Steve Jobs verdedigt developer license agreement

Door: Anth - 68 reacties

Tegelijkertijd met de presentatie van iPhone OS 4 heeft Apple ook de voorwaarden voor het creëren van applicaties voor de iPhone gewijzigd. In de bijgewerkte clausule staat namelijk dat het niet toegestaan is applicaties toe te voegen die direct zijn ‘vertaald’ uit een andere programmeercode. Hierbij verwijst de clausule naar niet toegestane programmeertalen als Microsoft Silverlight en Adobe Flash.

Deze aankondiging heeft  kwaad bloed gezet bij veel developers. Ook Adobe is niet blij met de nieuwe voorwaarden van Apple. Een van de belangrijkste features van Flash CS5 was namelijk de mogelijkheid tot het omzetten van flash naar een formaat dat gebruikt kon worden op de iPhone en iPad. Met de recente wijziging in de voorwaarden maakt Apple dit echter direct weer onmogelijk.
Maar waarom is Apple hier zo fel op tegen? Greg Slepak, algemeen directeur van TaoEffect, vroeg het de grote baas zelf.

Hij stuurde een e-mail naar Steve Jobs, met de constatering dat overal op het internet negatief was gereageerd op de nieuwe license agreement.  Zoals Steve de laatste maanden wel vaker doet, beantwoordde hij de e-mail. Hij ontkrachtte in deze mail de bewering van Greg Slepak en verwees naar een artikel op Daring Fireball. Steve vond dit artikel van John Gruber niet negatief, ‘maar juist verhelderend’.
Hierop antwoordde Greg dat Apple ‘de creativiteit van developers op deze manier beperkt’ en maakt duidelijk dat er tal van succesvolle programma’s op deze manier zijn vertaald, bijvoorbeeld Mozilla Firefox.
‘Dat hebben we al geprobeerd, en het leidde tot niet  bijzondere applicaties en belemmerde de ontwikkeling en voortgang van het iPhone-platform’ koppelde Steve vervolgens terug.
Lee Brimelow, Flash evangelist en tevens werknemer bij Adobe, is echter van mening dat Apple er met deze wijziging op uit is om  de verkoopcijfers van Adobe’s CS5 schade toe te brengen en noemt het ‘een vijandige en slechte zet’.

Wat vind jij van de recente wijzigingen in het beleid van Apple?

bron

Reacties

68 reacties
  • Profielfoto
    macses

    slechte zet voor ons, maar begrijpelijk vanuit het standpunt van apple.
    Er is iets voor te zeggen dat de app store de iPhone net dat tikkeltje specialer maakt dan de andere platforms.
    als men makkelijk kan omzetten naar andere platforms is het unieke van de iPhone weg;
    ik vind het persoonlijk geen goede zet

  • Profielfoto
    WiiPhone

    belemmerde de processen van het iPhone-platform
    Volgens steve:

    hinders the progress of the platform

    Ik zou het vertalen alsof het de ontwikkeling van het iPhone OS tegen gaat.

  • Profielfoto
    kasuja

    Een goede zet als het te doen is om kwaliteit van de apps.

    Volgens Jobs heeft Apple op het Mac OS X platform genoeg ervaring met extra programmeerlagen tussen de eigen SDK en de ontwikkelaar en dit leverde matige applicaties op die de vooruitgang van het platform gehinderd hebben.

    Ontwikkelaars die cross-compiler tools gebruiken kunnen geen gebruik maken van specifieke innovaties van Apple en lopen de kans dat de software niet meer werkt na een update van het besturingssysteem.

  • Profielfoto
    ProBookMac

    Steve houdt niet van Flash. Altijd maar dat wachten met die pre-loaders. . . . nog 56%. . . . .nog 77%. . . . . 89%. . . . . 91%. . . . . . 99%

    Hup weg ermee, allemaal aan de html5

  • Profielfoto
    Chowmin

    Another way to look at the Adobe VS Apple scuffle: “Sorry, Adobe, you screwed yourself” :slant:

  • Profielfoto
    R1039

    slechte zet voor ons, maar begrijpelijk vanuit het standpunt van apple.

