antennes (gprs + umts en wifi + bluetooth + rf) met elkaar worden kortgesloten. Dit kan door hand (huid), stof een mundstuk (of andere geleiders) tussen de twee antennes te plaatsen. Dit zou niet kunnen gebeuren als de antenne (de ijzere rand) bedekt was met een isolator zoals plastic of rubber. Maar dit zou het signaal weer kunnen verwakken. Dit heeft niks te maken met het blokkeren van het signaal maar met het verstoren van het signaal. Als het signaal sterk genoeg is dan zal het weinig tot geen invloed hebben. Maar als het signaal wat zwakker is zal het makkelijker te verstoren zijn en kan je verbinding wegvallen.

    Wat je ziet in de youtube fimpjes over het blokkeren van het signaal is wat anders dan de filmpjes die je ziet over de iPhone 4 signaal die verstoord word. Als je weet hoe het signaal verstoord word zou je het signaal misschien weer anders kunnen interpreteren waardoor je toch weer kan communiceren en is het met een software update op te lossen. Zo niet dan is het een hardware matig probleem en zul je er dus altijd rekening mee moeten houden.

  • Profielfoto
    EWH

    @EWH: Als er een ander merk is wat een perfecte telefoon maakt op de ontvangst na, dan zullen we het dat merk ook wel vergeven.
    Punt is: Er is geen ander merk wat gewoon een goede telefoon kan maken!!!

    Geen merk dat een goede telefoon kan maken? Er zijn voorbeelden te over van telefoons die zonder problemen met ontvangst werken, vanaf het begin al…:sealed:

  • Profielfoto
    Steve Brooklyn

    Ik hoop dat we een bugloze in NL krijgen… ;(
    En dat het probleem wordt opgelost…
    maar ik denk dat ze dat ook wel software matig kunnen oplossen…

  • Profielfoto
    leovanh

    He roelof,
    Ik vind je oproep aan het einde erg leuk, maar de rest van je artikel weinig informatief. Ik had graag wat meer gehoord en beter onderbouwd dan dat de snelheid, het scherm en knippen en plakken geweldig zijn. Of heb ik nog iets gemist!?:slant:
    Matig artikel.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Prima verhaal en leuk om te lezen. Inderdaad erg goed dat je op het eind de providers aanspreekt. Zouden we daar niet op één of andere manier echt actie kunnen voeren of invloed kunnen uitoefenen op -in ons geval – T-Mobile. Want dat is het ENIGE echt slechte aan de iPhone! De slechte dekking op zoveel plaatsen en overbelasting van het net waardoor je bij goede dekking ook niet bereikbaar bent, het is eigenlijk te gek voor woorden dat dit niet opgelost wordt! Wat dat betreft vind ik het heel jammer dat KPN de iPhone niet gaat leveren. Daar heb ik altijd de beste ervaringen.

  • Profielfoto
    Sbojevets

    Ben links handig (rechts ook) en kan met beide handen een telefoon vasthouden.
    Ik neem aan dat dat voor meer mensen zo werkt.

    Dus als het linksom niet gaat…

  • Profielfoto
    Retyro

    @Heijtink: jouw verhaal komt overeen met wat geleerden er over te zeggen hebben en dat lijkt me ook de meest logische redenering. Mar wat ik me nou afvraag: Is het voor apple niet mogelijk om de metalen rand voor assemblage te impregneren met een of andere stof die niet geleid waardoor je hem niet meer direct aan kunt raken? Ik weet niet of er een stof is die hier geschikt voor is maar als dat zo is lijkt het me wel de makkelijkste, snelste, goedkoopste, mooiste en beste manier om het probleem op te lossen.

  • Profielfoto
    theandroidphoneisforporn

    Ladies & Gentlemen,

    Na het lezen van dit artikel en de reacties hierop, begrijp ik werkelijk niet waarom er hier mensen, bij wijze van “self-fulfilling prophecy”, net doen of de problemen die gebruikers ondervinden (en dan met name het zwakke signaal bij “verkeerd” vasthouden) op te lossen zou zijn dmv een software-update..

