Adobe van plan Apple aan te klagen?

Door: Anth - 21 reacties

Het rommelt in technologieland. Het is geen geheim meer dat de verstandhouding tussen Adobe en Apple niet al te best is. Met het weigeren van flash op de iPhone en iPad maakte Steve zich natuurlijk al niet  populair op het hoofdkantoor van Adobe in San Jose.

Met de recente wijziging in de applicatievoorwaarden heeft Apple echter  een gevoelige snaar bij Adobe weten te raken. Interne bronnen bij Adobe fluisteren namelijk dat het bedrijf het helemaal zat is en voorbereidingen treft om Apple aan te klagen. Duidelijk is dat Adobe niet al te blij is met de vergaande uitsluiting van flash op de devices van Apple.

Adobe zelf houdt de lippen echter nog stijf op elkaar over de vete tussen de bedrijven die zich begint te openbaren. We blijven de ontwikkelingen natuurlijk volgen.

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    Hamertej

    Leuk dat ze het proberen.. maar het gaat ze toch niet lukken omdat ze volgens mij, ik kan het mis hebben, nog zwart-op-wit hebben dat het moet mogen.

  • Profielfoto
    Warudin

    Niet anders dan begrijpelijk denk ik.
    Het bannen van Flash op de iPhone en iPad is denk ik geen slechte keus van Apple, ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat goed zou werken, behalve met simpele applicaties.

    Maar waar Apple nu weer mee bezig is.. Ik kan me voorstellen dat het bij Adobe nu wel de spuigaten uit komt.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Ik vind dat Apple hele goede redenen heeft om Flash te weren.
    Het maakt Apples apparaten instabiel en het trekt je batterij in een keer leeg als je van Flash gebruik maakt.

  • Profielfoto
    at

    Het is toch je eigen keuze als je dan flash installeert en gaat gebruiken!
    Nadeel is dan inderdaad dat je batterij eerder leeg zal zijn, kies je zelf voor..

  • Profielfoto
    iPod Jimmy

    Waarop zou de aanklacht gebaseerd zijn dan?

  • Profielfoto
    Predator

    Ik vind het wel slecht van apple dat ze net na de release van CS5 met het nieuws komen dat men alleen met de apple tools applicaties mag ontwikkelen.

  • Profielfoto
    MouseMighty

    Hallo, opletten graag! Het gaat niet zozeer om Flash op de iPhone/iPad maar om applicaties die gemaakt zijn met Flash en daarna geconverteerd naar een ipa package. Apple heeft de voorwaarden veranderd zodanig dat er geen gebruik gemaakt mag worden van een andere manier om apps te maken dan via Objective C++ en de de SDK. Heeft nu dus geen ZAK te maken met Flash (Player) op de iPad/iPhone.

  • Profielfoto
    chonazz

    Het is toch je eigen keuze als je dan flash installeert en gaat gebruiken!
    Nadeel is dan inderdaad dat je batterij eerder leeg zal zijn, kies je zelf voor..

    Het is helemaal niet je eigen keuze, als Apple flash toe zou laten op de iPhone dan heeft dat zoiszo nadelen voor de eindgebruiker. Websites die flashcontent hebben gebruiken flash, waardoor je batterij sneller leeg is. Geeft Apple je de mogelijkheid om Flash af te zetten, dan heb je een hele andere internet ervaring, websites met lege blokken, banners die het niet doen. Nu worden deze mensen allemaal verplicht hun content aan te passen naar HTML5. Omdat er zo’n grote gebruikersgroep is wordt maakt dat dit voor deze websites financieel interessanter is om hun content over te zetten. Als Apple flash toelaat dan gaan bedrijven hier minder moeite voor doen, al zetten de meeste mensen flash uit op hun iPhone.
    Prima beslissing van Apple, en dat de grote flash gebaseerde websites volgen wil alleen maar zeggen dat Apple gelijk krijgt.

    Het bannen van applicaties die met Flash gemaakt zijn is dan weer een heel andere zaak.
    Ik hoop dat Adobe het niet in z’n hoofd haalt om de Creative Suite programma’s voor mac uit de handel te halen, om zo Apple te dwingen Flash toch toe te laten. Dat zou een aardige ramp zijn.