    Vind ik niet, de apps welke niet uit de SDK zelf komen rollen draaien vaak veel minder dan de echte apps welke gewoon in de SDK zijn ontwikkeld.

  • Profielfoto
    ctmartha

    Flash is aan de ene kant een fantastisch programma waar je heel mooie sites mee kan maken cq opleuken. Helaas is het ook vaak de reden dat je browser crashed. Nu er alternatieven zijn heeft het bedrijf uit Cupertino dit platform in de ban gedaan voor de mobiele devices (lees: iPhone, iPad) omdat het de “user experience” negatief beinvloed. Eigenlijk een heel valide argument en ik denk dat Apple hier voor de troepen uit loopt en dat we in de komende jaren steeds minder flash gaan zien.

  • Profielfoto
    ctmartha

    Ik denk dat het 1 op 1 porten van applicaties vanuit andere omgevingen niet de voorkeur van apple heeft omdat ze dan niet specifiek voor de iPad en iPhone geschreven zijn. Op het moment heeft Apple genoeg applicaties (aantallen) maar wil de kwaliteit van deze applicaties verbeteren. Als je iets van scratch moet schrijven is de kans dat hier beter over na is gedacht gewoon groter.

  • Profielfoto
    Smidse

    De jongens van Adobe etc. kunnen nu wel boos zijn op Apple maar al jaren
    laten zij de programma’s voor de Mac achter lopen bij die voor Windows.
    Dus ik begrijp wel dat Apple zijn koers vaart, en terecht.
    Een bedrijf dat zo voor uit strevend is als Apple moet z’n eigen koers varen
    laat de rest er maar achter aan huppelen.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Steve wil van Flash af dat is duidelijk:P
    Het voelt naar om een bedrijf die denkt goede bedoelingen te hebben zo hak te zetten.

    Maar Adobe maakt gewoon energievretende rotzooi. Dat mag iedereen lekker op Windows gebruiken maar het voldoet niet aan de kwaliteitseisen van Apple.

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Helder stuk op Daring Fireball. Helemaal mee eens, en dus met Steve.
    Uiteraard.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Steve snapt als geen ander wat er onder de motorkap in programma’s (of flash) gebeurd, ze waren er ook snel bij met het opheffen van diskettes e.d. Nu is het een programmeerplatform, ik sluit me bij Gijs aan

  • Profielfoto
    bassmac

    Men is er al een hele tijd over bezig, Apple heeft de meeste argumenten aan hun kant, (en het is ook van Apple btw)
    Wat ik me afvraag: kun je nu alleen maar op een Mac die apps programmeren, of klopt dat niet echt?

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Flash is slechts de speerpunt. Adobe en Apple gaat al jaren niet lekker. Als Adobe niet tussen nu en pak’m beet twee jaar zijn leven substantieel betert zijn ze op het Apple platform ten dode opgeschreven. Bloatware en veel te traag, dat gaat zich wreken. Je ziet nu al clubs als Automator en Aviary heel behoorlijke producten in de markt zetten die Adobe wel eens heel veel pijn zouden kunnen gaan doen. Overigens: ik ben CS4 gebruiker, maar begin zo langzamerhand toch te twijfelen of CS5 die 900 euro wel waard is…

  • Profielfoto
    readefries

    Eens.

  • Profielfoto
    prullenbak

    Als ik een app in de appstore koop, ga ik er vanuit dat die voor mijn iphone geschreven is, dat ie stabiel is, zich aan de guidelines van apple houdt, en dus dat de usability voor n groot deel is wat ik gewend ben van goede apps.

    Dus wil ik geen halfgare flash-app. Klaar.

    Op webwereld trouwens een filmpje met uitleg van de kant van Adobe. Die man brengt het gewoon genuanceerd, en maakt zich helemaal niet kwaad. Hij vind het jammer, dat wel.

    http://webwereld.nl/nieuws/65696/jobs-verdedigt-verbod-op-onpure-code.html

  • Profielfoto
    Atjous

    Deze zin uit dat artikel van Daring Fireball zegt het helemaal: “Apple doesn’t want everywhere, they just want everywhere good.”

