Statenweg
Statenweg Nieuws 15 januari 2010

Niet elk idee van Steve Jobs verdient de schoonheidsprijs

Afgelopen november had Cult of Mac een interview met Ken Segal, voormalig creative director van reclamebureau TBWAChiatDay. Daarin vertelde hij openhartig over zijn samenwerking met Steve Jobs. Segal was onder meer betrokken bij de introductie van de iMac in 1998.

De computer moest met zijn opvallende design de wedergeboorte van Apple inluiden. Een goede naam was dus belangrijk. Volgens Segal kwam Jobs met een werkelijk tenenkrommend voorstel aanzetten. Hij probeerde hem te overtuigen dat ‘iMac’ de beste naam was voor de nieuwe computer, maar Jobs hield vast aan zijn eigen idee.

Helaas voor Steve kon de productnaam die hij in gedachte had niet worden gebruikt, omdat deze geregistreerd stond door een ander bedrijf dat MIDI-adapters fabriceerde. De eigenaar weigerde hem af te staan, en zo kon het gebeuren dat de computer alsnog iMac werd gedoopt.

Segal over de naam iMac: “It referenced the Mac, and the “i” meant internet. But it also meant individual, imaginative and all the other things it came to stand for.” Met het voorvoegsel ‘i’ werd tevens een reeks productnamen geboren, waaronder iPod en iPhone.

In het interview werd niet onthuld hoe Jobs de iMac oorspronkelijk had willen noemen. Gizmodo denkt daar nu achter te zijn: MacMan. Inderdaad tenenkrommend…

Reageer op artikel:
Niet elk idee van Steve Jobs verdient de schoonheidsprijs
Sluiten