Steve Jobs vertelt over Flash

Anth op 29 april 2010 55 reacties Laatste door DBLCreations

De grote man achter Apple heeft gesproken. In een stuk op de website van Apple licht Steve Jobs de standpunten over Adobe Flash toe. In deze ‘open brief’ legt Steve Jobs uit waarom ze Flash niet toelaten op de iPhone, iPod en iPad. De brief is opgebouwd in verschillende argumenten die we hieronder kort bespreken.

  • Flash is niet open Apple wordt vaak verweten dat het bedrijf erg gesloten is. Maar Steve geeft aan dat ook Flash geen open systeem is. “Alles wordt in feite bepaald door Adobe, terwijl alternatieven als HTML5 compleet open zijn”
  • Het complete internet Adobe beweert dat gebruikers van de iPhone, iPod en iPad niet gebruik kunnen maken van het ‘hele internet’. Dit komt doordat ze geen toegang hebben tot Flash-content. Maar Steve ziet dit anders. “Er zijn genoeg alternatieven voor bijvoorbeeld Flash-video’s. Youtube heeft op onze apparaten een eigen applicatie waar video’s in bekeken kunnen worden. Youtube op de iPad is wellicht de beste ervaring van Youtube tot nu toe!”
  • Prestaties van het systeem en veiligheid Apple stelt dat de prestaties van Flash op mobiele apparaten veel te wensen overlaat. “We hebben Adobe gevraagd om ons te laten zien dat Flash soepel kan werken op bijvoorbeeld mobiele telefoons. Tot nu toe hebben we het nog niet gezien”
  • Batterijduur “Om video te kunnen spelen op mobiele apparaten moet het worden gedecodeerd. Flash maakt hierbij gebruik van software, terwijl video veel beter kan worden omgezet in de hardware.” Jobs stelt dat een iPhone 10 uur lang video kan spelen als dit bestand met behulp van hardware wordt omgezet. Als er gebruik wordt gemaakt van software om de video om te zetten is diezelfde iPhone na 5 uur al leeg.
  • Touch Steve Jobs stelt dat Flash niet goed overweg kan met aanraakschermen. “Flash is gemaakt in het tijdperk van computers en muizen. Het maakt gebruik van roll-overs, iets waar aanraakschermen slecht mee om kunnen gaan.
  • Als belangrijkste reden noemt Steve Jobs dat Apple geen extra schakel tussen ontwikkelaar en het platform wil creëren. “Het is niet het doel van Adobe om ontwikkelaars de beste iPhone-app te laten creëren, ze willen ontwikkelaars een manier geven om applicaties makkelijk om te vormen voor meerdere platformen. Hierdoor ontstaan standaard applicaties, terwijl wij het uiterste uit de applicatiebouwers willen halen.”

En nu?

55 reacties

Profielfoto

Petje op 29 april 2010

En precies daarom ben ik het met Steve eens.
Flash is een Hel voor touchscreens en de batterijduur.
Een man met visie die het aandurft een standaard op zij te `zetten voor veel betere.

Profielfoto

DNibbeling op 29 april 2010

Leve HTML5, goodbye Flash.

Iedereen rent achter Apple aan als het om toegankelijke website’s gaat! Kijk
maar naar de iPad, vele website’s hebben al speciale pagina’s in de lucht. Veel beter dan site’s met flash!

Profielfoto

Dr. Maddox op 29 april 2010

HTML5 is het paradepaardje van o.a. Steve Jobs en Dave Hyatt. Politiek noem je dat. En los van de Apple community verbaast de hele wereld zich over de krampachtige opstelling van Apple tov Adobe. Als je Netbooks afzeikt moet je laten zien dat je ondanks alle (blijkbaar zwaarwegende) nadelen toch in staat bent om een simpele Flash plugin te draaien op een zogenaamd vernieuwend stuk hardware.

Profielfoto

Doney op 29 april 2010

Compleet mee eens! Flash is leuk voor games; voor webdesign gebruik je HTML(5), CSS(3) en JavaScript:) Go Steve!