    Dat is volgens mij precies waarom u en ik zo aan onze Apple-spulletjes hechten.

  • Profielfoto
    W0utR

    Dus als een app geschreven in C++ half afgewerkt is en crash, dan is C++ opeens een slechte taal?

    Het is niet omdat een flash app/website crash dat flash slecht is, meestal is het gewoon fout geschreven

  • Profielfoto
    kj.web

    Waar [punt]

  • Profielfoto
    gepeterd

    Ik heb het gevoel dat we een stuk van het verhaal missen. Is adobe op goed geluk begonnen aan deze functie in flash CS5? of is het in overleg met apple geweest.

    Ik ga persoonlijk uit van de eerste, en apple kiest stabiliteit en vooral controle. Als je met tussenplatformen werkt verlies je altijd iets aan performance een het zal ook issues hebben met de multi-task functionaliteiten die bv. alleen geluid door laten e.d.

    Ik heb geen hekel aan flash, jammer dat het op osx soms nog wat traag is en crashes veroorzaakt, maar daar zou apple zichzelf ook van een goede kant kunnen laten zien.

    Jammer voor Adobe dat ze zo’n mega investering eigenlijk weg kunnen gooien.

    Wel goed dat apple de kwaliteit van apps hoog wil houden en daarom alleen voor apps speciaal voor de iphone/ipad kiest.

    Ik ben wel bang dat Adobe met de instelling van apple minder aandacht aan osx gaat besteden, vele gebruikers hechten veel waarde aan oa. Photoshop

  • Profielfoto
    DeXoN

    Ik heb het gevoel dat we een stuk van het verhaal missen. Is adobe op goed geluk begonnen aan deze functie in flash CS5? of is het in overleg met apple geweest.

    Ik ga persoonlijk uit van de eerste, en apple kiest stabiliteit en vooral controle. Als je met tussenplatformen werkt verlies je altijd iets aan performance een het zal ook issues hebben met de multi-task functionaliteiten die bv. alleen geluid door laten e.d.

    Ik heb geen hekel aan flash, jammer dat het op osx soms nog wat traag is en crashes veroorzaakt, maar daar zou apple zichzelf ook van een goede kant kunnen laten zien.

    Jammer voor Adobe dat ze zo\’n mega investering eigenlijk weg kunnen gooien.

    Wel goed dat apple de kwaliteit van apps hoog wil houden en daarom alleen voor apps speciaal voor de iphone/ipad kiest.

    Ik ben wel bang dat Adobe met de instelling van apple minder aandacht aan osx gaat besteden, vele gebruikers hechten veel waarde aan oa. Photoshop

    Waarom zou Apple mee willen werken aan Flash? Audi werkt toch ook niet samen met Mercedes :s

    Daarbovenop komt nog eens dat Adobe weinig moeite doet om Flash deftig te laten werken op OSX, dus zie ik echt niet in waarom Apple Adobe zou moeten helpen als ze zelf geen inspanning doen.

    Flash heeft voor een besturingssysteem een waarde van 0. De meeste gebruikers willen Flash op hun iPhone/iPad omdat er nu bepaalde elementen zijn op het web die Flash nodig hebben. Maar aangezien steeds meer en meer website overschakelen naar HTML5 (door de iPad) gaat Flash steeds minder en minder terug te vinden zijn en gaan gebruikers ook niet meer achter Flash vragen.

    En Adobo gaat niet zo snel het mac platform achterwege laten want ik durf erop te wedden dat het merendeel van de Adobe gebruikers ook Mac gebruikers zijn. En geef nu ook eerlijk toe het verschil tussen laten we zeggen CS3 en CS5 is nu ook weer niet gigantisch te noemen.