    Het argument van sommige lieden dat Gizmodo nog een Appletje te schillen heeft met SJ is natuurlijk leuk bedacht maar feit is wel dat er inmiddels op tientallen internet fora melding van dit probleem wordt gemaakt. Dit is gewoon een hardwarematige fout period

    De reactie van SJ getuigt overigens van weinig respect voor je klant., “your holding the phone the wrong way” . Men betaalt een forse prijs voor een mooi stukje techniek en dan krijg je zo’n antwoord..? Begrijp me goed: ik ben zelf erg tevreden met m’n MacBook uit 2007 en support van nature bedrijven die vanuit de “underdog” positie, met mooie / innovatieve produkten tegen de gevestigde orde aan beuken., Apple had deze positie naar mijn mening tot de introductie van de iPhone maar Apple / SJ gaat de laatste tijd steeds vaker naast de schoenen lopen.

    Ben ik nu de enige die dit zo ziet?

  • Profielfoto
    Heijtink

    Ladies & Gentlemen,

    Na het lezen van dit artikel en de reacties hierop, begrijp ik werkelijk niet waarom er hier mensen, bij wijze van “self-fulfilling prophecy”, net doen of de problemen die gebruikers ondervinden (en dan met name het zwakke signaal bij “verkeerd” vasthouden) op te lossen zou zijn dmv een software-update.

    Maar dat is ook helemaal niet het punt. Blijkbaar weet jij al wat het probleem is. SJ heeft het voor nu handig gespeeld om de discussie inigzins te verwarren dat het verkeerd vasthouden van de telefoon te koppelen aan het kortsluiten van de antennes en de gevolgen daarvan te verenigen (Ook omdat het vasthouden van de iPhone op een bepaalde wijze het ontvangst van het signaal kan beinvloeden). Ook al tonen de gevolgen van beide handelingen enige overeenomsten, tonen ze ook dergelijke verschillen. Waar jij over schrijft is dus weer wat anders dan waar de meeste fora over gaan. Namelijk het kortsluiten van de antennes en niet het blokkeren van het signaal.

    Het argument van sommige lieden dat Gizmodo nog een Appletje te schillen heeft met SJ is natuurlijk leuk bedacht maar feit is wel dat er inmiddels op tientallen internet fora melding van dit probleem wordt gemaakt. Dit is gewoon een hardwarematige fout period

    Als jij het hebt over het blokkeren van het signaal is er inderdaad niks aan te doen. Maar zelfs dat is niet te zeggen omdat je niet weet of dat het enige probleem is. En dit is een probleem voor elke telefoon. Maar als jij het hebt over het verstoren van het signaal dan zou ik niet zo stellig zijn dat het niet software matig op te lossen is. Het zou kunnen maar ik zou het niet kunnen bevestigen noch ontkennen. Het verstoren van het signaal na het korsluiten van de antennes lijkt alleen op te treden als het wifi signaal niet actief is. Heb je daar al aangedacht?

    De reactie van SJ getuigt overigens van weinig respect voor je klant., “your holding the phone the wrong way” . Men betaalt een forse prijs voor een mooi stukje techniek en dan krijg je zo\’n antwoord..?

    Het is maar hoe je het bekijkt. Ik ken net veel CEO’s die e-mails van klanten beantwoorden. En SJ is absoluut niet onbeleefd. Hij is alleen direct. En dat moeten wij Nederlanders toch wel kunnen waarderen? Of toch niet?

    Begrijp me goed: ik ben zelf erg tevreden met m\’n MacBook uit 2007 en support van nature bedrijven die vanuit de “underdog” positie, met mooie / innovatieve produkten tegen de gevestigde orde aan beuken., Apple had deze positie naar mijn mening tot de introductie van de iPhone maar Apple / SJ gaat de laatste tijd steeds vaker naast de schoenen lopen.

    Ben ik nu de enige die dit zo ziet?

    Ik probeer je goed te begrijpen maar volgens mij haal je dingen door elkaar. Wat is het probleem dat de meeste mensen signaleren over hun iPhone 4?
    Wat is de oorzaak van het probleem?
    Welke mensen signaleren deze problemen en waar komen ze vandaan?
    Op welk probleem lijkt SJ een antwoord te geven?