Profielfoto

Toinef op 29 april 2010

Ik ben het er helemaal mee eens. Adobe past zich slecht aan aan de markt.
Zeker als je naar de prestaties van Flash op de Mac kijkt.

Als ik me dan indenk dat de cpu van een iPhone veel beperkter is, wil ik me de prestaties niet eens voorstellen.

Profielfoto

patrickheiloo op 29 april 2010

Ik ben het absoluut eens met de woorden van Jobs, HTML5, CSS3 en jQuery (Javascript) bieden erg leuke dingen die je op de iPhone kunt openen. De HTML5 video players zijn ook al in de maak. Zie als voorbeeld deze link. Flash is met animaties en alles leuk, maar HTML5 zal een grote rol spelen in de toekomst van online streaming.

Profielfoto

macmartijn op 29 april 2010

Die laatste zin:

Perhaps Adobe should focus more on creating great HTML5 tools for the future, and less on criticizing Apple for leaving the past behind.

Profielfoto

Mac Erger Je Niet op 29 april 2010

“Drill for oil? You mean drill into the ground to try and find oil? You’re crazy.” — Drillers who Edwin L. Drake tried to enlist to his project to drill for oil in 1859.

Mensen met een visie zullen altijd worden uitgelachen door de kleingeestigen

meer voorbeelden…

Profielfoto

bartje op 29 april 2010

Dat gezeur om flash ook. Waarom willen jullie allemaal per se flash hebben?
Ik kom het Nooit tegen op mijn iPhone, waarvan ik denk,”had ik nu maar Flash erop gehad”.

het is een hoop gelul van iedereen om niks! En iedereen praat elkaar maar na.. HTML5/Flash whatever. Het boeit mij niet eens meer.

Profielfoto

Peter733 op 29 april 2010

Laat de keuze toch gewoon aan de eindgebruiker over ipv ‘nanny’ te spelen en zo te liggen ‘bashen’ op een andere technologie. Deze open letter lijkt alsof Apple perfect alles voor mekaar heeft: not!

Als ik 3G, Wifi & Bluetooth intensief gebruik, dan gaat de batterij ook aanzienlijk achteruit. Ook hier heb ik de keuze om deze features te gebruiken of niet.

Profielfoto

Maikelw op 29 april 2010

Nou Steve,

Dan zorg je er voor dat Adobe moeite doet om Flash goed te krijgen voor je gadgets.

Veel gebruikers willen Flash en wie is hij om te bepalen dat wij dat niet “mogen”.

Profielfoto

Mac Erger Je Niet op 29 april 2010

@ Peter733: Geen goede vergelijking. Door Flash te accepteren zou Apple teveel afhankelijk worden van Adobe. Daar hoef je bij 3G, Wifi & Bluetooth niet bang voor te zijn

Profielfoto

vLint op 29 april 2010

Dat gezeur om flash ook. Waarom willen jullie allemaal per se flash hebben?

Ik kom het Nooit tegen op mijn iPhone, waarvan ik denk,”had ik nu maar Flash erop gehad”.

Inderdaad.
Ik heb er ook nog nooit last van gehad.:)

Profielfoto

Rano op 29 april 2010

@Peter733, zoiets moet je niet aan de eindgebruiker overlaten. Als de gebruiker een negatieve ervaring heeft met Flash op een telefoon krijgt de telefoon de schuld. En niet Flash.

Als hard/software producent moet je er gewoon voor zorgen dat de gemiddelde eindgebruiker tevreden is.

Flash is bij 90% van de iPad/iPhone gebruikers echt geen issue.

Profielfoto

63743 Master op 29 april 2010

Vond het altijd raar waarom Apple geen Flash toeliet op de iPhone, maar na deze redenen begrijp ik ze helemaal!:D

Profielfoto

Jurre86 op 29 april 2010

Amen

Profielfoto

iPot op 29 april 2010

Je kan Steve bijna geen ongelijk geven. Dit zijn heel redelijke argumenten om voor iets anders te kiezen.