  • Profielfoto
    sally

    Er worden dingen door elkaar gehaald.
    Er zijn met de Adobe Flash for iPhone compiler in de ontwikkelingsfase al apps gemaakt, die zijn goedgekeurd door Apple. Hoe lang is het geleden dat Adobe deze compiler heeft aangekondigd? Hoe lang heeft Apple gewacht er een stokje voor te steken?
    Vandaag is Adobe CS5 met deze nieuwe aardige feature in Flash waar van te voren al de nodige reclame voor is gemaakt, gepresenteerd.
    Apple heeft het hiermee bij een heleboel mensen verbruid.
    Als Apple ook maar een klein beetje hechtte aan een nette omgang met andere bedrijven, was dit zo niet aangepakt.

  • Profielfoto
    sally

    Er worden dingen door elkaar gehaald. Er zijn met de Adobe Flash for iPhone compiler in de ontwikkelingsfase al apps gemaakt, die zijn goedgekeurd door Apple. Hoe lang is het geleden dat Adobe deze compiler heeft aangekondigd? Hoe lang heeft Apple gewacht er een stokje voor te steken? Vandaag is Adobe CS5 met deze nieuwe aardige feature in Flash waar van te voren al de nodige reclame voor is gemaakt, gepresenteerd. Apple heeft het hiermee bij een heleboel mensen verbruid. Als Apple ook maar een klein beetje hechtte aan een nette omgang met andere bedrijven, was dit zo niet aangepakt.

    Meer lezen: http://www.onemorething.nl/2010/04/steve-jobs-verdedigt-developer-license-agreement/#more-6146#ixzz0ktuQy9MQ

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Er worden dingen door elkaar gehaald.
    Er zijn met de Adobe Flash for iPhone compiler in de ontwikkelingsfase al apps gemaakt, die zijn goedgekeurd door Apple. Hoe lang is het geleden dat Adobe deze compiler heeft aangekondigd? Hoe lang heeft Apple gewacht er een stokje voor te steken?
    Vandaag is Adobe CS5 met deze nieuwe aardige feature in Flash waar van te voren al de nodige reclame voor is gemaakt, gepresenteerd.
    Apple heeft het hiermee bij een heleboel mensen verbruid.
    Als Apple ook maar een klein beetje hechtte aan een nette omgang met andere bedrijven, was dit zo niet aangepakt.

    Heeft Adobe het met Apple overlegd dat ze iets dergelijks zouden gaan maken? Ze zijn gewoon op eigen houtje aan de slag gegaan.

    En misschien heeft Apple wel met Adobe gecommuniceerd maar is het nooit naar buiten gekomen.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Ik zit een half uur geleden met een volle batterij (goed voor 3:30 uur) naar een Flash film te kijken. Na een half uur heb ik nog maar 7% batterij over.

    Als die troep op de iPhone komt krijg je gezeik dat de batterij zo snel leeg gaat. De consument gebruikt de iPhone dus zal klagen dat de batterij van de iPhone kut is.

  • Profielfoto
    W0utR

    En in FP 10.1 is het probleem met de batterij al zeer goed opgelost, tenminste als je zelf wat opzoekt en niet altijd blijft praten over wat andere zeggen.

    @gepeterd, natuurlijk zal Adobe niet overlegd hebben, Adobe wilt Flash naar alle media krijgen, en daar zijn ze goed in geslaagd, jammer dat Apple niet wilt meerwerken …

  • Profielfoto
    1984

    Windows en andere besturingssystemen moeten het maar eens onmogelijk maken (zoals je met Safari 3) zodat je geen toegang meer hebt tot de iTunes store, ik zie dan graag de reactie van Steve Jobs

  • Profielfoto
    sally

    Ik zit een half uur geleden met een volle batterij (goed voor 3:30 uur) naar een Flash film te kijken. Na een half uur heb ik nog maar 7% batterij over.

    Als die troep op de iPhone komt krijg je gezeik dat de batterij zo snel leeg gaat. De consument gebruikt de iPhone dus zal klagen dat de batterij van de iPhone kut is.