    Jonas

  • Profielfoto
    Anth

    Hallo, opletten graag! Het gaat niet zozeer om Flash op de iPhone/iPad maar om applicaties die gemaakt zijn met Flash en daarna geconverteerd naar een ipa package. Apple heeft de voorwaarden veranderd zodanig dat er geen gebruik gemaakt mag worden van een andere manier om apps te maken dan via Objective C++ en de de SDK. Heeft nu dus geen ZAK te maken met Flash (Player) op de iPad/iPhone.

    Het is natuurlijk een combinatie van beide dingen. Feit blijft wel dat de software in Creative Suite 5 ervoor bedoeld is flashapplicaties om te zetten en het dus zeker te maken heeft met het uitsluiten van (voorheen) flash content op de draagbare devices van Apple.

  • Profielfoto
    prullenbak

    Hallo, opletten graag! Het gaat niet zozeer om Flash op de iPhone/iPad maar om applicaties die gemaakt zijn met Flash en daarna geconverteerd naar een ipa package. .

    en dus is het niet je eigen keuze. Ik kan in de app store niet zien of een app gemaakt is met flash of met xcode.
    Pas als de flash-app slecht blijkt te werken, mijn accu heeft leeggetrokken, of erger: mn iphone in elkaar genaaid heeft, kom ik er achter.

    Lekkere eigen keuze.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Ik hoop dat er dan eindelijk wat schot in de zaak komt en flash toegelaten word!

  • Profielfoto
    Lord Palf

    Er zijn hier een aantal betrokken partijen, twee daarvan zijn duidelijk:

    Adobe stopt naast Flash ook tijd en moeite (lees geld) in het maken van tooling m.b.t. iPhone apps. Had kunnen weten dat Apple hier niet op zit te wachten en heeft blijkbaar niet eerst even bij Apple gepolst of dergelijke constructies wel toegestaan zouden zijn. Heeft hier dus bewust het risico genomen, waarschijnlijk om Apple uit de tent te lokken.

    Apple vindt dat de implementatie van Adobe voor Apple OS’en niet voldoet aan de kwaliteitseisen die Apple hanteert. Op zich terechte kritiek, maar het simpelweg verbieden van dergelijke applicaties op de huidige gronden is wellicht wat kort door de bocht.

    Ik vermoed dat het lang niet zo ver was gekomen als Adobe van begin af aan fatsoenlijke ondersteuning en performance voor Flash in Apple OS’en had ontwikkeld.

    De derde partij zijn de App ontwikkelaars.
    Zij zijn uiteindelijk de personen die beslissen over welke ontwikkeltools er gebruikt gaan worden voor hun applicatie. Apple voor ‘stabiliteit en zuinigheid’ of Adobe vanwege ontwikkelgemak (uiteraard afhankelijk van achtergrond ontwikkelaar).

    In een ideale wereld zou dit natuurlijk geen verschil moeten maken, maar in feite ligt de kern van Apple’s besluit tot ontwikkelvrijheidsbeperking in het feit dat Adobe een inferieure inplementatie levert.

    In mijn ogen zouden de volgende acties de situatie aanzienlijk verbeteren:
    1. Adobe maakt een fatsoenlijke Flash implementatie voor Apple OS’en
    2. Apple accepteert tot die tijd dat er applicaties verschijnen die ‘niet optimaal’ werken. Desnoods introduceren ze een soort ‘keurmerk’.
    3. Ontwikkelaars moeten goed nadenken over welk ontwikkelplatform ze gebruiken en de gevolgen daarvan inschatten, dit hangt vaak samen met het type applicatie (voortdurend actief, af-en-toe-gebruik, etc).
    4. Gebruikers moeten niet bij Apple gaan klagen dat hun batterij zo snel leeg is bij het gebruik van ‘niet optimale applicaties’.

  • Profielfoto
    robberttenhorn

    Beter gaan ze gewoon weer ff samenwerken. Dalijk mag ik weer gaan ontwerpen op windows computers

  • Profielfoto
    Sbojevets

    Het is niet te hopen dat ze ECHT ruzie krijgen.
    In het ergste geval moet je gaan Photoshoppen op een PC…

    Wel een beetje jammer dit geruzie. Waarom niet samenwerken aan een oplossing!

    Think different!