Profielfoto

kpr op 29 april 2010

Het laatste argument is het belangrijkste. De rest is op te lossen. Bovendien, als mensen zo nodig flash willen, dan kopen ze toch een andere telefoon die momenteel wel flash biedt?

Profielfoto

LEXY op 29 april 2010

Ik weet zeker dat als de software engineers van Apple en Adobe de koppen bij elkaar zouden steken, binnen no time FLASH acceptable zou draaien op Mac en iPhone OS. Blijkbaar is de wil er gewoon niet, en die arrogantie zit denk ik meer bij Apple dan bij Adobe.

Profielfoto

So Klear op 29 april 2010

@Dr. Maddox

Qua hardware zou de iPad Flash prima aan kunnen, alleen wat Jobs al zegt is dat Flash niet geoptimaliseerd is voor mobiele apperaten zonder muis of toetsenbord, laat staan de Flash websites, games en tools die op het internet verspreid zijn.

Apple heeft wel degelijk een punt, ook wat betreft het blokkeren van de Flash geconverteerde iPhone apps. Ooit een java app gebruikt met een carbon shell in Mac Os X? Is niet te vergelijken met native apps. Die zijn gewoon en stuk beter.

Profielfoto

W0utR op 29 april 2010

Ik dacht dat we ondertussen toch al wisten dat FP 10.1 multitouch zou hebben, blijkbaar loopt steve dan toch wat achter.
http://tv.adobe.com/watch/adc-presents/multitouch-capabilities-of-flash-player-101/

FP 10.1 is zeer goed geoptimaliseerd voor mobiele toestellen, en ja, natuurlijk verbruikt dat ding nog altijd batterijduur, maar dat doen games volgens mij ook.

Profielfoto

G-Force op 29 april 2010

Duidelijk verhaal, mij maakt het verder niet zoveel uit. Ik mis Flash toch niet echt op de iPhone.

Profielfoto

Lexis op 29 april 2010

@Rano
Inderdaad.
Dat is precies hetzelfde als ik nu een YouTube filmpje op m’n mac aan iemand anders laat zien, en Safari crasht door Flash, dan is de Mac opeens een kloteapparaat.

Profielfoto

knekkie op 29 april 2010

flash is een non issue. Dat blijkt maar weer.
Tijd voor nieuwere meer open technologie.
Staat het je niet aan dan is er voldoende alternatief op de markt verkrijgbaar dat wel flash claimt te ondersteunen en je wel in alle keuzes de vrijheid geeft.

het ziet er alleen niet uit loopt constant vast en werkt crappie maargoed. daar kies je voor want je kan het waarschijnlijk allemaal ook uit zetten waardoor het WEL soepel draait.

Profielfoto

fatboysmart op 29 april 2010

Als ik al eens een keer problemen heb op mijn iMac dan is het vrijwel altijd gerelateerd aan Flash… opzouten ermee!

Profielfoto

BigAL op 29 april 2010

Het is gewoon een technology push van mijnheertje Steve. Laat hij er gewoon voor zorgen dat we een complete ervaring van het internet kunnen krijgen met zijn producten. Met die kwartaalwinsten van hem mogen we dat toch echt wel verwachten. Doe je best Steve. Ga voor de consument en niet voor je eigen dogma!

Profielfoto

STEVEJ0BS op 29 april 2010

Het lijkt me juist goed dat er een bedrijf is die een middel in handen heeft om aan deze vicieuze cirkel een einde te maken en deze ook gebruikt.

Flash is achterhaald. Dat is zuur voor Adobe maar ze zijn niet met de markt meegegaan.

Soms is het nodig om even iets te forceren.
De ‘computerervaring’ zal door deze stap, in de toekomst, voor iedereen beter worden of gelijk blijven maar zeker niet slechter worden.

Iedereen blij. Behalve Adobe.

Profielfoto

fastshifter op 29 april 2010

Steve: Just make that damn thing work!