    Dit gaat niet over Flash Video (flv) of over Flash animatie (swf) maar over
    Apps. Je roept maar wat.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    @1984: ik begrijp niet dat je niet allang naar het Computer!Totaal forum bent verhuisd? Ik lees puur nog negatieve reacties van je. Of ben je gewoon een troll? Verdiep je aub eens in de materie in plaats van zomaar overal wat in de rondte te roepen zeg…

    Maar even ontopic:
    Ik steun het standpunt dat Flash bagger is. Mijn laptop krijgt inderdaad ook een hartverzakking als ik een site met Flash open laat staan. Het ding verbrandt dan zowat mijn scrotum…

    Is het nou zo dat Adobe gewoon geen fatsoenlijke OSX software WIL schrijven of zit er tweeënhalve programmeur op de OSX afdeling waardoor ze het niet KUNNEN schrijven? Alles wat ik van dat bedrijf gebruik trekt batterijen leeg, heeft anderhalf uur nodig om op te starten en is niet vooruit te branden. Dan hebben we het nog niet over de altijd afwijkende GUI van al hun programma’s.

  • Profielfoto
    1984

    Daarnaast is de samenwerking tussen Apple en andere software ontwikkelaars al langer slecht, in de periode dat Apple over ging op Intel heeft Adobe ook lang moeten wachten op de nodige info om een aangepaste versie uit te brengen, wat voor gebruikers niet prettig was, en sommige bedrijven zijn overgestapt op Windows.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    @Sally: Flash is Flash. Als je apps gaat converteren vanuit Flash krijg je volgens mij dus nog slechtere code. Je laat namelijk een computerprogramma een slecht geschreven stuk code in een ander stuk code vertalen. Lijkt je dat een goed idee? Mij niet.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    @Sally: Flash is Flash. Het door een computer programma laten vertalen van een Flash programma naar een andere taal lijkt mij alleen nog maar tragere en slechtere code op te leveren.

    @1984: waar haal je dat nu weer vandaan? Apple heeft gewoon alle developers op hetzelfde moment de inside info gegeven van de overstap op Intel, ook Adobe. Dat zij pas veel te laat met het (slecht) converteren van hun driemiljard regels code beginnen is hun eigen schuld. Andere bedrijven hebben hun applicaties meteen opnieuw gecodeerd, Adobe wilde zolang mogelijk aan hun ouwe shit vasthouden en daar betalen ze nu de prijs voor.

  • Profielfoto
    W0utR

    Wanneer gaan mensen eens begrijpen dat flash gebruikt word voor animatie’s en zware websites, natuurlijk verbruikt dat veel meer batterij en CPU, het is niet gewoon stomme tekst dat gerendeerd word.

    Jullie verwachten precies dat 100km fietsen dezelfde inspanning is als 1km fietsen … (stomme vergelijking, maar je begrijpt wat ik bedoel)

    Ik steun het standpunt dat Flash bagger is. Mijn laptop krijgt inderdaad ook een hartverzakking als ik een site met Flash open laat staan. Het ding verbrandt dan zowat mijn scrotum…

    En dat is gewoon doordat het slecht geprogrammeerd is, er zijn genoeg zware flash applicatie’s die wel normaal werken, maar blijkbaar ga je daar nooit naartoe.

    Ik heb ook al apps gehad op mijn mac die mijn CPU 200% de hoogte in smeten, hoe komt dat dan?
    Gewoon slecht geprogrammeerd, of is de programmeertaal opeens slecht daardoor?

  • Profielfoto
    1984

    @Cenobyte ik begrijp jouw opmerking,“You sound like an Apple salesperson!”.http://www.cenobyte.nl/computers/index.html

  • Profielfoto
    Cenobyte

    @Woutr: nee, de implementatie van Flash op de Intel Mac’s is gewoon slecht gedaan door Adobe. Als een bepaald stuk Flash je iMac of Macbook laat zweten, draait het vaak gewoon zonder problemen en moeite op een Windows bak. Het is dus gewoon de “motor” die de Flash code draait voor de Mac die slecht is. Adobe doet daar niks aan.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    @1984: sjonge, die opmerking had je nog niet gemaakt…:confused:

    Ouwe koeien en zo…

  • Profielfoto
    W0utR

    @Cenobyte, flash op de macs in inderdaad niet perfect, maar ik blijf erbij, er zijn genoeg flash applicaties / websites die wel normaal draaien, en er zijn er andere die totaal fout geprogrammeerd zijn, en dan begint je mac idd te blazen.