    Kun jij deze vragen helder beantwoorden? Dan praten we weer verder.

    En waar maak jij uit op dat sinds de introductie van de iPhone, Apple/SJ steeds vaken naast zijn schoenen loopt? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar kun je dat onderbouwen?

  • Profielfoto
    Xcode

    Leuk artikel!

    Jullie zijn het die op de rem staan, alsof jullie al die omzet niet willen hebben. Veel bedrijfstakken kunnen alleen maar dromen van zo’n situatie. Beste providers, het is een bijzondere tijd, doe iets bijzonders.

    Je hebt gelijk, maar slechts voor een deel. Providers die de iPhone aan willen bieden, moeten ook de kans krijgen om dat via de normale kanalen te kunnen doen. Wat dachten we van KPN en Vodafone in Nederland? Vodafone gaat de iPhone 4 waarschijnlijk wél via de officiële kanalen aanbieden over een paar maanden, maar KPN niet vanwege de eisen van Apple (minimale afname van X toestellen). Tenminste, zo gaan de geruchten. In ieder geval heeft niet elke provider de afgelopen twee jaar de kans gekregen. Heb daarnaast niet het idee dat Apple veel geeft om de kwaliteitseisen van het netwerk: dat van T-Mobile is zwaar teleurstellend en dat van KPN en Vodafone zijn nou eenmaal beter hier in Nederland. En als je de verhalen over AT&T zo hoort…

    Als je terecht de providers op hun donder geeft, moet je ook naar de andere kant van het verhaal kijken. Misschien zou je zelfs kunnen zeggen dat als Apple van zijn kant wat meer had ingeleverd (kan denk ik makkelijk, voor zover je dat kan inschatten), dan hadden we nu betere providers gehad in de Verenigde Staten en Nederland. En dat zijn vast en zeker niet de enige landen waar het beter kan.

  • Profielfoto
    Jerry.w

    Man, ik wou dat ik zo’n ding kon kopen, maar ik ben pas 14 en heb dus niet even 1000 euro bij de hand, ik wacht wel tot de 3gs goedkoper is;)

  • Profielfoto
    Thimo

    Dit is toch wel een van de meest objectieve stukjes die ik over de iPhone heb gelezen. Daar heb je tenminste wat aan. De wereld is echt geholpen met deze telefoon. Vergeet dat niet. En die oproep aan de providers gaat ook echt het verschil maken. Wat een kracht gaat daarvan uit, zeg. Hier is historie geschreven.

  • Profielfoto
    Melle

    Raar. Grootste stap vooruit ooit was toch – en kan niets anders zijn dan:

    van geen iPhone naar wel een iPhone.

    Het leven is soms verbazingwekkend simpel.

  • Profielfoto
    Master Chieftec

    Het laatste stukje, de noot naar de providers, ontsiert de erg leuke artikel als ik er kritisch naar kijkt. Enige verdieping op wat je daar zegt, zou de zaken meer kunnen verduidelijken. Of is dat teveel gevraagd bij een eerste indruk? Als dat zo was, dan zou zo’n noot meer gepast zijn bij een echte recensie. Nu komt dit over als in je enthousiasme iets roepen om het roepen.

    Ik heb het dus over:

    – Wat voor bijzonders zouden de providers eigelijk moeten doen volgens Roelof? Extra masten plaatsten om de 3G netwerk te verbeteren, om later bv FaceTime over 3G mogelijk te maken? Is dat nou zo bijzonder en waren hun niet bezig met uitbreidingen? De iPhone is niet de enige data slurper op hun netwerk. Ik vraag me sterk af of de zogenaamde kwaliteitsnetwerken van KPN, Vodafone en Verizon, het beter zouden doen dan T-Mobile en AT&T als hun de iPhone exclusiviteit hadden.