Profielfoto

1984 op 29 april 2010

Adobe geeft strijd om iPhone op
To be clear, Adobe wants to make Flash Player 10.1 available for the iPhone and with Apple’s support, we’re ready to do the work — just as we and our partners are doing for Blackberry, Palm webOS, Android, Symbian, Windows Mobile, and many other platforms to give users uncompromised access to the web

Dit jaar nog komen er tientallen concurrenten van Apples iPad op de markt die op Android of Windows draaien, twee platformen waarop Adobe Air goed werkt. Adobe werkt samen met grote uitgevers zoals die van de New York Times. Die maken hun titels nu geschikt voor tabletcomputers met behulp van Air.Of Apple html 5 als standaard kan afdwingen, valt volgens hem nog te bezien. ‘Het ligt aan het succes van Apple. Als de iPad een marktaandeel van 30 of 40 procent krijgt, tja dan wordt het html 5.’

Profielfoto

svdv22 op 29 april 2010

Goed om eens een duidelijk, formeel standpunt van Apple te horen. Op puntje twee na vind ik het allemaal erg goede argumenten. Bij puntje 2 lijkt het net of ze denken dat youtube de enige site is die gebruik maakt van flash.

Profielfoto

1984 op 29 april 2010

Bij puntje 2 lijkt het net of ze denken dat youtube de enige site is die gebruik maakt van flash.


http://www.youtube.com/watch?v=IcTP7YWPayU

Profielfoto

Bor op 29 april 2010

Prima stuk van Steve…

Profielfoto

W0utR op 29 april 2010

http://jessewarden.com/2010/04/steve-jobs-on-flash-correcting-the-lies.html

toch ook eens interessant om dit te lezen.

Profielfoto

Dizajner op 30 april 2010

Ik weet het niet hoor, maar ik mis Flash absoluut niet op me iPhone. Sterker nog, ik irriteer me mateloos zodra ik op een website kom waarin enkel Flash in voorkomt (op Mac). Het is idd. langzaam, lomp en alles behalve gebruiksvriendelijk.

Bovendien zitten er nu zoveel onzin apps in de App Store, met Flash zou het binnen een paar maanden vervijfvoudigen. Wat krijg je dan? Een App Store met nog meer onzin en nog lagere kwaliteit Apps. Dat gaat allemaal ten koste van alles wat de iPhone te bieden heeft, en dus ook de eindgebruiker.

Profielfoto

W0utR op 30 april 2010

Doen jullie echt wel research voor jullie posten?
Of gedragen jullie zich gewoon als van die windows gastjes die maar 2 argumenten kunnen vinden om geen mac te kopen? Geen games en geen rechtermuis, en we weten beide dat ze niet waar zijn.

Als een flash website goed geprogrammeerd word, dan loopt deze zeer goed.
65 excellent flash designs, ik heb elke van deze getest en geen enkele is gecracht.

Maar ik hoor jullie niet zagen dat safari ook regelmatig crasht door javascript, omdat de programmeur fouten maakt …

Over je 2de opmerking, er zijn al genoeg apps goedgekeurd door Apple die met Flash gemaakt waren, en die apps waren van even goede kwaliteit als grootte apps gemaakt in Objective-C, sommige apps stonden zelf bij de top downloads.
En persoonlijk denk ik dat er meer mensen kunnen programmeren in html, css en javascript dan in Flash.

Dus heb je geen bang dat er daardoor ook apps van lage kwaliteit komen?

http://blogs.adobe.com/conversations/2010/04/moving_forward.html
Maar gelukkig doet Adobe gewoon voort en laten ze de iPhone vallen, we zullen binnen een paar jaar wel zien wie er gelijk had.

Profielfoto

Lexis op 30 april 2010

Microsoft zet in op HTML5.
Dagdag Flash.

Profielfoto

LEXY op 30 april 2010

Prima, laat de concurrentie maar laten zien dat Flash wel goed kan draaien opallerlei mobiele platvormen. Dan kan het eigenwijze Apple het later alsnog implementeren en zoals wel vaker achter de feiten aan hobbelen.