    Ik herinner mij nog altijd die audio demo van HTML5, keek ik ff naar mijn CPU en stond safari toch wel als eerste met iets over de 100%.

  • Profielfoto
    1984
  • Profielfoto
    SebastienK

    Als Steve het goed vindt wie ben ik dan om het slecht te vinden?

  • Profielfoto
    So Klear

    Vooral de laatste alinea in het Daring Fireball artikel geeft een mooi beeld in wat er nu en ieder geval NIET meer gebeurd.

  • Profielfoto
    JacobK

    Ik vind het een beetje een vaag verhaal. Waarom selecteren ze niet gewoon per ingediende app, in plaats van nu een hele rits apps van te voren al af te wijzen? Als een developer een perfect werkende app schrijft in Flash CS5 dan komt die er nu niet in, omdat er toevallig veel andere apps van dat platform ruk zijn.

    Om maar even een vergelijking te trekken, das hetzelfde als roepen “het meeste voedsel uit Duitsland is vies, dus ik eet geen Duits voedsel”. Terwijl je dan misschien die heerlijke schnitzel misloopt.

  • Profielfoto
    dinck

    Is net dat bedrijf uit Redmond een beetje in het gareel gedwongen en dan gaat dat bedrijf uit Cupertino arrogant sliiken-of-stikken-gedag vertonen…

  • Profielfoto
    BigAL

    Big Buck Apple

  • Profielfoto
    verwijderd

    Iedereen moet gewoon overgaan naar HTML5!:lol:

  • Profielfoto
    W0utR

    Inderdaad, want zo’n stomme gradient verplaatsen: demo
    Verbruikt maar 85% van mijn CPU, en de code erachter is zeker en vast zeer proper!

  • Profielfoto
    Racketeers

    Dus zoiets als dit:

    And, obviously, such a meta-platform would be out of Apple’s control. Consider a world where some other company’s cross-platform toolkit proved wildly popular. Then Apple releases major new features to iPhone OS, and that other company’s toolkit is slow to adopt them. At that point, it’s the other company that controls when third-party apps can make use of these features.

    Met een vertaal machine omgezet naar:

    En, uiteraard, zou een dergelijke meta-platform niet onder controle van Apple. Overweeg een wereld waarin een andere vennootschap die cross-platform toolkit bleek razend populair. Toen Apple brengt belangrijke nieuwe functies toe aan iPhone OS, en dat andere bedrijf toolkit is langzaam aan te doen. Op dat moment, het is het andere bedrijf dat de controles bij de toepassingen van derden kunnen gebruik maken van deze functies.

    Vrijwel onleesbaar en dus voor de lezer onbruikbaar. Gevolg: Lezer stopt met lezen en tekst dient geen doel meer. Tekst kan uit roulatie genomen worden…

    Als nou echter de tekst wel goed leesbaar zou zijn, wat is dan het probleem dat er een vertaalmachine gebruikt is geweest?

  • Profielfoto
    snipper

    Dus als een app geschreven in C++ half afgewerkt is en crash, dan is C++ opeens een slechte taal?

    Het is niet omdat een flash app/website crash dat flash slecht is, meestal is het gewoon fout geschreven

    Helemaal mee eens. En als Apple Flash zulke bagger vind, waarom zit de Flash plugin dan nog steeds bij Safari? Door Flash te bannen van de iPhone, crashen er niet minder Macs.

    Overigens is mijn Mac afgelopen jaar niet één keer gecrasht op Flash en ik ben nota bene Flash developer… dus waar dat vandaan komt begrijp ik niet.

    Ach, al ben je nog zo’n MacFanBoy, het mag nu onderhand wel duidelijk zijn dat het niets meer met rede te maken heeft? Apple en Adobe hebben ruzie en dat vechten ze over de ruggen van gebruikers en programmeurs uit.