    – Over welke achterstand heb je het? Heeft de iPhone 3G(S) zijn potentie niet dubbel en dwars waargemaakt? Hoe zijn ze op achterstand gezet door de providers?
    Ik woon en werk in het 3G probleem gebied Rotterdam. Ik heb met mijn 3G, kunnen bellen, videos kunnen bekijken, radio kunnen luisteren, kunnen twitteren, social netwerken kunnen bijhouden, kunnen navigeren etc. Wat had de 3G mij nog meer kunnen bieden, dus kortom over welk achterstand hebben wij het nou over?

    – Welke nieuwe dingen kunnen wij dan verwachten met deze nieuwe technologie? Face chatten met Instant Messaging lijkt mij erg voor de hand liggend met een front camera. Als de providers op de rem staan voor de nieuwe toepassingen die volgens Roelof aanstaande zijn, wat heb je dan in je glazen bol gezien wat de providers het nog niet hebben gezien?

    Als Roelof het anders ziet of dat ik het allemaal verkeerd hebt gezien, dan hoor ik dat natuurlijk heel erg graag.

  • Profielfoto
    Joachim_D

    Ik was van plan hem te kopen, maar 740 euro voor een telefoon zonder ontvangst vind ik nu toch echt wel te veel..
    Zolang SJ zulke onzin verkoopt als “just avoid holding it in that way”, zal ik maar bij mijn Nokia blijven, die wel blijft werken, ongeacht hoe je hem vasthoudt.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Wel grappig dat mensen die claimen dat het softwarematig is, terecht worden geroepen door dezelfde mensen die dan vervolgens gewoon ZELF bikkelhard beweren dat het een hardwarematige fout is :sealed:

    Kunnen we niet gewoon beter afwachten wat de reactie van Apple hierop zal zijn?

  • Profielfoto
    ZwaN

    Ik vindt ’t interresant dat er mensen zo makkelijk denken over het signaal “probleem”.

    We hebben het hier over een nieuw product van Apple wat een telefoon betreft, het gaat niet om een iPad met 3G die door een bepaalde manier van vasthouden het signaal beïnvloed! De basis functie van een telefoon lijken veel hier en der te vergeten, want dat is bellen en gebelt worden. Je verwacht toch van Apple dat de basis goed geregeld is, maar dat blijkt dus niet zo, aan al die meldingen te zien/lezen.

    Dit is net zoiets als je een auto koopt maar wanneer je met beide handen het stuur vast houd remt de auto niet als je op t rempentaal trapt. Het hoort gewoon te werken.

    Ik ben zeer tespreken over Apple producten, maar vindt dit toch wel een release fail.

    Zou misschien ook te maken hebben dat ze niet goed genoeg gecheckt hebben naar linkshandige. Anyways we kunnen we doorgaan met speculeren, komen we nergens mee.

    Ik hoop voor de mensen die de iPhone 4 hebben of gaan kopen dat het verholpen kan worden met een makkelijke software patch, maar ik reken daar maar niet op. Daarom ga ik voor de volgende versie van Apples iPhone series.

  • Profielfoto
    Roelof Roos

    @leovanh

    Ik vind je oproep aan het einde erg leuk, maar de rest van je artikel weinig informatief. Ik had graag wat meer gehoord en beter onderbouwd dan dat de snelheid, het scherm en knippen en plakken geweldig zijn. Of heb ik nog iets gemist!?
 Matig artikel.

    Bij het schrijven van een artikel is (voor mij) de moeilijkheid het allemaal een beetje kort te houden. Dit verhaal is aan de lange kant maar gelukkig maak ik uit de reacties op dat mensen wel tot het eind lezen.

    Ik zou graag iedereen blij willen maken maar helaas lukt dat niet. Als ik naar de reacties kijk doe ik het best aardig, ik ben erg blij met de vele positieve reacties. Dat neemt echter absoluut niet weg dat ik goed iets kan voorstellen bij jouw feedback. Omdat er al zo veel mensen zijn die alle features uitgebreid beschrijven kies er voor het verhaal een persoonlijke en unieke touch te geven. Ik schrijf die dingen op die je niet ergens anders hoort. Bijvoorbeeld: Ik lees wel overal over de rijen, maar ik zie niemand dat afzetten tegen de vele verhalen dat Android de iPhone op de hielen zit. Dat probeer ik wel te doen.