Profielfoto

JohnH op 30 april 2010

Een duidelijk, inzichtelijk en sterk verhaal van mr. Jobs.
En inderdaad vooral de laatste zin: Perhaps Adobe should focus more on creating great HTML5 tools for the future, and less on criticizing Apple for leaving the past behind.
Daar gaat Adobe niet mee kunnen lachen.

Profielfoto

csteelooper op 30 april 2010

Dayum! Wat een GEZEIK over FLASH zeg! Ik wordt helemaal GEK van sites die alleen een Flash-interface hebben. Zelfs die zijn er helaas nog voldoende. Die developers zouden hoognodig eens een alternatieve versie van de site moeten opzetten. En welke technologie ze daarvoor willen gebruiken mogen ze van mij verder compleet zelf weten, al is het HTML HyperTEXT of zo…
Voor mij speelt hier een reden die ik zelden van anderen hoor: Toegankelijkheid! Ik kan zelf ondanks mijn beperking goed overweg met mainstream devices en software, maar je moet je eens voorstellen hoe het is als je een Flash-only site bezoekt en je móet een screenreader gebruiken (o.a. VoiceOver dus). Meestal hoor je dan helemaal niks omdat Flash er zelf niet voor geoptimaliseerd is. Ik ben dus blij dat steeds meer overheden ervoor kiezen om een toegankelijkheidsprogramma op te zetten voor websites, waardoor dit soort excessen tot het verleden zullen gaan behoren.
In HTML5 is er rekening gehouden met toegankelijkheid, waardoor ik liever een HTML5-site heb met dynamische content dan een Flash-only site.

En voor ALLEN die zeggen dat een browser zonder Flash niet volledig is: heeft hier ímand ooit een browser gezien waar Flash al IN zat? Dus zónder dat er een plug-in moet worden geïnstalleerd?? Nee dus. Met andere woorden: Elke browser zonder Flash kán alles – zolang Flash daar waar mogelijk wordt gemeden.

Ik begrijp best dat er (nu nog) toepassingen zijn, die zonder Flash niet zouden bestaan, zoals onder andere FarmVille en de meeste andere social games op Facebook. Maar in tegenstelling tot wat velen denken, vormt dit NIET de grootste categorie van toepassingen waarvoor Flash gebruikt wordt. Flash wordt (raar genoeg) erg vaak gebruikt voor (video) streams en navigatiedoeleinden. En in díe twee categorieën kan men best zónder Flash. Waar een wil is, is een weg…

Profielfoto

Lauwrence op 30 april 2010

Goed onderbouwd verhaal door Steve.

Ik heb Flash nog nooit gemist op de iPhone. En daarmee wil ik niet zeggen dat Flash websites niet de moeite zijn, integendeel, zo’n nette site moet je gewoon op een fatsoenlijk LCD bekijken.

Profielfoto

dikketienes op 30 april 2010

Als eerst moet ik zeggen ik mis Flash niet maar de onderbouwingen van Jobs zijn niet al te best.

Flash zou niet goed overweg kunnen met multitouch nou ik heb ze gezien en gemaakt en werkt super mooi.

En hij moet flash niet de schuld geven dat de iPhone het niet aan kan maar de iPhone.

Niet dat ik het mis maar niet al te sterk.

Profielfoto

BigAL op 30 april 2010

Het is inderdaad gewoon Apple’s eigen hardware en OS dat er gewoon niet zo goed mee overweg kan. De pot verwijt de ketel..

Profielfoto

Bor op 30 april 2010

Ik vraag me bij veel reacties hier af of mensen ook echt het artikel hebben gelezen voordat ze reageerden…

Profielfoto

ZwaN op 30 april 2010

Het is heel simpel. Mr. Jobs geeft hier aan dat ze het niet willen en beagumenteerd dat. Daar valt geen discusie over te voeren. Het kan natuurlijk dat personen het er niet mee eens zijn, maar gelukkig zijn daarvoor alternatieven. Klaar.

en daarbij komt nog dat Apple een aantal grote inkomsten bronnen misloopt! Apple moet het natuurlijk van de App Store hebben, en wanneer je flash gaat ondersteunen, gaat iedereen gratis flash games spelen.

waar gaat t over, Lekker belangrijk allemaal.