  • Profielfoto
    prullenbak

    @robberttenhorn en dreamlab

    Zelfs de extreem negatieve post op het adobe blog zei dat ze dan ‘not in a million years’ zouden doen…logisch ook. Dat is een heel ander verhaal. Een groot deel van de apple gebruikers gebruikt de creative suite, en vice versa. Dus het zou ook voor adobe heel nadelig zijn om daarmee te stoppen.

  • Profielfoto
    prullenbak

    ah, gevonden:

    http://theflashblog.com/?p=1888

    Many of Adobe’s supporters have mentioned that we should discontinue the Creative Suite products on OS X as a form of retaliation. Again, this is something that Adobe would never consider in a million years. We are not looking to abuse our loyal users and make them pawns for the sake of trying to hurt another company. What is clear is that Apple most definitely would do that sort of thing as is evidenced by their recent behavior.

    Ik ben het overigens niet met hem eens, maar dat terzijde.

  • Profielfoto
    sally

    In Apple land is Flash synoniem geworden met troep en crashen.
    Kom daar nog maar eens doorheen.
    Ik ben vandaag vast gelopen tijdens het posten op MacWereld.nl, in ieder geval een site, die zo Flash-loos is als Flash-loos maar kan zijn..
    Er zijn natuurlijk heel erg veel Flash-sites waar niemand over zou mopperen als je ze niet op het idee brengt.
    En als je mac crasht of heet wordt bij het kijken naar video dan zal het wel Flash wezen. Toch ga je die problemen met html5 ook krijgen.
    Er zal altijd heel veel zijn en blijven dat zich aan de controle van Apple (of wie of wat danook) ontrekt. En dat is maar goed ook. Er zullen altijd, goed, slecht, niet werkende plekken op het interweb blijven.
    Apple had in de appstore al controle genoeg. Goede apps zijn goede apps. Het gaat uiteindlelijk altijd om de kwaliteit van de makers, niet om het gereedschap.
    Het lijkt me wel logisch dat Adobe gaat kijken of Apple net al Microsoft verplicht kan worden concurrentie meer ruimte te geven.

  • Profielfoto
    prullenbak

    Dit heeft niks te maken met “concurrentie meer ruimte geven” De zaak over IE met microsoft (als je daarop doelt) ook niet…Als je dat wel vind, dan heb je t echt niet begrepen.

  • Profielfoto
    sally

    Het is zeker niet zelfde.
    Apple gaat veel verder. En de vraag is op dat op den duur mag.
    Je platform afschermen door restricties, die concurrentie bemoeilijkt. Het gaat hierbij trouwens ook om de rechten van de gebruiker.

  • Profielfoto
    iAlwin

    Apple Inc. staat toch volledig in haar recht om bepaalde technologieën te weren op haar platform? Apple kiest voor maximale useability, en dat bereik je door dit soort technieken niet toe te laten op deze devices (en nee, ook geen halfbakken oplossingen zoals Flash Lite).

    Daarnaast staat Apple Inc. ook volledig in haar recht om in haar toelatingsvoorwaarden op te nemen dat een iPad/iPhone applicatie in Objective C geprogrammeerd moet worden om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de beschikbare API’s en andere genoemde redenen.

    Er zijn natuurlijk veel eindgebruikers die zelf deze keuzes willen maken, maar ik denk dat je bij Apple Inc. dan gewoon aan het verkeerde adres bent. Al deel ik die mening wel, de useability staat gewoon voorop.

    Wees nou eerlijk, wat mist de eindgebruiker – waar het Apple Inc. naast geld om draait – nou werkelijk? Zijn het de flikkerende banners, de irritante Flash popups, de gare amateuristische games?

    Ook wat betreft de HTML-standaarden is dit wel een goede ontwikkeling voor HTML5, want daar moeten we met z’n allen naar toe. Een beter web; WEB 2.0:-)

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    Ik hoop dat Adobe een keer Apple goed op zijn donder slaat met een flinke rechtszaak.
    Ja, het het is een keuze of je wel of niet flash wil, en dat je batterij dan eerder leeg raakt is een probleem voor de gebruiker.
    Het lijkt wel communisme daar bij Apple, alles wordt voor gekauwd en uitgescheten voor de gebruiker.
    Mensen willen keuzes hebben of kunnen maken, een geen dictatoriale systeem alla Jobs.
    Hoeveel mensen hebben hun iPhone niet ge-jailbreaked?
    Dit is ook omdat men niet gevangen wil zitten.