  • Profielfoto
    snipper

    En dan nog wat. Er wordt gesuggereerd dat ‘cross-applicaties’ per se niet voor iPhone OS geschreven worden, maar er zijn volop Flash programmeurs die niet in C++ kunnen werken, maar wel in actionScript. Die mogen nu dus geen iPhone app maken, onder het mom dat dat niet optimaal is, terwijl de grootste n00bs in C# of C++ dat wel mogen… :confused:

  • Profielfoto
    BSDaemon

    Ik snap het punt opzich ook wel vanuit user interface bekeken. Als ik bekijk wat ik fijn vind aan OS X (behalve dat het stabiel draait), is het feit dat de interface een geheel is. Ik kan me voorstellen dat met cross-compilers dat niet meer het geval zal zijn. Ik neem als voorbeeld Linux (waar ik ook veel mee werk), heel veel goedwerkende prachtige programma’s, echter weinig consistentie in de user interface. Dit argument hoor ik toch erg weinig in de voorgaande discussie, maar is wel de reden dat ik dit bericht nu typ vanuit OS X, en niet vanuit Linux.

  • Profielfoto
    snipper

    Ik zit een half uur geleden met een volle batterij (goed voor 3:30 uur) naar een Flash film te kijken. Na een half uur heb ik nog maar 7% batterij over.

    Als die troep op de iPhone komt krijg je gezeik dat de batterij zo snel leeg gaat. De consument gebruikt de iPhone dus zal klagen dat de batterij van de iPhone kut is.

    Nu kan deze consument helemaal niet naar een Flash film kijken. DAT is pas kut!

  • Profielfoto
    FruitCompanyOwner

    allemaal leuk en aardig en ja flash is 3x nix… maar als gebruiker ontkom je er soms niet aan….
    heel veel filmpjes staan wel in het flash formaat op het net.. dan heb ik toch liever de keuze om die brakke flash toch maar te gebruiken…

  • Profielfoto
    queenfan

    Lees je het onderstaand bericht dat is het ergens ook wel logisch dat Apple Adobe laat vallen.

    Zie: http://innerdaemon.wordpress.com/2010/04/10/sorry-adobe-you-screwed-yourself/

  • Profielfoto
    sally

    De toekomst is dat software makers en gebruikers op alle mogelijke manier de controle van Apple gaan omzeilen, desnoods gewoon in html5
    De Flash voor html5 compiler schijnt er ook al te zijn.

  • Profielfoto
    ion8

    En wat van MS SilverLight uitsluiting te denken ???

    Interressant wisseling van argumenten (al is ie tegen het eind een beetje dom zou ik zeggen). Wat mij bevreemd is dat niemand iets vraagt of zegt over uitsluiting van MS SilverLight. Any thoughts please ?

  • Profielfoto
    ctxppc
  • Profielfoto
    Cenobyte

    @ion8: ik denk dat SilverLight mogelijkerwijs een (voor Apple) groot probleem deelt met Flash: het is een gesloten standaard. Dat is één van de redenen dat Apple graag naar HTML5 wil.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    @queenfan: inderdaad. De mensen die fan zijn van Adobe en Flash en die ons uitschelden voor “Apple fanboys” mogen dat stukje inderdaad wel eens lezen. Adobe stapte veel te laat in de Apple trein in en moet dat nu gewoon met een fikse achterstand bekopen. Ik kan me de eerste CS troep nog herinneren: gewoon slecht vanaf Windows geporte rotzooi. Flash is blijkbaar op het OSX platform tot op heden nog steeds in die waardeloze status blijven steken. Blij dat het nu de nek omgedraaid gaat worden.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Helemaal met Cenobyte eens.

  • Profielfoto
    queenfan

    @Cenobyte, en als je het verhaal in je achterhoofd houdt en dan de lezing van Steve Jobs terug leest dan begrijp ik wel waarom hij niet wil dat Adobe flash port op de iPhone, iPod Touch en iPad.