Voor iedereen die zit te zeiken dat de iPhone/iPod Touch en iPad flash moet ondersteunen, #childplease

Profielfoto

BigAL op 30 april 2010

@ZwaN: je hebt helemaal gelijk, als je Flash wil, neem je gewoon hardware die Flash wel prettig vindt.

Profielfoto

Vanstra op 30 april 2010

Wat ik eigenlijk nog niet gehoord heb is dat bij HTML5 meer nodig is dan alleen een nl. de videocodec die daar achter gaat draaien. Tot op heden is het nog niet duidelijk welke codec (ogg theora of h.264) daarvoor gebruikt gaat worden. Ogg Theora is opensource welke door de W3C organisatie in eerste instantie als standaard gekozen is. H.264 daarentegen is gepatenteerd door MPEG LA (waarbij Apple en Microsoft zijn aangesloten maar Adobe en Google niet) en is populair en wordt breed gebruikt. Het betreft hier dus patentrechtelijke bescherming waar makers van browsers en anderen een licentie voor moeten aanschaffen om de H.264 codec te mogen gebruiken.
Dus zou je zeggen dat Apple voor Ogg Theora zal kiezen maar het is niet bekend in hoeverre Ogg onderdelen of technologie gebruikt welke door derden mogelijk al gepatenteerd zijn en daarnaast zijn de bestanden van Ogg 30% groter dan de bestanden van H.264.
Evengoed nog een lastig vraagstuk.

Bron: iCreate Uitgave 17 blz. 70

Profielfoto

sally op 30 april 2010

Ik vraag me bij veel reacties hier af of mensen ook echt het artikel hebben gelezen voordat ze reageerden…

Dat vraag ik me ook af.
Hier iemand die het in ieder geval goed heeft gelezen en laat zien hoeveel zinnige kritiek je op het stuk van Jobs kunt hebben, zelfs als je heel welwillend tegenover Apple staat:
http://jessewarden.com/2010/04/steve-jobs-on-flash-correcting-the-lies.html

Profielfoto

RhB-Mikey op 30 april 2010

Flash is zooooooo 1995

Profielfoto

1984 op 01 mei 2010

@walle en andere verwijder Flash per direct van je Mac, en vermeld je surf ervaring en je bevindingen zonder Flash op het internet

Profielfoto

1984 op 01 mei 2010

(off topic): Kijk, hier baal ik dus van: plaats je een reactie, ontdek je dat hij er niet op staat. Plaats je nog eens (ongeveer) dezelfde reactie. Ontdek je wéér dat hij er niet op staat. Dan geef je het maar op. Om uren daarna te zien dat de reacties er plotseling alle twee op staan. Heel irritant, voor zowel de lezer als de plaatser(ik)

Inderdaad OMT2 is zeker geen vooruitgang……ervaar hetzelfde probleem

Profielfoto

anoniem op 01 mei 2010

Het probleem is dat HTML 5 misschien best OOIT een rol zal gaan spelen, maar dat nu nog niet doet. De standaard is nog niet eens gereed, implementatie zal daarna ook nog wel een tijdje gaan kosten.

Als Adobe en Apple echt zouden willen, zouden deze problemen binnen de kortste keren uit de wereld zijn geholpen. Maar ja…

Profielfoto

Djmichel op 03 mei 2010

Heb eens het orginele stuk gelezen en ben het volledig met hem eens.

Amen;)

Profielfoto

DBLCreations op 27 februari 2015

Met HTML5 kan je nu hele mooie dingen doen… Animatie inc. Steve heeft groot gelijk… En trouwens, hij wilt helemaal niet bepalen wat wij mogen of niet… Het is gewoon een logische evolutie. Als iets slecht werkt of zorgt voor slechte ervaringen en er is een ‘vervanger’ voor die het goed doet, waarom dat dan niet gebruiken?

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?