Google zal Apple’s advertentiemodel toejuichen

Door: Statenweg - 11 reacties

Volgens de geruchten zal Apple vanavond een advertentieplatform aankondigen voor de iPhone. Dit platform zal een voortvloeisel zijn uit de overname van Quattro Wireless eerder dit jaar. Apple kocht het bedrijf voor $250 miljoen, nadat concurrent AdMob in november werd overgenomen door Google. Naar verluidt had Apple eveneens interesse in dat bedrijf, maar was Google Cupertino te snel af.

Zowel AdMob als Quattro Wireless zijn gespecialiseerd in advertenties binnen applicaties voor de iPhone en Android. Deze relatief kleine en jonge markt zal naar verwachting in de komende jaren flink groeien. De twee grootmachten lijken dan ook recht tegenover elkaar te staan als het gaat om mobiele advertenties. Toch zal Google een advertentiesysteem van Apple meer dan toejuichen.

De Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission heeft namelijk een onderzoek ingesteld naar de overname van AdMob en zou de deal willen tegenhouden, omdat Google een te machtige positie krijgt in de markt. Momenteel is Google al de grootste speler als het gaat om advertenties op het internet.

Als Apple met de iPhone eveneens actief wordt op de markt voor mobiele advertenties, zal een gezonde concurrentie blijven bestaan. Mogelijk reden genoeg voor de FTC om toch groen licht te geven aan de AdMob-deal.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    iDarwin

    Mooi zo!

  • Profielfoto
    Ruben_p

    weet niet of ik zo blij ben met al die reclame overal..

  • Profielfoto
    spacefreek

    Ik zie het ook niet zo zitten, al die iAds. Maar als Apple dit puur gaat gebruiken om ontwikkelaars te helpen met adverteren binnen apps was het in eerste instantie toch niet tegen te houden (dan gingen ze wel ergens anders heen).. Apple gaat er alleen maar meer aan verdienen in dat geval, we zullen zien..

  • Profielfoto
    Volkan1984

    Ik ben ook niet echt een liefhebber van reclame. Maar ik denk dat de inkomsten die Apple uit deze business kan vergaren, ten goede zullen komen aan de producten.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Om dezelfde reden liet Microsoft Apple in leven door Office for Mac te maken.

  • Profielfoto
    Matthijn

    @ SteveJ0bs met een 0, onzin, Apple had toen flink wat meer geld in cash dan de 150-miljoen die ze kregen, toen Microsoft Internet Explorer en Office voor de Mac wilden maken.

    Dat was gewoon een ‘deal’ tussen twee bedrijven, niet om Apple ‘van de afgrond’ te helpen. Het geld wat ze er voor kregen was een ‘schijntje’ in vergelijking met wat ze in stock hadden.

  • Profielfoto
    DNibbeling

    Ik ben benieuwd wat er vanavond allemaal wel (of juist niet?) wordt aangekondigd. We wachten het vol spanning af!

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Apple was zo goed als dood. Microsoft niet.
    Als Microsoft de deal niet had geaccepteerd dan was Apple dood.
    Zonder Apple zou Microsoft in stukjes gedeeld worden.

  • Profielfoto
    Ruben_p

    nou, ik zit te kijken op gizmodo nu naar die liveblog van de 4.0 presentatie..
    en dat iAd ziet er wel gelikt uit hoor…
    ben benieuwd hoe het echt gaat voelen wanneer je in je app een advertentie kan openen.

  • Profielfoto
    snipper

    @stevej0bs
    Kap met de flamebait, of, als je echt niet beter weet, verdiep je eerst eens in de geschiedenis van Apple, want op dit forum zijn veel te veel mensen die daar wél goed van op de hoogte zijn om dit soort onzin ongestraft rond te strooien.

    Op tweakers.net trapt een deel van de onnozele beeldbuiskinderen er misschien nog in maar hier niet.

  • Profielfoto
    snipper

    BTW Apple ‘kreeg’ niets, M$ kocht aandelen Apple, die ze overigens later weer met een heel mooie winst hebben verkocht. Dus wie is er nou beter van geworden? Dacht je dat M$ Apple indertijd niet kapot gemaakt zou hebben als ze de kans hadden gehad?! Het argument dat Onder Apple MS in onderdelen opgesplitst zou moeten worden was toen nog niet aan de orde, dat is van jaren later.