    Daarnaast vind ik het moeilijk nog meer te omschrijven waarom het zo geweldig is, ik denk dat de enige goede manier is het apparaat zelf te gaan zien.

  • Profielfoto
    Roelof Roos

    @ Master Chieftec

    Ik denk ook dat het niet zo zeer een probleem van AT&T is of van T-Mobile maar meer van de mobiele providers in het algemeen.

    Misschien maakt de volgende analogie mijn verhaal wat duidelijker. Vergelijk het eens met een goed feest. Iedereen heeft het naar de zin, de mensen zijn leuk, de drankjes en de hapjes zijn goed, de sfeer is lekker, er is alleen een ding: er staat een band te spelen die wel z’n best doet maar toch duidelijk de domper is op dat feest. Kan je de band dat verwijten? Misschien wel, misschien niet, ik weet niet waarom ze niet zo goed spelen. Kan je de band er op aanspreken? Natuurlijk kan dat, zij zijn immers de zwakke schakel. Moet ik als feestganger de band gaan vertellen hoe ze dat moeten doen? Zou ik kunnen doen maar ik weet niet zo veel van muziek en sfeer maken. Dat is hun werk en hun verantwoordelijkheid. Zij worden daar voor betaald.

    Ik vind de bovenstaande vergelijking wel op gaan. De mobiele providers zijn een beetje de party poopers.

    Een voorbeeld van wat ik jammer vind aan het huidige Nederlandse T-Mobile aanbod is dat ze geen tethering ondersteunen. Hoeft van mij niet gratis, doe het als een extra optie zoals AT&T in de VS doet. Wat Apple betreft kan het al een jaar.

    Over de glazen bol: Ik heb geen glazen bol, ik constateer wel dat ik keer op keer nieuwe toepassingen zie verschijnen die ik tot daarvoor nooit had kunnen bedenken. Veel van die toepassingen werken bij de gratie dat iedereen altijd online is. Ik denk niet dat dat een trend is die zal stoppen en hoe meer mensen kunnen meedoen, hoe mooier ik het vind.

  • Profielfoto
    Xcode

    Zoals ik al zei over de providers, heb je slechts voor een deel gelijk. Providers die de iPhone aan willen bieden, moeten ook de kans krijgen om dat via de normale kanalen te kunnen doen. Het is natuurlijk heel makkelijk om de huidige providers in de hoek te zetten. Die zijn inderdaad slecht, maar Apple had het ook beter aan kunnen pakken door zaken te gaan doen met bijvoorbeeld Vodafone en/of KPN in Nederland die in het bezit zijn van een véél beter netwerk.

  • Profielfoto
    LEXY

    Ik zie het artikel niet staan?!

  • Profielfoto
    Roelof Roos

    @LEXY

    Ik zie het artikel niet staan?!

    Ik zag ‘m ook niet staan, er is blijkbaar iets mis gegaan ergens. Maar ik ben even ingelogd op het ‘backend’ en het hele artikel staat er weer. Excuses.

  • Profielfoto
    LEXY

    Tnx, dan ga ik je nu even lezen.

  • Profielfoto
    LEXY

    Jammer dat al dat moois weer zo snel (ver)wendt… Moeten wij als junks weer een jaar wachten op een nieuwe kick!

  • Profielfoto
    Bert_9999

    ik vind dat de iphone er op het eerste plaatje echt groot uitziet !:)

  • Profielfoto
    Osipz

    Hardware of software maakt mij niet zoveel uit, hij moet het doen. Het euvel zal wel verholpen worden, stilzwijgend, anders staat Steve “Don’t hold it in that way” Jobs toch een beetje voor joker.

    Overigens ben ik niet linkshandig, maar wel doof aan mijn rechteroor. Gelukkig loopt mijn abonnement nog een maand of 15……

  • Profielfoto
    Osipz

    @ Bert_9999,

    Kinderhandje is gauw gevuld……….