  • Profielfoto
    1984

    Indien Steve Jobs Adobe koopt, zoals hij voor heen Final Cut Pro kocht van Macromedia en het een andere naam geeft is iedereen weer tevreden over het zelfde product.Maar de realiteit is dat de iPad en iPhone zijn beperkingen heeft betreft bepaalde software, een beetje zwak om daar andere software ontwikkelaars de schuld van te geven.

  • Profielfoto
    EWH

    Wat ik me nu afvraag: Waarom zijn alle discipelen van Apple nu ineens zo faliekant fel tegen Flash? Zouden ze dat ook zo fel zijn als Jobs er niet over begonnen was? Oh wacht, ik snap ´t! Nu kan iedereen die er aan meedoet zeggen: ”Ja maar Steve vind dat ook”

    M.a.w.: zo zie je maar weer, het elkaar napraten is een collectieve hobby geworden ofzo… Lekker gezellig samen blaten tegen Adobe, dat geeft toch wel een knus wij-gevoel denk ik dan maar?

  • Profielfoto
    bugboy

    HTML 5 is nog geen alternatief. De dingen die ik gezien heb vreten nog meer CPU power dan de gemiddelde Flash applicatie.

    Flash voor de Mac is inderdaad dramatisch. Mijn MBP 2.53Ghz kan amper een video weergeven, terwijl een veel oudere Windows laptop dat prima kan.

    Veel Apple fanboys wijzen naar Adobe, maar waarom zouden ze doelbewust een slechte applicatie maken voor de Mac en het op Windows prima laten draaien? Als het andersom was geweest, dan was Windows gewoon slecht geweest, maar nu is het Adobe. Misschien is het ontwikkelplatform voor de Mac wel gewoon minder (ik weet het wel zeker, want ik heb voor beide systemen geprogrammeerd).

    Een beetje meer kritisch kijken naar je eigen keuzes is wellicht wel gezond. Apple maakt mooie dingen, maar ook die zijn echt wel voor verbetering vatbaar. De muis met maar één knop was ook heilig, maar sinds een tijdje zijn ze toch echt om. Volgens mij is zelfs de grootste Mac-adept daar nu blij van.

  • Profielfoto
    hkees

    Met Flash of Silverlight zou je een geheel nieuwe interface kunnen produceren, een soort Flash phone op een iPhone dus. Verstandige zet dus om dit niet toe te laten.

  • Profielfoto
    Jerry.w

    echt super super irritant, met adobe flash cs5 kon ik net een beetje coderen komt apple dat het niet meer mag… moet ik nu zeker helemaal van voor af aan beginnen met het iPhone SDK

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Lees je het onderstaand bericht dat is het ergens ook wel logisch dat Apple Adobe laat vallen.

    Zie: http://innerdaemon.wordpress.com/2010/04/10/sorry-adobe-you-screwed-yourself/

    I.D.D. Koekje van eigen deeg, Adobe!:evil:

  • Profielfoto
    Nisei

    Ja, Adobe moet gewoon geen CS meer voor OSX uitbrengen.

  • Profielfoto
    Hessel89

    slimme zet of niet, OS4 blijft Apple’s eigen platform dus ze mogen zelf beslissen wat er mee gebeurd. Adobe heeft geen poot om op te staan.
    Dat Adobe nou zijn tijd verspilt in het ontwikkelen van de Flash5 naar iPhone OS emulator is ontzettend zonde, maar ze doen het toch echt zelf..

  • Profielfoto
    arri

    grof gezegd zijn er 3 opties voor online dynamische/interactieve audio/visuele content:

    • flash (propriëtair – Adobe)
    • silverlight (propriëtair – Microsoft)
    • (combi van) open standaarden als html/css/javascript/svg en technologieën nog in ontwikkeling zoals WebGL (!!!)

    lijkt me een nogal eenvoudige keuze.
    met in je achterhoofd vragen als:
    – waar biedt de meeste mogelijkheden voor innovatie/ontwikkeling?
    – hoe is de toegankelijkheid? (mensen / hw-platforms / OS-en)?